خدمات پشتیبانی

انتخاب مانیتور صنعتی مناسب

مانیتورهای صنعتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقاوم باشند و در شرایط سخت محیط‌های صنعتی و تجاری دوام بیاورند. آن ها در ابعاد و رزولوشن‌های مختلف در بازار موجود هستند و چندین نوع پایه یا نحوه‌ی نصب برای آن ها وجود دارد: پایه‌ی پنل، رک مونت، اوپن فریم (قاب باز) و غیره. یک مانیتور صنعتی ممکن صفحه‌ی لمسی داشته باشد یا نداشته باشد. نسخه‌های مختلف صفحه‌ی لمسی وجود دارد همچون لمس مقاومتی (حساس به فشار) یا تاچ خازنی (لمسی).

چطور یک مانیتور صنعتی انتخاب کنیم؟

موقع انتخاب مانیتور صنعتی، باید محیطی که مانیتور در آن استفاده خواهد شد و کاربرد آن را در نظر گرفت. آیا مانیتور شما با مایعات یا گرد و خاک در تماس خواهد بود؟ آیا به روشنایی خوب نیاز است؟ نحوه‌ی نصب مانیتور (رک مونت، پنل و غیره) نیز مهم است. چه نوع صفحه‌ی لمسی برای کاربرد شما مطلوب است و به چه میزان حفاظت نیاز دارید؟

بسته به محیط کاری و کاربرد مورد نظر شما، می‌توانید از موارد زیر انتخاب کنید:

  • ابعاد و فرمت صفحه‌ی مطلوب شما. ما قطر (به اینچ) و نسبت عرض به ارتفاع را تعیین می‌کنیم. نسبت‌های ۱۶:۹ و ۴:۳ شناخته‌شده‌ترین نسبت‌ها هستند، اما این امکان وجود دارد که صفحه‌ای با نسبت ۵:۴ یا ۱۶:۱۰ داشته باشید.
  • رزولوشن صفحه نمایش. رزولوشن میزان جزئیات نمایش داده شده‌ی تصویر است و با واحد پیکسل بیان می‌شود.
  • میزان روشنایی یا Brightness. روشنایی در واقع، شدت نورانی بودن صفحه نمایش است. اگر صفحه‌ی نمایش به اندازه‌ی کافی روشن نباشد، نمی‌توانید در نور روز، چیزی را بر روی صفحه‌ی نمایش ببینید. شدت روشنایی با واحد کاندلا بر متر مربع (که به آن nits هم گفته می‌شود) بیان می‌شود. میزان روشنایی استاندارد ۲۵۰ cd/m2 می‌باشد. امروزه مانیتورهای «قابل خواندن در نور خورشید» (sunlight readable) برای استفاده در محیط‌های بسیار روشن موجود هستند. این صفحات نمایش باید روشنایی بیشتر از ۱۰۰۰ cd/m2 داشته باشند.
  • مقاومت. مقاومتِ مانیتور، قابلیت صفحه نمایش در تحمل فشار برای این است که از اتصال کوتاه یا نفوذ در سیستم شما جلوگیری کند. چند استاندارد وجود دارد که می‌تواند شما را در انتخاب مقاومت در برابر پاشیده شدن مواد گوناگون (آب، روغن، حلال‌ها و…)، شوک الکتریکی یا پاشیده شدن مواد خطرناک‌تر در محیط‌های با احتمال وقوع انفجار (بخش مربوط به استانداردهای حفاظت را مطالعه کنید) راهنمایی کند.
  • نحوه‌ی نصب مانیتور. استاندارد VESA یا مونت VESA، استانداردهایی را برای نصب مانیتور تعیین می‌کند: ابعاد سوراخ‌ها، پیچ‌هایی که استفاده می‌شوند و پیکربندی سوراخ‌ها در پشت صفحه نمایش.
  • لمسی بودن. از آن جایی که مانیتورهای لمسی امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اگر شما هم مدل لمسی را انتخاب کنید، باید مطالعه کنید و ببینید که در چه محیط‌هایی قابل استفاده هستند.
  انتخاب کیبورد صنعتی مناسب

خلاصه‌ی ویژگی‌ها اصلی:

٭ ابعاد و فرمت.

