خدمات پشتیبانی

سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

 داستان یک روز عجیب که سنسور ها اعتصاب کردن و تصمیم گرفتن کار نکن!

امروزم مثل هر روز صبح تا چشم تون رو باز میکنید و بین خواب و بیداری سراغ گوشی تون میرید، دست میندازید گوشی تون رو برمیدارید که یه سری به اینستاگرام بزنید و یه نگاهی هم به اخبار روز بندازید، ولی یه اتفاقا عجیب و بی سابقه ای افتاده ! هر چه قدر دست تون رو روی صفحه گوشی (سنسور لمسی) می کشید نمیتونید هیچ برنامه ای رو باز کنید! [سنسور لمسی گوشی کار نمیکنه

بی خیال گوشی میشید و میرید سراغ لپ تاپ، ولی هر چه قدر تو سر و کله موس میزنید و دست تون رو روی تاچ پد لپ تاپ میکشید هیچ نشونه ای از حرکت نشانگر روی صفحه نمی بینید! [ سنسور نوری موس و سنسور لمسی تاچ پد لپ تاپ هم کار نمیکنه ].

بی خیایل گوشی و لپ تاپ میشید و میرید کنترل تلویزیون رو بر میدارید، بلکه شاید بتونید اخبار امروز رو از طریق تلویزیون دنبال کنید، ولی هر چی دکمه روشن و خاموش رو میزنید تلویزیون رو هم نمیتونید روشن کنید [ سنسور کنترل هم کار نمیکنه ]

 کلا بیخیال اخبار و چک کردن شبکه های اجتماعی میشید و آماده میشید که برید سر کار، در خونه رو باز میکنید و میرید بیرون و هی خودتون رو تکون میدید و اینور و اونور میکنید بلکه چراغ های راهرو روشن بشن و شما جلو پاتون رو ببینید ولی خبری از روشن شدن نیست [ سنسور روشنایی راهرو هم کار نمیکنه ].

از اونجایی که راهروی خونه تون هیچ پنجره ای به بیرون نداره و روزا هم چشم چشم رو نمیبینه، بعد از چند بار برخورد شدید به دیوار و تا مرحله پرت شدن از پله ها رفتن، هر جور شده خودتون رو به آسانسور میرسونید و دکمه رو میزنید، ولی به محض اینکه پاتون رو میخواید داخل آسانسور بذارید و نصف تون بیرونه و نصف تون تو، در بسته میشه و شما لای در له میشید [ سنسور درهای آسانسور هم کار نمیکنه ]

 خلاصه به هر زوری شده خودتون رو از لای در نجات میدید و پرت میکنید وسط آسانسور و با وجود دردی که کل بدنتون رو گرفته دست تون رو به صفحه لمسی دکمه های آسانسور رو میرسونید تا دکمه p رو بزنید ولی اونم کار نمیکنه!

پس چاره ای ندارید جز اینکه ۵ طبقه رو از پله ها برید پایین، پس تا در دوباره روتون بسته نشده خودتون رو پرت می کنید بیرون و با گرفتن نرده های راهرو و با حدس زدن اندازه پله ها و چند بار خوردن زمین، خودتون رو با بدبختی میرسونید پارکینگ.

فکر میکنید دیگه سختی ها تموم شده و الان میرید سوار ماشین میشید و بالاخره با یه کمی تاخیر به سرکار میرسید .

ریموت ماشین رو درمیارید که درش رو باز کنید و سوار بشید ولی اون سنسور هم امروز تو اعتصابه و کار نمیکنه و در ماشین تونم باز نمیشه،

بازم کوتاه نمیاید و به خودتون میگید من هر جور شده باید خودمو امروز به کار برسونم پس تصمیم میگیرید یه امروز رو با وسیله نقلیه عمومی برید، بدو بدو خودتون رو به ایستگاه اتوبوس میرسونید و بالاخره با دو ساعت تاخیر به سر کار میرسید .

از اونجایی که تا همین لحظه هم کلی تاخیر خوردید، سریع خودتون رو به دستگاه حضور و غیاب شرکت میرسونید که اعلام حضور کنید، انگشت تون رو روی سنسور اثرانگشت دستگاه حضور و غیاب میذارید، ولی لعنتی اونم تصمیم گرفته کار نکنه!

این داستان مربوط به یه روزی از همین روزا بود.

ولی تصور کنید اگه این اعتصاب سنسورها یه روزی تو ۱۰ -۱۵ سال آینده باشه چی میشه، که از پرده ی خونه و توالت و قهوه ساز و قفل دیجیتالی در و ماشین خودران و لباس هوشمند و چکاب هوشمند سلامتی روزانه مون، همه و همه با سنسور ها کار میکنن؟!

