خدمات پشتیبانی

فلوسوئیچ چیست؟ (بررسی کامل انواع مختلف)

فلوسوئیچ ها دستگاه هایی هستند که جریان را کنترل می کنند و سیگنال قطع را به دستگاه های دیگر مانند پمپ، جهت محافظت ارسال می کنند. از این سوئیچ‌ها می‌توان برای اندازه‌گیری گازها، مایعات و بخار استفاده کرد. همچنین می‌توان از فلو سوئیچ ها برای فعال کردن یک آلارم استفاده کرد که در صورت نیاز، حفاظت لازم را برای سیستم فراهم می‌کنند. با آنکه تمام فلوسوئیچ‌ها، فلومتر هستند، اما تمام فلومترها، فلوسوئیچ نیستند چون تمام آن‌ها مجهز به توانایی کنترل دبی نمی باشند. سوئیچ تشکیل‌شده از بدنه شیر، دستگاه حسگر و یک واحد سوئیچینگ است که به خط لوله متصل می شود.

فلوسوئیچ

عملکرد فلوسوئیچ‌ ها

فلوسوئیچ‌ ها برای سنس کردن (حس کردنِ) دبی سیال یا هوا از طریق یک شیر تعبیه شده داخل سوئیچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک واحد سوئیچینگ، سیگنال ارسالی توسط شیر را می‌خواند تا سیگنال الکتریکی را افزایش یا کاهش دهد. واحد سوئیچینگ می‌تواند یک پمپ یا شیر را خاموش/روشن کند تا دبی مناسب را در سیستم حفظ کند. از فلوسوئیچ‌ها می‌توان برای نظارت بر خصیصه‌های دبی همچون حجم، سرعت و فشار و همچنین تنظیم هر تغییری که رخ می‌دهد، استفاده کرد. از این دستگاه‌ها می‌توان برای کمک به شناسایی مشکلات در این سیستم‌ها استفاده کرد.

کاربردهای فلوسوئیچ

کاربردهای فلو سوئیچ ها شامل مرحله بندی پمپ، خرابی پمپ یا شیر، تشخیص دبی یا انسداد و حفاظت از دبی است. فلوسوئیچ‌ها به صورت گسترده در مخازن سد و سیستم‌های نگهداری مخزن استفاده می‌شوند تا مخازن را در سطح مورد نظر حفظ کنند. همچنین در خطوط لوله‌ها استفاده می‌شوند تا تضمین شود که دبی سیال داخل لوله، پیوسته و ادامه‌دار است. فلوسوئیچ‌های بزرگ را می‌توان در ساختمان‌های تجاری و بزرگ برای سیستم‌های HVAC (تهویه هوا و تهویه مطبوع) استفاده کرد.

موارد مهم کاری و عملکردی که باید در نظر بگیرید:

نوع سیال – نوع سیالی که فلوسوئیچ در معرض آن قرار می‌گیرد، در هنگام انتخاب یک فلوسوئیچ مهم است. یک دستگاه برای سیستم آبرسانی معمولا از جنس برنج یا برنز ساخته می‌شود، چون در برابر خورندگی، زنگ‌زدگی یا خرابی و تجزیه مقاوم هستند. در کاربردهایی که امکان یخ زدن یا انبساط در دمای بالا وجود ندارد، ممکن است از پلاستیک استفاده شود. پلاستیک سبک‌ وزن است و در برابر پوسیدگی مقاومت دارد.
قطر لوله – قطر لوله، ابعاد لوله(ها) را در سیستم توصیف می‌کند. فلوسوئیچ باید به شکلی ایمن و محکم روی لوله قرار بگیرد و در نتیجه موقع انتخاب فلوسوئیچ، حیاتی است که قطر لوله را بدانید.
فشار کاری – فشار کاری، حداکثر فشار سر سیال است که دستگاه می‌تواند تحمل کند. موقع انتخاب مواد فلوسوئیچ، حتما باید این مورد در نظر گرفته شود.
بازه دمای سیال – بازه دمای سیال، حداکثر دمای سیال است که امکان نظارت بر آن وجود دارد و معمولا به نحوه ساخت و مواد استفاده شده وابسته است.

 

بیشتر بخوانید : سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

بیشتر بخوانید : بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

نرخ جریان (دبی)

انواع مختلفی از دبی وجود دارد. این مهمترین مشخصه ای است که باید در نظر گرفته شود زیرا نرخ همان چیزی است که باعث حرکت سوئیچ می شود.

جریان جرم

دبی جرمی، جرم ماده‌ای است که در واحد زمان، از یک سطح عبور می‌کند. دبی جرمی را می‌توان با استفاده از معادلات زیر محاسبه کرد.
برای سطوح مسطح و صاف:

formula

برای سطوحی که منحنی هستند:

جریان سرعت

دبی سرعت بیان می‌کند که یک سیال، چه مقدار فاصله افقی در امتداد سیستم را در واحد زمان طی می‌کند و با استفاده از معادله زیر می توان آن را محاسبه کرد. دبی سرعت را باید برای کل سیال محاسبه کرد، نه برای سرعت سیال در یک نقطه خاص. اندازه‌گیری آن ساده است و به ویژه برای مایعاتی مفید است که چگالی ثابتی دارند.

