خدمات پشتیبانی

سه گام برای استفاده صحیح از گیج‌ های فشار (با مثال کاربردی)

یکی از تولیدکنندگان بزرگ گیج‌ های فشار آنالوگ اعلام کرد که شکست و خرابی گیج فشار، هشداری عالی و زودتر از موعد برای مشکلاتی بزرگ‌تر هستند.

این حرف معقول به نظر نمی‌رسد. برای اینکه عموما از گیج‌ های فشار برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شود، نه به عنوان یک وسیله‌ی هشدار دهنده که تنها وقتی از کار بیفتد، به آن توجه کنیم.

این گفته نشان می‌دهد که چقدر سوء برداشت و سوء تعبیر در مورد گیج‌ های فشار وجود دارد. بله، ما همه متوجه هستیم که ۵۰ PSI چیست، اما آیا تکنسین‌های ابزار و اپراتورهای پمپ شما می‌دانند که چطور از این اطلاعات برای افزایش بهره‌وری و پرهیز از داون تایم (دوره‌ای از زمان است که وسیله کار نمی‌کند) استفاده کنند؟

این مشکل با استفاده از گیج‌ های فشار آنالوگ یا dial تشدید می‌شود. علاوه بر عدم درک صحیح این گیج‌ها، گیج‌های آنالوگ به سادگی از کار افتاده و نیازمند نظارت پیوسته‌ی نیروی انسانی هستند.

 

اول از همه، یاد بگیرید که چطور از گیج‌های خود استفاده کنید

گیج‌ های فشار، ابزارهای نظارتی حیاتی هستند که به شما کمک می‌کنند که فرآیندهای خود را با بهره‌وری بالا پیش ببرید و تا حد ممکن از داون تایم پرهیز کنید. و ارزان‌قیمت هم هستند. گران‌قیمت‌ترین گیج فشار در بازار نهایتا چند صد دلار است، نه چند هزار دلار! می توانید برای دانستن عوامل بر قیمت گیج فشار به مقاله عوامل موثر بر قیمت گیج فشار مراجعه کنید.

اما باید بدانید که چطور از یک گیج فشار استفاده کنید. در واقع باید اینطور گفت که باید بدانید که چطور از دو گیج فشار استفاده کنید.

  اتصالات گیج‌های فشار: کاهش اثرات چرخه بار داینامیک

بله درست خواندید! گیج‌های فشار عموما به شکل جفتی کار می‌کنند. اکثر تجهیزاتی که به گیج نیاز دارند تا فشار را گزارش کند، واقعا به یک جفت گیج نیاز دارند تا تفاوت فشار (فشار تفاضلی) را گزارش کنند.

انرژی از دسته رفته یا اضافه شده از طریق تجهیزاتی همچون پمپ، کمپرسور، شیر، فیلتر، استرینر و حتی یک مقداری لوله، تابعی از تفاوت فشار از یک سو تا سوی دیگر تجهیز است. به این شکل بهره‌وری را محاسبه کرده و از داون تایم دوری می‌کنید.

پمپ و گیج فشار

اگر می‌خواهید بر سلامت و بهره‌وری پمپ خود نظارت کنید، به دو تا گیج فشار نیاز دارید، یکی روی نازل مکش (suction nozzle) و یکی روی نازل تخلیه (discharge nozzle). لازم است که فشار ورودی را تا حد ممکن بالا نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که در سمت تخلیه، فشار نه بیش از حد باشد، نه کمتر از حد. تفاوت فشار بین این دو، مشخص می‌ کند که عملکرد و بهره‌وری پمپ شما به چه شکل است و علائمی ارزشمند ارائه می‌کند که می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزی باعث ایجاد مشکلات احتمالی شده است.

فشار تفاضلی به شما می‌گوید که آیا فیلتر گرفته است یا خیر، آیا شیر مناسبی را نصب کرده‌اید یا خیر و عملکرد آن چگونه است. اگر با سیالات (مایعات و گازها) سروکار دارید، گیج‌ های فشار عموما قابل استفاده بوده و به شدت کاربردی و سودمند هستند.

 

دوم، از گیج‌هایی استفاده کنید که خراب نمی‌شوند

یکی از رایج‌ترین شکایات مشتریان این است که گیج‌های فشار مدام خراب می‌شوند و نیازمند کالیبراسیون منظم هستند.

در دنیای واقعی، بسیاری از تکنسین‌های ابزارآلات، همیشه چند گیج آنالوگ فشار را که مطمئن هستند درست کار می‌کنند، در جعبه ابزار خود نگه می‌دارند. و هر زمان که احساس کنند مشکلی وجود دارد یا در زمان راه‌اندازی تجهیزات جدید، این گیج‌ ها را از جعبه ابزار خود بیرون می‌آورند. آن‌ها این گیج‌ ها را روی تجهیزات نصب نمی‌کنند چون می‌دانند که در هر صورت از حالت کالیبره خارج شده و سرانجام خراب می‌شوند. و در این صورت مدیریت مشکلات بیش از حد سخت می‌شود.

  راهنمای جامع و کاربردی گیج فشار (پرشر گیج)

سرمایه‌گذاری و تهیه‌ی گیج‌ های دیجیتال فشار با کیفیت، این مشکل را حل می‌کند. گیج‌ های دیجیتال، نسبت به گیج‌های آنالوگ بسیار تجهیزات بهتری هستند، به دلایل زیر:

  • لوله بوردون ندارند که بگیرد و خراب شود
  • دقت و درستی بالاتری دارند
  • می‌توان آن‌ها را به سادگی و با دقت خواند (حتی روی تجهیزاتی که می‌لرزند)
  • قطعات متحرک ندارند، قطعات متحرک بیشتر مستعد خراب شدن هستند
  • در آخر، و از همه مهم‌تر، ممکن است خروجی‌هایی هم داشته باشند (بعدا در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم!)

