خدمات پشتیبانی

سوالات متداول سنسورها

سنسور نوری چیست؟

یک سنسور نوری ، سنسوری است که حضور و وضعیت جسم در تغییر نور را تشخیص می‌دهد.

میزان نور (روشنایی) به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود، استاندارد خاصی روی سطح سیگنال الکتریکی اعمال می‌شود، خروجی ON یا OFF می‌شود، چه سطح یک سیگنال الکتریکی (میزان نور ورودی) بالاتر از استاندارد باشد یا نباشد.

«طول موج نور» چیست؟

نور یک نوع موج الکترومغناطیسی است و طول موج‌های گوناگونی همچون نور مرئی، نور نامرئی فرابنفش و فروسرخ دارد.

نور یک نوع موج الکترومغناطیسی است، مثل موج الکتریکی. نور طول موج‌های گوناگونی همچون نور مرئی، نور نامرئی فرابنفش و فروسرخ دارد.
منابع نور مورد استفاده برای سنسورهای نوری، چهار نوع هستند: آبی، سبز، قرمز و فروسرخ.

با استفاده از چه اصلی، تنظیم فاصله سنسور نوری سنجیده می‌شود؟

PSD و فتودیود دوتایی (dual) برای المان دریافت نور استفاده می‌شوند و فاصله تا جسم سنسینگ، با تشخیص دادن موقعیت برخورد نور بازتاب‌شده روی المان گیرنده نور، قضاوت می‌شود.
زمانی که المان گیرنده نور PSD است
پرتوی المان نورگسیل (LED) با لنز نورگسیل فشرده می‌شود و به سطح جسم سنسینگ تابش می‌شود. و یک بخش از پرتوی بازتاب‌شده دیفیوز، از طریق لنز گیرنده نور، نقطه نور روی PSD را محقق می‌سازد.
نقطه نور در «یک» نقطه ایجاد می‌شود، وقتی که جسم سنسینگ در موقعیت A است که به شکل مقایسه‌ای فاصله‌ای کوتاه است و نقطه B، زمانی که در موقعیت B است، فاصله طولانی است.

در نتیجه، اگر موقعیت نقطه (نقطه a و نقطه b) روی PSD تشخیص داده شود، نقطه روشن شده و نقطه خاموش روی مجموعه PSD است و می‌تواند مشخص کند که آیا جسم سنسینگ نزدیک یا دور نسبت به فاصله تنظیم‌شده است. این اصل اندازه‌گیری مستطیل نوری است.

وقتی که المان گیرنده نور، یک فتودیود دوتایی (dual) است

پرتوی المان نورگسیل (LED) با لنز نورگسیل فشرده می‌شود و به سطح جسم سنسینگ تابش می‌شود. و یک بخش از پرتوی بازتاب‌شده دیفیوز، از طریق لنز گیرنده نور، نقطه نور روی PSD را محقق می‌سازد.

موقعیت فتودیود dual تنظیم شده است، تا طرف N و طرف F فتودیود dual به همان اندازه‌ی نور دریافت‌شده شود و این یک فاصله تنظیم شده است. اینطور قضاوت می‌شود که جسم سنسینگ نزدیک‌تر از فاصله تنظیم‌شده است زمانی که میزان نور دریافت شده N>F است، و برداشت می‌شود که جسم سنسینگ دورتر از فاصله تنظیم شده است زمانی که میزان نور دریافت‌شده N<F است.

سنسورهای نوری ما زمانی که منبع تغذیه یک موتور اینورتر یا دیگر تجهیزات ON یا OFF شود، دچار سوء عملکرد می‌شود. چه چیزی باعث این مساله می‌شود و برای حل آن چه کاری می‌توانیم بکنیم؟

این امکان وجود دارد که این سوء عملکرد به خاطر نویز الکتریکی باشد. یک اقدام متقابل برای نویز انجام دهید. باید از اقدامات متقابل متفاوت استفاده شود، بسته به عواملی همچون مسیر ورودی نویز، جزء فرکانسی و مقدار پیک (اوج).