جریان حجمی

دبی حجمی، رابطه ای است که حجم گاز یا مایع از یک سیستم نقطه ثابت در یک زمان معین عبور می کند. نرخ دبی حجمی را می‌توان با استفاده از معادله زیر محاسبه کرد و به ویژه برای سیستم‌های گاز مناسب است.

مشخصات فلوسوئیچ الکتریکی و فیزیکی

در هنگام انتخاب فلوسوئیچ، مشخصات فیزیکی را نیز باید در نظر گرفت. انواع مختلفی از پایه ها و اتصالات انتهایی برای انتخاب وجود دارد.

انواع نصب

خطی – نصب خطی برای فلوسوئیچ‌ها، در این حالت فلو سوئیچ مستقیما روی خط فرآیند نصب می‌شود. آنها دارای انواع اتصالات انتهایی از جمله فلنج، جریان سنج خطی و اتصالات فشاری هستند. فلوسوئیچ های نصب شده خطی معمولاً برای نصب به لوله مستقیم نیاز دارند.

درج (Insertion) – در این مدل نصب، پایه های درج عمود بر مسیر جریان وارد می شوند. آنها به طور معمول نیاز به یک سوراخ رزوه دار در لوله فرآیند یا وسیله دیگری برای دسترسی دارند.

غیر تهاجمی (non-invasion) – فلوسوئیچ‌های نصب شده غیر تهاجمی نیازی به نصب مستقیم در جریان فرآیند ندارند و می توانند در سیستم های لوله کشی بسته استفاده شوند.

اتصالات انتهایی

گیره (clamp)دستگاه‌ها به شکل موازی با مسیر جریان قرار داده می‌شوند و بین دو لوله فرآیند موجود کلمپ می‌شوند (با گیره محکم می‌شوند). فلو مترهایی که گیره خارجی دارند، غیر تهاجمی هستند و نیاز نیست که مستقیما روی جریان فرآیند نصب شوند. این فلو مترها می‌توانند در سیستم‌های بسته لوله‌کشی استفاده شوند. فلومترهای التراسونیک یا داپلر ممکن است از این نوع نصب جهت خوانش جریان داخل لوله استفاده کنند.
فشاری (compression)اتصالات فشاری برای جلوگیری از نشتی، یک آستین یا حلقه را روی یک مفصل محکم می کنند.
فلنج (flanged)دستگاه‌ها به شکل موازی با مسیر جریان قرار داده می‌شوند، معمولا بین دو بخش موجود، لوله‌های فرآیند فلنج‌شده اند. فلنج‌های مربعی یا دایره‌ای برای اتصالات انتهایی که معمولا از نوع پیچ یا جوشکاری هستند، استفاده می شوند.
انتهای صاف (plain end)دستگاه‌ها یک انتهای لوله صاف و مستقیم دارند که می‌تواند در انتهای محدب لوله اتصال، قرار بگیرد.
جوشکاری سوکت / اتصال (socket weld / union)اتصالات انتهایی برای جوشکاری یا لحیم‌کاری طراحی شده و می‌توانند گلودار باشند.
رزوه ای (threaded)دستگاه‌ها به شکل موازی با مسیر جریان قرار داده می‌شوند و به دو لوله فرآیند موجود رزوه ای وصل می‌شوند. رزوه لوله ملی (NPT) رایج‌ترین نوع رزوه است.
انتهای لوله / نوک شیلنگ (tube end / hose nipple)انتهای لوله و نوک شلنگ، رایج‌ترین توضیح برای بخش کوتاهی از یک لوله است که معمولا دارای انتهای رزوه ای نر است.
VCO / VCRاتصالات VCO و VCR اتصالات اختصاصی و رزوه ای برای کاربردهای خلاء هستند . اتصالات VCO یک اورینگ آب بند کننده دارند. پیچ و بست‌های VCR یک واشر آب بند کننده سطح دارند.
  راه حل‌های کوچک برای وسایل هیدرولیکی بزرگ

گزینه‌های خروجی

فلوسوئیچ‌ها می‌توانند خروجی‌های زیر را داشته باشند:

جریان آنالوگ – سطوح جریان آنالوگ (ترانسمیترها) از قبیل ۴-۲۰ mA مناسب ارسال سیگنال‌ها در فواصل طولانی هستند. متناسب با اندازه گیری جریان بر مدار خروجی تحمیل می شود. بازخورد برای ارائه جریان مناسب بدون در نظر گرفتن نویز و امپدانس خط استفاده می شود.

