خدمات پشتیبانی

درجه حفاظت (IP) در سنسورهای فشار

تعریف درجه حفاظت IP

یک سوالی که زیاد مطرح می‌شود، در مورد تعریف انواع مختلف درجه حفاظت IP است که گاهی به آن «رتبه IP» یا کد آی‌پی گفته می‌شود. انواع مختلف درجه حفاظت IP، سیستمی را ارایه می‌کند که مشخص می‌کند پوشش تجهیزات الکتریکی، به چه شکلی در برابر نفوذ ذرات، گرد و غبار و آب حفاظت می‌ شوند.

در واقع این استاندارد – که یک کد است که نهایتا چهار رقم می باشد– توضیح می‌دهد که دستگاه مورد نظر در برابر نفوذ آب و ذرات یا گرد و غبار خارجی محافظت می‌شوند یا خیر. اما نشان نمی‌دهد که آیا آن ابزار مناسب شرایط عملیاتی ویژه هست یا نیست. کلمه‌ی IP مخفف «حفاظت بین‌المللی» است اما در کشورهایی که انگلیسی‌زبان هستند، معمولا به شکل «محافظت در برابر نفوذ» ترجمه شده است. این نامگذاری در حقیقت درست است چون این کد نشان می‌دهد که آب یا ذرات به پوشش «نفوذ» می‌کند یا خیر.

سنسور فشار ویکا

استانداردهای طبقه بندی IP

دو استاندارد مختلف برای طبقه‌بندی کدهای IP وجود دارد:

  • DIN EN 60529، درجات حفاظت ارائه شده توسط پوشش (کد IP)، عموما در مناطق صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • DIN 40 050 بخش ۹، وسایل نقلیه‌ی جاده‌‌ای؛ انواع حفاظت IP؛ حفاظت در برابر اجسام خارجی، آب و تماس؛ تجهیزات الکتریکی در حالتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیازمندی‌ها از سطح نرمال غوطه‌وری ابزار، همچون تمیزکاری با فشار بالا، عبور کند.

هر دو استاندارد مناسب هستند و تفاوت‌های جزئی کوچکی وجود دارد. در نتیجه مفید است اگر استاندارد مربوطه برای هر مورد جداگانه بررسی شود. 

همچنین رفتار تجهیزات تنها زمانی توصیف می‌شود که در تماس با آب قرار گیرد. به محض اینکه مواد افزودنی اضافه شود، این انواع درجه حفاظت، دیگر چندان معتبر نیستند و تا میزان بسیار محدودی به کار گرفته می‌شوند.

در تصویر زیر کدخوانی درجه حفاظت IP نشان داده شده است.

  انتخاب دریل مناسب

کدخوانی درجه حفاظت IP

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x