خدمات پشتیبانی

بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

بوستر پمپ :

بوستر پمپ، فشار و جریان کم آب را افزایش می دهد. تقویت  مورد نیاز برای رساندن فشار آب به سطح مطلوب را فراهم می کند.  بوستر پمپ، فشار آب را برای انتقال آب از یک مخزن ذخیره یا در خانه یا تأسیسات تجاری فراهم می کند.

بوستر پمپ چیست؟

زندگی با فشار کم آب آزار دهنده است.بوستر پمپ آب به  افزایش فشار و حجم آب کمک می کند.  اگر تا به حال با مشکل کم آبی مواجه شده اید خوب این را می دانید فشار کم آب می تواند کارهای ساده ای مانند استحمام یا مسواک زدن دندان شما را دردسر کند ، اما یک تقویت کننده پمپ ممکن است راه حل مناسب باشد.

بوستر پمپ آبرسانی

 

بیشتر بخوانید : سنسور شتاب سنج چیست؟ (کاربرد های کمتر شناخته شده از فرمول شتاب)

چه عواملی باعث فشار کم آب می شود؟

۱. گرانش

جاذبه ، جریان آب را هدایت می کند یا سرعت آن را کاهش می دهد. هرچه ارتفاعی که باید آب در آن تحویل داده شود بیشتر باشد ، فشار آب کاهش می یابد. اگر آب به صورت سربالایی یا چند طبقه بالا برود ، گرانش می خواهد که آن را دوباره به سمت پایین برگرداند. ساختمانهای پایین تر از منبع آب ممکن است مشکل مشابهی را تجربه نکنند. آسمان خراش ها ، ساختمان های آپارتمانی و خانه ها و مشاغل دارای چندین داستان به یک پمپ تقویت کننده بزرگ برای انتقال آب به بسیاری از داستان ها نیاز دارند.

۲. فاصله از منبع آب

فاصله از منبع آب و اندازه لوله های آب بر فشار آب تأثیر می گذارد. اگر خانه یا محل کار شما در انتهای خط آبرسانی قرار دارد ، ممکن است تا زمان رسیدن آب به شما ، جریان آب کم شود. و اگر لوله های آب شما خیلی کوچک باشد ، مقدار کمتری آب از طریق وسایل شما عبور می کند.

۳.فشار پایین آب شهر

ممکن است خانه شما زیر خط آبرسانی باشد و همچنان فشار آب کمی داشته باشید.

۴.سیستم های اضافی آب

سیستم های اضافی تصفیه آب به خانه ی  شما آب شیرین می آورد اما ممکن است فشار آب شما را کاهش دهد. افزودن پمپ تقویت کننده می تواند فشار آب شما را بازیابی کند.

۵. مشکلات لوله کشی

اگر فشار کم آب نتیجه جاذبه ، حمل و نقل یا سیستم های اضافی باشد ، ممکن است یک تقویت کننده فشار آب مشکل را برطرف کند. با این حال ، در موارد دیگر ، ممکن است مشکلات لوله کشی دلیل این امر باشد. قبل از خرید تقویت کننده فشار آب ، لوله کشی خود را بررسی کنید. ممکن است لوله ها مسدود شده باشند ، یا شیر کاهش فشار نیاز به تنظیم داشته باشد.

بیشتر بخوانید : سنسور دما چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارند؟

بوستر پمپ چگونه کار می کند؟

پمپ تقویت کننده، فشار آب را افزایش می دهد و در بسیاری از موارد سرعت جریان را بهبود می بخشد. پمپ تقویت کننده دقیقاً مانند فن کار می کند. یک فن دارای پره هایی است که برای افزایش حرکت هوا به دور خود می چرخد و یک پمپ تقویت کننده دارای پروانه ای در داخل است که جریان و فشار آب را به همان شکل افزایش می دهد.