 

حالا بریم ببینیم سنسورها دقیقا چه نقش های مهمی تو زندگی ما دارن:

بیشتر بخوانید :سنسور خازنی چیست؟ -۷ گام ساده برای شناخت سنسور های خازنی

بیشتر بخوانید : سنسور التراسونیک چیست ؟ چگونه کار می کنند؟

بیشتر بخوانید : کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟(راهنمای جامع و کاربردی)

با سنسورها خیلی از چیزهایی که نمیتونیم حس کنیم رو حس میکنیم

سنسورها یکسری ابزار دقیق هستن که ویژگی بارز و البته وظیفه اصلیشون، همونطور که از اسمشون پیداست، حس کردنه. بر اساس وظیفه ای که برای اونها تعریف شده، به محرک های فیزیکی مختلف واکنش نشون میدن (به تعبیری اونها رو حس میکنن) و اطلاعات رو به مرکز کنترل ارسال میکنن.

 سنسورها میتونن کمیت هایی رو که ما نمیتونیم درکشون کنیم یا به تعبیری بسنجیم، برامون قابل درک کنن.  درواقع اونها رو به یک سیگنال الکتریکی تبدیل میکنن که ما به تنهایی یا با استفاده از کامپیوتر یا دستگاه دیگه ای بتونیم درکشون کنیم. برای همین به اونها مبدل هم میگن.

پس توجه کنید که بعضی از حسگرها مستقیما مقدار کمیت رو برای ما قابل خوندن و درک کردن میکنن مثل دماسنج های معمولی جیوه ای. بعضیاشونم همونطور که گفتیم اطلاعات رو به سیگنال الکتریکی تبدیل میکنن و ما با استفاده از لوازم جانبی دیگه متوجه اطلاعاتی که حس کردن میشیم.

 

برای اینکه به اهمیت سنسورها و سخت بودن زندگی بدون اونها پی ببرید کافیه خودتونو در حال رد شدن از عرض یک جاده تصور کنید، البته با چشم ها و گوش های بسته یا مثلا تصور کنید که حس لامسه دست هاتون از کار بیفته ، مشخصا توی این حالت اعصاب پوست، فرمان داغ بودن اشیا رو به مغز منتقل نمیکنن و مغز وقتی متوجه داستان میشه که کار از کار گذشته.  احتمالا حتی با تصور این موقعیتها هم دچار اضطراب شدید.

وجود سنسور یا حسگرها توی دنیای امروز ،  در کوچکترین کارها و بزرگترین تکنولوژی ها خیلی مهم و حیاتیه و زندگی هامون رو راحتتر و ایمنتر کرده و به طور کلی کیفیت زندگی رو بیشتر کرده. 

حکمرانی سنسورها در قلمرو زندگی مدرن( انواع و کاربردها)

همونطور که گفتیم سنسورها رو می‌تونیم براساس ویژگیهایی که دارن به گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی کنیم مثلا براساس اینکه چطوری کمیت ها رو اندازه میگیرن یا اصلا چه کمیت های فیزیکی رو اندازه میگیرن.   به عنوان مثال سنسورهای اولتراسونیک از امواج فراصوت استفاده میکنن یا سنسورهای خازنی از خازن  و سنسورهای مجاورتی برای تشخیص اجسام  از میدان‌های مغناطیسی، نور و صوت بهره میبرن.

سنسور شتاب، سرعت، مواد شیمیایی، پوزیشن، نور، صدا، سنسورهای جریان، سنسورهای دما، سنسورهای ولتاژ، فشار، رطوبت و … هم انواع مختلف حسگرها هستن که بر اساس نوع کمیتی که اندازه میگیرن دسته بندی شدن.

 

  سنسور نشت و هر آنچه در مورد آن باید بدانید.

سنسورها در زندگی روزمره

حسگرها خیلی جاها به ما کمک میکنن و حتی گاهی از اتفاقات وحشتناک و خطرناک جلوگیری میکنن .

همین حالا که در حال خوندن این مقاله هستید سنسورها دارن کارها رو برای شما آسون می کنن، حتی غیرممکن ها رو ممکن میکنن و باعث افزایش ایمنی و سلامتی شما و محیط کار و زندگیتون میشن.

 بذارید باهم مثال هایی رو از کاربرد اونها در زندگی روزمره مرور کنیم:

 

سنسورهایی که در گوشی های هوشمند ما هستند:

 گوشی های هوشمند جزو اون دسته از وسایلی هستنکه حضور سنسورها در اونها پر رنگ هست و تقریبا هر کاری که برای ما انجام میدن یا قابلیتی که دارن به کمک همین سنسورهاست .  شاید خودتون به این موضوع دقت نکرده باشید ولی وقتی موبایلتون رو به گوشتون نزدیک میکنید این سنسورهای مجاورتی هستن که باعث میشن صفحه موبایلتون تاریک و خاموش بشه.یا مثلا وقتی جهت گوشیتون رو عوض میکنید سنسورهای شتاب به میدون میان و جهت صفحه رو تغییر میدن.( البته اگه این گزینه رو مسدود نکرده باشید.)