ولتاژ آنالوگ – خروجی‌های ولتاژ آنالوگ کارکردهایی ساده و معمولا خطی از اندازه‌گیری هستند.

فرکانس – خروجی‌های فرکانس یا فرکانس مدوله‌شده، شامل مدولاسیون دامنه (AM)، مدولاسیون فرکانس (FM)، امواج سینوسی و توالی‌های پالس می‌شوند.
سوئیچ – خروجی، یک تغییر در وضعیت سوئیچ یا رله است. اگر فرآیند به یک آستانه از پیش تعیین‌شده برسد، فلوسوئیچ خاموش یا روشن می‌شود تا کارکرد مناسب و صحیح سیستم حفظ شود.

 

مشخصات سوئیچ

مشخصات سوئیچ عبارتند از:

فلوسوئیچ‌های الکترو-مکانیکی از تماس های مکانیکی همچون رله‌ها و رید سوئیچ‌ها استفاده می‌کنند.
سوئیچ‌های حالت جامد (solid-state) از سوئیچ‌های الکترونیکی بدون قطعات متحرک استفاده می‌کنند. دو نوع اصلی سوئیچ‌های حالت جامد وجود دارد: ترانزیستورهای اثر میدان (FETها) و دیودهای PIN. سوئیچ‌های FET یک کانال ایجاد می‌کنند که اجازه می دهد جریان از تخلیه به منبع FET حرکت پیدا کند.
PIN مخفف مواد پیش بینی شده با بار مثبت بالا (P) است که بین یک لایه ذاتی بسیار مقاوم (I) و مواد دارای بار منفی (N) است.

گزینه‌های حالات نرمال

سوئیچ‌های نرمالی اوپن (NO)، اجازه عبور جریان را در حالت آزاد نمی دهند. نیاز است که تماس یا اتصال «برقرار» شود تا فعال شوند.

سوئیچ‌های نرمالی کلوز (NC)، اجازه عبور جریان را در حالت آزاد می دهند. نیاز است که تماس یا اتصال «قطع» شود (باز شود) تا فعال شوند.

تعداد پل‌ها و حالت‌های مورد نیاز – اکثر سوئیچ‌ها یک یا دو پل (pole) و یک یا دو حالت (throw) دارند، اما برخی تولیدکنندگان سوئیچ‌های سطح سفارشی را برای کاربردهای ویژه تولید می‌کنند. تعداد پل‌ها، تعداد مدارهای جداگانه ای را که هر قطب می تواند کنترل کند، توصیف می کند. تعداد حالات (throws) تعداد مدارهایی را توصیف می‌کند که هر پل می‌تواند کنترل کند. این مسئله با پیکربندی مدار (NO/NC) مشخص می شود. ترمزها (Breaks) وقفه‌هایی در مدار هستند که بوسیله تماس های جداشده ایجاد می‌شود که سوئیچ به هر مداری که باز شده اعمال می‌کند.

ویژگی‌های فلوسوئیچ

فلوسوئیچ‌ها با ویژگی‌های بیشتری هم وجود دارند:

آلارم‌ها و هشدارهای صوتی یا بصریتجهیزاتی که آلارم‌های صوتی یا بصری دارند و کاربران را از شرایط خطرناک مطلع می‌سازند.
میانگین گرفتن / درج چند گانهفلومترهای درج چندگانه، دبی را با اندازه‌گیری دبی در چندین نقطه در مسیر جریان، تعیین می‌کنند.
توابع کنترلردستگاه ها ورودی سنسور را دارند یا دریافت می کنند، کنترل را ارائه می دهند (محدودیت ها ، PID ، منطق و غیره) و سیگنال کنترلی را خروجی می دهند.
قابل برنامه‌ریزیمعمولا میترهای برنامه‌پذیر دارای یک ریزپردازنده داخلی هستند. آن‌ها می‌توانند بصورت الکترونیکی برای مواد، بازه‌ها و خروجی‌های متفاوت تنظیم شوند.
توابع ضبط کننده / جمع‌ کنندهتوابع جمع کننده، مقادیر مواد، رسانه یا متغیر فرآیند کنترل شده را جمع می کنند. یک تابع ضبط ممکن است یک دیتا لاگر باشد که متغیرهای سیستم یا پردازش و/یا دستورات کنترل را برای مشاهده یا تجزیه و تحلیل بعدی ثبت کند. همچنین ممکن است یک ضبط کننده نمودار که می تواند تاریخ جریان را ترسیم کند یا جریان کلی را برای واحد معینی از زمان ارائه دهد، در دسترس باشد.
بهداشتیدستگاه‌ها برای استفاده در محیط‌های بهداشتی از قبیل کاربردهای پزشکی یا فرآوری غذا طراحی شده اند.
جامدات معلق / دوغاب (slurry)دستگاه‌ها می‌توانند مایعات را با جامدات معلق (دوغاب) در خود جای دهند. معمولا انواع مواد با استفاده از تکنولوژی سنجش انتخاب‌شده تعیین می‌شوند.

