خدمات پشتیبانی

انتخاب کیبورد صنعتی مناسب

علاوه بر کاربردهای اداری، استفاده از کیبوردهای صنعتی در ترمینال‌های پنل HMI (رابط ماشین انسان)، IoT (اینترنت اشیا)، POS (پایانه فروش)، دستگاه‌ها، کیوسک‌ها، کمدهای پزشکی و دستگاه‌های موبایل و سیار نیز هر روز رو به افزایش است.

این صفحه کلیدهای صنعتی برای استفاده در شرایط سخت محیطی طراحی شده‌اند.

برخی کیبوردها در فضای باز استفاده می‌شوند و در اختیار عموم مردم هستند و در نتیجه در برابر تخریب و خرابکاری عمدی مقاوم هستند. برخی در محیط‌های صنعتی با ریسک بالا استفاده می‌شوند که معمولا استحکام بالایی دارند و در برابر ضربه و انفجار مقاوم هستند. عموما تقویت‌شده هستند و در برابر آب، گرد و غبار، روغن و سایر مواد شیمیایی مقاوم هستند و این کیبوردها را می‌توان با مواد شیمیایی و تمیزکننده‌های صنعتی تمیز کرد.

یک ویژگی خاص دیگر کیبوردهای صنعتی این است که به شکلی طراحی شده‌اند که کاملا با محیط کاری شما هماهنگ شوند: اوپن فریم (قاب باز) یا کیبورد توکار (built-in)، پنل مونت، رک مونت و غیره.

چطور یک کیبورد صنعتی انتخاب کنیم؟

کیبورد Pepperl+Fuchs

کیبورد Pepperl+Fuchs

این که چه کیبوردی انتخاب کنید، به کاربرد شما بستگی دارد و همچنین معیارهای زیر مهم هستند:

تعداد کلیدها: باید تعیین کنید که آیا به کلیدهای اعداد، حروف، کلیدهای سری F (همچون F1 و F2) و … نیاز دارید یا خیر. یک کیبورد استاندارد ۱۰۱ یا ۱۰۲ کلید دارد، اما چندین پیکربندی مختلف در بازار موجود هست و تعداد کلیدها بسیار متغیر هستند (از ۲۴ کلید تا ۱۲۸ کلید).

نحوه ی نصب: انواع مختلفی پایه و مدل نصب برای کیبوردها وجود دارد: نصب VESA و AMPS (روی پایه خارجی)، مونت پنل جلویی، رک مونت و غیره.

محافظت مورد نیاز: ضد تخریب، ضد آب، ضد انفجار، سازگار با میدان الکترومغناطیسی و غیره.

دستگاه نشانگر مطلوب: ترک‌بال (توپک)، تاچ‌پد (ترک‌پد)، دکمه‌ی نشانگر یا جوی‌استیک (اهرمک).

چند نوع نصب برای کیبوردهای صنعتی وجود دارد؟

دسکتاپ: این نوع کیبوردهای قاب بسته یا محصور شده، برای کاربردهای اداری مناسب هستند. کیبوردهای دسکتاپ عموما یک روکش شیب‌دار یا پایه‌های خم‌شونده دارند تا سطح کیبورد به سمت اپراتور خم شود.

  انتخاب مانیتور صنعتی مناسب

پنل مونت: این کیبوردهای توکار (built-in) امکان نصب و قرارگیری ساده را بالا یا روی سطح پنل یک ابزار یا تجهیز فراهم می‌کنند، مثل روی پنل کنترلی یک ماشین یا دستگاه.

رک مونت/کشوی رک: این کیبوردها ابعادی مطلوب و مناسب نصب و قرارگیری در کمدها یا کشوهای رک‌شکل دارند و مناسب عملکردهای ویدیویی، کیبورد و تاچ‌پد از یک ایستگاه کاری منفرد هستند و می‌توان با آن‌ها یک یا چندین سرور را مدیریت کرد.

OEM/اوپن فریم (قاب باز): این نسخه بدون قاب یا روکش، با این هدف ساخته شده که داخل یک ماشین یا کیوسک استفاده شود.

چه نوع دستگاه نشانگری برای کیبورد صنعتی خود انتخاب کنیم؟

تاچ‌پد NSI

تاچ‌پد NSI

کیبوردها می‌توانند دستگاه‌های نشانگر داخلی داشته باشند که جایگزین موس (موشواره) شود:

ترک‌بال (توپک): امکان کنترلر دقیق مکان‌نما را فراهم می‌آورد و قابل استفاده توسط افراد راست‌دست و افراد چپ‌دست است. ترک‌بال همچنین این مزیت را دارد که استفاده از آن بسیار راحت و کاربرپسند است.