حالا بریم به صورت جزئی تر و بیشتر در مورد این سنسورها بدونیم :

یکی از سنسورهای مهم تو گوشی های همراه همون میکروفون هست که از اولین سنسورهای اختراع شده هست و راه اصلی ارتباط ما به شخص دوم دقیقا همین سنسور هستش و موبایل بدون اون اصلا مفهومی نداره .  میکروفون صدا یا لرزش مولکولهای هوا رو حس میکنه و اون رو تبدیل به سیگنال های دیجیتال میکنن. 

شتاب سنج Accelerometer

یکی دیگه از سنسورهای جالب تو تعدادی از موبایل ها ، سنسور شتاب سنج هست که شتاب خطی موبایل رو در زمان جا به جایی در فضای سه بعدی اندازه گیری میکنه . این سنسور در این حالت برای ویژگی Turn-to-Mute موبایل ازش استفاده میشه . این ویژگی چی هست ؟ تو بعضی از گوشی های جدید زمانی که تماسی با شما گرفته میشه ، شما به کمک حضور این سنسور میتونید با یک حرکت و چرخش موبایل به سمت پایین صدای زنگ موبایل رو قطعا کنید یا سایلنتش کنید، یا زمانی که داره آهنگ پخش میشه با همین حرکت میتونید صداش رو قطعا کنید و با حرکت به سمت چپ و راست به آهنگ بعدی یا قبلی برید.

ژیروسکوپ  Gyroscope

ژیروسکوپ هم عملکردی مثل شتاب سنج داره با این تفاوت که  کارش اندازه گیری جا به جایی زاویه ای هست و دقتتش هم بالاتر هست .   این دو تا سنسور نقش خیلی مهمی توی بازی های موبایلی مثل انواع بازی های ماشینی و رانندگی دارن . علاوه بر این زمانی که موقعیت موبایل رو از حالت افقی به عمودی یا بالعکس تغییر میدید این سنسور فعال میشه و جهت صفحه نمایش رو برای شما تغییر میده یا جهت حرکت دوربین گوشی رو از افقی به عمودی و برعکس تغییر میده.

سنسور

سنسورهای مغناظیسی

یکی دیگه از سنسورهای موبایل سنسورهای مغناطیس سنج هستن . وظیفه این سنسورها مشخصا تشخیص میدان مغناطیسی هست که برای اپلیکیشن هایی مثل قطب نما یا جهت نما ازش استفاده میشه .

سنسور مجاورت یا تشخیص فاصله های نزدیک یا  Proximity Sensor

این نوع سنسور در همه انواع گوشی های هوشمند وجود داره که تشکیل شده از یه چراغ IR کوچیک و یه تشخیص دهنده نور IR .از لحاظ محل قرارگیری هم این سنسور درست کنار بلندگوهای گوشی ها قرار میگیره چون  وظیفه اش اینه که زمانی که شما در حال مکالمه هستید این رو تشخیص بده و صفحه نمایش رو خاموش کنه تا از ورود اطلاعات به صورت ناخواسته جلوگیری کنه . 

اما این سنسور چی جوره کار میکنه ؟ این سنسور برای تشخیص یه رگه نور IR ی که برای ما قابل تشخیص نیست میفرسته و بازتاب این نور توسط تشخیص دهنده IR در فاصله نزدیک ( مثل زمانی که شما گوش تون رو به گوشی چسبوندید که صحبت کنید ) ارزیابی و تشخیص داده میشه .

سنسورسنسور روشنایی

خب مشخصا بازم همونطوری که از اسمش پیداست برای تشخیص میزان روشنایی محیط استفاده میشه . مثلا زمانی که شما با گوشی تون تو فضای بیرون و باز هستید این سنسور وجود نور زیاد رو تشخیص میده و برای اینکه شما بتونید اطلاعات صفحه نمایش رو به خوبی ببینید و در صورتی که تو محیط کم نوری باشید این رو تشخیص میده و نور صفحه نمایش کم میشه . و جالبه که تو گوشی های جدیدتر پا هم از این فراتر رفته و این سنسورها میزان دقیق نور سفید ، قرمز ، سبز و آبی رو تشخیص میدن و با تغییر میزان روشنایی کیفیت تصاویر هم در صفحه نمایش تغییر میکنه و بهتر میشه .

فشارسنج ها Barometer

سنسور های فشار هم وظیفه شون تشخیص مقدار فشار هواست . خب تعیین فشار هوا روی گوشی چه کاربردی داره ؟ هدف از گذاشتن این سنسور توی گوشی موبایل برای کمک به سیستم GPS هست و کمک به تشخیص محل استقرار فعلی شما به صورت دقیق تر و سریع تر.  علاوه بر این اطلاعات به دست اومده از این سنسور برای گزارش کامل وضعیت هوا و ارتفاع از سطح دریا استفاده میشه. علاوه بر این این سنسور در برنامه های سلامتی که به شما نشون میدن تو فعالیت چه قدر کالری سوزوندید هم نقش مهمی داره .