تفاوت بین خروجی ترانزیستور NPN و خروجی ترانزیستور PNP سنسور چیست؟

(1) نوع خروجی NPN زمانی استفاده می‌شود که یک بار بین مثبتِ منبع تغذیه و ترمینال خروجی سنسور متصل می‌شود.
(۲) نوع خروجی PNP زمانی استفاده می‌شود که یک بار بین ترمینال خروجی سنسور و منفی منبع تغذیه متصل می‌شود.
از دیدگاه ایمنی، این نوع بسیار در اروپا استفاده می‌شود، چون بار درایو نمی‌شود، حتی اگر جایی از سیم‌کشی متصل به ترمینال خروجی سنسور، با منبع تغذیه در برخی موارد، اتصال کوتاه شود.

دقت تکرار سنسورهای نوری چیست؟

این دقت بستگی به این دارد که سنسورها، سنسورهایی through-beam هستند یا reflective. جدول زیر یک اصول کلی را ارائه می‌کند:

جدول دقت و درستی سنسور نوری

نکته:
۱٫ مقادیر دقت تنها برای مرجع هستند.
۲٫ برای سنسورهای فتوالکتریک، دقت تکرار، بازه خطای اندازه‌گیری است، اگر که ولتاژ، دما، فاصله سنسینگ، جسم سنسینگ و زاویه جسم سنسینگ یکسان باشند.

آیا اتصال سری (متوالی) در سنسور نوری ممکن است؟

نه، مقدور نیست.

اتصال سریالی سنسور نوری

وقتی سنسور نوری ۱ روشن می‌شود، ولتاژ به سنسور نوری ۲ در شکل بالا تغذیه می‌شود.
در این زمان، جریان هجومی I2، وقتی که منبع تغذیه سنسور نوری ۲ روشن می‌شود، به خروجی سنسور نوری ۱ جریان پیدا می‌کند (حدود ۰٫۵ تا ۱A آنی در جریان در حال شارژِ خازن).
مدار محافظتی میان‌بر خروجیِ یک سنسور نوری با این جریان هجومی I2 کار می‌کند و خروجی سنسور نوری ۱ خاموش شده است.
در نتیجه، ولتاژ بین منابع تغذیه سنسور نوری ۲ تغذیه نمی‌شود و کار نمی‌کند. در نتیجه، اتصال سریال انجام نمی‌پذیرد.
مدار محافظت میان‌بر خروجی*:
این مداری است که خروجی تشخیص‌دهنده‌ی جریان را خاموش کرده و از ترانزیستور محافظت می‌کند، وقتی که جریان مازاد به خروجی می‌رود (بیشتر از بار جریان تعیین شده).
لطفا از ترکیب اتصال سری با کنترلر سنسور اطمینان حاصل کنید.

تابع MSR (رد سطح آینه) سنسورهای نوری پس‌بازتابگر (Retroreflective) چیست؟

MSR یک تابع از سنسورهای نوری پس‌بازتابگر است که تنها نور بازتاب‌شده از پس‌بازتابگر را با استفاده از خصیصه‌های فیلتر پلاریزه‌گر تعبیه‌شده در سنسور و خصیصه‌های پس‌بازتابگر را دریافت می‌کند.
توضیح:
۱٫ نوری که از فیلتر پلاریزه‌گر در سمت گسیل نور عبور می‌کند، افقی می‌شود.
۲٫ نوری که از افقی به عمودی تغییر می‌کند، وقتی که روی هرم مثلثی روی پس‌بازتابگر بازتاب می‌کند.
۳٫ نور بازتاب‌شده عمودی از فیلتر پلاریزه‌گر در سمت نور گیرنده عبور می‌کند و به المان‌های گیرنده‌ی نور می‌رسد.

استفاده از سنسوری با MSR، برای شناسایی آینه‌ها یا دیگر اشیای مشابه آینه ایده‌آل است. با استفاده از اصولی که شرح داده شد، یک سنسور با MSR می‌توان یک جسم مشابه آینه نمایش داده‌شده در شکل زیرین را شناسایی کند.

