خدمات پشتیبانی

انتخاب پنل پی‌سی مناسب

پنل پی‌سی‌ها بهترین خصوصیات کامپیوترهای مرسوم صنعتی را با راحتی صفحه لمسی ادغام می‌کند. پنل پی‌سی‌ها نسخه‌ای صنعتی از کامپیوترهای همه‌کاره (All-in-One) هستند: از قطعات مطمئن و با کیفیت ساخته شده‌اند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. پنل پی‌سی‌ها از آخرین پیشرفت‌ها در بازار آی‌تی خانگی بهره می‌برند: بسیار قدرتمند هستند، اتصالاتی مناسب دارند و در برابر شرایط سخت مقاوم هستند. از نظر پیکربندی، عملکرد و نصب، پنل پی‌سی‌های مدرن، در حالات متنوعی در بازار موجود هستند و برای همین تقریبا برای تمام کاربردهای صنعتی مناسب هستند.

چطور یک پنل پی‌سی مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب پنل پی‌سی صنعتی مناسب، ابتدا باید مشخص کنید که کاربرد آن چیست و در چه محیطی از آن استفاده خواهد شد. محیط کاری و کاربرد مورد نظر، خصوصیات زیر را تعیین می‌کنند:

پنل پی‌سی Winmate

پنل پی‌سی Winmate

  • ابعاد (از ۵ اینچ یا ۹ سانتی‌متر به بالا).
  • فرمت صفحه نمایش.
  • رزولوشن صفحه نمایش.
  • میزان روشنایی (Brightness) و نوع نور پس‌زمینه.
  • صفحه لمسی (انتخاب میان صفحه لمسی خازنی یا مقاومتی).
  • صفحه سخت (تقویت شده): سه نوع از این صفحات وجود دارد: نیمه سخت، سخت و بسیار سخت. منظور از میزان سختی، مقاومت صفحه در برابر افتادن، زمین خوردن، لرزش، دماهای بسیار بالا یا پایین و … است.
  • نحوه‌ی نصب و به کارگیری در سیستم شما.

بسته به نیازمندی‌های کاربردی شما، خصوصیات دیگری را نیز باید در زمان انتخاب پنل پی‌سی در نظر گرفت:

٭ نوع پردازنده.

٭ حافظه.

٭ ظرفیت ذخیره‌سازی.

٭ پورت‌های توسعه (خروجی‌های اضافه ویدیویی و …).

چه نوع صفحه‌ی لمسی برای پنل پی‌سی خود انتخاب کنیم؟

یک صفحه لمسی قابلیت‌های نمایشی (نمایشگر) و قابلیت‌های یک دستگاه نشانگر (موس) را با هم ترکیب می‌کند. دو نوع تکنولوژی برای صفحات لمسی وجود دارد:

  • صفحه لمسی مقاومتی:

این صفحات لمسی از دو لایه‌ی رسانا تشکیل شده‌اند که توسط یک لایه‌ی عایق از هم جدا شده‌اند. زمانی که کاربر یک لایه را لمس می‌کند، این دو لایه‌ی رسانا به هم متصل می‌شوند که بر اثر آن یک جریان الکتریکی تولید می‌شود. سپس سیستم، تغییر مقاومت در لایه‌های رسانا را تشخیص می‌دهد و موقعیت جایی را که صفحه لمس شده، شناسایی می‌کند. یک صفحه لمسی مقاومتی زمانی که با قلم، دستکش، انگشتان، ناخن و … لمس شود، عکس‌العمل نشان می‌دهد. این نوع از صفحات لمسی، در برابر آب، روغن و گرد و خاک مقاوم هستند.

  انتخاب UPS مناسب

در مقایسه با صفحات لمسی خازنی، این نوع تاچ‌اسکرین‌ها دقت بیشتری دارند، به خصوص زمانی که با قلم استفاده شوند. هزینه‌ی ساخت آن ها بسیار کمتر است. اما صفحات لمسی مقاومتی در برابر خراش و سایر آسیب‌ها بر اثر اجسام تیز حساس‌تر هستند. آن ها همچنین نسبت به صفحات لمسی خازنی، واکنش ضعیف‌تری دارند و سرعت واکنش آن ها با گذر زمان، ضعیف‌تر می‌شود. در نهایت، صفحات لمسی مقاومتی شفافیت کمتری دارند که باعث از دست رفتن ۲۰ تا ۲۵ درصد از روشنایی نمایشگر می‌شود و لایه‌های بر روی هم می‌توانند موجب انعکاس‌هایی مضر شوند.