گرماسنج ها یا Thermometer

این سنسور هم تقریبا روی تمام گوشی های هوشمند حضور داره و نقشش این هست که زمانی که دمای باتری و داخل گوشی بالا رفت اون رو حس میکنه و سیستم به صورت خودکار خاموش میشه تا دما پایین بیاد

 

گام شمار یا   Pedometer

این هم یک سنسور جالب روی گوشی های هوشمند خصوصا برای افرادی هست که علاقه زیادی به تناسب اندام و ورزش دارن و با حضور این سنسور دقیقا میتونن متوجه بشن که چه تعداد قدم برداشتن ، اندازه هر قدم چه قدر هستش ، سرعت راه رفتن چه قدر و در نهایت طول و زمان پیاده روی محاسبه میشه و فرد میتونه متوجه بهش چه قدر کالری سوزونده .

سنسورسنسور تشخیص اثر انگشت

 

  ۱۵ نوع از برترین سنسورهای مورد استفاده درکمپانی های توسعه اجرایی IoT

این سنسور هم این روزا دیگه تو اکثر گوشی های هوشمند پیشدا میشه و میتونیم بگیم یه نوع سنسور برای  افزایش امنیت اطلاعات شخصی روی گوشی هست . به کمک این سنسور و ثبت اثر انگشت صاحب گوشی، صفحه نمایش فقط با گذاشتن اثر انگشت خود فرد روی جایگاه اثر انگشت باز میشه و به غیر از خود فرد هیچ شخص دیگه ای نمیتونه به اطلاعات دسترسی داشته باشه .

سنسور عنبیه چشم Iris scanner

 

این سنسور هم دقیقا مثل سنسور اثر انگشت  برای افزایش امنیت اطلاعات داخل گوشی و عدم دسترسی دیگران روی گوشی های هوشمند کار گذاشته میشه . از اونجایی که عنبیه هر شخص هم دقیقا مثل اثر انگشتش منحصر به فرد هست سازندگان گوشی های هوشمند از همین خاصیت استفاده می کنن و به کمک این سنسور صاحب گوشی رو از دیگران تشخیص میدن. که میتونیم بگیم این سنسور یکی از امن ترین راه های ورود و باز کردن قفل گوشی های هوشمند هست .

بیشتر بخوانید : کنترلر رطوبت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ 

بیشتر بخوانید: از شانزلیزه فرنگی، تا لاله‌زار برقی !

بیشتر بخوانید :چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

سیستم تشخیص چهره Face ID

این سیستم این روزا روی گوشی های محدودتری استفاده شده ولی مشخصا به زودی میتونه جایگزین بقیه سیستم های شناسایی کاربر بشه. اگر بخوایم به صورت ساده روش عملکرد این سنسورها رو توضیح بدیم این جوری هست: تکنولوژی عمق سنج که به صورت عمومی بهش نور ساختار یافته یا  Structured Light میگن ، هزاران هزار پرتو مادون قرمز رو روی صورت فرد یا هر سوژه دیگه ای میتابونه . با بررسی انحراف پرتوهای بازتابیده شده از مسیر اصلی خودشون اطلاعات بسیار دقیقی توسط دوربین گوشی ها ثبت میشه  . علاوه بر اینکه چون دوربین گوشی ها بر خلاف چشم انسان میتونه اشعه مادون قرمز رو ببینه حتی توی محیط های تاریک هم امکان تشخیص چهره صاحب گوشی وجود داره .

سنسور

سنسور اندازه گیری اکسیژن

این نوع سنسور در کنار سنسور تشخیص ضربان قلب تو بعضی از گوشی های هوشمند حضور داره. وظیفه این سنسور اندازه گیری اکسیژن موجود در خون بر اساس میزان هموگلوبین اکسید شده روی سنسور هست .

سنسور GPS یا موقعیت یاب

واقعا بعید میدونم کسی باشه که الان جی پی اس رو نشناسه . GPS هم جزو سنسورهایی هست که دیگه الان رو همه گوشی های هوشمند پیدا میشه . این سنسور میتونه موقعیت کاربر رو با حدود ۳ متر خطا تشخیص بده و معمولا هم برای اینکه دقت این تشخیص بیشتر بشه با سنسور فشار سنج ترکیب میشه .

