خدمات پشتیبانی

IoT چگونه زندگی و دنیای ما را تغییر می دهد

 

ظهور و دسترسی به تکنولوژی های بی سیم، شبکه پهنای باند، محصولات هوشمند و راهکارهای تمام نرم افزاری، هزینه های ارتباط را کاهش می دهند.
این امر در دهه ی بعدی نقش اساسی در سبک زندگی ما خواهد داشت.
به زبان ساده IoT به معنای اتصال وسیله ای به اینترنت توسط سوییچ یا کنترل می باشد. این تکنولوژی شامل همه چیز از تلفن همراه، هدفون، ماشین لباسشویی، قهوه ساز، لامپ یا آباژور تا دستگاه های قابل پوشیدن و غیره می شود. تاثیر IoT برای اجزا ماشین هایی مثل موتور جت هواپیما یا دریل دکل های نفت نیز قابل مشاهده است.

 

ظهور و دسترسی به تکنولوژی های بی سیم

 

IoT بعنوان یک شبکه عظیم ارتباطات، شامل افراد و ایجاد ارتباطات جدید نیز می شود: افراد با افراد، افراد با اشیا، و اشیا با اشیا.
در سال ۲۰۰۸ تعداد دستگاه های متصل به شبکه از جمعیت افراد بیشتر بود. در دهه ی گذشته این انفجار جمعیت دستگاه ها حتی از جمعیت خود ما نیز فزونی گرفت.

IoT بعنوان یک شبکه عظیم ارتباطات

 

طبق اطلاعات Cisco ،سیزده میلیارد دستگاه متصل به اینترنت تا ۲۰۱۳ وجود داشته است. تا ۲۰۲۰ قرار است این تعداد ۵۰ میلیارد شود. همینطور که بیشتر به سمت دنیای ارتباطات پیش می رویم، دستگاه ها در اغلب موارد زیر فعال خواهند شد:

بدن:

مردم دستگاه هایی به خود متصل خواهند کرد که برای بازخورد گرفتن از فعالیت، سلامتی و زیبایی اندام، به شبکه وصل خواهند شد. این دستگاه ها قادر خواهند بود دیگران- مثلا کودکان و کارمندان- که سنسور همراه خود دارند و یا در محیط های مجهز به سنسور رفت و آمد می کنند را کنترل کنند. این نوع اطلاعات برای دلایل امنیتی کاربرد خواهند داشت.

خانه:

مردم قادر به کنترل تقریبا همه چیز، مثلا گرمایش و سرمایش محل سکونت، و یا تعداد دفعات مورد نیاز آبیاری باغچه از راه دور خواهند شد. در خانه ها سنسور هایی قرار خواهد گرفت که همه اتفاقات مثل سرقت و یا شکستگی لوله آب را به صاحب خانه هشدار می دهند.

اجتماع:

دستگاه های متصل و اپلیکیشن های تلفن همراه اطلاعاتی راجع به سطح آلودگی ارائه خواهند داد. این امر حمل و نقل را آسان تر و مفیدتر خواهد کرد. سیستم های هوشمند می توانند برق و آب را دریافت کرده و مشکلات زیربنایی را نیز قبل از وقوع هشدار دهند.

محصولات و خدمات:

کارخانه ها و زنجیره های منابع مجهز به سنسور خواهند شد که روی مواد نظارت دارند و روند تولید و توزیع را سریع تر و راحت تر می کنند.

محیط زیست:

برای نظارت دقیق بر مشکلات احتمالی و نگهداری از منابع، اطلاعات به موقع راجع به مزارع، جنگل ها، اقیانوس ها و شهرها با جزییات مربوط به آلودگی، رطوبت خاک و استخراج منابع ، مفید واقع خواهند شد.