شماتیک فلوسوئیچ

شماتیک فلو سوئیچ

فلوسوئیچ تشکیل شده است از: ۱) یک سیستم پارو (paddle) که یک آهن‌ربای دائمی دارد (۲) که در انتهایی بالایی آن قرار گرفته است. یک رید کنتاکت (۳) خارج از جریان، که بالای آهن‌ربا قرار دارد. یک آهن‌ربای دوم (۴) با پلاریته معکوس که برای ایجاد نیروی ریست استفاده می‌شود.
سیستم پارو وقتی که در تماس با جریان قرار بگیرد (که باید بر آن نظارت شود)، حرکت می‌کند. آهن‌ربا (۲) به نسبت تماس رید سوئیچ، تغییر موقعیت می‌دهد. بسته به نوع تماس، تماس باز یا بسته می شود.

به محض اینکه جریان دچار وقفه شود، پارو به حالت اولیه برمی‌گردد و باز و بسته بودن رید سوئیچ به نوع تماس بستگی دارد. این تغییر در تماس (NO به NC یا NC به NO) برای مشخص کردن خروجی سیگنال جریان مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلوسوئیچ‌ها ساخته شده از مواد مختلف

فلوسوئیچ‌های بدنه پلاستیکی

فلو سوئیچ های پلاستیکی در هنگام اطمینان از حداقل نگه داشتن هرگونه کاهش فشار و همچنین سایر وظایف خاصی که برای انجام آنها لازم است، سطح بالایی از عملکرد را ارائه می دهند.

  فشار استاتیک، فشار دینامیک، فشار سکون

فلوسوئیچ های مختلف

فلوسوئیچ‌های پلاستیکی از پلاستیک تفلون با یک پاروی بلند ساخته می‌شوند و به این شکل با مشکل خورندگی و اصطکاک در تمام قطعات خیس‌شونده پلاستیک تفلون مقابله می‌ کنند.

این فلوسوئیچ ها مناسب لوله‌های کوچک و بزرگ بوده، کم هزینه هستند و در وسایل خانگی SPA، سیستم گرمایش آب دریا، تجهیزات خالص‌سازی آب، تجهیزات جوشکاری، مایع کلر، سیستم لیزر برای اندازه‌ گیری یا کنترل دبی مایع استفاده می‌شوند.

درجه یا کد محافظت بین‌المللی می‌تواند IP68 (اختیاری) باشد. گواهی CE برای فلو سوئیچ و گواهی UL برای میکروسوئیچ است.

این فلوسوئیچ پاروی تفلونی (پلاستیکی)، می‌تواند در انواع مختلفی از شرایط خورندگی مورد استفاده قرار بگیرد، همچون استخر آب دریا، کارخانه کاغذ، کارخانه شیمیایی، کارخانه تصفیه فاضلاب، کارخانه شست و شو، چاپ و پرینت، پرینت و رنگرزی، کارخانه آبکاری الکترولیتی و کارخانه داروسازی.

فلوسوئیچ پارویی تفلونی

فلوسوئیچ‌های بدنه فلزی

فلوسوئیچ های فلزی را می توان در تعدادی از برنامه های کاربردی خاص، از جمله زنگ هشدارها و نشانگرهای راه دور یافت. در آنها جریان پارو می تواند قابل تنظیم یا خطی باشد. این محصولات در عملکرد محدوده جریان آب، هوا، نفت یا گاز در یک فرآیند مفید هستند.

فلو سوئیچ فلزی

 

چگونه یک فلوسوئیچ را نصب و تست کنیم؟

از آنجایی که انواع مختلفی فلوسوئیچ وجود دارد، بازه وسیعی از روش‌ها و تکنیک‌های نصب فلوسوئیچ وجود دارد. وقتی دنبال اطلاعات در مورد سیم‌کشی یک فلوسوئیچ هستید، مهم‌ترین مساله این است که درکی روشن و واضح از این مساله داشته باشید که شما از چه نوع سوئیچی استفاده می‌کنید و هدف شما از این کار چیست.

نصب فلو سوئیچ

یک سری قوانین کلی وجود دارد که در بیشتر روش‌های نصب فلوسوئیچ صدق می‌کند. به طور کلی این موارد عبارتند از:

  • نصب فلوسوئیچ‌ها روی یک بخش صاف از لوله یا داکت
  • اطمینان از اینکه طول مناسب و کافی از یک لوله صاف در جلو و پشت سوئیچ وجود دارد – در حالت ایده‌آل، معادل با ۱۰ برابر قطر لوله.
  • از جا دادن و سیم‌کشی یک فلوسوئیچ نزدیک به خم‌ها و دیگر اتصالات، شیرها، تخلیه ها، بخش‌های نازک‌تر یا پهن‌تر لوله یا هر ویژگی دیگری که ممکن است به نوسان واضح در دبی این قسمت منجر شود، خودداری کنید.

