خدمات پشتیبانی

انتخاب درب صنعتی مناسب

درب صنعتی، عایق حرارتی و صوتی است و دو بخش را از هم جدا می‌کند. این درب اجازه می‌دهد کالا، دستگاه‌ها و کارمندان در داخل ساختمان به راحتی رفت و آمد داشته باشند. به عنوان المانی کلیدی در لجستیک یک شرکت، درب‌های صنعتی باید بر اساس شرایط کاری و کاربردهای مورد نظر انتخاب شوند. این راهنما به شما کمک می‌کند تا از میان پیکربندی‌های مختلف موجود در بازار، درب صنعتی مناسب را انتخاب کنید.

چگونه یک درب صنعتی مناسب انتخاب کنیم؟ 

برای انتخاب درب صنعتی مناسب در ابتدا باید تعیین کنید که از آن درب در داخل ساختمان استفاده می‌شود و یا در بیرون ساختمان. سپس باید معین کنید در چه نوع محیط کاری استفاده خواهد شد و چه میزان امنیت و ایمنی مورد نظر شماست. با دانستن این موارد، می‌توانید تصمیم بگیرید که درب با چه جنس و متریالی تهیه کنید. فولاد، رایج‌ترین فلزی است که در مناطق خطرناک از نظر میزان جرم استفاده می‌شود. وینیل و آلومینیوم دیگر مواد محکمی هستند که در ساخت درب‌ها به کار می‌روند.

سایر معیارهای انتخاب:

درب انتماتیک

درب انتماتیک

  • چگونگی باز شدن: درها به روش‌های مختلفی باز می‌شوند، مثلا به صورت کشویی به بالا یا چرخشی به چپ یا راست. سایر درها به بیرون و یا به داخل باز می‌شوند. باید حتما نحوه‌ی باز شدن درب را در نظر بگیرید تا عملیات در مجموعه‌ی شما به راحتی در جریان باشد. فضای موجود برای نصب درب نیز نکته‌ی مهمی است که باید آن را در نظر داشته باشید.
  • نوع کنترل: شما می‌توانید بین درب‌های دستی یا ریموت‌دار (کنترل از راه دور) انتخاب کنید.
  • اندازه‌ی درب: ابعاد درب، بسته به نوع استفاده، باید کاربردی باشد. استفاده از درب‌هایی با طول بیش از ۱۰ متر توصیه نمی‌شود زیرا باز کردن این درب‌ها سخت‌تر است.
  سنسورهای کنتراستی کنترینکس در صنعت غذایی

برخی درب‌ها زیبایی خاصی به ساختمان می‌بخشند. چوب، شیشه‌ی حرارت دیده و لکسان (پلی‌کربنات) موادی هستند که عموما در ساخت درب‌های پر زرق و برق و زیبا استفاده می‌شوند.

چرا درب صنعتی سکشنال انتخاب کنیم؟

یک درب صنعتی سکشنال (یا در گاراژی) می‌تواند در فضاهای محدود بسیار مفید باشد زیرا این نوع درب‌ها موقع باز شدن تنها به بخش بالایی اتاق نیاز دارند.

درب چند بخشی Champion Door

درب چند بخشی Champion Door

این نوع درب‌ها بزرگ هستند، از پنل‌های عایق ساخته شده و بیرون ساختمان نصب می‌شوند. این پنل‌ها در دو طرف لولا دارند و بالا می‌روند تا راه را باز کنند. بسته به فضای قابل استفاده در بالای درب، این صفحات به صورت عمودی و با شیب خاصی در جهت سقف باز می‌شوند.

این نوع درب‌ها به صورت دستی و یا از طریق سیستمی موتوردار کنترل می‌شوند و به همین دلیل از نظر مصرف انرژی، بهینه هستند. این درب‌ها بسیار محکم و ضخیم هستند (۸۰ میلی‌متر) و انبارها، ساختمان‌ها و مکان‌هایی که به عایق‌بندی نیاز دارند را پوشش می‌دهند.