نکته: اگر MSR استفاده نشود، نور بازتاب شده روی جسم مشابه آینه دریافت می‌شود، که شناسایی و تشخیص جسم را غیرممکن می‌سازد. نور تابیده شده به جسم پلاریزه نمی‌شود و در نتیجه فیلتر پلاریزه‌گر در سمت گیرنده نور، اجازه نمی‌دهد که بازتاب نور به شکل افقی دریافت شود. به این شکل امکان شناسایی اشیای مشابه آینه ممکن می‌شود.

آیا سنسورهای نوری در بازار وجود دارند که قابل استفاده در آب باشند؟

بله. این امکان وجود دارد که از سنسورهای فتوالکتریک فیبر نوری استفاده شود که هیچ اجزای الکتریکی ندارد. البته که کاربرد آن محدود است و به شرایط زیر باید توجه کنید.

  • تنها از مدل‌هایی با محافظت IP67 می‌توان استفاده کرد.
  • توجه داشته باشید نور در آب تضعیف می‌شود.
  • اگر سنسورهای نوری قرار است در آب استفاده شود، از آمپلی‌فایری با نور قرمز استفاده کنید که نرخ انتقال آن بالا باشد.
  • اگر ذرات باقیمانده یا گرد و غبار به سطح فیبر بچسبد، بسته به منبع نور، ممکن است تضعیف بیشتری رخ دهد.

در تنظیمات حساسیت یک سنسور نوری چه چیزی تنظیم می‌شود؟

میزان نور ساطع شده یا میزان نور دریافته شده تنظیم می‌شود و فاصله سنسینگ تنظیم می‌شود.

در انواع مختلف:

(۱) Through-beam

مقدار نور دریافت‌شده تنظیم می‌شود و فاصله سنسینگ تنظیم می‌شود.

(۲) بازتابگر (رفلکتیو)، فیبر و غیره

(امیتر و گیرنده در یک پوشش یکسان هستند)

مقدار نور دریافت‌شده یا ساطع‌شده تنظیم می‌شود و فاصله سنسینگ تنظیم می‌شود.

* در مورد آمپلی‌فایر تیونینگ خودکار، جریان امیتر و میزان نور دریافت شده تنظیم می‌شود که بسته به فاصله تنظیم دارد و روی بالاترین حساسیت تنظیم می‌شود.

روش‌های جلوگیری از تداخل متقابل در سنسورهای نوری through-beam چیست؟

روش‌های جلوگیری عبارتند از.

  1. تنظیم خارج از بازه موازی عملیاتی

لطفا بازه موازی عملیاتی روی کاتالوگ تایید کنید، فاصله تنظیم از سنسور هم‌تراز را حداقل ۱٫۵ برابر نصب کنید.

  1. تنظیم چیدمان جایگزین سنسور فتوالکتریک

تا سقف دو مجموعه از امیترها و گیرنده‌ها را می‌توان به شکل نزدیک به عنوان چیدمان جایگزین استفاده کرد.

  1. استفاده از فیلتر جلوگیری از تداخل متقابل

با استفاده از یک فیلتر جلوگیری از تداخل متقابل، تا سقف دو مجموعه را می‌توان به شکل نزدیک متصل کرد.

  1. جلوگیری از تداخل متقابل با تنظیم حساسیت

زمانی که فاصله سنسینگ کوتاه‌تر از فاصله تنظیم اعلام‌شده است، تاثیر تداخل متقابل با کم کردن حجم حساسیت صفر است، البته که به کاربردهای مشتری و مدل‌های انتخاب بستگی دارد

آیا می‌توان از سنسور فتوالکتریک در محیط بیرون استفاده کرد؟

یک سنسور فتوالکتریک استفاده از یک سنسور نوری را در محیط بیرون نمی‌توان تضمین کرد.

تاثیر نور مستقیم آفتاب

نور خورشید، سیگنال نور سنسور را حذف می‌کند و سنسور محافظ نور است یا حتی اگر جلوی نور سنسور فتوالکتریک گرفته شود، نور مستقیم خورشید به عنوان سیگنال دریافت‌کننده در نظر گرفته می‌شود و سنسور واردکننده نور است، وقتی که نور مستقیم خورشید به لنز گیرنده برخورد می‌کند.