دقیقا همانطور که روش نصب یک فلو سوئیچ به نوع و محل سوئیچی که استفاده می‌کنید وابسته است، برای تست کارکرد صحیح و سالم هر نوع دستگاهی که نصب شده است نیز روش نصب، مهم است. برای اینکه بدانید چطور یک فلوسوئیچ را تست کنید، باید بدانید که دقیقا می‌خواهید چه چیزی را تست کنید.

در بسیاری از موارد، شما قادر خواهید بود به سادگی با مشاهده یک فلو سوئیچ درستی عملکرد آن را مشاهده کرده و بررسی کنید که هنگام شروع یا توقف جریان، پاسخ های صحیح ایجاد شده است یا خیر. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد از اهم متر برای اندازه گیری مقاومت الکترونیکی سوئیچ استفاده کنید و تایید کنید که وقتی سوئیچ فعال می‌شود، مدار کامل شده است (یا «ادامه» دارد).

اگر هر یک از گام‌های مذکور، نتیجه مورد نیاز را ایجاد نمی‌کند، شاید زمان آن رسیده که سوئیچ را تعویض یا تعمیر کنید. برای انواع خاص و موقعیت‌های خاص فلوسوئیچ‌ها – همچون مواردی که به تجهیزات ایمنی متصل می‌شوند، مثل آب پاش آتش نشانی (آب پاش اطفاء حریق) در مکان‌های عمومی – معمولا یک وظیفه قانونی است که آن‌ها را به شکل منظم تست و آزمایش کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای نصب ترانسمیتر فشار

بیشتر بخوانید: نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ

بیشتر بخوانید: سنسور نوری چیست؟ – راهنمای فاصله ی نصب مناسب

چرا فلوسوئیچ، اشتباه نشان می‌دهد؟

دلایل احتمالی عملکرد اشتباه فلو سوئیچ ها عبارتند از:

  • هوا یا گاز محبوس
  • آشفتگی در لوله‌ها یا واحد
  • مونتاژ سنسور مکانیکی آسیب دیده است.
  • مایع بیش از حد چسبنده (ویسکوز) است.
  • عدم استفاده از اتصالات( پیچ و بست‌هایی) ارائه شده توسط تولید کننده

فلوسوئیچ آب پاش آتش نشانی (اطفاء حریق) چیست؟

در مبحث ایمنی در برابر آتش، فلوسوئیچ‌ها یا حسگرهای جریان آب دقیقا اینها هستند: دستگاه هایی که عبور آب از طریق سیستم آب پاش آتش نشانی را سنس می کنند. این تغییر در سرعت حرکت آب باعث فعال شدن سنسور می شود و به نوبه خود، سیگنالی را به صفحه کنترل هشدار آتش، یک دستگاه اعلان (مانند زنگ) یا هر دو ارسال می کند.

ساختار و نحوه عملکرد فلو سوئیچ را در این ویدیو مشاهده می فرمایید.

 

فلوسوئیچ ها و فلومترها

تفاوت بین فلوسوئیچ و فلومتر چیست؟

فلومترها صرفا بر دبی نظارت می‌کنند و کاربر باید خود دبی را در هر زمان و نه در یک نقطه از پیش تعیین شده بررسی کند تا تشخیص دهد که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

برعکس، فلوسوئیچ‌ها حضور دبی را در یک نقطه از پیش تعیین‌شده تشخیص می‌دهند، به کاربر هشدار داده و یک عمل خاص را انجام می‌دهند.

فلوسوئیچ و فلومتر

مزایای فلوسوئیچ‌ها و فلومترها چیست؟

فلوسوئیچ‌ها و فلومترها دستگاه‌هایی قابل اطمینان برای تعیین دبی هستند.

چند مزیت مهم فلو سوئیچ ها عبارتند از اینکه می‌توانند برای چند کاربرد مختلف مورد استفاده قرار بگیرند، همچون صنعتی و بیوپزشکی. فلوسوئیچ‌ها همچنین همه‌کاره، تطبیق‌پذیر، اقتصادی و دقیق هستند. برخی از آنها را می‌توان برای فعال کردن زنگ ها و هشدار های صوتی و بصری، رله‌ها و دیگر کنترل‌ها استفاده کرد.

همچون فلوسوئیچ‌ها و فلومترها هم مزایایی دارند. اول اینکه اندازه‌گیری جریان جرم واقعی و خوانش بسیار دقیقی ارائه می‌کنند. همچنین تحت تاثیرخصیصه‌هایی همچون فشار، دما و چسبندگی با ویژگی های خود تخلیه قرار نمی‌گیرند.

