خدمات پشتیبانی

انتخاب دستگاه تسمه کشی

یک دستگاه تسمه کشی، یک دستگاه ثابت یا سیار است که برای روکش کردن و پیچیدن یک محصول در پوششی پلاستیکی یا فلزی، با هدف محافظت از آن در هنگام حمل و جا به جایی، استفاده می‌شود. به این فرآیند تسمه کشی گفته می‌شود.

چطور یک دستگاه تسمه کشی انتخاب کنیم؟

تسمه کشی، راه حلی عالی برای محافظت از کالاها در هنگام حمل و نقل و ذخیره در انبار است. با این روش می‌توان تقریبا از هر چیزی محافظت کرد، از محصولات شکننده گرفته تا بارهایی پردردسر. می‌توان محصولاتی که باید از آن‌ها محافظت شود را در مقوا پیچید یا بسته‌بندی کرد. این فرآیند عموما برای تسمه کشی پالت‌ها و در کنار هم قرار دادن کالاها استفاده می‌شود.

سه نوع دستگاه تسمه کشی وجود دارد: اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک و دستی. برای خطوط بسته‌بندی که نیازمند تسمه کشی حجم بالایی از محصولات هستند، دستگاه‌های اتوماتیک (کاملا اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک) توصیه می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل بسته‌بندی سریع و خودکار، سرعت فرآیند تسمه کشی را به شکل قابل توجهی بالا می‌برند.

دستگاه‌های تسمه کشی خودکار، ساختارهای متفاوتی دارند، یا از مدل آرک هستند یا مدل رومیزی. اگر سیار بودن برای شما مهم است، می‌توانید از ابزارهای تسمه کشی، دستگاه‌های تسمه کشی دستی یا تسمه کش برقی استفاده کنید.

انواع دستگاه‌های تسمه کشی:

٭ دستگاه‌های تسمه کشی دستی.

٭ دستگاه‌های تسمه کشی نیمه اتوماتیک.

٭ دستگاه‌های تسمه کشی اتوماتیک.

تسمه کش Itatools

تسمه کش Itatools

 چرا دستگاه تسمه کشی دستی انتخاب کنیم؟

دستگاه‌های تسمه کشی دستی و ابزارهای تسمه کشی قابل حمل، مناسب انواع مختلف بسته‌بندی هستند. این دستگاه‌های تسمه کشی سیار هستند و می‌توان از آن‌ها به شکل افقی و عمودی استفاده کرد و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

  رله حالت جامد ساخت GEFRAN

این دستگاه‌ها مناسب شرکت‌هایی هستند که نرخ تسمه کشی در آن‌ها کمتر از پنجاه مورد در هر ساعت است. یک دستگاه تسمه کشی دستی مناسب بسته‌بندی کالاها در یک ایستگاه کاری ثابت یا سیار است. همچنین این دستگاه‌ها نسبتا ارزان هستند. برای بسته‌بندی پالت‌ها با نرخ پایین، این مدل دستگاه تسمه کشی مناسب است.

بیشتر بخوانید: انتخاب ماشین برش مناسب

بیشتر بخوانید: انتخاب جک پالت مناسب

ماشین تسمه کشی اتوماتیک PW LENZEN

ماشین تسمه کشی اتوماتیک PW LENZEN

چرا دستگاه تسمه کشی اتوماتیک انتخاب کنیم؟

دستگاه‌های تسمه کشی کاملا اتوماتیک، بسته را روی تسمه نقاله شناسایی می‌کنند و به شکل خودکار، عملیات تسمه کشی را شروع می‌کنند. مزیت این دستگاه‌ها این است که نیازی به اپراتور ندارند. حداکثر خروجی آن‌ها ۶۰ مورد در دقیقه است و ابعاد مورد نظر باید به شکل مناسب محاسبه شود. قیمت این دستگاه‌ها بالاست و به ویژگی‌ها و ابعاد دستگاه بستگی دارد.