اجزای تشکیل دهنده پمپ تقویت کننده چیست؟

• موتور
• پروانه ها
• ورودی و خروجی
• دستگاه سنجش فشار یا جریان
تقویت کننده های پمپ دارای پروانه ای هستند که آبی را که از طریق ورودی وارد می شود و از طریق خروجی خارج می شود ، حرکت می دهد. یک موتور باعث چرخش پروانه ها می شود. پمپ های تقویت کننده با توجه به نحوه مکش و فشار دادن آب متفاوت هستند. برخی از پمپ های تقویت کننده آب از پروانه در حال چرخش استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر از دیافراگم نوسانی استفاده می کنند. پمپ های دارای دیافراگم های نوسانی با استفاده از دو صفحه نوسانی یا چرخان آب را تحریک می کنند .یکی با فنجان و دیگری با تورفتگی. وقتی صفحات به هم می غلتند ، فنجان ها را فشرده و آب را به زور خارج می کنند. با باز شدن صفحات ، آب بیشتری مکش می شود.

آیا پمپ تقویت کننده آب، فشار و سرعت جریان را افزایش می دهد؟

پمپ تقویت کننده آب فشار آب را افزایش می دهد و باعث می شود آب با سرعت بیشتری از طریق لوله های لوله کشی جریان یابد. اما یک منحنی پمپ وجود دارد که باید بخاطر بسپارید: با افزایش فشار مورد نیاز برای جابجایی آب ، میزان جریان کاهش می یابد.به این فکر کنید که انگشت شست خود را روی یک شلنگ باغ قرار دهید. همانطور که شما این کار را انجام می دهید ، آب با فشار بیشتری خارج می شود ، اما به دلیل انگشت شست شما میزان جریان محدود می شود. پمپ تقویت کننده  هم به همان روال کار می کند. در فشار کم بیشترین میزان آب را در بیشترین میزان جریان تأمین می کند. اگر آب بدون هیچ نوع محدودیتی از پمپ خارج شود ، با سرعت جریان بیشتری حرکت می کند. اما وقتی پمپ در لوله کشی خانه ای نصب می شود که در آن آب باید در سربالایی و در اطراف لوله ها از طریق شیر آشپزخانه خم شود ، سرعت جریان کندتر و فشار پمپ بیشتر است.

بیشتر بخوانید : سنسور التراسونیک چیست ؟ چگونه کار می کنند؟

نکاتی برای نصب پمپ تقویت کننده

یک پمپ تقویت کننده درست در محلی که شما نیاز به انتقال آب دارید نصب می شود. به عنوان مثال ، در یک خانوار با فشار آب کم ، شما باید پمپ را روی خط اصلی که آب وارد خانه می شود نصب کنید. ورودی را به برق وصل کنید و سپس خروجی به قسمت عقب به منبع لوله کشی می رود.
• در صورت خرابی پمپ ، همیشه بای پس داشته باشید . یک بای پس به شما امکان می دهد در صورت خرابی پمپ ، آن را جدا کنید و نیاز به عیب یابی دارید. می توانید پمپ را دور بزنید و هنوز آب به خانه وارد کنید.
• قبل از اتصال پمپ به خانه ، آن را آزمایش کنید. گاهی اوقات ، ممکن است نشتی به دلیل کم بودن دبی باعث چرخه پمپ شود. 

• پمپ های تقویت کننده آب با سرعت جریان یا فشار یا توسط هر دو فعال می شوند. اگر نشتی پیدا کردید ، پمپ را جدا کرده و آزمایش کنید تا مطمئن شوید مشکل پمپ نیست. سپس ، می توانید علت را پیدا کرده و نشت را برطرف کنید. در هنگام نصب به لرزش پمپ فکر کنید. نحوه نصب پمپ تقویت کننده می تواند نویزهای ایجاد شده را در صورت عدم مراقبت افزایش دهد. پمپ را مستقیماً روی خطوط مسی نصب نکنید زیرا ارتعاش پمپ به مس منتقل می شود و مانند هواپیمایی است که از خانه شما عبور می کند. 

