خدمات پشتیبانی

انتخاب ماشین برش مناسب

ماشین های برش (cutting machines) شامل یک میز کار و یک فریم هستند که سر برش را نگه می‌دارد. از ماشین‌های برش برای برش صفحات، ورق‌ها، بخش‌ها، قطعات و پنل‌هایی از مواد مختلف استفاده می‌شود. بسته به متریال و موادی که باید بریده شود و پارامترهای تولید، شما می‌توانید بین چندین تکنولوژی برش، یکی را انتخاب کنید، از جمله برش لیزری، برش واترجت، برش پلاسما و غیره.

در این راهنمای خرید، به ماشین‌های چوب بری و اره نمی‌پردازیم.

چطور یک ماشین برش انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ماشین برش صحیح با توجه به نیازمندی‌های شما، اول از همه بر اساس خصوصیات متریالی که می‌خواهید ببرید، انتخاب خود را انجام دهید. به عنوان مثال ماشین‌های برش فلز، ماشین‌های برش پلاستیک، ماشین‌های برش پارچه و ماشین‌های برش چوب، از تکنولوژی یکسانی استفاده نمی‌کنند.

همچنین نیاز است که ماشین خود را بسته به ضخامت قطعه و میز کار انتخاب کنید تا ابعاد آن سازگار با قطعه‌هایی باشد که می‌خواهید ببرید. در نهایت، باید تکنولوژی برش را بر اساس دقتی که نیاز دارید، کیفیت برش و بهره‌وری مطلوب خود انتخاب کنید.

انواع اصلی تکنولوژی برش

برای برش فلز، می‌توانید برش‌کاری لیزری، برش پلاسما، ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی (EDM) و برشکاری اکسیژنی را انتخاب کنید. برای متریال‌های سخت، براق یا مشابه آن‌ها، می‌توانید از برش واترجت استفاده کنید که به کمک آن می‌توانید مواد ضخیم را ببرید. اگر می‌خواهید موادی نرم‌تر مثل پارچه، چرم، پلاستیک نرم، کاغذ یا مقوا را ببرید، ممکن است برشکاری چاقویی روش مناسبی برای شما باشد.

در جدول زیر، خلاصه‌ای از سازگاری انواع مختلف تکنولوژی برش با متریال‌های صنعتی رایج ذکر شده است:

پلاسما لیزر واترجت EDM اکسیژنی چاقویی
فولاد X X X X X
فولاد ضدزنگ X X X X X
آلومینیوم X X X X X
مس X X X X
برنج X X X X
پلاستیک سخت X X
پلاستیک نرم X X
چرم X X X
پارچه X X X
شیشه X X
سرامیک X X
چوب X

چه زمانی بهتر است از ماشین برش لیزری استفاده کنید؟

ماشین برش لیزری Farley Laserlab

ماشین برش لیزری Farley Laserlab

ماشین‌های برش لیزری، از گرمای منتشر شده از یک پرتوی لیزر استفاده می‌کنند که توسط آینه‌ها یا فیبرهای نوری هدایت می‌شود. بر اساس نوع لیزر، می‌توانید انواع مختلفی از متریال‌ را برش دهید.

  • ماشین‌های برش لیزری CO2 معمولا برای برش پلاستیک، فوم، چوب، شیشه، پارچه یا فولاد نرم استفاده می‌شوند. لیزر CO2 نمی‌تواند فلزات براق همچون مس یا برنج را ببرد.
  • ماشین‌های برش فیبر لیزری قدرتمندتر، برای برش صفحات فلز، فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و برخی پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.
  انتخاب کفش‌های ایمنی مناسب

برش لیزری به شما این امکان را می‌دهد که متریال مختلف را ببرید، بدون آن که نیاز به تغییر و تعویض ابزار باشد. تنها لازم است پارامترهای لیزر را تنظیم کنید. فرآیند برش لیزری، فرآیندی بسیار دقیق است و عرض شکاف برش، به حدی کوچک است که می‌توان برجستگی‌های پیچیده را نیز انجام داد. بسته به متریالی که می‌خواهید ببرید، سرعت برش ممکن است بسیار سریع باشد. ماشین برش لیزری کاملا اتوماتیک است و چندان نیازی به دخالت انسان ندارد، در نتیجه ریسک حوادث به شدت کاهش پیدا می‌کند.