فلوسوئیچ‌ها و فلومترهای موجود در کنترل‌های سیال

کنترل‌های سیال می‌توانند طیف کاملی از فلوسوئیچ‌ها، فلومترها و شیرهای جریان اضافی را تامین کنند. فلوسوئیچ‌ها، فلومترها و شیرهای جریان اضافی به شکلی گسترده در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند، همچون صنایع دریایی، نیمه‌رسانا و شرایط سخت محیطی. فلو سوئیچ ها، فلومترها و شیرهای جریان اضافی با مواد مختلفی موجود هستند، این واحدها مناسب تمام کاربردهای نظارتی و اندازه‌گیری هستند.

  ارت کردن سنسورهای فشار هیدرواستاتیک

سوالات مربوط به فلو سوئیچ ها

چطور یک فلو سوئیچ را تست کنیم؟

  1. روی فلوسوئیچ پوشش قرار دهید و برق را وصل کنید.
  2. جریان را داخل سیستم مورد نظر برقرار کنید.
  3. بر جریان عملیاتی نظارت کنید تا تعیین کنید که آیا فلوسوئیچ کارکرد مناسبی دارد یا خیر.
  4. این فرآیند را بارها تکرار کنید تا اطمینان حاصل شود که فلوسوئیچ و سیستم مورد نظر در حقیقت درست و دقیق کار می‌کند.

آیا یک فلوسوئیچ NO (نرمال اوپن) است یا NC (نرمال کلوز)؟

از فلوسوئیچ برای فعال کردن دستگاه هنگام شروع جریان استفاده می شود. هنگامی که جریان شروع می شود و جریان عملیاتی افزایش یافته یا بیشتر می شود، تماس های مشترک (سیم سیاه) و نرمال اوپن (سیم قرمز) بسته می شوند، در حالی که مشترک (سیم سیاه) و نرمال کلوز (سیم آبی) باز هستند.

چگونه تشخیص دهیم که فلوسوئیچ ما خراب است؟

روشن شدن چراغ “بدون جریان” احتمالاً بدین معناست که فلو سوئیچ سلول خراب شده است. بررسی کنید که پمپ ابتدا کار می کند (آب واقعا از خط عبور می کند). اگر “بدون جریان” همچنان روی جریان کلید باقی ماند نیاز است که فلو سوئیچ تعویض گردد.

روند تمیزکاری فلوسوئیچ چگونه است؟

فلوسوئیچ به گونه ای طراحی شده تا سال‌ها بدون دردسر کار کنند اما از طرفی ممکن است دچار گرفتگی شود که جلوی عملکرد مناسب آن را می‌گیرد. وقتی که فلوسوئیچ دچار گرفتگی شود، دو علامت بسیار مشخص خواهد داشت.

۱) هنگامی که دستگاه آب گرم روشن می شود (با دبی بالاتر از ۰٫۵ گرم در دقیقه) دیگ بخار پاسخ نمی دهد و چراغ دمای آب گرم (DHW Temp) روشن نمی شود.
۲) دیگ بخار با کد ER5 قفل می شود، یا چراغ دمای آب گرم (DHW Temp) بدون استفاده از آب گرم خانگی روشن می ماند.

در هر یک از این دو حالت، احتمالا فلوسوئیچ دچار گرفتگی شده است و باید قبل از تعویض، تمیز و بررسی شود. برای تمیز کردن فلوسوئیچ، آن را از لوله و خط آب جدا کنید و مهره A (یا NUT “A”) را باز کنید (تصویر زیر را ببینید). یک فنر سبک در سطح داخلی مهره و یک پلانجر مغناطیسی داخل فنر قرار دارد. این اجزا را باز کنید و هر چیزی که داخل آن گرفته است را پاک کنید. سوراخ و حفره سوئیچ را با استفاده از یک مسواک، قلم یا پارچه کوچک تمیز کنید. برای سوئیچ‌هایی که داخل آن‌ها آهک یا ته‌مانده آب جمع شده است، پلانجر را تعویض کنید، سپس فنر را و بعد مهره را دوباره ببندید و تا ۲۵lbft گشتاور دهید. برای تست سوئیچ، از یک شی نازک همچون قلم یا پیچ‌گوشتی استفاده کنید تا پلانجر در جهت جریان فشرده شود و پیوستگی را در امتداد دو سیم قرمز بررسی کنید. وقتی که دکمه فشرده شده است، باید پیوستگی وجود داشته باشد و وقتی که دکمه رها می‌شود، مدار باید باز شود. سوئیچ را دوباره نصب کنید و جهت نصب آن با پیکان جهت جریان آب، همسو باشد.
نکته: اگر سوئیچ دارای باقیمانده‌هایی به جز ته‌مانده آب باشد، یک فیلتر با صفحه ۱۰۰ میکرونی یا کوچک‌تر باید قبل از سوئیچ نصب شود تا از گرفتگی جلوگیری شود.
*نکته: قسمتی از سوئیچ که سیم ها از آنجا خارج می شوند نباید سوراخ یا خرد شود زیرا این کار باعث از بین رفتن سوئیچ می شود. آچارها را طوری قرار دهید که فشار بر این قسمت از دستگاه وارد نشود.