اگر بخوایم به صورت ساده روش کار این سنسور رو بدونیم

سنسور

سنسور فوکوس لیزری یا laser Auto focus

این سنسور هم تو بعضی از برندهای گوشی هوشمند کار گذاشته میشه و نقشش رهگیری سریع و دقیق سوژه عکاسی و اندازه گیری فاصله اون با دوربین هست . جالبه بدونیم این حسگر میتونه در حدود ۲۷۶ ثانیه فاصله دقیق سوژه تا دوربین رو به دست بیاره . در صورتی که پلک زدن انسان حدود ۳۰۰ ثانیه طول میکشه.

سنسور color spectrum یا طیف رنگ

این سنسور هم فقط تو بعضی از مدل های گوشی های هوشمند هست و وظیفه اش تفکیک رنگ ها در زمان عکسبرداری هستش و مثلا تفکیکی رنگ زرد کمرنگ از سفید یا آّی پر رنگ از بنفش .

 

سنسورهایی که همین حالا هم در خانه ما حضور پر رنگ دارن

حرف از آینده نیست ، حتی همین روزها هم سنسورهای زیادی هستن که تو خونه های ما حضور دارن و باعث نجات جان ما میشن . یا به زندگی بهتر و راحت تر و سریع تر ما کمک میکنن.

بیشتر بخوانید :سنسور التراسونیک چیست ؟ چگونه کار می کنند؟

بیشتر بخوانید : کمپرسور (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : چگونه سنسور القائی مناسب انتخاب کنیم ؟

از جمله این سنسورها :

سنسور گاز

سنسور گاز یکی از سنسورهای پرکاربرد در زمینه ایمنی و پیشگیری از خطرات جانی هست که این روزها دیگه تو همه ساختمان ها و آپارتمان های جدیدی که ساخته میشه حضور داره . سنسورهای گاز بر اساس اینکه حضور چه گازی رو تشخیص میدن انواع مختلفی دارن .

هشداردهنده گاز یا دتکتور به کمک سنسورهای مختلفی مثل مادون قرمز ، امواج مافوق صوت ، الکتروشیمیایی یا نیمه هادی میتونه غلظت بیش از اندازه گازهای مختلف رو تشخیص میده و اگر غلظت گاز مورد نظر از حدی که در ابتدا براش تعریف شده بیشتر باشه زنگ خطر یا چراغ خطر رو روشن میکنه

هر سال تو زمستون روزی نیست که خبر مرگ چند نفر رو به خاطر نشت گاز مونواکسید کربن از بخاری یا شومینه یا وسایل گرمایشی نشنویم . اینجاست که سنسور گاز این روزا به کمک جون آدم ها میاد و اونها رو با تشخیص سریع این گاز و قاتل خاموش و اخطار دادن به افراد حاضر در خانه یا محیط کاری نجات میده .

البته کاربرد سنسورهای گاز فقط به خونه ها و مجتمع های مسکونی محدود نمیشه و کاربرد زیادی هم در صنایع مختلف داره و میتونه گازهای قابل اشتعال ، سمی و شرایط کاهش اکسیژن هوا رو تشخیص بده و با روشن کردن آلارم افرادی که در معرض خطر هستن رو مطلع کنه .

از جمله مکان هایی که حتما باید به این سنسورها مجهز شوند : 

موتورخونه ها : از اونجایی که سوخت درصد زیادی از موتورخونه های مسکونی و صنعتی گاز شهری هست ، پس احتمال نشت گاز و ترکیدن و آتش سوزی هم در این مکان زیاد است

سرد خونه ها : چون واحدهای سردخانه از گازهایی مثل آمونیاک فرئون و دی اکسید کربن استفاده میکنن پس جزو مکان های پر خطر از لحاظ نشتی گاز هستن

پارکینگ های بزرگ و تونل های شهری و بین شهری : به علت اینکه این نوع محیط ها فضاهای بسته ای هستن پس کنترل گازهای خارج شده از اگزوز ماشین ها تو این مکان ها خیلی مهم هست

استخرها : برای ضد عفونی کردن آب استخرها از ازون استفاده میکنن که برای اجرای این عمل به مواد شیمیایی بر پایه کلر و برم نیاز هست ،در حالت عادی و دوز پایین خطرناک نیست اما یه مشکل فنی میتونه باعث تجمع این گازها در هوای استخر و مسمومیت بشه . به خاطر همین استفاده از سنسور گاز تو استخرها هم خیلی مهم هست.

آشپزخانه های صنعتی : تو این مکان ها هم که معمولا از گاز طبیعی یا بوتان و پروپان برای سوخت استفاده میکنن قطعا برای ایمنی بیشتر به نصب سنسور گاز احتیاج دارن

صنایع شیمیایی وآزمایشگاه ها : همونطور که دیگه از اسم این مکان ها هم مشخصه ممکنه مقادیر زیادی گازهای سمی و قابل اشتعال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی در محیط حضور داشته باشن که برای تشخیص زودهنگام اونها حتما نیاز به سنسور گاز هست .

