خدمات پشتیبانی

انتخاب ژنراتور مناسب

ست ژنراتور دستگاهی است که برق تولید می‌کند. این دستگاه از یک ژنراتور برقی و یک موتور تشکیل شده است. ژنراتورها به عنوان منبع اصلی و یا کمکی برای رفع نیاز انرژی استفاده می‌شوند و برای هر نوع کاربردی، قابل اعتماد و کارآمد هستند.

چگونه یک ست ژنراتور مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ست ژنراتوری که با نیازهای شما مطابقت دارد، باید توان کلی مورد نیاز تجهیزاتی که قرار است به ژنراتور وصل شوند و نوع منبع تغذیه (تک فاز و یا سه فاز) را در نظر بگیرید. همچنین باید تصمیم بگیرید که به ستی سیار نیاز دارید یا ثابت. تعیین نوع موتور ژنراتور هم ضرورت دارد، برای مثال اگر به دنبال موتوری کوچک و جمع و جور هستید، موتور گازوئیلی و اگر به دنبال ست ژنراتوری بزرگ هستید، موتور دیزلی را انتخاب کنید، یا موتوری توربینی، اگر این نوع منبع انرژی در دسترس شماست و ستی مقرون به صرفه و با آلایندگی کم می‌خواهید. در آخر باید مشخص کنید که آیا به تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ نیاز دارید یا خیر. تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ سیستم ولتاژ خروجی را یک دست می‌کند تا از آسیب زدن به تجهیزات برقی که به ست ژنراتور متصل می‌‎شوند، جلوگیری کند.

ست ژنراتور Electric Power Caterpillar

ست ژنراتور Electric Power Caterpillar

معیارهای انتخاب ست ژنراتور

٭ توان کلی.

٭ منبع تغذیه.

٭ نوع موتور.

٭ قابلیت جا به جایی و سیار بودن.

باید چه مقدار توان برای ست ژنراتور خود انتخاب کنید؟

برای تعیین میزان توان مورد نیاز ست ژنراتور، نه تنها باید توان اسمی تجهیزاتی را در نظر بگیرید که به طور همزمان کار می‌کنند، بلکه اوج توان مصرفی، به خصوص در آغاز کار را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، یک موتور الکتریکی می‌تواند تا سه برابر میزان توان اسمی را در آغاز مصرف کند. ست ژنراتور باید بتواند اوج برق مصرفی را برای تمام تجهیزاتی که قرار است به طور همزمان فعال شوند، تامین کند. برای تجهیزات مقاومتی (نورپردازی، تلویزیون، وسایل برقی کوچک خانگی و…) باید یک شاخص امنیتی ۳۰ درصدی موقع تعیین توان ست ژنراتور در نظر گرفته شود. برای تجهیزات القایی (مثلا موتورهای الکتریکی)، برای محاسبه‌ی حداکثر مصرف، باید توان اسمی را در ۳ ضرب کرد.

  انتخاب واحد توان هیدرولیک مناسب

برای ست‌های ژنراتورهایی که منبع تغذیه‌ی سه‌فاز دارند، میزان توان با واحد کیلوولت آمپر (kVA) محاسبه می‌شود و به آن توان ظاهری می‌گویند. برای آن هایی که جریان مستقیم یا برق تک فاز ارائه می‌دهند، توان به کیلووات (kW) محاسبه می‌شود و به آن توان موثر می‌گویند.

فرق بین kVA و kW در انتقال فاز در بین هر فاز تا فاز بعدی است. این انتقال فاز ɸcos نام دارد. برای محاسبه‌ی توان موثر یک ست ژنراتور که توان ظاهری و cosɸ آن را دارید، باید این دو مقادیر را در هم ضرب کنید، برای مثال: ۱kVA x 0.8 = 800W (به عنوان یک قاعده ی کلی مقدار cosɸ، ۰٫۸ تنظیم می‌شود).
معمولا، تولیدکنندگان ست ژنراتور مقدار توان پیوسته و حداکثر توانی را که با ۲۰ درصد اضافه بار توان پیوسته مطابقت دارد، برای زمان محدودی مشخص می‌کنند.

چه نوع موتوری را برای ست ژنراتور انتخاب کنیم؟

ست‌های ژنراتور دارای یک موتور احتراقی هستند. بسته به نیازهای شما و نوعی سوختی که در دسترس شما است، می‌توانید بین یک موتور گازوئیلی، دیزلی و یا گازی انتخاب کنید:

  • ست‌های ژنراتور گازوئیلی عموما متراکم، کم‌صدا و همه‌کاره هستند. معمولا این ست‌های ژنراتور توان کمی دارند، تا سقف ۶kW و جریان تک فاز ارائه می‌کنند.
  • ست‌های ژنراتور دیزلی برای فعالیت‌های طولانی و یا حتی مداوم در خارج از منزل، مثلا در سایت‌های ساختمانی مناسب‌تر هستند. این ژنراتورها از ست‌های ژنراتور گازوئیلی با توان یکسان ارزان‌تر هستند. این ست‌های ژنراتور می‌توانند تک فاز، سه فاز یا جریان مختلف باشند.
  • اگر منبع گازی دارید، بهتر است از یک ست ژنراتور گازی استفاده کنید زیرا ارزان‌تر هستند، استفاده از آن ها آسان‌تر است، صدای کمی دارند و از ژنراتورهای دیزلی و یا بنزینی، آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند. این ژنراتورها تا سقف ۱۲kW توان و جریان تک فاز و یا سه فاز دارند.
  • برای توان بیشتر، می‌توانید از ست ژنراتور توربینی استفاده کنید. اگر به منبع برق ثابت با بازدهی بهینه و همین طور شارژ سریع نیاز دارید، این ست‌های ژنراتور بسیار باصرفه هستند.
    ست ژنراتور دیزلی FPT Industrial

    ست ژنراتور دیزلی FPT Industrial

انواع موتورها:

٭ دیزلی.