تاچ‌پد (یا ترک‌پد): با سر دادن و حرکت دادن سرانگشت روی یک سطح، مکان‌نما را جابجا کنید.

مقاومت سنجش نیرو (FSR): این دستگاه نشانگر، فشار وارده بر یک سلول سنسور را از طریق مقاومت متغیر اندازه‌گیری می‌کند. این تکنولوژی را می‌توان در دستگاه‌های نازک و انعطا‌ف‌پذیر به شکل توکار استفاده کرد.

جوی‌استیک (اهرمک): این نوع سیستم، اپراتور بخش سیار (جوی‌استیک) را حرکت می‌دهد تا حرکت مکان‌نما را کنترل کند. بر اساس پیچیدگی کاربرد، جوی‌استیک‌های تک محور و چند محور وجود دارد.

استانداردهای محافظت برای کیبوردهای صنعتی

کیبورد EOZ

کیبورد EOZ

یک کیبورد صنعتی خوب باید این استانداردهای ایمنی را تامین کند:

  انتخاب کوبات (ربات مبتنی بر همکاری)

کیبوردهای ضدتخریب: به شدت محکم هستند و تقریبا نمی‌توان آن‌ها را با ابزار معمولی خراب کرد، معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شوند و ضد آب هستند و برای استفاده در فضای عمومی و خارجی طراحی شده‌اند، همچون کیبوردهای دستگاه‌های خودپرداز، کیوسک‌ها و پایانه‌های عمومی.

درجه حفاظت IP: باید شرایط عملیاتی و محیط کار خود را بشناسید تا کیبوردی با درجه حفاظت (درجه IP) مناسب انتخاب کنید. رقم اول نشانگر میزان محافظت در برابر مواد جامد و رقم دوم میزان محافظت در برابر مایع و یا دیگر مایعات است. کیبوردهای صنعتی عمومی درجه حفاظت IP65 یا IP68 دارند.

درجه‌ی IK: درجه‌ی دو رقمی IK درجه‌بندی محافظت در برابر انرژی ضربه بر حسب ژول می‌باشد و برابر است با سقوط یک جسم با وزنی به خصوص از ارتفاعی به خصوص. برای مثال IK01 به معنای محافظت در برابر برخوردی با انرژی ۰٫۱۵ ژول است (برخوردی معادل با افتادن جسمی با جرم ۱۵۰ گرم از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر).

استانداردهای ATEX: استانداردهای ATEX درباره‌ی محافظت افرادی است که در محیط‌هایی با خطر انفجار کار می‌کنند. کیبوردهایی صنعتی در بازار وجود دارند که با استانداردهای ATEX برای استفاده در محیط‌های با خطر انفجار تطابق دارند.

MIL-STD-810G/F: یک استاندارد آمریکایی است که نشانگر استحکام یک دستگاه است. این استاندارد برای ارتش آمریکا ایجاد شد و هم‌اکنون به صورت تجاری برای نشان دادن میزان سازگاری محصول در شرایط محیطی به کار می‌رود.

MIL-STD-461: نیز یک استاندارد مرتبط با ارتش آمریکاست و نشانگر سازگاری تجهیزات با میدان الکترومغناطیسی است.

چه رابط یا کانکتوری برای کیبورد صنعتی خود انتخاب کنیم؟

منظور از رابط یا کانکتور، اتصالات فیزیکی است که برای انتقال داده‌ها و اتصالات الکتریکی استفاده می‌شود. بین این گزینه‌ها می‌توانید انتخاب کنید:

PS/2 (سیستم شخصی/۲): این رابط، رایج‌ترین شیوه‌ی اتصال کیبورد و یا موس قبل از ظهور USB بود. با این نوع اتصال، حتما باید قبل از روشن کردن کامپیوتر، کیبورد (یا موس) را متصل کنید، در غیر اینصورت کیبورد (یا موس) شما کار نخواهد کرد.

  انتخاب دستگاه جوشکاری لیزری

USB: منعطف‌ترین و رایج‌ترین تکنولوژی رابط فعلی است. USB برای اتصال انواع دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

بی‌سیم: دو تکنولوژی اصلی بی‌سیم وجود دارد:

استاندارد IEEE 802.11 که با نام وای‌فای (Wi-Fi) مشهور است و همچنین بعضی کیبوردهای بی‌سیم با تکنولوژی بلوتوث (Bluetooth) و از طریق یک گیرنده متصل شده به پورت USB کار می‌کنند.