٭ رزولوشن.

٭ میزان روشنایی.

٭ مقاومت.

٭ نحوه نصب.

٭ لمسی بودن.

بهتر است چه نوع تکنولوژی را برای صفحه نمایش خود انتخاب کنید؟

  • نمایشگر LCD یا ال‌سی‌دی (نمایش گر کریستال مایع) از پیکسل‌ها با نور پشت‌زمینه برای ساختن تصویری استاندارد با کمبود تراکم رنگ سیاه و سایه‌های خاکستری استفاده می‌کند. سیستم نور پشت‌زمینه باعث می‌شود صفحه نمایش LCD نسبتا بزرگ و سنگین باشد. این صفحه نمایش‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند اما مزیت آن ها مقرون به صرفه بودن است.
  • نمایشگر LED (دیودهای نورافشان) در بازار بسیار محبوب است. تصویر آن ها بسیار دقیق و یک دست می‌باشد. نمایشگرهای LED توسط دیودهایی نورافشان روشن می‌شوند. این باعث می‌شود که کیفیت و کُنتراست (Contrast) تصویر بهتر شود و این تکنولوژی در مقایسه با نمایشگر LCD نزدیک به ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. نمایشگرهای LED از نمایشگرهای LCD گران‌تر هستند اما همچنان مقرون به صرفه هستند.
  • نمایشگرهای OLED (دیودهای اورگانیک نورافشان) بهترین کیفیت تصویر را در بازار دارند. این نوع نمایشگرها از یک ماده‌ی شیمیایی که در تماس با جریان الکتریکی نور منتشر می‌کند، استفاده می‌کنند و عمق میدان و جزئیات رنگی فوق‌العاده دارند. این نوع فناوری باریک‌تر و سبک‌تر از سایر تکنولوژی‌هاست و برق کمتری مصرف می‌کند، اما قیمت بسیار بیشتری دارد.
  • نمایشگرهای پلاسما یا Plasma: در قیاس با نمایشگرهای LCD، این نمایشگرها کیفیت تصویر بهتری دارند، سایه‌های سیاه و خاکستری بهتر هستند و عمق تصویر بیشتر است. حداقل سایز نمایشگر پلاسما نزدیک به ۱۰۷ سانتی‌متر است که یعنی نسبتا سنگین هستند. آن ها همچنین انرژی بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD مصرف می‌کنند. از آن جایی که این تکنولوژی کمی قدیمی است، قیمت آن ها ارزان است.

انواع مختلف تکنولوژی صفحه نمایش:

٭ LCD.

  انتخاب پنل پی‌سی مناسب

٭ LED.

٭ OLED.

٭ پلاسما.

کدام صفحه‌ی لمسی را انتخاب کنیم؟

دو نوع تکنولوژی برای صفحات لمسی وجود دارد:

صفحه نمایش Vecow

صفحه نمایش Vecow

  • صفحه‌ی لمسی مقاومتی (Resistive):

دو لایه‌ی رسانا با یک لایه‌ی عایق از هم جدا شده‌اند. زمانی که کاربر لایه‌ای را لمس می‌کند، این پرده‌های نازک با هم تماس پیدا می‌کنند، که جریانی را ایجاد می‌کند. دستگاه ولتاژی را اعمال می‌کند که مختصات آن بر روی صفحه، اندازه‌گیری و به سیستم ارسال می‌شود. این نوع صفحه لمسی کاربردهای زیادی دارد (GPS، بازی‌های ویدیویی، صندوق پول، دستور کار الکترونیکی و…) و به هر نوع فشاری عکس‌العمل نشان می‌دهد و به احتمال زیاد از صفحه لمسی خازنی دقیق‌تر است. با قلم لمسی، دستکش، انگشت، ناخن و … کار می‌کند. علاوه بر آن، این نوع صفحه لمسی در برابر آب، روغن و گرد و خاک مقاوم است. صفحه لمسی مقاومتی، نسبت به خراش و سایر آسیب‌های وارده توسط اجسام تیز حساس است و همچنین از صفحه لمسی خازنی کمتر واکنش‌پذیر است و واکنش‌پذیری آن با گذر زمان کاهش می‌یابد. در آخر، صفحه لمسی مقاومتی شفافیت کمتری دارد که موجب از دست رفتن ۲۰ تا ۲۵ درصد از شدت روشنایی صفحه می‌شود.