محدودیت اصلی برش لیزری عمق برش است که حدود ۲۵ میلیمتر است. در نتیجه، کاربرد اصلی برش لیزری تولید ورق فلزی (به خصوص برای صنعت خودروسازی) و فریم‌ها (برای تابلوهای برق، کامپیوترها و غیره) برای قطعاتی تا حداکثر ضخامت ۲۵ میلیمتر است. برش پلاسما مناسب‌ترین نوع برش برای بخش‌هایی است که بیش از ۲۵ میلیمتر ضخامت دارند. بخشی که توسط پرتوی لیزر گرم می‌شود چندان بزرگ نیست اما از آن جایی که افزایش دمای قابل توجهی را تجربه می‌کند، می‌تواند به شدت دفرمه شود (از شکل خارج شود).

ممکن است فرآیند برش لیزری، انتشار گازهای را به همراه داشته باشد، در نتیجه مهم است اتاقی که در آن ماشین برش لیزری قرار دارد، دارای تهویه خوبی باشد.

مزایای اصلی:

٭ دقت بالای برش.

٭ سرعت بالا.

٭ کیفیت برش خوب.

٭ سطح نویز و سر و صدای کم.

٭ لرزش کم.

چه زمانی باید از ماشین برش پلاسما استفاده کنید؟

ماشین برش پلاسمای Voortman

ماشین برش پلاسمای Voortman

ماشین‌های برش پلاسما تنها برای ترکیبات آهنی (فولاد، فولاد ضد زنگ و غیره) و فلزات غیر آهنی (برنج، مس، آلومینیوم و غیره) با حداکثر ضخامت ۱۶۰ میلیمتر استفاده می‌شود.

  انتخاب تسمه انتقال نیروی مناسب

برش پلاسما سریع‌تر از برش لیزری برای صفحات متوسط یا ضخیم و سریع‌تر از برش اکسیژنی برای صفحات نازک یا متوسط است. در مجموع برش پلاسما، مناسب بریدن صفحات ضخیم فلزی است.

نحوه ی عملکرد برش پلاسما بسیار نزدیک به جوشکاری TIG است: یعنی شامل ایجاد یک قوس الکتریکی می‌شود که گاز عبور کرده از نازل بین الکترود و قطعه‌ای که قرار است بریده شود را یونیزه می‌کند. برای برش پلاسما، معمولا از هوا، آرگون، هیدروژن، اکسیژن یا هیدروژن استفاده می‌شود. از هر گازی که استفاده کنید، باید به صورت منظم نازل و الکترود را تعویض کنید.

ماشین‌های برش پلاسمای قابل حمل برای کاربردهای در محل مناسب هستند. به دلیل گرمای تولید شده و بخارهایی که از فلز تبخیر شده بلند می‌شود، برش پلاسما تنها در محیط بیرون و یا محیط‌های داخلی با تهویه هوای عالی قابل انجام است.

ویژگی های اصلی:

٭ برش فلز ضخیم (تا سقف ۱۶۰ میلیمتر).

٭ سرعت بالا.

٭ نیازمند تهویه هوای خوب.

٭ نیازمند تعویض منظم نازل و الکترود.

چه زمانی از ماشین برش واترجت استفاده کنیم؟

ماشین برش واترجت LDSA

ماشین برش واترجت LDSA

ماشین‌های برش واترجت (water-jet) از فشار آب برای برش انواع متریال تا حداکثر ۶۰۰ میلیمتر ضخامت استفاده می‌کنند (به جز شیشه ی حرارت دیده که ممکن است زیر فشار بشکند). از طرفی ما پیشنهاد می‌کنیم که برای رسیدن به سرعت مناسب برش و دقت لازم، در این روش با قطعاتی با نهایتا ضخامت ۲۰۰ میلیمتر کار کنید.