مهره شش گوش A را جدا کرده و سوئیچ را جدا کنید. هنگام مونتاژ مجدد، گشتاور به ۲۵lbft می رسد.

انواع مختلف فلوسوئیچ

فلوسوئیچ برای آب و مایعات

بیشتر فلوسوئیچ های آب با استفاده از یک دست و پا زن – معمولاً یک نوع فیزیکی ، اما گاهی اوقات با فراصوت – مستقیماً به کانالی از طریق آب یا مایعات دیگر منتقل می شوند. سرعت حرکت دست و پا زن میزان جریان به مبدل را نشان می دهد و فرستنده نیز به نوبه خود این اطلاعات را گرفته و آن را به یک سیگنال یا عمل تبدیل می کند.

انواع سوئیچ های جریان آب

  • فلوسوئیچ برای پمپ های آب
  • فلوسوئیچ برای آب پاش ها
  • فلوسوئیچ آب درون خطی
  • سوئیچ جریان پدال آب

سوئیچ های جریان برای گاز و هوا

از کلیدهای جریان هوا می توان برای سیستم های تصفیه و تأمین هوا، گرمایش کانال، تخلیه اگزوز و موارد دیگر استفاده کرد. مانند معادل های آب آنها می توانند به صورت سوئیچ جریان مکانیکی یا انواع غیر سرزده طراحی شوند که سرعت عبور را از طریق دیگر حس می کنند.

انواع سوئیچ های گاز و هوا

  • فلوسوئیچ هوا برای کانال و HVAC
  • سوئیچ های جریان هوا با دست و پا زدن
  • فلوسوئیچ هوا برای دیگهای بخار
  • فلوسوئیچ هوای خطی

فلوسوئیچ از نوع دست و پا زدن

سوئیچ های جریان(فلوسوئیچ) پدل نوعی سوئیچ مکانیکی هستند که مستقیماً با فشار از محیط – معمولاً مایع،که از کانال یا کانالی که سوئیچ در آن قرار دارد، عبور می کند ، فعال می شوند. دست و پا زن غالباً یک نوار فلزی یا پلاستیکی کوچک است که در داخل لوله آویزان است و یا به یک فنر کششی یا یک سری آهن ربا متصل است.

فلوسوئیچ پراکندگی حرارتی

سوئیچ جریان پراکندگی حرارتی یک قطعه، حالت جامد، تجهیزات، است. یک سوئیچ جریان حرارتی شامل یک پروب حسگر است که در مرکز جریان در یک کانال یا خط لوله قرار می گیرد.

فلوسوئیچ روغن

کلیدهای سوخت یا روغن دقیقاً مانند سایر کلیدهای جریان مایع کار می کنند – و به همین ترتیب، آنها با پیکربندی های مختلفی عرضه می شوند که متداول ترین آنها انواع پارویی یا حرارتی است.

فلوسوئیچ اولتراسونیک و غیرتهاجمی

سوئیچ های سونوگرافی انواع محبوب سوئیچ جریان غیر سرزده است،یک نسخه اولتراسونیک می تواند به قسمت بیرونی مجرا بسته شود، جایی که با پینگ و عقب بردن سیگنال از حسگرها به میزان جریان می خواند و واکنش نشان می دهد.

سوئیچ های مکانیکی جریان

کلیدهای مکانیکی جریان هر نوع سوئیچ است که دارای یک یا چند قسمت متحرک باشد که در اثر تماس مستقیم فیزیکی با محیط تحت نظارت تحریک می شود. آنها معمولاً با حرکت اجزا باعث تکمیل مدار می شوند، که به نوبه خود عمل یا پاسخ مورد نیاز را تحریک می کند.

بیشتر بخوانید : عملکردسنسورلومینسانس چگونه است؟

بیشتر بخوانید :چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید : کمپرسور (بررسی تخصصی)

فلوسوئیچ پی وی سی

سوئیچ های جریان پی وی سی اغلب از اساسی ترین نوع محصولات برای این کاربرد هستند و معمولاً در مواردی که به تأیید تصویری سریع جریان / عدم جریان نیاز باشد، از آنها ترجیح می دهند. سوئیچ جریان پی وی سی معمولاً مکانیکی است و می تواند از نوع پره ای یا مغناطیسی با یک یا چند قسمت متحرک باشد.

فلوسوئیچ صنعتی

سوئیچ های جریان صنعتی تمایل دارند که نسخه های بزرگتر و مقاوم تری از بسیاری از انواع سوئیچ های جریان مشخص شده در بالا باشند. آنها معمولاً قادر به مقاومت در برابر حجمها، فشارها و دبی های قابل توجهی بالاتر هستند و غالباً برای کنترل مواد بسیار تهاجمی، بسیار آلوده یا خطرناک طراحی شده اند.

