خدمات پشتیبانی

انتخاب UPS مناسب

UPS مخفف «منبع تغذیه بدون وقفه» است و یک دستگاه الکتریکی است که وقتی برق قطع می‌شود، برق پشتیبان فوری را تامین می‌کند.

یک UPS با یک سیستم برق کمکی یا سیستم برق اضطراری متفاوت است چون با ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌ها، ابرخازن‌ها و چرخ لنگرها، محافظتی فوری در برابر وقفه و تداخلات برق فراهم می‌آورد.

بکاپ تایم یا زمان عملیاتی UPSها عموما کوتاه است (در حد چند دقیقه)، اما همین زمان کوتاه، برای فعال شدن و به کار افتادن سیستم‌های برق کمکی و اضطراری و یا خاموش کردن صحیح دستگاه‌های مورد نظر، کافی است.

عموما از UPSها برای محافظت از سیستم‌های محاسباتی همچون کامپیوترها، دیتا سنترها (مرکز داده)، تجهیزات مخابراتی و دیگر تجهیزات برقی استفاده می‌شود که اگر برق این سیستم‌ها ناگهان قطع شود، این امکان وجود دارد که خدمت‌رسانی با وقفه‌ی شدیدی مواجه شود یا داده‌هایی ارزشمند از دست برود.

UPS مخصوص دیتاسنتر APC

UPS مخصوص دیتاسنتر APC

 چطور یک UPS انتخاب کنیم؟

برای این که UPS مناسب را برای محافظت از دستگاه‌های خود در برابر خطاهای فنی انتخاب کنید، باید چندین معیار را در نظر بگیرید و همچنین چند سوال را از خود بپرسید:

چرا به یک UPS نیاز دارید؟

یک UPS دو عملکرد اساسی دارد:

  • محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات ولتاژ و قطعی و وصلی‌های برق.
  • تثبیت‌کنندگی ولتاژ الکتریکی و از بین بردن پارازیت‌ها.

تجهیزات مورد نظر شما، برای فعال بودن، به چه مقدار برق نیاز دارند؟

برای این که متوجه بشوید نیاز به تهیه ی کدام نوع از UPS دارید، لازم است نیازمندی‌های برقی تمام تجهیزات خود را تخمین بزنید. برای این کار، توان تمام دستگاه‌های خود را جمع بزنید (توان با واحد ولت‌آمپر یا VA نمایش داده می‌شود).

نکته:
به دنبال یک UPS باشید که قدرت خروجی آن ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از جمع برق مورد نیاز تمام دستگاه‌های شما باشد، به این شکل، سیستم خودمختاری بهتری خواهد داشت.

برای تجهیزات کامپیوتری، مهم است که ضریب توان UPS را در نظر بگیرید (نسبت توان واقعی به توان ظاهری، واحد VA). به طور مثال، در سرورها، ضریب توان ۰٫۹ است.

  اینورتر فرکانس کنترل بُرداری ساخت GEFRAN

نیاز دارید که UPS شما چه مدتی سیستم‌های شما را روشن نگه دارد (بکاپ تایم مورد نظر)؟

بسته به نیاز شما، می‌توانید بر اساس میزان خودمختاری، یک UPS انتخاب کنید. در برخی موارد، شاید نیاز باشد برای خودمختاری بیشتر، یک سیستم UPS با باتری پشتیبان انتخاب کنید.

چهار نوع UPS وجود دارد:

UPSهایی با ۱۵ دقیقه خودمختاری بدون ژنراتور:

  • در ۹۵ درصد مواقع، قطعی برق کمتر از ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، بنابراین با استفاده از این نوع UPSها، ۹۵ درصد مواقع از تجهیزات شما محافظت می‌شود.
  • به طور مثال، مثلا می‌توانید قبل از آن که سیستم شما خاموش شود، داده‌های خود را ذخیره کنید یا به مدت ۱۵ دقیقه آنلاین باقی بمانید.

UPSهایی با ۱۵ دقیقه خودمختاری با ژنراتور:

  • به محض این که قطعی برق رخ بدهد، ژنراتور روشن می‌شود.
  • این پیکربندی قابلیت اطمینان بالایی دارد و برای اکثر شرایط، محافظت مناسبی را فراهم می‌کند.

