خدمات پشتیبانی

سنسور کنتراست چیست؟ عملکرد آن چگونه است؟

سنسور کنتراست چیست؟

سنسور کنتراست دستگاهی با بازده ی بالا است که برای تشخیص تفاوت بین دو رنگ استفاده می شود. این رنگها معمولاً درعلامت و پس زمینه کاربرد دارد.

این سنسور  فرایند تشخیص ، روشنایی یا سطح نور دریافتی از نمونه ارائه شده به سنسور را ارزیابی می کند. برای هر نمونه جدید ارائه شده ، سنسور مقدار نمونه جدید را با آنچه که آموزش داده شده مقایسه می کند تا تعیین کند که بیشتر شبیه علامت است یا  پس زمینه. برای عملکرد بهتر ، اکثر سنسورهای کنتراست از LED متغیر رنگی استفاده می کنند که امکان تشخیص کنتراست های بسیار جزئی را فراهم می کند. رنگ نور ساطع شده به طور خودکار بر اساس شرایط سنسور انتخاب می شود.

سنسور کنتراست

بیشتر بخوانید : بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

کاربرد سنسور کنتراست :

-علائم چاپ رنگی را  می توان حتی با کنتراست کم و سطوح بازتابنده تشخیص داد.
-وجود مهر و موم درب بطری را کنترل کرد.
-تأیید داشتن نوار چسب بر روی پلمپهای کارتن
-تاریخ انقضا را روی ظروف یا کدهای زیاد چاپ شده روی بطری های قرص را شناسایی کرد.
-برای کنترل سرعت ، علامت های کوچک روی شافت های موتور را کنترل کرد.

سنسور کنتراست چگونه عمل می کند؟

وقتی یک سنسور کنتراست از نقطه ی آموزش داده شده بین پس زمینه و علامت چاپ عبور می کند ، به سرعت آن را تشخیص می دهد و موقعیت دقیق علامت را نشان می دهد. این سنسورها برای موقعیت یابی دقیق اشیا در دستگاه های چاپ ، کارخانه های بسته بندی و دستگاه های برچسب گذاری در صنایع غذایی ، آشامیدنی و دارویی استفاده می شوند. هنگامی که اختلاف در کنتراست کم باشد ، زمان پاسخ کوتاه و عدم حساسیت به نوسانات ارتفاع و زاویه در شبکه مواد ، آنها با وضوح کنتراست کم ، درجه بالایی از قابلیت اطمینان سوئیچینگ مشخص می شوند.

تنظیم سنسور کنتراست

سنسور معمولاً باید ۵ درجه تا ۲۰ درجه متمایل به سطح جسم نصب شود ، مخصوصاً وقتی مواد براق اسکن می شود. هنگام اسکن لبه ها ، شیارها یا تورفتگی ها ، سنسور باید در یک راستا قرار گیرد تا هنگام وارد شدن تورفتگی ، شیار یا لبه به پرتو نور ، بازتاب مستقیم تشخیص داده شود.

حساسیت کنتراست و دقت بینایی

حساسیت کنتراست اندازه گیری توانایی تشخیص میزان روشنایی در سطوح مختلف در یک تصویر ثابت است . حساسیت در کنتراست بین افراد متفاوت است ، و تقریباً در سن ۲۰ سالگی و در فرکانس های زاویه ای حدود۲-۵ سیکل در هر درجه به حداکثر می رسد . علاوه بر این می تواند با افزایش سن و همچنین به دلیل عوامل دیگری مانند آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی کاهش یابد. 

عملکرد سنسور کنتراست

کنتراست در نیمه سمت چپ تصویر نسبت به نیمه سمت راست تصویر کمتر است.

بیشتر بخوانید : سنسور دما چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارند؟

سنسور رنگی چیست؟

یک حسگر رنگ، نور منعکس شده از نمونه را به بخشهای مختلفی از طیف مرئی جدا کرده و مقدار شدت آن را برای هر یک از این زیرطیفها برمی گرداند. توزیع این مقادیر خصوصیات طیفی و در نتیجه رنگ هدف را نشان می دهد.

سنسور رنگ چگونه عمل می کند؟

 یک سنسور رنگی معمولی صنعتی به شما امکان می دهد یک تا چند رنگ را به حافظه سنسور یاد دهید. در بسیاری از موارد ، می توانید آستانه یا میزان تحمل تغییر را برای هر رنگ دستکاری کنید.

 تنظیم سنسور رنگی

برای  راه اندازی سنسور رنگی اگر می خواهید تفاوت های بسیار خوبی در رنگ مشاهده کنید ، فاصله سنج ۴۰ میلی متر در هکتار باید رعایت شود.

تفاوت سنسور کنتراست و سنسور رنگی چیست؟

برخلاف سنسورهای کنتراست که با استفاده از یک اصل  کار می کنند ، سنسورهای رنگی در زمینه های چند رنگ با درجه استثنایی و با قابلیت اطمینان کار می کنند. این سنسور به منظور شناسایی رنگ آموزش داده شده است و به طور دوره ای مواد مورد نظر را روی کانال های رنگی R ، G ، B اسکن می کند. 

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را باما در میان بگذارید

بیشتر بخوانید : سنسور التراسونیک چیست ؟ چگونه کار می کنند؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x