زوال رزین استفاده شده ایجاد شده توسط نور فرابنفش، تغییر سریع دما و یخ زدن

متریال‌های استفاده شده در پوشش، به خاطر نور فرابنفش (از جمله نور مستقیم آفتاب، تغییر سریع دما و یخ زدن) دچار زوال می‌شود.

سوء عملکرد توسط باران و مه

برای through-beam و پس‌بازتابگر، نور سنسور توسط باران و مه دیفیوز (پراکنده) می‌شود و شاید تاریک باشد عملیات ON با تضعیف مقدار دریافت شده.

برای دیفیوز-بازتابگر (diffuse-reflective)، نور سنسور به باران و مه بازتاب می‌کند و شاید نورانی باشد عملیات ON با نور دریافت شده.

معیارها

اگرچه ضمانتی وجود ندارد که چه زمانی به شکل غیرقابل اجتناب از سنسور استفاده شود، لطفا از نور مستقیم خورشید، باد و باران دوری کنید.

در مورد سنسورهای نوری پس‌بازتابگر، آیا تغییری در عملکرد بسته به قرارگیری عمودی و افقی بازتابگر بوجود می آید؟

تقریبا هیچ تغییری در موارد ذکر شده و عملکرد وجود ندارد.

سطح مایعات چگونه با سنسور فشار اندازه گیری می شود؟

در سنسینگ سطح، سطح پرشده یا ارتفاع مایع در محفظه اندازه‌گیری می‌شود و فشار داخل این محفظه فشار هیدرواستاتیک می باشد در مقاله اندازه گیری سطح مایعات در مخازن با کمک سنسور فشار توضیح داده شده است که فشار هیدرواستاتیک چطور می‌تواند با یک سنسور فشار اندازه‌گیری شود.

ارتفاع چطور توسط یک سنسور فشار مطلق اندازه‌گیری می‌شود؟

ارتفاع جغرافیایی می‌تواند با اندازه‌گیری فشار اتمسفریک و اعمال آن به فرمول بارومتریک، محاسبه شود. فشار اتمسفریک می‌تواند به سادگی توسط یک سنسور فشار مطلق تعیین شود که به بازه فشار بارومتریک کالیبره می‌شود. برای تعریف ارتفاع، فشار اتمسفریک در نقطه شروع و موقعیت اندازه‌گیری، اندازه‌گیری می‌شود. تفاوت در فشار به فرمول بارومتریک وارد می‌شود که تفاوت در ارتفاع بین نقطه شروع و نقطه اندازه‌گیری را ارائه می‌کند.

فشار سیستم چیست؟

فشار محیطی که سیستم در معرض آن قرار می‌گیرد. اگر به طور مثال، یک فیلتر قرار است توسط یک سنسور فشار تفاضلی در محدوده میلی‌بار، مورد نظارت قرار بگیرد، اما فشار استاتیک در پوشش لوله سنسور قبل از آن به ۱۰ بار رسیده است، یک سنسور یا ترانسمیتر مورد نیاز است که بتواند فشار بالای هوای محیطی را تحمل کند. فشار سیستم، حداکثر فشاری است که می‌تواند به شکل همزمان به هر دو ورودی فشار یک سنسور فشار در برابر فشار خارجی اعمال شود، بدون آنکه سنسور آسیب ببیند.

پایداری درازمدت به چه معناست؟ چطور روی اندازه‌گیری‌ها تاثیر می‌گذارد؟

پایداری درازمدت معمولا مرتبط با تغییر در افست صفر، به دلیل عمر کردن و استهلاک اجزا و آرام شدن دیافراگم فلزی بعد از گذر مدتی زمان است. معمولا باعث می‌شود که با عبور زمان، خوانش صفر بالاتر یا پایین‌تر برود. آزمایش‌های مستقل انجام شده نشان می‌دهد که این عدد کمتر از ۰٫۲۵% است، کمتر از تاثیر دما و سیکلینگ فشار برای ۱۵۰۰hrs.