 

  انواع سنسور دی اکسید کربن و کاربرد آن

سنسور دود

احتمالا همه مون شنیدیم که قدیمی ها تو قبیله ها برای اینکه همدیگه رو خبر کنن از دود استفاده میکردن و همیشه دود یه نشونه بوده ، حالا این روزها هم خیلی فرقی نکرده و میتونیم مدرن تر از دود به عنوان نشونه خطر و آتیش سوزی استفاده کنیم . سنسورها تشخیص دود هم دقیقا بر همین اساس ساخته شدن .

تو سنسورهای خونگی معمولا با تشخیص دود توسط سنسور یه زنگ خطر فعال میشه یا چراغ خطری روشن میشه . اما سنسورهای دود مراکز صنعتی و تجاری به سیستم اطفا حریق یا مراکز آتش نشانی متصل هستن.

سنسورهای دود انواع مختلفی دارن :

سنسور نقطه ای  که خودش دو دسته هست نوری و یونیزاسیون

 سنسور دود نوری  با استفاده از یه سنسور نوری و ارسال پرتوهای نوری به یه گیرنده و بررسی میزان تغییر و کاهش پرتوهای بازتابیده سطح دود محیط رو تشخیص میدن. در اطراف این آشکارساز دود شکاف هایی وجود داره که دود از طریق این شکاف ها وارد دستگاه میشه یک سری پرتو مادون قرمز به این محفظه فرستاده میشه . داخل این محفظه سنسور نوری وجود داره که وقتی کاهش پرتوهای نوری اتفاق میافته در اثر حضور دود جریان الکتریکی تولید میشه .

 سنسورهای یونیزاسیون  که از دو صفحه نزدیک به هم الکترودها ساخته شده و از هوای محیط به عنوان الکترولیت استفاده میکنه .  داخل این آشکارسازها محفظه ای انباشته از یون وجود داره که الکترون از دست دادن و تا زمانی که این یون ها و الکترون ها در حرکت باشن جریان بین الکترودها برقرار و سیستم آلارم غیر فعال هستش اما زمانی که دود وارد آشکار ساز میشه خودشون رو به یون ها متصل میکنن و محفظه یونیزاسیون رو مسدود میکنن و جریان الکتریکی رو قطع میکنن و در این حالت هستش که آلارم روشن میشه . این حس گرها از مقدار کمی مواد رادیواکتیو برای یونیزه کردن ذرات موجود در هوای اطراف الکترودها استفاده میکنن، به خاطر همین طول عمر دائمی ندارن.

 سنسور نوع مکنده هوا یا نمونه بردار  که با کشیدن هوای محیط از طریق روزنه هایی که روی لوله های متصل به حسگر وجود داره حضور دود رو تشخیص میدن

  سنسورها خطی یا بیم دتکتورها که معمولا برای فضاهای خیلی بزرگ مثل لابی های ساختمان ها و انبارها و سوله ها و.. استفاده میشه

 

سنسورهای هشدار گرما

این سنسورها هم مثل سنسور دود و گاز برای جلوگیری از خسارت های ناشی از آتیش سوزی هستن .این سنسورها بیشتر در آشپزخانه ها نصب میشن و به افزایش درجه حرارت حساس هستن .

ترموکوپل روی اجاق گازها

اجاق گازهای امروزی مجهز به ترموکوپل( سنسور تشخیص دمای ترموالکتریکی)  هستن و وقتی‌که شعله به هردلیلی مثل سررفتن شیر خاموش شد باعث میشه که گاز هم بعد از چند دقیقه قطع بشه و ایمنی حفظ بشه.

بیشتر بخوانید : بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

بیشتر بخوانید : آسانسور (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید.

سنسورهای آسانسورها

سنسورهای اضافه وزن

احتمالا برای شما هم پیش اومده که با چند تا آدم چاق و اضافه وزن دار سوار آسانسور بشید و در آسانسور بسته بشه ولی هر چی دکمه طبقات رو میزنید هیچ حرکتی نمیکنه . این جا دقیقا سنسور اُورلود overload یا اضافه وزن آسانسور فعال شده و نمیذاره آسانسور حرکته کنه چون هم خطر جونی برای آدم ها داره و ممکنه باعث سقوط بشه   هم به شدت به تجهیزات داخلی آسانسور فشار میاد. این سنسورها انواع مختلفی دارن . مثلا بعضی هاشون تو قسمت زیری کابین نصب میشن و دقیقا مثل یه ترازو وزن مسافرها یا بارها رو اندازه میگیرن . نوع دیگه این سنسورها روی سیم بکسل وصل میشن و کشش سیم بکسل رو اندازه میگیرن