خصوصیات:

  • مناسب برای فضاهای محدود و کوچک.
  • استفاده برای نمای بیرونی ساختمان‌ها.
  • مصرف بهینه‌ی انرژی.
  • محکم و قدرتمند.

چرا از درب‌های رول‌آپ استفاده کنیم؟

درب‌های صنعتی رول‌آپ (Roll-up) درب‌هایی انعطاف‌پذیر و سریع هستند. این درب‌های انعطاف‌پذیر و محکم بسیار سبک هستند و با سرعت بالایی باز می‌شوند. این درب‌ها برای مکان‌های عبور مناسب هستند، جاهایی که باید از یکدیگر جدا باشند و عایق شوند (عایق صوتی یا حرارتی) و به دلیل رفت و آمد بالا، به طور مداوم باز و بسته می‌شوند. این درب‌ها به شکل موثری، فاصله‌ و دیوار مناسبی بین محل تولید و انبارها ایجاد می‌کنند. با این حال این درب‌ها جلوی عبور غیر مجاز را نمی‌گیرند.

  ترانسمیترهای فشار لیگ در سیستم های فیلتراسیون

سرعت بالای باز و بسته شدن آن‌ها جلوی هدر رفت گرما را می‌گیرد و به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک بزرگی می‌کند. این درب‌ها همچنین از انتشار صدا و پخش شدن گرد و خاک از محل‌های کار نزدیک، جلوگیری می‌کنند. درب‌های از جنس فولاد با رنگ لاکی یا فولاد ضد زنگ برای محیط‌های تحت حفاظت داخلی طراحی شده‌اند (سوپرمارکت‌ها، صنایع غذایی و…). این درب‌ها معمولا از فلز ساخته می‌شوند و در صنعت استفاده می‌شوند، اما برای بستن غرفه‌ها یا آشیانه‌ی هواپیما هم مناسب هستند. یک مزیت این درب‌ها این است که می‌شود آن‌ها را به آسانی تمیز کرد. ضدعفونی کردن این درب‌ها با سطوح هموار و صیقلی و بدون تورفتگی فلزات به کار رفته در آن‌ها تسهیل می‌گردد.

درب صنعتی رول‌آپ Tm Pedane

درب صنعتی رول‌آپ Tm Pedane

سایر مزایای انتخاب این نوع درب‌ها عبارتند از:

٭ باز و بسته شدن بدون محدودیت روزانه.

٭ نصب آسان.

٭ هزینه‌ی نگهداری و تعمیر کم.

خصوصیات:

٭ مناسب مکان‌های با رفت و آمد بالا.

٭ باز و بسته شدن سریع.

٭ تمیزکاری و نصب آسان.

چرا درب‌های نوار منعطف (استریپ منعطف) انتخاب کنیم؟

اگه به تفکیک نسبی بین دو مکان با قابلیت دید نیاز دارید، می‌توانید درب نواری منعطف انتخاب کنید که پرده‌ی نواری نیز نام دارند.

درب نوار منعطف Clear-flex

درب نوار منعطف Clear-flex

پرده‌ی نواری بر اساس نیازهای شما در مدل‌ها گوناگون در بازار موجود است: می‌توانید نوع نوارها را بر اساس پوشش مورد نیازتان انتخاب کنید. نوارها با قرار گرفتن بر روی یکدیگر، مسیر را مسدود می‌کنند. هر چقدر نوارها بیشتر روی هم قرار بگیرند، مسیر بیشتر مسدود می‌شود و عبور از بین آن‌ها نیز سخت‌تر می‌شود.

  انتخاب بیل مکانیکی مناسب

این درب‌ها از نوارهایی شفاف ساخته شده‌اند که منافذ را می‌بندند اما به نور اجازه‌ی عبور می‌دهند. این ها برای صنایع غذایی و اتاق‌های تمیز مناسب هستند.

خصوصیات:

٭ مسیر را می‌بندد اما به نور اجازه‌ی ورود می‌دهد.