چطور بهترین سیگنال خروجی را انتخاب کنیم؟

المان‌های پیزومقاومتی با پیکربندی پل ویتستون متصل شده‌اند. با تغییر کردن فشار اعمال شده، پل یک خروجی ولتاژ متغیر تفاضلی به یک آمپلی‌فایر الکترونیکی ارائه می‌کند.
انتخاب یک سیگنال خروجی نیازمند درکی از کاربرد، محیط، ولتاژ تغذیه و منظم‌سازی (رگولاسیون) آن و ظرفیت‌های سیستم برای خواندن و پردازش سیگنال است.
سیگنال‌های رایج خروجی:
۴-۲۰mA و ۰٫۵-۴٫۵V و ۱-۵V و RS-485 با SDl12 و پروتکل، ۱۰mV/V و ۲۰mV/V و ۰٫۵-۲٫۵V و ۰-۱۰V

چه سنسورهایی برای سیستم‌های HVACR استفاده می‌شوند؟

سیستم‌های HVAC سنتی (گرمایش و تهویه مطبوع) از سنسورهای فشار و دما استفاده می‌کنند تا عملیات ابتدایی کنترل را انجام دهند، همچون خاموش و روشن کردن و باز کردن و بستن شیرها یا دریچه‌های تهویه. از آنجایی که سیستم‌های HVAC کم کم پیشرفت کرده‌اند که کارآمدی بالاتری داشته باشند،

ظرفیت‌های سنسینگ هم پیشرفت کرده‌اند تا جریان تبریدی متغیر، موتورهایی با سرعت متغیر و دمنده‌ها، شیرها توسعه الکترونیکی و بسیاری متدولوژی‌های کنترلی دیگری داشته باشند تا به شکل دقیق سیستم را تنظیم کنند و مصرف انرژی کلی را کمینه سازند.

هدف شناسایی نمی‌شود، من چه کاری را اشتباه انجام داده‌ام؟

تمام تنظیمات، خصیصه‌ها و فواصل مرتبط با سنسور و هدف را بررسی کنید. به ویژه…

خصیصه‌های سنسور

  • فاصله عملیاتی: فاصله عملیاتی را می‌توانید در داده‌های فنی محصول و علائم روی محصول پیدا کرد.
  • قابلیت المان سوییچینگ: بررسی کنید ببینید که قابلیت المان سوییچینگ تعیین‌شده محقق می‌شود: NPN یا PNP؟ کنتاکت NC یا NO؟
  • ولتاژ الکتریکی: ولتاژ باید ۱۰V-30V باشد.

هدف

  • متریال: این سنسور تنها فلزات را تشخیص می‌دهد. عامل کاهنده را در نظر داشته باشید!
  • ابعاد: فاصله عملیاتی به ابعاد هدف استاندارد مرتبط می‌شود.
  • رابطه سنسور-هدف: آیا هدف از کنار سنسور عبور می‌کند و با چه سرعتی؟ منحنی واکنش را در نظر بگیرید: نباید از فرکانس سوییچینگ فراتر برود.

چرا سنسور زودتر از موعد سوییچ می‌کند؟

سنسور و شرایط محیطی را برای تداخل احتمالی بررسی کنید. به خصوص…

خصیصه‌های سنسور

  • قابلیت المان سوییچینگ: بررسی کنید که قابلیت المان سوییچینگ تعیین‌شده محقق می‌شود: NPN یا PNP؟ کنتاکت NC یا NO؟
  • شرایط نصب: آیا سنسور بر اساس مشخصات فنی ذکر شده در داده‌های فنی، فلاش‌مانت یا غیر فلاش‌مانت است؟ آیا شرایط نصب تعیین‌شده به شکل صحیح پیاده‌سازی شده است؟
  • نصب فرورفته (recessed) به پیش‌میرایی (pre damping) سنسور و افزایش در فاصله عملیاتی منجر می‌شود. حیاتی است که از نصب فرورفته جلوگیری کنید چون می‌تواند به رفتار غیرقابل پیش‌بینی سنسور منجر شود. در برخی موارد، ممکن است شناسایی افقی رخ بدهد.

