خدمات پشتیبانی

انتخاب نوار نقاله مناسب

نوار نقاله ( کانوایر)  یک عنصر اساسی در حمل و جا به جایی مواد است. حمل و جا به جایی اتوماتیک، باعث کاهش هزینه‌ها شده، سرعت و نرخ تولید را نیز بالا می‌برد. نوار نقاله ها در انواع مختلف مدل‌ها و پیکربندی‌ها در بازار وجود دارند، در این راهنما رایج‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

صفحه کنترلر دما

چطور یک نوار نقاله انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ماشین مناسب برای کار خود، باید چندین معیار را در نظر بگیرید.

اولین عامل تاثیرگذار که باید در تصمیم خود در نظر بگیرید، ظرفیت بار است. سپس باید به مسیر حرکت نوار نقاله ای فکر کنید که مورد نظر شماست. نوع محصولاتی که می‌خواهید با نوار نقاله جا به جا کنید هم مهم است. باید وزن، حجم و شرایط (کالای فله یا محصولات بسته‌بندی شده) آن‌ها را در انتخاب خود در نظر بگیرید.

همچنین باید تصمیم بگیرید که کدام تکنولوژی بیشتر برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است. در آخر، پیکربندی جایی که نوار نقاله در آن نصب خواهد شد هم مهم است و نباید نادیده گرفته شود. آیا می‌توانید آن را روی زمین نصب کنید؟ اگر پاسخ این سوال خیر است، باید یک سیستم نوار نقاله هوایی (فوقانی) انتخاب کنید.

معیارهای اصلی انتخاب:

٭ بار.

٭ نوع محصول.

٭ مسیر.

٭ تکنولوژی.

٭  پیکربندی.

چرا نوار نقاله تسمه‌ای انتخاب کنیم؟

نوار نقاله تسمه ای

نوع تسمه‌ای می‌تواند بارهای سبک را جا به جا کند.

این نوع بر اساس نوع تسمه مورد استفاده (متریال، بافت، ضخامت، عرض) و موقعیت واحد موتور (در انتها، مرکز، چپ، راست، زیر آن و غیره) تقسیم‌بندی می‌شود. برخی از نوار های تسمه‌ای به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند در دماهای بسیار بالا هم کار کنند. تسمه‌هایی که جنس آن‌ها از استیل سفت و سخت است ، می‌توانند بارهای سنگین‌تر را نیز جا به جا کنند.

  تفاوت بین UL Recognized (شناخته شده توسط UL) و UL Listing (فهرست UL) چیست؟

برخلاف نوع رولیکی، نوع تسمه‌ای می‌توانند هم محصولات بسته‌بندی شده و هم مواد فله‌ای را جا به جا کنند.

شما باید چه نوع نوار نقاله تسمه‌ای انتخاب کنید؟

چندین نوع کانوایر تسمه‌ای وجود دارد:

تسمه‌ای نرم (Smooth): این نوع کاربرد عمومی دارد و در اکثر کاربردهایی که نیاز به نوار نقاله هست مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعات، بسته‌های مجزا و مواد فله‌ای با یک تسمه نقاله جا به جا می‌شوند.

تسمه‌ای ماژولار (Modular): این نوع، چیزی بین نوع تسمه‌ای و زنجیری است. یک تسمه‌ی ماژولار از ماژول‌های پلاستیکی منفرد تشکیل شده است که معمولا توسط لولاهایی به یکدیگر متصل شده‌اند. متریال به کار رفته در تسمه‌های ماژولار مقاوم‌تر است و می‌توان با آن قطعات ساینده و سنگین را نیز جا به جا کرد و همچنین قطعاتی که لبه‌های تیز یا داغ داشته باشند. برخلاف نوع زنجیری، طراحی نوع تسمه‌ای ماژولار به شکلی است که نگهداری و تعمیر کمتری نیاز دارد (و تمیز کردن آن بسیار ساده است) و اتصالات، به راحتی و به سرعت قابل تعویض است. همچنین از نظر فنی، پیاده‌سازی آن نیز ساده‌تر است.

همچنین انواع دیگری نوار نقاله تسمه‌ای همچون نوع تسمه‌ای لولادار، نوع تسمه‌ای فلزی و … وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سنسور القایی چیست؟ (+ ۴ نکته مهم برای انتخاب سنسور مناسب)

بیشتر بخوانید: چگونه می توانید یک پمپ مناسب انتخاب کنید؟

چرا نوار نقاله رولیکی انتخاب کنیم؟

یک نوار نقاله رولیکی برای جا به جایی و حمل و نقل محصولات بسته‌بندی شده، از غلتک‌های حمل استفاده می‌کند. مزیت اصلی این نوع این است که می‌توان ارتفاع و شیب را تعیین کرد. نسبتا نیاز به نگهداری و تعمیر کمی دارد. یک نوع سیستم ارگونومیک و قابل شستشو برای جا به جایی محصولاتی است که به اندازه کافی بزرگ هستند که به شکل پیوسته، حداقل با سه غلتک در تماس باشند.