  • صفحه لمسی خازنی:

در این تکنولوژی، یک لایه‌ای که بر روی صفحه‌ی شیشه‌ای قرار داده شده، بار الکتریکی انباشته می‌کند. زمانی که کاربر با انگشت خود صفحه را لمس کند، این بارهای الکتریکی به انگشت منتقل می‌شوند. این کار موجب تغییری قابل اندازه‌گیری (میدان الکترواستاتیک دچار وقفه می‌شود) بر روی آن لایه می‌شود. سپس سنسورها می‌توانند این نقطه‌ی لمس شده را شناسایی کنند. عیب این نوع تکنولوژی این است که اگر کاربر دستکش به دست داشته باشد، کار نمی‌کند. برای کاربردهای «مولتی‌تاچ»، ضروری است که به سراغ صفحات لمسی با تکنولوژی خازنی برویم. این تکنولوژی با صفحات ضخیم‌تر نیز کار می‌کند. این یعنی صفحات لمسی می‌توانند با یک صفحه شیشه‌ای تقویت‌شده‌ی بسیار مقاوم پوشانده شوند. صفحات لمسی خازنی روشن‌تر هستند و شفافیت بالای ۹۰ درصد را تضمین می‌کنند.

صفحه لمسی مقاومتی صفحه لمسی خازنی
مزایا ٭  به هر نوع فشاری پاسخگوست.

٭  مقاوم در برابر آب، روغن و گرد و غبار.

٭  دقیق.

٭  مقرون به صرفه.

٭  مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی.

٭  روشن‌تر.

٭  حساسیت بالاتر، زمان پاسخگویی بسیار سریع.

٭  مناسب‌تر برای کاربردهای مولتی‌تاچ (تکنولوژی خازنی انگاشته)

٭  محکم‌تر و مقاوم‌تر: می‌توان آن را با صفحه شیشه‌ای تقویت‌شده پوشاند.

معایب ٭  حساسیت بیشتر در برابر خط و خش.

٭  واکنش‌گرایی کمتر در مقایسه با نوع خازنی.

٭  از دست دادن ۲۰ تا ۲۵ درصد از روشنایی صفحه.

٭  ممکن است انعکاسی مضر داشته باشد.

٭  غیر قابل استفاده با دستکش.

٭  تکنولوژی گران‌قیمت‌تر.

٭  حساس به رطوبت و خیسی.

  اتوماسیون صنعتی چیست؟ چه مزیت هایی دارد؟

یک صفحه مولتی‌تاچ به کاربر این امکان را می‌دهد که چندین نقطه از صفحه نمایش را (با چند انگشت) به شکل همزمان لمس کند و عملیاتی متفاوت را محقق سازد. استفاده از چنین صفحه‌ای بسیار ساده است. رایج‌ترین عملیات مولتی‌تاچ عبارت است از زوم کردن و چرخاندن اما مولتی‌تاچ همچنین این امکان را فراهم می‌کند که مثلا با سوایپ کردن صفحه به یک سمت، «ورق بزنید» و وارد صفحه بعدی شوید. یک مزیت دیگر مولتی‌تاچ، عملیاتی است که نیازمند دو دست اپراتور برای عملیات حیاتی و یا احتمالا خطرناک است و در نتیجه راهی موثر برای جلوگیری از خطای ناخواسته‌ی انسانی خواهد بود.

به دلیل تعامل‌پذیری صفحات مولتی‌تاچ، این صفحات عموما برای کارهای آموزشی یا مبتنی بر همکاری پیشنهاد می‌شوند. از طرفی، نرم‌افزار HMI شما ممکن است از این ویژگی پشتیبانی نکند، در نتیجه قبل از تهیه‌ی صفحه مولتی‌تاچ، این مساله را بررسی کنید.

چند نوع روش نصب و سوار کردن برای پنل پی‌سی وجود دارد؟

کامپیوتر رک مونت KONTRON

کامپیوتر رک مونت KONTRON

چند انتخاب مختلف برای نحوه نصب پنل پی‌سی‌ها وجود دارد در نتیجه این کامپیوترها می‌توانند در محیط و کاربردهای مختلف فعالیت کنند.