اگر شما نمی‌توانید به گیج‌های خود اعتماد کنید که وظیفه‌ی خود را در ۲۴ ساعت روز، هفت روز هفته و ۳۶۵ روز سال به درستی انجام دهند، چرا اصلا این گیج‌ها را بخرید؟ در آخر یا مجبور می‌شوید گیج‌های خراب را نادیده بگیرید یا اینکه آن‌ها را کاملا از روی تجهیزات خود باز کنید و کنار بگذارید. اگر گیج‌های فشار خود را حذف کنید یا نادیده بگیرید، نمی‌توانید سیستم مدیریت سیالات خود را سالم نگه داشته و بهره‌وری آن را حفظ کنید.

گیج فشار دیجیتال

یک گیج دیجیتال فشار با کیفیت، به شکلی ساخته شده که در برابر لرزش، بالا رفتن ناگهانی فشار، خوردگی و گرفتگی مقاوم باشد. همچنین درستی نتایج و دریفت دقیقی دارد و نیاز به کالیبراسیون منظم نیست.

گیج‌هایی خریداری کنید که بتوانید آن‌ها را همیشه روی تجهیزات نصب کرده و رها کنید. اگر می‌خواهید از داون تایم های «غیر قابل توضیح» و تعمیرات بدون برنامه‌ریزی قبلی پرهیز کنید، باید از گیج‌های خود به شکل صحیح و منظم استفاده کنید.

 

سوم، اتوماسیون و خودکارسازی

شاید الان به این فکر افتاده باشید که چطور اپراتورها و تکنسین‌ها زمان کافی برای نظارت بر این تعداد زیاد تجهیزات را دارند. پاسخ ساده است: از خروجی‌ها استفاده کنید و کارها رو اتوماتیک‌سازی کنید. برخی از گیج‌های فشار دیجیتال، خروجی ندارند (همچون ۴-۲۰mA و RS-485 و غیره). پس در زمان خرید، حتما این مورد را بررسی کنید.

  نظارت ایمن بر فیلتر با گیج‌های فشار تفاضلی

از طرفی، اگر گیج‌هایی داشته باشید که خروجی دارند، می‌توانید هشدارها، ولوها، درایوها و سوییچ‌ها را خودکارسازی کنید تا کنترل کنید که تجهیزات مدیریت سیالات شما چگونه به یک مشکل واکنش نشان دهند.

به طور مثال، ممکن است پمپی نصب کنید که دبی تولید شده توسط آن، کمی بیش از حد باشد. می‌توانید یک شیر کنترل در بخش تخلیه نصب کنید. در حالت نرمال عملیاتی، شیر کنترل حدود ۴۰ درصد بسته می‌ماند تا دبی را کاهش دهد و فشار تفاضلی مناسب و صحیح را داخل پمپ حفظ کند. در این حالت عملکرد پمپ شما ایده‌آل خواهد بود و با حداکثر بهره‌وری کار می‌کند و اجزای آن دچار خرابی نمی‌شوند.
سپس با تغییر کردن وضعیت، این شیر کنترل می‌تواند بسته‌تر یا بازتر شود و از فشار تفاضلی خوانده شده به عنوان راهنمای خود استفاده می‌کند. اگر فشار تفاضلی پمپ را درست مدیریت کنید، پمپ می‌تواند تا بیش از ۱۰ سال بدون نیاز به تعویض یک یاتاقان یا سیلد (آب‌بند)، به عملکرد خود به شکل صحیح ادامه دهد.

اتوماسیون و خودکارسازی

اگر گیج‌های شما خروجی‌های مناسب را داشته باشند و شیر کنترل، توانایی این کار را داشته باشند، می‌توانید کل این عملیات نظارتی را خودکارسازی و اتوماتیک کنید.

وقتی که بدون نیاز به مداخله‌ی نیروی انسانی، این کارها را عملی کنید، زمان ارزشمند تکنسین‌ها و اپراتورهای شما آزاد خواهد شد و می‌توانند موارد غیرمنتظره را شناسایی کرده و به شکلی منتقدانه به سیستم فکر کنند و نتایج را بهبود بخشند. ایمنی افراد شما افزایش پیدا خواهد کرد و تولید بالاتر می‌رود. با اینکه همچنان باید نظارتی کلی بر گیج‌ ها انجام بدهند، اما بیشتر کار نظارتی توسط همین خروجی‌ها به شکل خودکار انجام خواهد شد.

  چطور گیج فشار خلاء را بخوانیم؟

 

و اکنون آرامش

کم کم می‌بینید که لرزش‌ها کم شده و مشکلات اورهیتینگ (گرم شدن بیش از حد) ناپدید می‌شود. دپارتمان نگهداری و تعمیرات شما بالاخره زمان می‌کند که پروژه‌های خود را به موقع انجام دهد و برای اولین بار، دیگر از بودجه‌ی تعیین شده فراتر نمی‌رود.

همچنین امکان نشتی نیز کاهش می‌یاید و ایمنی محل کار افزایش پیدا می‌کند.

طعم غذا بهتر خواهد شد. سریع‌تر می‌دوید و بالاتر می‌پرید. تمام رویاهای شما به واقعیت تبدیل می‌شود.

جمع‌بندی اینکه یاد بگیرید که چطور از گیج‌های فشار استفاده کنید. گیج‌های دیجیتال تهیه کنید تا بتوانید آن‌ها را درازمدت روی تجهیزات خود نصب کنید. و در نهایت از خروجی‌ها بهره بگیرید و خودکارسازی را فراموش نکنید!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x