ساتا یا SATA: به شما امکان اتصال دستگاه‌هایی سازگار با این استاندارد (هارد دیسک، درایو DVD و غیره) را به مادربورد سیستم می‌دهد. یک فرمت انتقال داده ی مشخص دارد و همچنین کابل آن نیز مخصوص خود می‌باشد.

کن باس یا CANbus: از یک رویکردی با نام مالتی‌پلکسینگ (یا هم‌تافتن) استفاده می‌کند، که تعداد زیادی ECU را به یک کابل (یک باس) متصل می‌کند و این‌ها نوبتی ارتباط برقرار می‌کنند، در نتیجه نیاز به استفاده ی تعداد زیادی کابل، از بین می‌رود (بسته به استفاده). باس داده CAN (شبکه ناحیه کنترلی) یک سیستم باس سری است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، همچون صنعت خودروسازی.

رابط و کانکتورهایی که انتخاب می‌کنید به کامپیوتر یا ترمینالی بستگی دارد که می‌خواهید کیبورد را به آن متصل کنید و باید ببینید چه پورت‌هایی روی این سیستم وجود دارد.

انواع کلیدها و تکنولوژی کیبورد صنعتی

کیبوردهایی با کلیدهای مکانیکی: وقتی یک کلید را فشار می‌دهد، یک سوییچ فعال می‌شود و یک سیگنال به پردازنده ارسال می‌شود.

  • مزایا: سرعت + راحتی استفاده + اگر یک کلید خراب شود، می‌توان آن را تعویض کرد.
  • معایب: سر و صدا و قیمت بالاتر نسبت به کیبوردهای Membrane.

کیبوردهای Membrane (غشایی): از چندین لایه پلی‌استر ساخته شده‌اند. این نوع کیبورد یک لایه‌ی قابل دیدن دارد (که ظاهر کیبورد است) و یک لایه‌ی پنهان دارد که مدارات داخل آن قرار دارند و از نقره و یا یک صفحه‌ی کربن رسانا ساخته می‌شود. کیبوردهای Membrane ممکن است تخت باشند (ساده و ارزان‌قیمت) یا پدهای فلزی و کلیدهای گنبدی‌شکل داشته باشند تا یک حس پاسخگویی فیزیکی روی دکمه‌ها برای کاربر ایجاد شود.

  • مزایا: سفارشی‌سازی ساده و قیمت کمتر نسبت به کیبوردهای مکانیکی.
  • معایب: عمر مفید کمتر و سرعت کمتر نسبت به کیبوردهای مکانیکی.
  تهویه مطبوع، بدون سنسور ممکن نیست!!!

کیبوردهای تاچ‌پد: دو نوع تاچ وجود دارد، تاچ خازنی (که وقتی توسط انگشت لمس شود، به تغییرات در میدان الکترومغناطیسی واکنش نشان می‌دهد) و تاچ مقاومتی (وقتی که انگشت روی آن فشرده شود، دو لایه با همدیگر در تماس قرار می‌گیرند و در نتیجه جریان ایجاد می‌شود). عیب تاچ خازنی این است که حتما باید کلیدها را با دست و پوست خود لمس کنید و نمی‌توانید موقع کار دستکش به دست کنید.

کیبوردهای پیزوالکتریک: برای تولید شارژهای الکتریکی، باید یک شارژ مکانیکی به کریستال‌های خاصی (همچون کوارتز یا نمک راشل) وارد شود.

  • مزایا: بسیار مستحکم + می‌توان در کنار آب از آن استفاده کرد + عمر مفید طولانی.

انواع تکنولوژی کیبوردها:

٭ کیبوردهای مکانیکی.

٭ Membrane یا غشایی.

٭ صفحه لمسی خازنی.

٭ صفحه لمسی مقاومتی.

٭ پیزوالکتریکی.

امکانات و آپشن‌های دیگر کیبوردهای صنعتی

علاوه بر نوع نصب، دستگاه نشانگر و رابط‌های مناسب کاربرد شما، چند آپشن دیگر نیز موقع انتخاب کیبوردهای صنعتی وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • وجود هاب‌های USB روی کیبورد به منظور اتصال مطلوب.
  • نور پس‌زمینه یا بک‌لایتینگ، که برای استفاده در محیط‌های با نور کم مناسب است.
  • کیبوردهای سفارشی: اکثر شرکت‌های تولیدکننده‌ی کیبورد صنعتی می‌توانند یک محصول سفارشی برای شما طراحی و تولید کنند، تا کیبوردی داشته باشید که دقیقا برای کاربرد و استفاده‌ی شما طراحی شده باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x