UPSهای ریداندنت (Redundant) با یک ژنراتور و دو خط تغذیه برای سرورهای double conversion:

  • پیکربندی گران‌قیمت.
  • محافظت در برابر تمام انواع مختلف قطعی‌های برق.

UPS با باتری که خودمختاری ۲ ساعت یا بیشتر دارد:

  • وقتی که نمی‌توان از ژنراتورها بهره گرفت، باید از محصولات باتری‌دار استفاده کنید.

نکته:
در مواقعی که زمان قطعی برق، فراتر از خودمختاری UPS است، نرم‌افزار مدیریت انرژی نصب کنید. این نوع نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد که تمام کارهای باز خود را ذخیره و Save کنید و شما را در خاموش کردن تمام تجهیزات حساس خود، همراهی می‌کند.

ولتاژ منبع برق شما چقدر است؟

این مورد به محل شما در جهان بستگی دارد:

  • در آمریکای شمالی، ولتاژ عموما ۱۲۰ ولت یا ۲۰۸/۲۴۰ ولت است.
  • در اروپا و آسیا، ولتاژ عموما ۲۳۰ ولت است.

اطمینان حاصل کنید که دوشاخه‌ی ورودی UPS با پریز منبع برق شما مطابقت داشته باشد.

می‌خواهید UPS خود را کجا نصب کنید؟

UPSها در شکل و ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند، بر اساس فضایی که در اختیار دارید، انتخاب کنید:

  • یک مدل، مدل رکمونت (rack-mount) است که می‌توان این مدل UPS را در رک‌های استاندارد نصب کرد (ارتفاع بین ۱U تا ۱۴U؛ فضای هر رک استاندارد U است). این نوع UPSها برای فضاهای تنگ و کوچک مناسب هستند؛ همچون کاربردهای سرور و شبکه.
  • برای کاربردهای رومیزی و ایستگاه کار شبکه‌ای (workstation)، مدل‌های برجی (tower) را انتخاب کنید. در این مدل‌ها، UPS به شکل ایستاده و عمودی، روی زمین، میز یا قفسه قرار می‌گیرد.
  • همچنین مدل‌های رومیزی جمع و جور هم وجود دارد (compact). به طور مثال این مدل‌ها برای محافظت از یک کامپیوتر مناسب هستند. این نوع مدل‌ها معمولا از نوع برجی ارزان‌تر هستند اما ظرفیت پایین‌تری هم دارند.
  انتخاب دوزینگ دیسپنسر مناسب

شما باید کدام نوع تکنولوژی را انتخاب کنید؟

سه نوع UPS وجود دارد:

UPS آفلاین (off-line):

  • دستگاه‌هایی که به UPS آفلاین متصل می‌شوند، برق خود را از شبکه برق شهری می‌گیرند.
  • اگر ولتاژ برق از یک آستانه‌ی مشخصی پایین‌تر برود و افت کند، باتری فعال شده و UPS برق را به شکل ولتاژ متناوب درمی‌آورد.
  • این UPSها توان ۱kVA دارند.

UPS این‌لاین یا لاین اینتراکتیو (in-line):

  • این نوع، UPSهای آفلاینی هستند که مجهز به تنظیم‌کننده ولتاژ شده‌اند و در نتیجه می‌توانند در کمتر از ۲ میلی‌ثانیه، منبع برق را به باتری تغییر دهند.
  • توان این UPSها بین ۵۰۰VA تا ۵kVA است.

UPS آنلاین (on-line):

  • این نوع UPSها به شکل پیوسته، با استفاده از باتری، جریان متناوب برق ایجاد می‌کنند و این باتری است که به شبکه برق شهری متصل شده است.
  • توان این UPSها معمولا بیشتر از ۵kVA است.
UPS آفلاین EATON

UPS آفلاین EATON

 چرا UPS آفلاین انتخاب کنیم؟

این نوع UPS قیمت مناسبی دارد و برای تجهیزاتی مثل تجهیزات اداری مناسب است. اما در نظر داشته باشید که در زمان قطعی برق، فعال شدن این UPSها، چند میلی‌ثانیه تاخیر دارد که در چند میلی‌ثانیه برقی نخواهید داشت. در نتیجه نسبت به انواع دیگر UPS کمتر قابل اطمینان و اتکا هستند.