مهم است که به این فکر کنید که می‌خواهید پنل پی‌سی خود را به چه شکل در تجهیزات کاری خود (خودروها، خودکاره‌ها و غیره) یا در کنار تجهیزات (جعبه فنی، کیوسک و غیره) به کار بگیرید. این گزینه‌ها وجود دارد:

  • پنل پی‌سی رک مونت (با حاشیه برای نصب در رک، قاب فلزی، نوع سروری).
  • پنل پی‌سی با قاب حاشیه‌دار، تا بتوان آن را از جلو نصب کرد (پنل مونت).
  • پنل پی‌سی در کیس فلزی (فولاد یا فولاد ضد زنگ)، نسخه دسکتاپ یا VESA (بازویی، با استند یا پایه).
  هر آن چه در مورد سیستم هیدرولیک باید بدانید.
پنل پی‌سی صنعتی WINMATE

پنل پی‌سی صنعتی WINMATE

 کاربردهای پنل پی‌سی‌

پنل پی‌سی‌های صنعتی، کاربردهایی بسیاری دارند، همچون HMI در PLCهای صنعتی، در ماشین‌های خودپرداز یا دستگاه‌های فروش خودکار (وندینگ ماشین‌ها) (به طور مثال صفحات تعامل‌پذیر) و در تمام بخش‌ها و صنایعی که نیاز به مداخله‌ی اپراتور وجود دارد.

سرمایش فعال (با فن) یا بدون فن؟

این تصمیم که در پنل پی‌سی خود از فن استفاده کنید یا نکنید، بستگی به میزان گرد و غبار در محیط کاری شما دارد.

پنل پی‌سی بدون فن (fanless)، برای خنک‌سازی خود از روش رسانش استفاده می‌کند. در یک محیط پر از گرد و غبار، استفاده از پنل پی‌سی بدون فن ایده‌آل است چون کاملا بسته است و منفذی ندارد. از آن جایی که چنین کامپیوتری خروجی هوا ندارد، گرد و غبار نمی‌تواند وارد آن شود. همچنین می‌توان آن را مستقیما در جعبه‌ها و کمدها یا در درب آن‌ها نصب کرد. از طرفی، سیستم‌های بدون فن، نسبت به سیستم‌های دارای فن رایج، خنک‌کنندگی پایین‌تری دارند. در نتیجه برای کاربردهای سنگین و پرمصرف، چندان مناسب نیستند.

مزایای پنل پی‌سی بدون فن:

٭ خنک‌کنندگی به حالت رسانش.

٭ کاملا مهر و موم و بسته.

٭ عدم حساسیت به گرد و غبار.

استانداردهای حفاظتی پنل پی‌سی

بر اساس استفاده‌ی شما از پنل پی‌سی خود، این استانداردها وجود دارد:

  • درجه حفاظت IP:

باید محیط کاری خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید تشخیص بدهید که چه درجه حافظت (IP) مورد نیاز است. اولین رقم IP، نشانگر محافظت در برابر جامدات است، دومین رقم نشانگر محافظت در برابر آب یا سایر مایعات است. پنل پی‌سی‌های صنعتی عموما درجه‌ی IP65 یا IP67 (NEMA 4 یا NEMA 6) دارند.

  • درجه‌ی IK:

درجه‌ی دو رقمی IK فهرستی محافظتی برای تجهیزات الکتریکی در برابر ضربات خارجی مکانیکی است. نشانگر محافظت در برابر انرژی ضربه، بر حسب ژول می‌باشد و برابر است با سقوط یک جسم با وزنی به خصوص از ارتفاعی به خصوص. برای مثال IK01 به معنای محافظت در برابر برخوردی با انرژی ۱۵ ژول است (برخوردی معادل با افتادن جسمی با جرم ۱۵۰ گرم از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر).

  • استانداردهای ATEX:

استانداردهای ATEX مرتبط با محافظت از افرادی است که در محیط‌هایی با خطر انفجار کار می‌کنند.

  • MIL-STD-810G/F:

یک استاندارد آمریکایی است که نشانگر استحکام یک دستگاه است. این استاندارد برای ارتش آمریکا ایجاد شد و هم‌اکنون به صورت تجاری برای نشان دادن میزان سازگاری محصول در شرایط محیطی به کار می‌رود.

  راه حل‌های کوچک برای وسایل هیدرولیکی بزرگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x