نمونه ای از یک روز زندگی در آینده

تعهد آینده این خواهد بود:” هر چیزی که امکان اتصال داشته باشد پس متصل خواهد شد.” اما واقعا چرا باید خواهان وسایل متصل باشید؟ جواب این است که دستگاه های متصل کیفیت زندگی شما را بسیار بهتر خواهند کرد.
زنگ هشدار ساعت ۶ صبح شما را از خواب بیدار می کند، به قهوه ساز شما اطلاع داده می شود که برای شما قهوه تهیه کند. سپس به سمت جلسه محل کار به راه می افتید و خودروی متصل شما بهترین مسیر را برای رفتن انتخاب می کند. متاسفانه ترافیک سنگین است، پس خودرو شما به محل کارتان پیغام می دهد و دیر رسیدن شما را اطلاع می دهد.
در اداره با عجله به سمت جلسه ی دیگری می روید و کاغذهایتان به هر طرف پخش می شوند. با این تکنولوژی دیگر هرگز صف طولانی کارمندان ناراضی در اتاق کپی دیده نخواهد شد چون دستگاه به صورت اتوماتیک کمبود منابع را تشخیص می دهد و سفارش می دهد. ضمنا دستگاه سنسوری که در محل کار همراه خود دارید به شما اطلاع می دهد چه زمانی در فعال ترین و کارامد ترین حالت قرار دارید و همان اطلاعات را در حال کار با دستگاه های دیگر به اشتراک می گذارد.

در سطح وسیع تر IoT به شبکه های حمل و نقل نیز متصل می شود تا شهرهای هوشمند بسازد. شهر هوشمند تولید زباله را کاهش می دهد و بهینگی مصرف انرژی را بهبود می بخشد.

IoT امنیت شهرها را نیز بالا می برد. خودروها به همدیگر و به محیط اطراف متصل می شوند و از سرعت یکدیگر مطلع می شوند، بنابراین تصادفات کاهش یافته و جاده ها نیز امن تر می شوند.

می توانیم برای برنامه ریزی روزانه خود نیز هوش موقعیتی بیشتری اضافه کنیم. از تاخیر ( یا ملاقات های نامطلوب) اجتناب کنیم و به کارهای شخصی خودمان برسیم.

IoT امکان و شانس موقعیت ها و ارتباطات نامحدود مجازی

واقعیت این است که IoT امکان و شانس موقعیت ها و ارتباطات نامحدود مجازی را فراهم می کند. امروز برخی از این امکان ها حتی به ذهن ما نمی رسند و حتی قادر نیستیم تاثیر آنها را کاملا درک کنیم. به همین دلیل است که این موضوع پر رمز و راز است و در را به سوی موقعیت ها و نیز چالش های آینده می گشاید.

بحث امنیت معمولا نیز مطرح می شود. ما در دنیای سنسورها زندگی می کنیم. تقریبا برای همه چیز امکان اطلاعات گرفتن وجود دارد. با وجود میلیاردها دستگاه متصل، چگونه می توان از امنیت اطلاعات مطمئن شد؟ آیا ممکن است کسی قادر به هک کردن منابع ما شده و سپس به کل شبکه دسترسی پیدا کند؟

آیا ممکن است IoT کمپانی ها و سازمان ها را در معرض تهدیدهای امنیتی قرار دهد؟
با کاهش هزینه های محاسباتی، کمپانی ها با مشکل ذخیره، پیگیری و بررسی اطلاعات مواجه می شوند. پس چگونه می توان از آنها محافظت کرد؟
وقتی صحبت از دستگاه های متصل متعددی می شود، نگرانی های مربوط به حریم شخصی و اشتراک گذاری اطلاعات تشدید می شود. برای افزایش امنیت، روش رمزگذاری و قوانین جدید اطلاعاتی می توانند مفید واقع شود.
هر چه بیشتر به دنیای ارتباطات در آینده ای نزدیک وارد شویم امکان کاربردهای گسترده و مبتکرانه بالا می رود و ضمنا خطرات نیز به همان سرعت افزایش می یابند. اینکه دنیای پیش رو دنیای بهتر یا دنیای ترسناک تری باشد به دیدگاه شما برمی گردد. با هر طرز فکری که باشید باید بدانید که IoT قطعا آینده ما را به طرزی غیرقابل تصوری تغییر خواهد داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x