سنسورهای تشخیص مانع بین درها

یه دسته مهم دیگه سنسور ها تو آسانسور، سنسورهای پرده ای در کابین هست. این سنسور هم تو ایمنی مسافرای آسانسور خیلی مهمه چون تا زمانی که فرد بین در باشه حتی با زدن دکمه توسط دیگران در روی فرد بسته نمیشه. سنسور پرده نوری یک فرستنده و گیرنده داره که توی دو طرف در آسانسور نصب میشن و کار ارسال و دریافت پرتوهای نوری به دیودهای کنترلگر رو به عهده دارن و به این شکل به طور مداوم در کابین رو از بالا به پایین اسکن میکنن و تا زمانی که وجود یه مانع رو بین درها حس کنن ، اجازه بسته شدن درها و حرکت آسانسور رو نمیدن

سنسورهایی که تو حمل و نقل و ماشین های ما حضور دارن

حمل و نقل: در جاده ها سنسورهای شتاب میتونن متوجه تخلف راننده ها بشن. همینطور سنسورها در چراغ های راهنمایی و رانندگی، تراکم رو تشخیص میدن و واکنش مناسب رو در جهت کنترل ترافیک انجام میدن. 

 اتومبیل ها هم با استفاده از سنسورها  رانندگی رو برای افراد راحت‌تر و ایمن‌تر کردند مثلا سنسورهای نصب شده پشت اتومبیل ها که دنده عقب رفتن  و پارک کردن رو امن تر کردند. این سنسورها با هشدار صوتی ما رو از وجود مانع باخبر میکنن. علاوه بر اینها سنسورهای سطح هم میتونن میزان بنزین ماشین رو به ما نشون بدن و بهمون هشدار بدن که بنزین کم یا درحال تموم شدنه.  

  سنسورها ممکنه اندازه های خیلی کوچکی داشته باشن اما نقش مستقیم و غیرمستقیم شون توی  زندگی ما بیشتر از چیزی که فکرشو میکنیم بزرگ و مهمه.

 اونها در سیستم های گرمایش و تهویه هوا، اتومبیل ها، مجتمع های مسکونی، گلخانه ها، مراکز هواشناسی حمل و نقل، سیستم های امنیتی، صنایع نیرو، هوایی، نفت، داروسازی و پزشکی و… به کاربرده میشن.

بیشتر بخوانید : سنسور دما چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارند؟

بیشتر بخوانید : میکرو سنسور چیست؟عملکرد آن چگونه است؟

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

سناریوهایی از زندگی آینده ما با سنسورها

در این بخش میخوایم بهتون از اتفاقاتی که سنسورها در آینده رقم میزنن بگیم. خیلی هاشونم امروز در حال توسعه هستند و در نتیجه این آینده ای که داریم ازش حرف میزنم خیلیم دور نیست.   

 

  سنسور گاز متان چیست؟چه کاربردهایی دارد؟

تلفیق با اینترنت

حتما راجع به تکنولوژی اینترنت اشیا خیلی شنیدید، چون توی ایران هم این تکنولوژی درحال پdشرفته. حالا برای اینکه بهتر متوجه این داستان و ارتباطش با سنسورها بشیم یک مثال ملموس براتون میزنیم.

  یکی از مواردی که احتمالا راجع به این قضیه به گوشتون خورده یا شاید خودتون ازش استفاده کرده باشید دوربین های مداربسته است.

  همه دوربین مدار بسته یک سنسور تصویر دارن. این سنسور همونطور که توی مقدمه بهتون گفتیم بهمون خروجی الکتریکی میده و این سیگنالهای الکتریکی هستند که ادامه ماجرا رو رقم میزنن.

حالا اگر بخوایم اینترنت اشیاء (IOT) رو تعریف کنیم باید بگیم که این فناوری میاد و بین سنسورها و دستگاهها و ما آدم ها ارتباط برقرار میکنه. مثلا اینکه وقتی دوربین هوشمند در مکانی نصبه سریعا میتونه اطلاعات خطراتی مثل سرقت رو به  پلیس مخابره کنه.

خلاصه اینکه تلفیق این تکنولوژی و همراهی اون ها با سنسورها باعث میشه که در زمان لازم و سرموقع هشدار داده بشه و افراد یا اپراتورهای دستگاهها و … از وضعیت مطلع بشن. از مخازن بزرگ یک کارخونه و آب پشت سدها گرفته تا وضعیت مخزن های نوشیدنی و بستنی توی کافه ها و رستوران ها.

با این روش تمام وسایل با هم و با ما مرتبط میشن. این وسایل شامل ماشین، تلفن همراه، ساعت، تلویزیون ، ماهواره، چراغ ها، لوازم خانگی، مانیتورهای پزشکی، دوربین ها و …  میشه.  

 

کاربردهای خانگی

دامنه کاربردهای تکنولوژی سنسور برای منزل بسیار گسترده است؛ مثلا جاروبرقی ها خودشون بدون کمک شما سطوح مختلف رو تمیز میکنن و به کارهای خونه سرعت میدن. 