کلیدهای جریان سنجی

اگر قبلاً با عملکرد معادلات پراکندگی حرارتی مربوط به آنها نزدیک شده اید، درک چگونگی عملکرد سوئیچ های جریان کالریمی کاملاً ساده است. یک سوئیچ کالریمتری از دو سنسور دما استفاده می کند، یکی از آنها گرم می شود و دیگری از آن درجه حرارت محیط موجود در کانال را کنترل می کند.

فلوسوئیچ پنوماتیک

سوئیچ جریان پنوماتیک معمولاً سوپاپ هوا را جایگزین سوئیچ مکانیکی یا نوع پارویی می کند و می تواند برای کنترل عبور هوا از رله ها یا شیرها هنگام شروع یا توقف جریان مورد استفاده قرار گیرد.

سوئیچ های قابل تنظیم جریان

سوئیچ جریان قابل تنظیم هر نوع دستگاه که اجازه می دهد تا کاربران را به سرعت و به راحتی و بدون جداسازی قطعات از واحد مجددا تنظیمات جریان مورد نظر است. این کار معمولاً با پیچ گوشتی صاف ، باز یا بسته می شود تا حساسیت پره یا پارویی که در داخل محفظه کلید قرار دارد تنظیم شود.

بیشتر بخوانید : سنسور القائی سری ۶۰۰ – موقعیت ایمن بار با سنسور القائی

سوئیچ های چرخشی روتاری

سوئیچ جریان دوار به عنوان یک توربین اساسی عمل می کند، به طور کلی به شکل یک چرخ چند تیغه ای یا پارو دار است که کاملاً در داخل جریان کانال بر روی یاتاقان چرخشی آزاد سوار شده است. 

فلوسوئیچ در دیگهای بخار

سوئیچ جریان در دیگهای بخار را می توان در هر دو خط لوله آب و گاز یافت. برای کانالهای آب، آنها به طور کلی برای محافظت از دیگ بخار در حالت کم / بدون جریان نصب شده اند. سوئیچ های جریان دیگهای بخار گازی عمدتا برای جلوگیری از آتش گرفتن دیگ بخار استفاده می شود قبل از اینکه گازهای اضافی توسط فن ها از طریق دودکش تخلیه شود.

فلوسوئیچ برای پمپ ها

برای جلوگیری از خشک شدن پمپ در صورت خرابی در تأمین آب، معمولاً سوئیچ جریان پمپ نصب می شود. از آنجا که پمپ های آب با ادامه کار در شرایط کم و بدون دبی به سرعت گرم می شوند یا آسیب می بینند، کلیدهای جریان پمپ ها معمولاً برای خاموش کردن موقتی پمپ در صورت عدم تأمین مایعات کافی کار می کنند.

انواع فلوسوئیچ برای پمپ ها

  • سوئیچ جریان برای پمپ های دوش
  • سوئیچ جریان برای پمپ های حرارتی
  • سوئیچ جریان برای پمپ های استخر
  • سوئیچ های جریان برای پمپ های مخزن
  • سوئیچ جریان برای وان های آبگرم و جکوزی
  • سوئیچ های جریان دما و فشار بالا
  • سوئیچ های جریان بهداشتی و بهداشتی
  • سوئیچ های جریان چیلر

اندازه ها و ولتاژهای فلوسوئیچ

علاوه بر شناسایی نوع صحیح سوئیچ جریان برای موقعیت و کاربردی که لازم دارید، انتخاب اندازه و ولتاژ مناسب سوئیچ برای کارکرد صحیح در کانال یا سیستمی که نصب می کنید نیز مهم است. شما معمولاً می توانید جستجوهای آنلاین را برای اندازه سوئیچ جریان و ولتاژ فیلتر کنید، و پیدا کردن محصول مورد نیاز شما را آسان تر می کند.

  • سوئیچ های جریان ۱ اینچ
  • سوئیچ های جریان ۲ اینچ
  • سوئیچ های جریان ۴ اینچ
  • سوئیچ های جریان ۲۴ ولت

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور کنتراست چیست ؟ عملکرد آن چگونه است؟

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل آشنایی با انواع سنسور Sensor

بیشتر بخوانید : آسانسور (بررسی تخصصی)

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.


گردآورنده: اسفندیاری هستم. علاقه مند به برق صنعتی و فروش لطفا نظرات تون رو درباره این مقاله برام بنویسید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
1 سال قبل

مهندس اسفندیاری عزیز – بسیار عالی و کامل بود مطالبتون
ممنون از زحمات جنابعالی

تاسیسات
تاسیسات
1 سال قبل

کامل نیست پمپ اتشنشانی با فلو سویچ برق کسی توضیح بده NOوNC وCoMفاز ونول وارت اصلی وپمپ چگونه وصل میشه

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x