UPS لاین اینتراکتیو Effekta Regeltechnik

UPS لاین اینتراکتیو Effekta Regeltechnik

 چرا UPS این‌لاین (یا لاین اینتراکتیو) انتخاب کنیم؟

این نوع UPS می‌تواند بعد از قطعی برق، در کمتر از ۲ میلی‌ثانیه، شروع به استفاده از باتری کند. این یعنی این نوع UPSها به شدت قابل اطمینان هستند و محافظت بهتری نسبت به UPSهای آفلاین ارائه می‌کنند.

  مولتی متر (انواع، کاربردها و نحوه‌ی انتخاب)

این نوع UPSها برای تجهیزات حساسی مناسب هستند که به شبکه‌های برقی متصل می‌شوند که ولتاژ ثابت و پایداری ندارد و وقفه و تداخل در آن زیاد است. همچنین برای محافظت از سرورهای کامپیوتری در کسب و کارهای کوچک هم مناسب هستند.

UPS آنلاین ABB

UPS آنلاین ABB

 چرا  UPS آنلاین انتخاب کنیم؟

این نوع UPS به شکل پیوسته، جریان متناوب ایجاد می‌کند. اگر ولتاژ ورودی UPS افت کند، شارژ شدن باتری متوقف شده اما ولتاژ خروجی همچنان ثابت و پایدار باقی می‌ماند.

در نتیجه UPSهای آنلاین کاملا مناسب تجهیزات حساسی هستند که باید تمام مدت، برق آن‌ها تامین شود (همچون سرورها در دیتاسنترها، مراکز صنعتی یا تجهیزات پزشکی).

چه معیارهای دیگری برای انتخاب یو پی اس مهم است؟

دو معیار جدید در انتخاب یک UPS مطرح شده‌اند: بهره‌وری انرژی و اینترنت اشیا (IoT).

UPS در حالت کم‌مصرف (eco mode)

این روزها اکثر تجهیزات صنعتی به سمت مصرف کمتر انرژی حرکت می‌کنند و در آن‌ها از اینورترها استفاده می‌شود و در UPSها نیز در حالت کم‌مصرف (eco) این قابلیت مطرح شده است.

UPS حتی وقتی که در حالت عملیاتی نیست، باز هم انرژی مصرف می‌کند. برای جبران این مساله، برخی از تولیدکنندگان با دور زدن (بایپس کردن) UPS، یک حالت کم‌مصرف ساده ایجاد کرده‌اند:

در این حالت UPS همچنان به شناسایی قطعی برق به شکل Real time ادامه می‌دهد اما نمی‌تواند فورا انرژی را تامین کند. برای فعال شدن و شروع به تامین برق پشتیبان، نیاز به چند میلی‌ثانیه دارد. در نتیجه در این نوع حالت کم‌مصرف، UPS نسبت به حالت معمول، کمتر قابل اطمینان است. تولیدکنندگانی همچون اشنایدر الکتریک UPSهایی با حالت ECOnversion معرفی کرده که این مشکل را حل می‌کند. این UPSهای جدید به شکل پیوسته به عملکرد خود ادامه می‌دهند تا زمانی که برق قطع شد، از قبل فعال شده باشند. در نتیجه هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد که روی شارژ موثر باشد.

  انتخاب دستکش‌ حفاظتی مناسب

UPS هوشمند

با توسعه و رواج بیشتر اینترنت اشیا (IoT)، الان این امکان وجود دارد که UPSها را به شبکه متصل کرد و روی آن‌ها سنسورهایی نصب کرد و سیستم‌های کامل الکتریکی هوشمند ایجاد کرد. به این شکل، شما می‌توانید به شکل منظم، در مورد وضعیت UPS و سیستم الکتریکی اطلاعات و داده کسب کنید و قبل از قطعی برق، مشکلات الکتریکی را شناسایی کرده و قبل از شکل‌گیری، موارد غیرمعمول و ناخواسته را تصحیح کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x