خدمات پشتیبانی

تهویه مطبوع، بدون سنسور ممکن نیست!!!

 

وقتی که هوا گرم باشد، هوای تازه را تامین کرده و وقتی که هوا سرد باشد، دمای اتاق را بالا می‌برد. بله، در مورد سیستم تهویه مطبوع صحبت می‌کنیم. با آنکه سیستم‌های تهویه مطبوع سال‌هاست که وجود دارند، اما در بعضی مکان‌ها، همچنان یک سیستم لوکس به حساب می‌آید. سیستم‌های تهویه مطبوع با طراحی‌های متنوع و سطوح مختلف خروجی و همچنین به هر دو شکل نصبی و سیار عرضه می‌شوند.

 

توضیح اصل بنیادی عملکرد این سیستم‌ها ساده است: هوای گرم به داخل کشیده شده و با یک مبرد، خنک می‌شود. سپس هوای خنک شده به اتاق برگشت داده می‌شود تا دمای داخلی اتاق، به سطح مورد نظر برسد.

برای ساخت یک سیستم تهویه مطبوع، به چهار جز اصلی نیاز است: یک کمپرسور، یک کندانسور، یک شیر صنعتی و یک اواپراتور. همچنین یک مبرد که به شکل پیوسته در چرخش باشد، مورد نیاز است.

 

کمپرسور (۱) نیاز است تا مبرد گازی را به داخل کشیده و آن را به شدت کمپرس (فشرده) کند. این کار باعث می‌شود که در مبرد، دما و فشار بالا برود. سپس مبرد به داخل کندانسور (۲) پمپ می‌شود، و آنجا خنک شده و هوای اتاق (۳) توسط یک فن، به داخل کشیده می‌شود. این کار باعث می‌شود که مبرد متراکم و سیال شود. سپس مبرد مایع که هنوز تحت فشار بالایی است، از شیر صنعتی (۴) عبور می‌کند و به اواپراتور (۵) می‌رسد. مبرد در جلوی شیر صنعتی جمع می‌شود و ناگهان فشار را آزاد می‌کند. کاهش فشار باعث می‌شود که مبرد دوباره به حالت گازی تبدیل شود و در نتیجه گرما و حرارت را از دست بدهد. هوای گرما اتاق (۶) که به داخل کشیده شده بود، از اواپراتور رد شده و حرارت آن گرفته می‌شود. حرارت توسط مبرد خنک‌شده جذب می‌شود. این باعث می‌شود که مبرد مایع به حالت گاز درآید که دوباره به کمپرسور برمی‌گردد تا دوباره کمپرس (فشرده) شود. هوای خنک شده (۷) از سیستم خارج شده و به اتاق برمی‌گردد.

سیستم عملکردی تهویه مطبوع

کلر فشار داخل سیستم تهویه مطبوع را تنظیم می کند

برای مردم این مهم است که اتاق در دما ی مشخصی باشد تا احساس راحتی کنند، بنابراین همراه با بیشتر سیستم‌های تهویه مطبوع، یک کنترل عرضه می‌شود، که به آن کنترل سرعت هم گفته می‌شود و به کمک آن، کاربر دمای مورد نظر خود را تنظیم می‌کند. این دمای تنظیم شده، سرعت چرخش فن‌های داخلی و قدرت جریان هوای دستگاه را تنظیم می‌کند. این پارامترها همچنین روی کنترل فشار مبرد نیز تاثیرگذار هستند. فشار معمول در سیستم را می‌توان به کمک ترانسمیترهای فشار اندازه‌گیری کرد که روی ورودی‌های آنالوگ سیستم کنترلی نصب شده‌اند. اگر فشار در سیستم بالا برود، سیستم کنترل، سرعت فن‌ها را افزایش می‌دهد که به خنک کردن کندانسور با هوای اتاق منجر می‌شود.

نمای بیرون از سیستم تهویه مطبوع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x