  تاییدیه FDA چیست؟ (چه تجهیزاتی این تاییدیه را دارند؟)

٭ بنزینی.

٭ گازی.

٭ گازی توربینی.

انواع مختلف استارت و راه‌اندازی ست ژنراتور

ست‌های ژنراتور کوچک‌تر با توان تا ۳kW، یک سیستم استارت دستی به نام لانچر دارند. اگر نیاز است از ست ژنراتور خود به شکل پیوسته استفاده کنید، این نوع سیستم را به شما توصیه نمی‌کنیم.

اکثر ست‌های ژنراتور قدرتمند یک استارتر برقی دارند که به یک باتری متصل است.

ست‌ ژنراتور تک فاز یا سه فاز؟

ست‌های ژنراتور سه فاز زیمنس (Siemens)

ست‌های ژنراتور سه فاز زیمنس (Siemens)

 برای استفاده‌ی خانگی، تا توان ۱۸kW، به ست ژنراتور تک فاز نیاز دارید، به جز برای تجهیزاتی که انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند مانند پمپ‌های حرارتی.

برای استفاده‌ی حرفه‌ای، به احتمال زیاد به ست ژنراتور سه فاز نیاز دارید تا برق دستگاه‌هایی را تامین کنید که توان و برق بیشتری نیاز دارند.

برخی از ست‌های ژنراتور سه فاز، خروجی‌های تک فاز دارند. جدای از تعداد خروجی‌ها، مهم است که به حداکثر توان ست ژنراتور توجه شود. وقتی که ست ژنراتور مجهز به یک یا چند خروجی تک فاز است، باید به تعادل بین فازها توجه داشت که این کار با توزیع متعادل دستگاه‌ها بین سه خروجی براساس توان مصرفی توسط هر دستگاه محقق می‌شود.

چه شاخصه‌های دیگری را باید در نظر گرفت؟

ویژگی‌هایی دیگری هم می‌توانند به شما در انتخاب ست ژنراتور کمک کنند:

  • تنظیم ولتاژ: ارزان‌ترین ست‌های ژنراتور به سیستم تنظیم ولتاژ مجهز نیستند. بدون این سیستم تنظیم، ممکن است تجهیزات متصل به ست ژنراتور آسیب ببینند، به خصوص اگر اجزای الکترونیکی آن به ولتاژ بیش از حد، حساس باشند. برای همین توصیه می‌کنیم از تجهیز بودن ست ژنراتور به تنظیم‌کننده‌ی خودکار ولتاژ (AVR) مطمئن شوید تا از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری شود.
  • تکنولوژی اینورتر به شما اجازه می‌دهد سرعت موتور را با مصرف تجهیزات تطبیق دهید و همین طور از ست ژنراتور استفاده‌ی بهینه کنید.
  • سیستم خنک کننده: ست‌های ژنراتور با توان کم با عبور هوا خنک می‌شوند و برای استفاده‌های طولانی‌مدت طراحی نشده‌اند. شرکت سازنده ممکن است خودگردانی کل با باک پر و همین طور زمان خودگردانی پیوسته و زمان استراحت لازم بین دو استفاده برای خنک کردن را درج کند. مدل‌های بزرگ‌تر معمولا مجهز به سیستم خنک‌کننده‌ی مایع هستند.
  • سیار و قابل حمل بودن: کوچک‌ترین ست‌های ژنراتور عموما مدل‌هایی قابل حمل هستند و حدود ۲۰ کیلو وزن دارند. مدل‌های کمی بزرگ‌تر، سیار در نظر گرفته می‌شوند و مجهز به چرخ هستند تا بتوان آن‌ها را حرکت داد و جا به جا کرد.
  انتخاب سوییچ شبکه مناسب

مدل‌های قابل جا به جایی برای ست‌های ژنراتور با توان بالا نیز وجود دارد: ساختار آن‌ها به شکلی طراحی شده که بتوان آن‌ها را با لیفتراک حمل کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را در کانتینر قرار داد. برخی از ست‌های ژنراتور بزرگ بعد از نصب، قابلیت حمل و نقل ندارند و این مدل‌ها، ثابت هستند.

  • سطح نویز صوتی یا سر و صدای ست‌های ژنراتور، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای آسایش کاربر و سایر افرادی باشد که در اطراف ژنراتور هستند. سر و صدای تولید شده توسط یک ست ژنراتور با توان بالا، به راحتی می‌تواند به ۱۰۰ دسیبل (dBA) برسد. اگر سطح نویز برای شما اهمیت دارد، بهتر است ست ژنراتوری استفاده کنید که به عایق صدا مجهز است.

یک ست ژنراتور چه قیمتی دارد؟

قیمت یک ست ژنراتور به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در جدول پایین آمده است، اما به ویژگی‌ها و پیکربندی‌های موجود نیز بستگی دارد.

نوع موتور توان اسمی خروجی محدوده قیمت
بنزینی ۰٫۷ تا ۲ کیلووات تک فاز ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو
بنزینی یا دیزل (گازوئیلی) ۳ تا ۱۰ کیلووات

(۳٫۷۵ تا ۱۲٫۵ kVA

با cos φ =۰٫۸)

تک‌فاز / سه‌فاز ۳۰۰ تا ۴ هزار یورو
دیزل (گازوئیلی) ۱۲ تا ۲۵۰ kVA سه فاز ۴ هزار تا ۲۰ هزار یورو
گازی ۷ تا ۱۶ کیلووات تک فاز ۴ هزار تا ۸ هزار یورو
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x