  • صفحه لمسی خازنی (Capacitive):

در این تکنولوژی، لایه‌ای که بر روی شیشه قرار دارد بر خود شارژ انباشته می‌کند. زمانی که کاربری انگشتش را بر روی صفحه می‌گذارد، این شارژها به آن منتقل می‌شوند و تغییری قابل اندازه‌گیری (میدان الکترواستاتیک قطع می‌شود) بر روی آن لایه ایجاد می‌کنند. سپس سنسورهایی موقعیت محل تحت تاثیر انگشت را شناسایی می‌کنند. برای کاربردهای «مولتی تاچ»، باید از صفحات لمسی خازنی استفاده کرد. این تکنولوژی با صفحات ضخیم‌تر کار می‌کند. این به صفحه لمسی اجازه می‌دهد تا توسط صفحه‌ای شیشه‌ای و مقاوم پوشیده شود. صفحات لمسی خازنی مزایای دیگری دارند: بسیار قوی هستند و در برابر خط و خراش مقاوم هستند، روشنایی بیشتری دارند و شفاف‌تر از صفحات مقاومتی هستند (۹۰ درصد شفافیت در مقایسه با ۷۵ درصد). حساسیت صفحه خازنی نیز بهتر است: فقط کافی‌ست صفحه را لمس کنید تا بلافاصله عکس‌العمل نشان دهد. عیب تکنولوژی خازنی این است که اگر کاربر دستکش داشته باشد، کار نخواهد کرد.

  انتخاب پرینتر سه‌بعدی مناسب

استانداردهای محافظتی مانیتورهای صنعتی

مانیتور صنعتی که انتخاب می‌کنید باید مطلوب و مناسب کاربرد شما باشد، اما همچنین باید با استانداردهای محافظتی مناسب برای صنعت شما مطابقت داشته باشد:

صفحه‌ی Pepperl + fuchs

صفحه‌ی Pepperl + fuchs

  • درجه حفاظت IP:

اولین رقم درجه حفاظت IP (محافظت در برابر نفوذ) نشانگر محافظت در برابر جامدات است، دومین رقم نشانگر محافظت در برابر آب یا سایر مایعات است. مانیتورهای صنعتی عموما درجه‌ی IP67 یا IP65 دارند. همچنین این امکان وجود دارد که بین Full IP (تمام جهات حفاظت) یا Front Side (فقط جلوی مانیتور محافظت دارد) یکی را انتخاب کنید.

  • درجه‌ی IK:

درجه‌ی دو رقمی IK فهرستی محافظتی برای تجهیزات الکتریکی در برابر ضربات خارجی مکانیکی است. نشانگر محافظت در برابر انرژی ضربه، بر حسب ژول می‌باشد و برابر است با سقوط یک جسم با وزنی به خصوص از ارتفاعی به خصوص. برای مثال IK01 به معنای محافظت در برابر برخوردی با انرژی ۱۵ ژول است (برخوردی معادل با افتادن جسمی با جرم ۱۵۰ گرم از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر). رتبه‌بندی IK00 نشانگر این است که تجهیزات شما محفاظت شده نیست.

  • استانداردهای ATEX:

استانداردهای ATEX درباره‌ی محافظت افرادی است که در محیط‌هایی با خطر انفجار کار می‌کنند. مانیتورهایی صنعتی در بازار وجود دارند که با استانداردهای ATEX برای استفاده در محیط‌های با خطر انفجار تطابق دارند. ATEX بین محیط‌های با تمرکز بالای گاز و بخار (zoneهای صفر و ۱ و ۲) و محیط‌های با تمرکز گرد و خاک (Zoneهای ۲۰ و ۲۱ و ۲۲) تمایز قائل می‌شود.