برای متریال نرم و موادی که می‌توان با تیغ، آن‌ها را برید؛ بهتر است از آب خالص استفاده کنید. برای متریال سخت‌تر، لازم است از مایعی استفاده کنید که ترکیبی از آب با یک ماده ی خورنده باشد. برای متریال‌ نرم، وجود مواد خورنده عمر ابزار را افزایش می‌دهد.

  انتخاب کوبات (ربات مبتنی بر همکاری)

برش واترجت قطعه ی مورد نظر را دفرمه نمی‌کند (چون دمای آن را بالا نمی‌برد) و لبه‌های برش، نرم و براق خواهد بود. از طرفی، برش واترجت، فرآیندی پر سر و صداست.

برش به این روش در یک خط مستقیم به نسبت سریع است اما وقتی که بخواهید جهت را تغییر دهید، سرعت آن افت می‌کند.

سرمایه‌گذاری برای تهیه یک ماشین برش واترجت به هزینه ی بالایی نیاز دارد اما از یک ماشین برش لیزری مقرون به صرفه‌تر است.

ویژگی های اصلی

٭ چند کاره، انواع مختلف متریال را می‌برد.

٭ قطعه را دفرمه نمی‌کند.

٭ سطح صدا و نویز بسیار بالا.

٭ وقتی که برش به شکل مستقیم نباشد، سرعت آن پایین است.

چه زمانی از ماشین برش اکسیژنی استفاده کنیم؟

ماشین برش اکسیژنی Voortman

ماشین برش اکسیژنی Voortman

ماشین‌های برش اکسیژنی (یا oxyacetylene) موجی از اکسیژن خالص را روی فلز آب شده می‌فرستند تا عمل برش انجام شود. این تکنیک را می‌توانید روی انواع خاصی از فولاد استفاده کنید مزیت آن این است که می‌تواند صفحاتی تا ضخامت ۴۰۰ میلیمتر را ببرد.

فرآیند برش اکسیژنی نسبتا آهسته است اما ماشین‌هایی وجود دارند که برای افزایش بهره‌وری، می‌توانند چندین مشعل برش اکسیژنی را به شکل موازی به کار بگیرند.

ویژگی های اصلی

٭ فقط قابل استفاده برای فولاد.

٭ ضخامت برش تا سقف ۴۰۰ میلیمتر.

٭ سرعت پایین برش.

چه زمانی از ماشین برش EDM استفاده کنیم؟

ماشین برش Makino EDM

ماشین برش Makino EDM

ماشین‌های برش EDM (که به آن‌ ماشین‌های تخلیه الکتریکی یا ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی هم گفته می‌شود) برای ماشین‌کاری متریال رسانا استفاده می‌شوند. با این ماشین‌ها می‌توان برش های بسیار دقیق روی قطعاتی با حداکثر ضخامت ۳۰۰ میلیمتر ایجاد کرد. عملکرد به شکل بریدن و جدا کردن متریال از قطعه، با استفاده از شوک‌های الکتریکی است.

  انتخاب بیل مکانیکی مناسب

این فرآیند برش برای فلزات بسیار سخت همچون فولاد تقویت شده توصیه می‌گردد.

ویژگی‌های اصلی

٭ دقت بالای برش.

٭ تنها قابل استفاده برای فلزات.

٭ برش فلزات بسیار سخت.

چه زمانی از ماشین برش چاقویی استفاده کنیم؟

ماشین برش چاقویی Eastman

ماشین برش چاقویی Eastman

ماشین برش چاقویی (knife) می‌تواند متریال نرمی همچون پارچه، چرم، وینیل و غیره را با حداکثر ضخامت ۵۰ میلیمتر ببرد. برای ضخامت‌های بیشتر بهتر است از ماشین برش واترجت استفاده کنید.

تکنیک برش چاقویی، برش‌هایی با دقت بالا را ممکن می‌سازد اما لازم است که ابزار چاقو را به شکل منظم تعویض کنید.

این فرآیند همچنین برای متریال‌ بسته‌بندی همچون کاغذ و مقوا نیز استفاده می‌شود.

ویژگی‌های اصلی

٭ قابل استفاده روی متریال نرم.

٭ حداکثر ضخامت برش ۵۰ میلیمتر.

٭ دقت بالای برش.

٭ نیاز به تعویض منظم چاقو.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x