تاثیرات الکترومغناطیسی

  • آیا میدان الکترومغناطیسی سنسور تحت تاثیر است؟ تحت تاثیر دیگر میدان‌های الکترومغناطیسی؟ توسط یک سنسور ثانویه که نزدیک به آن نصب شده است؟

تاتیرات محیطی

  • تداخل فلزی: بررسی کنید ببینید آیا یک جسم فلزی در نزدیکی است؟
  • آلودگی: سنسور را از نظر آلودگی بررسی کنید. اگر ضروری است، با یک پارچه و یک ماده غیرخورنده آن را تمیز کنید.

آیا سنسور انتخاب‌شده در برابر یک ماده تمیز کننده، ماده خنک کننده یا روان‌کننده‌ی خاص مقاومت شیمیایی دارد؟

متاسفانه، ما نمی‌توانیم پاسخ قطعی به این سوال بدهیم.

دلیل این مساله این است که ترکیب‌بندی مواد تمیز کننده، خنک‌کننده یا روان‌کننده (یعنی همان فرمولاسیون آن‌ها) را فقط تولیدکننده‌ی آن می‌داند.

روغن‌های روان‌کننده (لوبریکنت) معمولا شامل مواد افزودنی هستند که حتی در مقادیر کم، می‌توانند رفتار شیمیایی روغن روان‌کننده را تغییر دهند. حتی اگر جنس پوشش سنسور اعلام‌شده در داده‌های فن آن، تضمین می‌کند که در برابر روغن مقاوم است،

این مواد افزودنی ممکن است باعث شوند که روان‌کننده به طور کلی، مثل یک ماده خورنده عمل کند.

در نتیجه حیاتی است که برای بررسی سازگاری شیمیایی، خود آزمایش و تست‌هایی انجام دهید. لطفا دقت کنید که تولیدکننده‌ی یک ماده تمیز کننده، خنک‌کننده یا روان‌کننده ممکن است ناگهان و بدون اطلاع قبلی، فرمولاسیون محصول خود را تغییر دهد. این مساله ممکن است باعث شود که ترکیبی از مواد و متریال‌ها که پیش از این برای مدتی طولانی با هم سازگار بودند، ناگهان دیگر سازگار نباشند.

آیا من می‌توانم یک سنسور با قابلیت دو سیمه را به ورودی دیجیتال روی کنترلر خود (PLC) متصل کنم؟

این مساله به این بستگی دارد که از چه نوع ورودی دیجیتال و چه نوع سنسوری استفاده می‌کنید.

انواع منفرد

نوع یک: ورودی‌های دیجیتال برای کنتاکت‌های مکانیکی و سنسورهای سه سیمه. سنسورهایی با قابلیت دو سیمه را نمی‌توانید به ورودی‌های نوع یک متصل کنید.

نوع دو: ورودی‌های دیجیتال برای سنسورهای دو سیمه. این نوع ورودی مناسب سیگنال‌هایی از سوییچ‌های نیمه‌رسانا است، مثل سنسورهای دو سیمه مطابق با استاندارد برای سنسورهای مجاورت (IEC 60947-5-2).

این ورودی‌ها یک مصرف جریان افزایش‌یافته تا ۳۰mA برای سنسورهای دو سیمه به ازای هر کانال دارند و در نتیجه بیشتر مناسب ماژول‌های PLC با چگالی پایین‌تر کانال هستند.

نوع سه: ورودی‌های دیجیتال برای سنسورهای دو سیمه و سه سیمه. ورودی‌های دیجیتال نوع سه، مصرف برق کمتری از ورودی‌های دیجیتال نوع دو دارند. این ورودی‌ها طراحی شده‌اند تا با سنسورهای سه سیمه بر اساس استاندارد سنسورهای مجاورت (IEC 60947-5-2) استفاده شوند. سنسورها با قابلیت دو سیمه همچنین می‌توانند برای ورودی‌های دیجیتال نوع سه استفاده شوند، اگر جریان پایینی در حالت خاموش (off state) داشته باشند.

از ما سوالات خود را بپرسید

همکاران فنی ما خوشحال خواهند شد تا سوالات شما را بدانند تا هم بتوانند شما را راهنمایی کنند و هم با مقابله با چالش های جدید بر تجربه و دانش خود بیافزایند.