خدمات پشتیبانی

چطور یک گیج فشار انتخاب کنیم وقتی که فشار کم، فشار میکرو یا فشار منفی سیال اندازه‌گیری می‌شود؟

در بسیاری از پروژه‌ها، مواردی که لازم است اندازه‌گیری شوند، فشارهای کوچک و منفی هستند، همچون اندازه‌گیری فشار دودکش (لوله بخار)، فشار کانال هوا، تفاوت فشار بین دو انتهای فیلتر. در این شرایط چه انتخاب هایی داریم؟ در این مورد، گیج فشار بلوز (دمنده)، گیج فشار خلاء یا گیج فشار لوله U، گیج فشار تک‌لوله (single tube) و گیج فشار لوله شیب‌دار، معمولا انتخاب می‌شود.

المان الاستیک گیج فشار بلوز، یک بلوز (bellows) (دمنده) است. بلوز عمومی از دو دیافراگمی دایره‌ای تشکیل شده که با شیارهای آن با یکدیگر جوشکاری شده‌اند، یکی ثابت و یکی آزاد. وقتی که فشار سیال اندازه‌گیری، روی حفره داخلی بلوز داخل اتصال تاثیر می‌گذارد، دفرمه شدن بخش آزاد بلوز، به میله سیم‌کش (pulling rod) منتقل می‌شود که مکانیسم دنده را می‌چرخاند و عقربه را حرکت می‌دهد تا فشار سیال اندازه‌گیری‌شده را نمایش بدهد. متریال بلوز عموما از جنس آلیاژ مس و فولاد ضد زنگ ۳۱۶ است. به خاطر بخش بزرگ نیرو و رانش بزرگ خروجی، مناسب برای ابزار اندازه‌گیری فشار کم و فشار منفی است. به طور مثال، بازه اندازه‌گیری آن ۰~۱۰ kPa و –۲۰~۲۰ kPa است. نمی‌توان از آن برای اندازه‌گیری سیال فشار بالا استفاده کرد.

بلوز در گیج فشار

بلوز در گیج فشار

در زمان انتخاب میترهای گیج فشار خلاء و گیج فشار خلاء، خصیصه‌های سیال اندازه‌گیری شده را باید در نظر بگیرید. به طور مثال، اجزای الاستیک، از جنس مس و آلیاژهای مس هستند و تنها مناسب اندازه‌گیری فشار کم و فشار خلاء مایعات و گازهایی هستند که بلورین و متبلور نمی‌شوند، جامد نمی‌شوند و اثری خورنده روی مس و آلیاژهای مس ندارند.

تفاوت بین میتر گیج فشار خلاء و گیج فشار خلا این است:

میتر گیج فشار خلاء بر اساس فشار اتمسفریک است و برای اندازه‌گیری ابزاری استفاده می‌شود که کمتر از فشار اتمسفریک است، همچون بازه اندازه‌گیری: -۲۰~۰ kPa و گیج فشار خلاء بر اساس فشار اتمسفریک است و ابزارهایی از آن برای اندازه‌گیری فشار بزرگ‌تر و کمتر از فشار اتمسفریک استفاده می‌کنند: -۲۰~۲۰ kPa. اصل اندازه‌گیری آن‌ها، فشار سیال است که باعث می‌شود المان الاستیک دفرمه شود، که با مکانیسم دنده تقویت می‌شود تا عقربه (پوینتر) را حرکت دهد.

در زمان اندازه‌گیری فشار کم یا منفی، همچون فشار کانال هوا یا دودکش، گاهی از گیج‌های فشار ستون مایع استفاده می‌شود. این‌ها شامل لوله U، تک لوله (single-tube) و گیج‌های فشار لوله شیب‌دار می‌شوند. میتر گیج فشار ستون مایع، از اصل تعادل فشار استاتیک استفاده می‌کند، با ساختاری ساده و قابل اطمینان، قیمت پایین، حساسیت بالا و دقت بالا. نقطه ضعف آن، عدم راحتی در حمل آن است، همچنین محافظت در برابر بازه مازاد (over-range) وجود ندارد و سیال مورد اندازه‌گیری و سیال کاری، باید با هم مطابقت داشته باشند.

وقتی که سیال کاری میتر گیج فشار ستون مایع تعیین شود، فشار اندازه‌گیری‌شده‌ی P یک رابطه خطی با ستون مایع H دارد. ستون مایع H معمولا برای نشان دادن مقدار فشار استفاده می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x