استفاده از دستگاه‌های تسمه کشی اتوماتیک آسان است چون تنها کاری که باید انجام دهید، این است که کالای مورد نظر را در آرک دستگاه قرار دهید و یک پدال یا یک دکمه را فشار دهید.

میز تسمه کشی Ferplast

میز تسمه کشی Ferplast

 دستگاه تسمه کشی آرک یا میز تسمه کشی؟

دستگاه‌های تسمه کشی آرک ممکن است اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک باشند. این دستگاه‌ها بسیار سریع‌تر از میزهای تسمه کشی هستند و وابستگی کمتری به اپراتور دارند. از طرف دیگر، قیمت بالاتری دارند.

برای انتخاب یک دستگاه تسمه کشی اتوماتیک آرک، حتما باید حداکثر ابعاد کالایی که می‌خواهید بسته‌بندی کنید را بدانید. به این شکل می‌توانید ابعاد مطلوب آرک را تعیین کنید. دو ابعاد استاندارد برای بخش داخلی آرک، ۸۵۰ میلی‌متر عرض در ۶۵۰ میلی‌متر ارتفاع و ۶۵۰ میلی‌متر عرض در ۵۰۰ میلی‌متر ارتفاع است. همچنین باید نرخ تسمه کشی را هم بدانید تا تعیین کنید که آیا یک دستگاه تسمه کشی استاندارد پاسخگوی نیازهای شماست یا این که باید از یک دستگاه تسمه کشی قوی‌تر (همچون دستگاه‌های تسمه کشی فوق سریع) استفاده کنید.

  انتخاب اتاق رنگ مناسب

میزهای تسمه کشی دستگاه‌هایی نیمه‌اتوماتیک هستند که اپراتور باید کارهای بیشتری با این دستگاه‌ها انجام دهد، مثلا کالا را در جای مناسب قرار دهد، دکمه‌ای را بزند تا عملیات تسمه کشی شروع شود و بعد از انجام این کار، کالا را از زیر دستگاه خارج کند. این دستگاه‌ها مبتدی هستند و برای عملیات‌های با حجم پایین مناسب هستند. معمولا ابعاد آن‌ها اندازه‌ی یک میز تحریر کوچک است. اپراتور بخش انتهایی تسمه را می‌گیرد (که توسط دستگاه باز گذاشته شده)، آن را دور محصول می‌پیچد و به شکل دستی آن را وارد بخش تسمه کشی و بستن نهایی می‌کند. دستگاه به شکل خودکار، روکش را بر اساس میزان کشش از پیش تعریف شده، محکم می‌کند، بخش انتهایی را می‌بندد و یک تسمه با طول از پیش تعیین شده برای چرخه‌ی بعدی آماده می‌کند. میزهای تسمه کشی نسبتا ارزان‌قیمت هستند. انعطاف‌پذیری بالایی دارند و در جاهایی استفاده می‌شوند که حجم کار پایین است یا تسمه کشی هر از چندگاهی استفاده می‌شود.

مزیت اصلی این نوع دستگاه تسمه کشی، این است که فرقی نمی‌کند ابعاد کالای مورد نظر چقدر باشد. بسته فقط باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد تا تیغه‌ی گرمایی را پوشش دهد. از آن جایی که چنین دستگاهی آرک ندارد، حجم تسمه کشی نامحدود است. زمان چرخه بسیار کوتاه است، حدود ۲٫۵ ثانیه. میز تسمه کشی یک عیب نیز دارد: اپراتور باید مداخله کند و تسمه خارج شده از میز را بگیرد و وارد دستگاه کند تا چرخه‌ی تسمه کشی شروع شود. این نوع دستگاه تسمه کشی به ویژه برای مکان‌هایی مناسب است که نرخ تولید آن‌ها کم یا متوسط است.

  چطور یک برنامه مدرن‌سازی اتوماسیون کارخانه بسازیم؟
نوار تسمه کشی Cyklop

نوار تسمه کشی Cyklop

 از چه نوع نوار تسمه کشی استفاده کنیم؟

چندین نوع نوار تسمه کشی در بازار موجود است. قبل از انتخاب، این معیارها را در نظر بگیرید:

  • کاربرد و استفاده‌ی مورد نظر.
  • وزن و نوع بار، استاتیک یا داینامیک.
  • شرایط آب و هایی که لازم است بسته‌ها تحمل کنند.
  • تسمه کشی دستی یا اتوماتیک.