چرا درب‌های اورهد (سقفی) انتخاب کنیم؟

درب‌های اورهد صنعتی از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند و برای اتاق‌های بزرگ مناسب هستند زیرا معمولا ابعاد بزرگی دارند. می‌توان آن‌ها را با فنر یا وزنه‌ی تعادل نصب کرد. راه دوم بیشتر توصیه می‌شود زیرا که این درب‌ها بسیار زیاد استفاده می‌شوند و وزنه‌های تعادل، جدای از این که سیستمی مقاوم و قابل اطمینان هستند، با صدای کم درب را باز و بسته می‌کنند. وزنه‌ی تعادل با یک جعبه از جنس فلز گالوانیزه شده حفاظت می‌شود که به زیبایی درب می‌افزاید. درب‌های صنعتی اورهد را می‌توان به صورت ترکیبی در کنار درهای معمولی به کار برد.

مزیت درب‌های اورهد این است که عملا به نگهداری و تعمیر نیازی ندارند اما فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

خصوصیات:

٭ ابعاد بزرگ.

٭ عدم نیاز به نگهداری و تعمیر.

٭ بازدهی بالای حرارتی.

درب‌های دستی یا خودکار؟

برای باز و بسته کردن درب‌های صنعتی دو نوع کنترل وجود دارد: دستی و خودکار.

یک سیستم کنترل دستی معمولا شامل کابل‌های کششی یا زنجیرهای بالابر هستند. درب‌های اتوماتیک یک مکانیزم الکتریکی داخلی دارند. کنترل اتوماتیک از طریق سیستم‌های مختلف به صورت برقی انجام می‌شود: سوییچ کششی، سوییچ کلیدی، سوییچ کد دار یا صفحه کلیدی، رادار، ریموت کنترل، تایمر، کارت مغناطیسی و… .

  انتخاب سختی‌سنج مناسب

درب‌های اتوماتیک با امنیت بالا که از سیستم‌های ذکر شده در بالا استفاده می‌کنند، برای استفاده‌ی جمعی، اجازه‌ی دسترسی آزاد یا محدود به مکان‌های ایمن را می‌دهند. باز و بسته شدن خودکار درب‌های صنعتی توسط یک فرستنده و یک گیرنده نیز صورت می‌گیرد. این سیستم کنترل رادیویی از یک فرستنده و گیرنده‌ی بی سیم تشکیل شده که باز و بسته شدن اتوماتیک درب‌های انعطاف‌پذیر، سکشنال یا با نوارهای فلزی با سرعت بالا را کنترل می‌کند.

این سیستم‌ها چندین مزایا دارند:

نیازی به نصب کابل ندارند، قابلیت تطبیق‌پذیری با تمام جعبه‌های کنترل و کابینت‌ها را دارند، بدون باتری کار می‌کنند و نیازی به نگهداری و تعمیر ندارند.

درب با سیستم تعمیر خودکار B.M.P

درب با سیستم تعمیر خودکار B.M.P

 درب‌های با قابلیت تعمیر خودکار بخریم یا خیر؟

این قابلیت به خصوص برای درب‌های انعطاف‌پذیر سریع و رول‌آپ مناسب است. این عملکرد، در صورت وقوع برخورد یا حادثه، درب را از ریل خارج می‌کند. سیستم خود تعمیری بدون در نظر گرفتن جهت برخورد، چه به سمت داخل یا خارج، عمل می‌کند. این کار عرض محل عبور را کاهش نمی‌دهد و مزیت کاهش دادن هزینه‌ی نگهداری و همچنین کاهش نیاز به رسیدگی دستی را دارد.

هنگام انتخاب درب صنعتی چه خصوصیات دیگری را باید در نظر گرفت؟

درب SACIL HLB

درب SACIL HLB

موارد دیگری را نیز می‌توان موقع انتخاب درب صنعتی در نظر گرفت:

  • یکپارچه یا هم‌تراز.
  • بخش شیشه‌ای یا پنجره، برای افزایش میدان دید.
  • محفظه‌ی تهویه.
  • سیستم امنیتی در صورت از کار افتادن فنر.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x