خدمات پشتیبانی

خطر گم‌شدن در کمین است! (سریع تر با GPS آشنا شوید)

قدم‌به‌قدم با GPS:

وقتی به مسافرت یا طبیعت می‌رویم و در حال گشت‌وگذار در جنگل‌ها، کوه‌ها یا صحرا هستیم، قطعاً پیداکردن مکان‌های جدید و گم نشدن برایمان بسیار مهم است. ما می‌خواهیم تا با خیال راحت به تفریح بپردازیم و از مناظر موجود لذت ببریم. اما قطعاً برای مسیریابی و جلوگیری از گم‌شدن به یک ردیاب نیاز خواهیم داشت. امروزه  GPSها به ما این امکان را می‌دهند تا به‌راحتی مسیرها را بیابیم و بدانیم دقیقاً کجای این کرهٔ خاکی هستیم. با ما همراه باشید تا با GPS و موضوعات مرتبط به آن بیشتر آشنا شوید.
  • GPS، قهرمانِ الهام‌بخش یک قصه!
  • GPS چیست؟
  • سایر سیستم‌های موقعیت‌یاب
  • GPS چگونه کار می‌کند؟
  •  آشنایی با سیستم ماهواره‌ای GPS
  •  حقایقی جالب در مورد GPS
  •  کاربرد GPS

GPS، قهرمان الهام‌بخش یک قصه!

بعد از یک استراحت چندساعته در جنگل‌های توسکا، قصد کردیم تا به مسیرمان ادامه بدهیم. پدرم از یکی از محلی‌های آن اطراف پرسیده بود که نزدیک‌ترین راه تا مشهد کدام مسیر است؟ و راه ناشناخته‌ای را پیشنهاد داده بود که اتفاقاً مسیر قشنگ با منظره‌های جذاب دارد؛ بنابراین ما دو گزینه پیش رو داشتیم:

  1. از همان مسیری که آمده بودیم برگردیم.
  2. یا اعتماد کنیم و راه پیشنهادی را برویم.

سرانجام مسیر جالب و پرهیجان انتخاب ما بود. مرد محلی در جواب نگرانی پدرم در مورد بنزین هم گفته بود که در راه، پمپ‌بنزین کوچکی وجود دارد؛ بنابراین ما راه افتادیم. ابتدا خوشحال از جاده‌های پیچ‌درپیچ و پر از درخت و صدای پرندگان! اما انگار این جاده‌ها تمامی نداشت. کم‌کم ماشین‌های کمتری می‌دیدیم، آدم‌های کمتری و پمپ بنزینی که هنوز به آن نرسیده بودیم!

مسیر یابی با GPS

ساعت‌ها انگار کش می‌آمدند تا این‌که به جاده خاکی رسیدیم. حالا دیگر هیچ‌کس نبود! ما بودیم و جاده … همه چیز آرام‌آرام داشت ترسناک می‌شد. بالاخره پمپ‌بنزین را آن حوالی یافتیم و خیالمان اندکی راحت‌تر شد. دوباره به راه ادامه دادیم. به پیشنهاد من خواستیم تا از نقشهٔ اینترنتی استفاده کنیم اما اینترنت در آن محل و میان کوه‌ها وصل نمی‌شد!

 سراغ GPS رفتم و اتصالِ بدون نیاز به اینترنتش انگار حیات را در ما مجدداً جاری کرد . مسیر در انتها به دامغان می‌رسید اما چگونگی‌اش را نمی‌دانستیم. به مکانی رسیدیم که ابرها در نزدیک‌ترین نقطه به زمین بودند و فقط کافی بود دست دراز کنی و آن‌ها را بگیری. مادرم تسبیح به دست سعی می‌کرد نگرانی‌اش را نشان ندهد. پیش‌تر رفتیم و به جاده‌ای پر از سنگ‌ریزه رسیدیم.

صدای سنگریزه هایی که به ماشین می‌خورد، سکوت را می‌شکست. آفتاب داشت غروب می‌کرد و ما بودیم و هیچ. شاید ترس واژه کمی برای توضیح آن لحظات باشد و تنها امیدمان  راهی بود که GPS می‌گفت ختم به خیر می‌شود!  تا اینکه چشممان به تیر چراغ برقی افتاد که از دور، کورسوی نوری می‌تاباند. بعد از چند ساعت رانندگی با دیدن آن انگار از برزخی ناشناخته به دنیا بازگشتیم.

آرام‌آرام به روستایی نزدیک شدیم. صدای اسبی از راه دور و چراغ‌های روشن نشان می‌داد که زندگی در این جا جاری است. به جاده‌های آسفالت رسیدیم نفسی از سر آسودگی کشیدیم. ما چند ساعتی را گذراندیم که انگار چند سال طول کشیده بود!