  ابزار دقیق چیست؟ (آشنایی با 0 تا 100 ابزار دقیق)

دقت کنید:

نوار نقاله رولیکی

٭ به دقت پارامترهای اشیایی را که می‌خواهید جا به جا کنید، تعیین کنید: نوع، ابعاد و وزن.

٭ حوزه‌ی کاربرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید: مثلا در صنعت غذا نیازمند است که از نوار نقاله های رولیکی از جنس استیل ضدزنگ استفاده کنید.

٭ مسیری را که نوار نقاله شما باید طی کند تعیین کنید: عناصر صاف و مستقیم، پیچ‌ها و مواردی از این دست. با یک نوار نقاله رولیکی نسبت به یک نوار نقاله تسمه‌ای، می‌توان مسیرهای پیچیده‌تری را ایجاد کرد.

٭ کاربرد را مشخص کنید: آیا کارگران محصولات را به صورت دستی روی غلتک‌ها حرکت می دهند یا به وسیله ی موتور انجام می شود.

شما باید چه نوع نوار نقاله رولیکی انتخاب کنید؟

چندین نوع نوار نقاله رولیکی وجود دارد:

رولیکی فری (آزاد): این نوع نوار نقاله ها برای جا به جایی محصولات توسط نیروی انسانی مناسب هستند: یعنی کارگران و اپراتورها باید به شکل دستی، بارها را روی این نوع نوار نقاله به حرکت درآورند.

رولیکی گرانشی: نحوه‌ی عملکرد این نوع نوار نقاله ها، مشابه نوع آزاد است. تفاوت در پیکربندیِ شیب این نوع نوار نقاله ها است. بارها با استفاده از نیروی طبیعی گرانش به حرکت درمی‌آیند. با یک شیب ملایم (بین ۵/۱ تا ۵ درصد)، بر اثر وزن بارها، غلتک‌ها به حرکت محصولات کمک می‌کنند. نوار نقاله های رولیکی گرانشی مناسب بارهایی هستند که کف آن‌ها صاف و سفت باشد.

رولیکی موتوردار: غلتک‌های حمل به کمک موتور به حرکت درمی‌آیند. به کمک این حرکت، محصولات روی نوار نقاله به حرکت درمی‌آیند.

  تهویه مطبوع، بدون سنسور ممکن نیست!!!

چرا نوار نقاله زنجیری انتخاب کنیم؟

این نوع به شما امکان جا به جایی بارهای سنگین همچون پالت‌ها را می‌دهد که با استفاده از نوار های رولیکی، قابل جا به جایی نیستند. همچنین برای جا به جایی محصولات کوچک یا محصولاتی که سطح نرم‌تری دارند، افزودن زنجیر الزامی است. نوار زنجیری ممکن است دو، سه، چهار یا حتی پنج و تعداد بیشتری زنجیر داشته باشند.

نوار نقاله زنجیری

ویژگی متمایزکننده‌ی نوع زنجیری، تعداد و جنس زنجیرهای استفاده شده است (همچون استیل، استیل ضدزنگ و یا پلاستیک) و همچنین استحکام فریمی که بار را تحمل می‌کند که معمولا به شکل مکانیکی جوش داده می‌شود (مناسب برای بارهای سنگین).

برخلاف انواع تسمه‌ای و رولیکی، نوار نقاله های زنجیری می‌توانند به شکل هوایی باشند که در بخش بعدی به آن‌ها پرداخته شده است.

چرا نوار نقاله هوایی انتخاب کنیم؟

این نوع، یک سیستم ریلی است که در ارتفاع نصب می‌شود و به این شکل بارها از نقطه الف به نقطه ب جا به جا می‌شوند. نوع هوایی از واگن‌هایی تشکیل شده‌اند که روی ریل‌ها سوار می‌شوند. این نوع نوار نقاله ها در کاربردهایی همچون رنگ‌آمیزی (عبور دادن محصولات از اتاقک رنگ)، متالورژی، بهسازی سطح، صنعت خودروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا

نوار نقاله هوایی

نوار نقاله هوایی T M T

٭ نصب سفارشی.

٭ آزاد کردن فضای بیشتر کف.

٭ نگهداری و تعمیر نسبتا کم.

٭ جا به جایی ایمن و کاهش خطر حوادث ناگوار.

بیشتر بخوانید: انتخاب کمپرسور خنک‌کننده مناسب

بیشتر بخوانید: انتخاب روتاری یونیون مناسب

محصولات سوئیچ فشار
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x