شاید هم دیگه هیچ وقت خبری از کلید خونتون توی کیفتون نباشه؛ چون اونا یه جای امن تر یعنی زیر پوستتون هستن یا اینکه روی پوستتون تاتو شدن.

 

 سلامت و پزشکی

 وقتی به این فکر میکنیم که با استفاده از سنسورها چه اتفاقات خوشایندی در زمینه پزشکی رخ میده هیجان زده میشیم. سنسورها میتونن  در زمینه سلامتی، زیبایی و پیشگیری از بیماریها، کاربردهای خیلی زیادی داشته باشن. بیشتر از اون چیزی که امروز شاهدش هستیم.

  • اینکه افراد دیابتی با دستگاههای جدید سنجش میتونن قند خون خودشون رو تست کنن خیلی عالیه اما هنوز هم جای پیشرفت وجود داره مثلا میشه بدون اینکه هربار یک سوزن توی انگشتشون فرو کنن گلوکز خون خونشون رو بسنجن. روش جدید سنجش گلوکز خون با سنسور پیشرفته اینطوریه که دستگاه به بالای بازو وصل می شه و با یک اسکن مجزا سنجش گلوکز خون رو انجام می ده و دقیق تر هم هست.

 

  • کفش های مجهز به سنسور هم یک خبر خوب برای افرادیه که دچار محدودیت حرکتی هستن یا نمیتونن موانع در حرکت رو به موقع تشخیص بدن.
  • و اما داروها؛ افراد زیادی هستن که در کنار مشغله کار و زندگی انواع و اقسام داروه رو مصرف میکنن و احتمالا پیش میاد که گاهی بعضی داروهاشونو فراموش کنن. سیستم ارائه دارو با سنسور، مشکل فراموش کردن مصرف دارو رو حل میکنه و موارد رو به شما یادآوری می‌کنه.
  • نمیدونم توی اخبار راجع به پارچه های هوشمند چیزی شنیدین یا نه. راستش این پارچه ها رو قرار نیست از بزازی تهیه کنید بلکه باید اونها رو از فروشگاه های لوازم پزشکی بهداشتی بخرید چون قراره دمای بدن، تنفس و تپش قلب شما رو اندازه بگیره و به شما اطلاع بده.
  • یکسری از سنسورهای هوشمند شیمیای و بیولوژیکی هم در حوزه پزشکی میتونن به تشخیص زودهنگام یکسری بیماری های خاص کمک کنن. احتمالا در آینده اگر سر و کله یه ویروس جدید پیدا بشه نسل جدید سنسورها با فناوری پیچیده خودشون میتونن به کمکمون بیان.

 

  کشاورزی

حسگرها میتونن باعث رونق کشاورزی و بهتر شدن کیفیت محصولات و راحت تر شدن کار کشاورزها و باغبان ها بشن. اونها میتونن قسمتهایی روکه به تغذیه، کود یا آب احتیاج دارند تشخیص و اطلاع بدن. و بازهم اگر پای تکنولوژی اینترنت اشیا درمیون باشه و اگر اشکالی در آبیاری های اتوماتیک رخ بده حتما مشکلات رو اطلاع میدن.

حمل و نقل

در آینده همانطور که گفتیم خانه های هوشمند و البته شهرهای هوشمند توسعه پیدا میکنن. حالا شهر هوشمند چه جور جاییه؟  بزرگترین قسمت بهبود یافته این شهرها نسبت به شهرهای معمولی امروز، میتونه بخش حمل و نقل باشه.

  • فکرشو بکنید؛ خودروها میتونن از سرعت همدیگه مطلع بشن، بنابراین تصادفات خیلی کم میشه.
  • موضوع دیگه، خودروهای بدون رانندست . این خودروها باسرعت درحال توسعه و پیشرفت هستن. خوب قطعا قسمتی از مغز متفکر این ماشین ها سنسورهاشون هستن. اونها میتونن آسیب ها رو نشون بدن یا ترافیک و حتی جای پارک رو به خوبی تشخیص بدن.   

 

 حالا متوجه شدیم که احتمالا سنسورها  در هر  وسیله و تکنولوژی جدیدی نقش دارن و باعث میشن که   پیشرفت های زندگی امروزمون قابل مقایسه با گذشته نباشه و آینده هم بیشتر شبیه به فیلم های علمی تخیلی بشه. دنیای سحرآمیز سنسورها با زندگی مدرن گره خورده و زندگی رو آسونتر کرده.

بیشتر بخوانید : سنسور شتاب سنج چیست؟ (کاربرد های کمتر شناخته شده از فرمول شتاب)

بیشتر بخوانید : سنسور دنده عقب و هرآنچه راجب آن باید بدانید.

بیشتر بخوانید : سنسور اکسیژن (بررسی تخصصی)

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x