بیشتر بخوانید : سنسور ضربه چطور عمل میکند؟

GPS چیست؟

GPS چیست؟

 

  چگونه RFID موقعیت ماشین هندلینگ را تشخیص می دهد ؟

(GPS) یا سیستم موقعیت‌یابی جهانی یک سیستم راهبردی مبتنی بر ماهواره می‌باشد که حداقل از ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. وزارت دفاع ایالات متحده در ابتدا ماهواره‌ها را برای استفاده نظامی در مدار قرارداد، اما در دهه ۱۹۸۰ برای استفاده غیرنظامی در دسترس همگان قرار گرفت. شما در هر شرایط آب‌وهوایی، در هر جای دنیا، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و بدون هزینه اشتراک یا هزینهٔ راه‌اندازی می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع گیرندهٔ GPS مجموعه‌ای ازسنسورهاست که به کمک آن می‌توان اطلاعات مرتبط با موقعیت، حرکت، مسافت و سرعت را به دست آورد.

سایر سیستم‌های موقعیت‌یاب

در جهان سیستم‌های مشابه دیگری با GPS وجود دارد که همهٔ آنها به‌عنوان سیستم مسیریابی ماهواره‌ای جهانی (GNSS) طبقه‌بندی می‌شوند. 
  • گلوناس (glonass) یک سیستم ماهواره‌ای است که توسط روسیه ساخته شده است. 
  •  کشورهای اروپایی در حال ساخت ماهوارهٔ گالیله (galileo) هستند تا از کشور آمریکا بی‌نیاز باشند.
  •  کشور چین موقعیت‌یاب بی دو (beidou) را ساخته و آن را جهانی کرده است. 
با استفاده از موقعیت‌یاب های متفاوت می‌توانید با خیال راحت‌تری به این مسیریابی‌ها اعتماد کنید.

بیشتر بخوانید : سنسور دریچه گاز چگونه عمل می کند؟

GPS چگونه کار می‌کند؟

GPS چگونه کار می‌کند؟

 

ماهواره‌های GPS روزی دو بار در یک مدار دقیق دور کرهٔ زمین گردش می‌کنند. هر ماهواره سیگنال و پارامترهای منحصربه‌فردی را به زمین مخابره می‌کند که به گیرنده‌های GPS امکان رمزگشایی و انجام محاسبه می‌دهد تا موقعیت دقیق گیرنده نسبت به زمین، مشخص شود. در واقع گیرنده‌های GPS برای محاسبه موقعیت دقیق کاربر، زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می‌کند. این اختلاف زمانی فاصلهٔ گیرنده از ماهواره را تعیین می‌کند.
با اندازه‌گیری فاصله از چند ماهواره دیگر، گیرنده می‌تواند موقعیت دقیق کاربر را تعیین کرده و به‌صورت الکترونیکی نمایش دهد.
یک گیرندهٔ GPS برای محاسبه موقعیت دوبعدی (عرض و طول جغرافیایی) و حرکت مسیر، به اطلاعات حداقل ۳ ماهواره نیاز دارد. برای یافتن مختصات سه‌بعدی (عرض جغرافیایی، طول و ارتفاع) نیز اطلاعات ۴ ماهواره باید ارزیابی شود. هنگامی‌که موقعیت شما مشخص شد، سیستم GPS می‌تواند اطلاعات دیگری را هم به‌راحتی شناسایی کند مانند:

  •  سرعت
  • مسافت سفر
  •  فاصله تا مقصد

سیستم‌های GPS به شما کمک می‌کند تا مسیری که می‌خواهید در آن بدوید یا پیاده‌روی کنید را بیابید. به شما امکان نقشه‌برداری از زمین‌ها را می‌دهد و در مسیرهای ناشناخته راهی برای رسیدن به شما پیشنهاد می‌کند.

با سیستم ماهواره‌ای GPS بیشتر آشنا شوید

در حال حاضر بخش فضای  GPS از ۳۱ ماهواره تشکیل شده است که در حدود ۱۲۰۰۰ مایل بالاتر از ما در حال گردش هستند. این ماهواره‌ها به طور مداوم در حال حرکت هستند و هر ۱۲ ساعت یک دور کامل به دور کره زمین می‌گردند. سرعت آنها معادل ۷۰۰۰ مایل در ساعت می‌باشد. این ماهواره‌ها نیروی موردنیاز خود را از خورشید تأمین می‌کنند و برای زمان خورشیدگرفتگی نیز باتری‌هایی به همراه دارند.

کاربرد GPS

کاربرد GPS

 

بیشتر بخوانید : سنسور دور موتور چیست؟(بررسی نحوه عملکرد)

حقایق جالب در مورد ماهواره‌های GPS 

  1.  اولین ماهوارهٔ GPS در سال ۱۹۷۸ پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.
  2.  راکت‌های کوچکی برای حفظ موقعیت این ماهواره ها ساخته شده که به آنها NAVSTAR  می‌گویند و در سال ۱۹۹۴ یک مجموعه کامل از ۲۴ ماهواره NAVSTAR کامل گردید.
  3.  هر ماهواره برای ساخت حدود ۱۰ سال ساخته شده است و پس از این مدت تعویض می‌شود.
  4.  وزن یک ماهواره GPS تقریباً ۱۰۰۰ کیلوگرم و طول باتری‌های خورشیدی حدود ۵ ونیم متر است.
  5. انرژی مصرفی در هر ماهواره فقط ۵۰ وات یا کمتر است.

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور ,  ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x