  • MIL-STD-810G/F:

یک استاندارد آمریکایی است که نشانگر استحکام یک دستگاه است. این استاندارد برای ارتش آمریکا ایجاد شد و هم‌اکنون به صورت تجاری برای نشان دادن میزان سازگاری محصول در شرایط محیطی به کار می‌رود.

برای مانیتور صنعتی خود باید چه نوع اتصالی را انتخاب کنید؟

 رابط آنالوگ VGA:

این پورت خروجی ویدیو، رایج‌ترین نوع رابط مانیتور است و برای مانیتورهای صنعتی، استاندارد محسوب می‌شود. اما تنها سیگنالی آنالوگ ارائه می‌دهد و برای رزولوشن‌های بالا مناسب نیست.

رابط VGA-DVI:

این نسخه از VGA امکان ارسال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را فراهم می‌کند. مانند رابط VGA دو پیچ دارد که از جدا کابل جلوگیری می‌کنند.

 HDMI و DisplayPort:

این دو برای محصولات خانگی و عمومی بسیار رایج هستند. آن ها تمام سیگنال‌های دیجیتال (صدا و تصویر) را در یک کابل منتقل می‌کنند و می‌توانند تصویر را در رزولوشن‌های بالا انتقال دهند.

رابط LVDS:

این نوع پورت‌ها برای صفحات نمایش داخلی یا یکپارچه مناسب هستند. این رابط مانیتور را توسط سیم‌های مسی به کارت گرافیک متصل می‌کند و نرخ انتقال داده بالایی دارد.

رابط S-video:

برای سیگنال‌های ویدیویی آنالوگ استفاده می‌شود و رنگ و روشنایی را جداگانه ارسال می‌کند.

 رابط BNC:

سیگنال ویدیویی را به صورت آنالوگ ارسال می‌کند و همین طور امکان ارسال صدا را نیز فراهم می‌کند. از BNC می‌توان به عنوان اتصال آنالوگ و دیجیتال، اتصال آنتن یا برای تست الکترونیک استفاده کرد. از آن ها می‌توان برای شبکه‌های اترنت نیز استفاده کرد. BNC رابطی الکتریکی است که در انتهای کابل‌های کواکسیال (Coaxial) استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد آن ها در فرکانس رادیویی است.

از چه مونت یا پایه‌ای برای مانیتور صنعتی خود استفاده کنید؟

هنگام نصب مانیتور خود، می‌توانید بین نصب کردن آن بر دیوار یا براکت یا قرار دادن آن داخل یک سیستم کامل، یک حالت را انتخاب کنید. مانیتورها دارای سوراخ‌هایی از قبل تعیین شده هستند و پیکربندی آن ها بر اساس استاندارد نصب VESA است. این استاندارد همچنین پیچ‌های مورد استفاده شده (M4 یا  M6یا M8) و محل قرارگیری آن ها را تعیین می‌کند.

  مولتی متر انبری (کلمپ میتر) چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

چند گزینه ی مختلف برای نصب مانیتور وجود دارد:

  • پنل مونت: مانیتور به شکلی طراحی شده که در داخل یک کیوسک، جعبه، داشبورد و … قرار می‌گیرد. براکت‌ها در پشت مانیتور قرار دارند و برای همین دیده نمی‌شوند.
  • رک مونت: مانیتور با چهار پیچ، از جلو به یک قاب رک ۱۹ اینچی وصل می‌شود.
  • فلاش مونت: شبیه پنل مونت است اما با بست‌های قابل رویت.
  • اوپن فریم یا قاب باز: یک مانیتور بدون قاب، تنها توسط یک کیس یا شاسی فلزی قاب می‌شود که تمام قطعات مانیتور بر آن بسته شده است. مزیت این روش این است که شما می‌توانید شاسی یا کیس را بر اساس سلیقه‌ی خود انتخاب و سفارشی‌سازی کنید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x