خدمات پشتیبانی

عملکرد سنسور لومینانس چگونه است؟

سنسور لومینسانس :

لومینسانس فرآیند نور دادن بدون به دست آوردن یا تولید گرما است. این می تواند ناشی از واکنش های شیمیایی یا بیوشیمیایی ، فعالیت ذرات زیر اتمی ، تشعشع یا تنش بر روی یک بلور باشد

حسگر لومینسانس چیست؟

حسگرهای لومینسانس نور ماورا UV بنفش را با طول موج ۳۸۰ نانومتر ساطع می کنند. اگر نور ساطع شده به جسم نورانی برخورد کند ، نور را در یک محدوده طول موج قابل مشاهده ۴۲۰ – ۷۵۰ نانومتر مطابق با ماده لومینسانس استفاده شده منعکس می کند. این اثر فلورسنت توسط حسگر لومینسانس به منظور تشخیص علائمی که در طول ساعت های روز برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند ، مورد بهره برداری قرار می گیرد.

لومینسانس چگونه کارمیکند؟

برخلاف فلورسانس ، جایی که یک مولکول هنگام تحریک توسط یک منبع نور خارجی نور منتشر می کند ، لومینسانس توسط یک واکنش شیمیایی یا بیولوژیکی ، به عنوان مثال یک آنزیم و بستر آن ، ایجاد می شود. نور حاصل را می توان با یک لوله نوری (PMT) ، که در آن فوتون ها به الکترون تبدیل می شوند ، تشخیص داد. جریان حاصل از آن متناسب با مقدار نور است. اندازه گیری سیگنال به صورت واحد نور نسبی (RLU) بیان می شود.

بیشتر بخوانید : سنسور شتاب سنج چیست؟ (کاربرد های کمتر شناخته شده از فرمول شتاب)

 

سنسور لومینانسلومینول (مخلوط با پراکسید هیدروژن) در صورت وجود هموگلوبین می تواند در تاریکی یک درخشش متمایز ایجاد کند

انواع لومینسانس و کاربرد آن ها

شیمی لومینسانس :این فرآیند از طریق یک واکنش شیمیایی باعث ایجاد نور می شود. کاربردهای معمول عبارتند از چوب های براق (چوب های سایالوم) و برنامه پزشکی قانونی برای تعیین محل خون با استفاده از لومینول.

کریستالولومینسانس :نور در طی تبلور ساخته می شود و این نظریه مطرح می شود که نور از شکستگی های کوچک بلور حاصل می شود.

الکترولومینسانس : این اتفاق زمانی می افتد که یک میدان الکترومغناطیسی به مواد جامد یا گازی اعمال شود. این مولکول ها را برانگیخته و ماده درخشان می شود. LED ها یا دیودهای ساطع کننده نور در تلویزیون های صفحه تخت و مانیتورهای رایانه یافت می شوند.

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

فلورسانس :مواد فلورسنت نور را جذب می کنند و سپس برای مدت زمان مشخص می درخشند. در لامپهای فلورسنت جریان الکتریکی از طریق بخار جیوه الکترونهای تولید شده که به موادی که در قسمت داخلی لامپ نقاشی شده برخورد می کند.

فسفرسانس : مواد فسفری نیز در تاریکی می درخشند. اما ، درخشش آنها طولانی تر از فلورسانس است ، و آنها را برای درخشش در برنامه های تاریک مناسب می کند. ساعتها و ساعتها رنگ فسفری دارند.

فوتولومینسانس :این فرآیندی است که در آن ماده ای فوتون ها را جذب کرده و سپس دوباره ساطع می کند. انرژی الکترومغناطیسی در یک طول موج خاص جذب شده و در یک طول موج متفاوت که معمولاً بیشتر است ساطع می شود.

Radioluminescence :نور حاصل از این فرآیند از طریق استفاده از تابش یا ذرات با انرژی بالا برای بمباران ماده ایجاد می شود. این در فیزیک پزشکی و صفحه های رادار استفاده می شود.

سونولومینسانس:این نور را از حبابهایی تولید می کند که هنگام عبور امواج صوتی از مایع به یکدیگر برخورد می کنند. امواج صوتی باعث ایجاد حباب هایی می شود که هنگام بیرون آمدن نور ساطع می کنند.

ترمولومینسانس :نور ناشی از استفاده از گرما برای آزاد کردن الکترونهایی است که در ماده ای محبوس شده اند. این روند در قدمت باستان شناسی استفاده می شود.

تریبولومینسانس :در این فرآیند ، نوری که از ماده می آید با اصطکاک مانند مالش ، خرد کردن یا خراشیدن ایجاد می شود. اصطکاک پیوندهای شیمیایی را از هم جدا می کند ، بنابراین باعث ایجاد بارهای الکتریکی می شود.لومینسانس فرآیند نور دادن بدون به دست آوردن یا تولید گرما است. این می تواند ناشی از واکنش های شیمیایی یا بیوشیمیایی ، فعالیت ذرات زیر اتمی ، تشعشع یا تنش بر روی یک بلور باشد.

بیشتر بخوانید : کنترلر رطوبت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ 

فلورسانس چیست؟

فلورسانس خود نوعی لومینسانس است که فوتولومینانس نامیده می شود . در اینجا ، الکترون ها ابتدا توسط یک فوتون خارجی تحریک می شوند. الکترون تحریک شده ممکن است همان چرخشی را  که در سطح زمین دارد یا چرخش مخالف آن را داشته باشد. وقتی چرخش تمام الکترونهای سیستم در نهایت جفت شود ، این سیستم در یک حالت واحد قرار دارد. وقتی مجموعه ای از الکترون ها با چرخش های جفت نشده وجود دارد ، گفته می شود که این سیستم در حالت سه گانه قرار دارد.

فلورسانسلامپهای فلورسنت به دلیل اثرات فلورسانس روشن می شوند

تفاوت بین لومینسانس ، فلورسانس و فسفرسانس چیست؟

فلورسانس به نوع خاصی از لومینسانس گفته می شود که انرژی تولید فوتون از جذب فوتونی با انرژی بالاتر حاصل می شود. در مرحله میانییک حالت واحد تحریک شده تولید می شود.
در مقیاس زمانیدر فرآیندهای لومینسانس ، به طور کلی ، ممکن است یک فوتون پس از هر زمان داده شود. طول عمر الکترون در حالت تحریک شده ممکن است از فرایند به فرآیند دیگر متفاوت باشد.
در فلورسانس ، طول عمر حالت تحریک شده بسیار کم است. از این رو ، بلافاصله پس از جذب فوتون های حادثه ای ، فوتون ها از اتم ها ساطع می شوند.

 

  سنسورهای بی‌سیم (مزایا، انتخاب درست و سوالات متداول)

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور خازنی چیست؟ -۷ گام ساده برای شناخت سنسور های خازنی

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x