بوستر پمپ های آتش نشانی

پمپ های آتش نشانی سیستم های آب پاش آتش را تأمین می کنند و یا به یک منبع آب عمومی یا یک منبع آب ساکن مانند مخزن ، مخزن یا دریاچه متصل می شوند. پمپ آتش نشانی از طریق بالابرها و لوله های متناوب شیلنگ آب فشار زیادی را به سیستم بارانی تأمین می کند. همه پمپ های آتش نشانی توسط یک سازمان شخص ثالث و فهرست مانند UL یا FM Global برای خدمات آتش نشانی آزمایش و تأیید می شوند. در ایالات متحده ، استاندارد ملی NFPA 20 انجمن حفاظت از آتش سوزی برای نصب پمپ های آتش نشانی ثابت برای حفاظت از آتش ، نصب تمام پمپ های آتش نشانی را کنترل می کند.
تقویت کننده پمپ نوعی پمپ آتش نشانی است که برای تکمیل فشار تأمین آب موجود از منابع عمومی یا خصوصی هر زمان که فشارهای سیستم حفاظتی از توانایی منبع تغذیه بیشتر شود ، استفاده می شود. اگر ملک شما به پمپ تقویت کننده مجهز باشد ، برای اطمینان از عملکرد مطمئن آن ، نیاز به بازرسی ، نگهداری و آزمایش مکرر دارد.
امروزه سه نوع راننده پمپ آتش نشانی وجود دارد:

• برقی
• توربین بخار رفت و برگشتی
• موتورهای احتراق داخلی

از آنجا که تولید کنندگان مختلف پمپ های تقویت کننده الکتریکی و دیزلی ، موتورها و منابع تغذیه وجود دارد ، ایجاد ارتباط با یک شرکت حفاظت از آتش سوزی توانمند و قابل اعتماد که تمام تعمیرات و نگهداری توصیه شده را بر عهده خواهد داشت ، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. 

 

  نکته مهم در انتخاب ترمومتر‌ مکانیکی

بوستر پمپ چیست؟

بیشتر بخوانید : کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟(راهنمای جامع و کاربردی)

تفاوت بوستر پمپ با پمپ های معمولی

اصولا پمپ های معمولی همراه با هیچ بازخورد آنالوگی از خروجی سیستم است که فعالیت می کنند. در چنین حالتی برای پمپ تنها یک چیز تعریف شده است. آیا آب در ورودی منازل حضور دارد یا خیر؟ پمپ های ساده همراه با ساز و کار ساده ای که دارند، جوابی مشخص برای سوال مطرح شده دارند. اینکه خاموش باشند و یا اینکه روشن شوند. از این رو نمی توان در خروجی آنها انتظار رویکردی مشخص برای تامین سطح فشار ثابت از جریان آب را داشت ولی  در طراحی بوستر پمپ ها هدف این است که با حضور و یا خروج دیجیتال گونه پمپ ها یک خط تامین آب با توان بهره مندی از سطوح مختلف دبی داشته باشیم. به این ترتیب بوستر پمپ می تواند دست ما را برای ایجاد یک نگاه مدیریتی بر خروجی آب باز گذارد. چیزی که در پمپ های ساده دیده نمی شود.

انواع بوستر پمپ

۱- پمپ سانتریفیوژ
۲- پمپ تجدید پذیر
۳-پمپ های رفت و برگشتی
۴-پمپ های جابجایی مثبت

۱- پمپ سانتریفیوژ:پمپ های سانتریفیوژ برای انتقال مایعات با تبدیل انرژی جنبشی چرخشی به انرژی هیدرودینامیکی جریان سیال استفاده می شوند. سیال در امتداد یا در نزدیکی محور چرخش به پروانه پمپ وارد می شود و توسط پروانه شتاب می گیرد ، و به صورت شعاعی به بیرون به داخل یک محفظه پخش کننده یا محفظه (محفظه) جریان می یابد ، که از آن خارج می شود.
مصارف معمول شامل آب ، فاضلاب ، کشاورزی ، پمپاژ نفت و پتروشیمی است. پمپ های سانتریفیوژ اغلب به دلیل قابلیت های دبی بالا ، سازگاری محلول ساینده ، پتانسیل اختلاط و همچنین مهندسی نسبتاً ساده انتخاب می شوند.

