خدمات پشتیبانی

نکات انتخاب و استفاده از گیج‌های فشار

گیج‌های فشار، ابزار رایج اندازه‌گیری هستند که در رشته‌ها و حوزه‌های مختلفی به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیج می‌تواند به شکل غریزی، تغییرات فشار را در هر لینک فرآیند نمایش دهد، در مورد شکل‌گیری وضعیت در فرآیند محصول یا سیال اطلاعات کسب کند، بر روندهای ایمنی در فرآیند تولید و عملیاتی نظارت کند و ضمانت ایمنی سریع و قابل اطمینانی را از طریق ارتباط بین تجهیزی اتوماتیک یا دستگاه‌های سنسینگ محقق سازد. گیج فشار نقشی مهم در جلوگیری از تصادفات و تضمین ایمنی افراد و دیگر تجهیزات دارد که به آن «چشم» ایمنی نیز گفته می‌شود.

محصولات گیج فشار

نکات انتخاب و خرید گیج‌های فشار

(۱) برای گیج‌های فشار نصب شده روی بویلرها و محفظه‌های فشار، بازه‌ی آن‌ها (مقدار محدوده مقیاس روی عقربه) باید با فشار کاری تجهیز، سازگار باشد.

بازه‌ی گیج فشار عموما ۱.۵ تا سه برابر فشار کاری تجهیز است.

اگر بازه گیج فشار انتخاب‌شده بیش از حد بزرگ باشد، به خاطر گیج فشار با همان دقت، هر چقدر بازه بزرگ‌تر باشد، مقدار خطای مجاز و انحراف از چشم غیرمسلح بزرگ‌تر خواهد بود، که روی دقت خوانش فشار تاثیرگذار خواهد بود؛ برعکس، اگر بازه گیج فشار بیش از حد کوچک باشد، فشار کاری دستگاه برابر یا نزدیک به محدوده مقیاس گیج فشار است، که باعث می‌شود بخش الاستیک در گیج فشار در یک حالت دفرمه‌ی درازمدت باشد، که دفرمه شدن آن به سادگی رخ می‌دهد و باعث افزایش ایجاد خطا در گیج فشار می‌شود و عمر خدماتی گیج فشار کاهش پیدا می‌کند.

به علاوه، در حالتی که بازه گیج فشار بیش از حد کوچک باشد، اگر عملیات فشار مازاد (overpressure) رخ دهد، عقربه از محدوده بالایی عبور می‌کند و به صفر می‌رسد، که باعث می‌شود اپراتور عددی غیر واقعی را ببیند و در نتیجه احتمال تصادفات و حوادث ناخواسته بیشتر شود. در نتیجه، بازه فشار کاری انواع مختلف گیج‌های فشار نباید از ۶۰ تا ۷۰ درصد از محدوده مقیاس بیشتر باشد.

  گیج فشار بی سیم روزمونت با مانیتورینگ خوب و ایمنی بالا

(۲) درستی و دقت گیج فشار به شکل درصد خطای مجاز به مقدار محدوده مقیاس عقربه بیان می‌شود. سطح درستی و دقت، معمولا روی عقربه بیان و علامت زده می‌شود. در موقع انتخاب یک گیج فشار، درستی و دقت باید بر اساس سطح فشار تجهیز و نیازهای کار مورد نظر تعیین شود.

(۳) برای اینکه اپراتور بتواند با دقت، مقدار فشار را ببیند، قطر عقربه‌ی گیج فشار نباید بیش از حد کم باشد. اگر گیج فشار بالاتر یا دور از پست نصب شده باشد، قطر عقربه باید افزایش پیدا کند.

(۴) اگر سیال استفاده شده توسط گیج فشار برای اندازه‌گیری خورنده باشد، باید متریال و مواد المان الاستیک متفاوتی، بر اساس دما، تغلیظ و دیگر پارامترهای خاص سیال خورنده انتخاب شود، در غیر این صورت، مقصود مورد انتظار محقق نخواهد شد. در صورتی که دمای سیال بیش از حد انتظار و معمول باشد باید از لوازم جانبی استفاده شود تا این دما قبل از رسیدن به پورت فشار به دمای قابل تحمل برسد. برای آشنایی با برخورد مناسب با سیال دما بالا می توانید مقاله پیکربندی‌های گیج فشار برای کاربردهای دمای بالا را مطالعه نمایید.

(۵) به استفاده روزانه و نگهداری توجه نشان دهید و به طور منظم ابزار را بررسی، چک و تمیز کنید و از نحوه استفاده، گزارش تهیه کرده و آن‌ها را ذخیره کنید.

 

استفاده و نگهداری از گیج فشار

(۱) نصب گیج فشار باید عمودی باشد: از یک آچار ۱۷ میلی‌متری برای سفت و محکم کردن در هنگام نصب استفاده کنید و به پوشش (کیس) در حدی فشار وارد نکنید که پیچ بخورد؛ در هنگام جابجایی و حمل، باید از برخورد با دیگر اجسام خودداری شود.

  گیج فشار دیافراگمی بهداشتی ویکا، با تاییدیه ATEX

(۲) دمای محیط پیرامونی برای استفاده، باید -۲۵ تا ۵۵°C باشد.

(۳) فرکانس لرزش محیط کاری کمتر از ۲۵ هرتز است و بزرگی بیش از ۱mm نیست.

(۴) اگر در هنگام استفاده، به دلیل دمای محیطی بالا، مقدار نمایش داده شده از آن به صفر برنمی‌گردد یا خطای نمایش داده شده را نشان نمی‌دهد، در این حالت می‌توانید پلاگ پلاستیکی سیلینگ را روی بخش بالایی پوشش ببرید تا حفره داخلی ابزار با اتمسفر در تماس قرار گیرد.

(۵) بازه استفاده شده آن باید بین ۱/۳ و ۲/۳ از محدوده بالایی باشد.

(۶) باید در هنگامی که سیال اندازه‌گیری خورنده است، ممکن است متبلور باشد یا چسبندگی و ویسکوزیته بالایی داشته باشد، از دستگاه ایزوله کننده استفاده شود.

(۷) گیج فشار باید به شکل منظم بررسی و چک شود (حداقل هر سه ماه یکبار)، و هر زمان که سوء عملکردی کشف شد، تعمیرات به موقع انجام شود.

(۸) از تاریخ خارج شدن از کارخانه، اگر مشخص شود که به خاطر کیفیت پایین تولید در شرایط نگهداری و استفاده نرمال تا کمتر از یک سال، دستگاه خراب یا نامعتبر است، شرکت مسئول تعمیر یا تعویض است.

(۹) اگر برای سیال اندازه‌گیری خورنده استفاده شود، شرایط مورد نیاز باید در زمان سفارش دادن بیان شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x