در ادامه، رایج‌ترین انواع نوار تسمه کشی موجود در بازار را معرفی می‌کنیم:

پلی‌پروپیلن:

پلی‌پروپیلن (PP) بسیار اقتصادی است و نوارهای تسمه کشی پلی‌پروپیلن برای بسته‌بندی بسته‌های سبک و پالت‌ها (حداکثر ۳۵۰ کیلوگرم) مناسب هستند. مزیت اصلی این جنس، انعطاف‌پذیری و در نتیجه استفاده‌ی آسان است. همچنین در برابر پوسیدگی و تغییرات دمایی، بسیار مقاوم است. برای بسته‌بندی محصولات شکننده مناسب است و جلوی سرقت محصولات ارزشمند را می‌گیرد یا برای انبار کردن کالاها هم مناسب است اما تنها برای مدتی کوتاه. می‌تواند به شکل دستی یا با یک تسمه کش برقی یا دستگاهی دیگر، آن را باز کرد.

پلی‌استر اکسترود شده (Extruded):

نوار تسمه کشی پلی‌استر (PET) برای بسته‌بندی بارهای نسبتا سنگین عالی است (تا سقف ۵۵۰ کیلوگرم یا حتی هزار کیلوگرم، بسته به مدل) یا برای بارهای قابل فشرده شدن مثل چوب، مقوا و مواد خاص ساختمان مناسب است. به لطف قدرت و انعطاف‌پذیری بسیار بالا، این ماده می‌تواند در حمل و نقل و جاده، از کالاهای بسته‌بندی شده محافظت کند. به علاوه، این متریال مناسب حمل و جا به جایی ایمن و ساده است. در برابر رطوبت و UV مقاوم است و می‌تواند تا دمای ۸۰ درجه سلسیوس را تحمل کند. پوسیده نمی‌شود و تغییر شکل نمی‌دهد. همچنین برای انبار کردن طولانی مدت کالاها نیز مناسب است. در آخر، نوار تسمه کشی پلی‌استر را می‌توان به شکل دستی یا با استفاده از دستگاه پنوماتیک یا تسمه کش برقی اعمال کرد.

  انتخاب AGV مناسب

فلز:

نوارهای فلزی از محکم‌ترین انواع هستند و برای بارهای سفت و سنگین با لبه‌های تیز و برنده (همچون آهن یا بتن) مناسب هستند. برخلاف انواع دیگر تسمه‌ها، نوارهای فلزی خم نمی‌شوند. این تسمه‌های قدرتمند، مناسب بارهای بسیار سنگین تا دو هزار کیلوگرم هستند و می‌توان آن‌ها را به شکل ایمن، با بند یا بدون بند به کار گرفت.

پلی‌استر اسپان:

پلی‌استر اسپان مقاوم‌ترین جنس تسمه است. برای محکم کردن یا محافظت از کالاهای ظریف و شکننده ایده‌آل است. با جنس پارچه ‌مانند خود، کار با آن ساده است و پوسیده نمی‌شود و روی سطوح علامتی به جا نمی‌گذارد. بهتر است از نوارهای پلی‌استر اسپان به شکل دستی یا با تسمه کش استفاده شود. قدرت بسیار بالایی برای بارهایی تا سقف ۹۵۰ دارند و به شدت در برابر پارگی مقاوم هستند، در نتیجه برای بارهای سنگین ایده‌آل هستند. به علاوه، با بریدن یک نوار از طول، می‌توان یک گره در بسته‌بندی ایجاد کنید تا ایمنی کالای پوشش داده شده حتی بیشتر شود

انواع نوارهای تسمه کشی:

٭ پلی‌پروپیلن.

٭ پلی‌استر اکسترود شده (Extruded).

٭ پلی‌استر اسپان.

٭ فلزی.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x