انواع پمپ های سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ بسته به عواملی مانند طراحی ، ساخت ، کاربرد ، سرویس ، انطباق با یک استاندارد ملی یا صنعتی و غیره را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد ، بنابراین ، یک پمپ خاص می تواند به گروه های مختلفی تعلق داشته باشد و در برخی مواقع پمپ با توصیف آن شناخته می شود خودش برخی از این گروه ها در زیر برجسته شده اند:
بسته به تعداد پروانه های موجود در پمپ ، پمپ ها را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:
• تک مرحله :پمپ تک پروانه ، پمپ تک مرحله دارای طراحی ساده و نگهداری آسان است. ایده آل برای دبی های زیاد و تاسیسات کم فشار. آنها معمولاً در خدمات پمپاژ با جریان زیاد و TDH کم تا متوسط (کل دینامیک هد) استفاده می شوند.
• دو مرحله ای : این نوع پمپ دارای دو پروانه در کنار هم است که برای کاربردهای متوسط استفاده می شود.
• چند مرحله ای :پمپ دارای سه یا چند پروانه به صورت سری است.

۲-پمپ های تجدید پذیر
پمپ های قابل استفاده با انرژی تجدیدپذیر از جمله پمپ های سطح خورشیدی ، گزینه مناسب و پایدار ، قابل اطمینان و مقرون به صرفه ای برای محلول های نامنظم تأمین آب در مکان های از راه دور یا برای کاربردهای بسیار خاص در هر مکان فراهم می کنند.

۳-پمپ های رفت و برگشتی
پمپ های رفت و برگشتی مایع را با استفاده از یک یا چند پیستون نوسان دهنده ، پیستون یا غشا (دیافراگم) حرکت می دهند ، در حالی که دریچه ها حرکت مایع را به جهت مورد نظر محدود می کنند. برای اینکه مکش صورت گیرد ، ابتدا پمپ باید پیستون را با یک حرکت به بیرون بکشد تا فشار در محفظه کاهش یابد. هنگامی که پیستون به عقب رانده می شود ، این محفظه فشار را افزایش می دهد و فشار داخلی پیستون دریچه تخلیه را باز می کند و مایع را با سرعت زیاد در لوله تحویل آزاد می کند.

۴-پمپ های جابجایی مثبت
یک پمپ با جابجایی مثبت با به دام انداختن مقدار مشخصی و مجبور کردن(جابجایی) حجم حبس شده در لوله تخلیه ، حرکت مایع را ایجاد می کند.برخی از پمپ های با جابجایی مثبت از یک حفره انبساطی در سمت مکش و یک حفره کاهنده در سمت تخلیه استفاده می کنند. با گسترش حفره در سمت مکش ، مایع به داخل پمپ جریان می یابد و با فروپاشی حفره ، مایع از تخلیه خارج می شود. حجم در هر چرخه عملیاتی ثابت است.

 

  انتخاب دستگاه جوشکاری لیزری

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : کنترلر رطوبت چیست؟ چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید :چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما عبدی
نیما عبدی
2 سال قبل

سلام مقاله خیلی خوبی بود.
آیا با وجود بوستر پمپ نیازی به داشتن بای پس هست؟

تیم تخصصی صنعت تک
پاسخ به  نیما عبدی
2 سال قبل

سلام خدمت شما مهندس عزیز و همراه محترم وب سایت صنعت تک. همیشه باعث خوشحالی هست که شما دوستان از مطالب ما بازدید می کنید و به ما روحیه می دید. امیدوارم که مشکلی از کار شما باز شده باشه.
سوالتون رو میتونیم اینجور جواب بدیم که بله بای پس می تونه استفاده بشه به عنوان بک آپ برای وقتی که پمپ خراب میشه و شما نیاز به آب دارید.
در ضمن در صورتی که میخاید بوستر پمپ نصب کنید و سنسور فشار استفاده کنید حتما مقاله زیر رو بخونید.
https://blog.sanattech.com/1677/water-hammer-cavitation/

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x