خدمات پشتیبانی

سنسور ضربه چطور عمل میکند؟

سنسور ضربه چیست؟

سنسور ضربه یا (شوک) یکی از عناصر اصلی سیستم هشدار امنیتی است. به لطف این حسگر ، ما به عنوان دارندگان اتومبیل می توانیم از آنها در برابر تجاوزات یا سرقت های احتمالی محافظت کنیم.

سنسور ضربه وسیله ای کوچک ، جمع و جور و نامحسوس است که بر روی سطحی که قابل ضربه باشد سوار می شود و در صورت ضربه یا حرکت ناگهانی دیگر ، سنسور زنگ هشدار را به کامپیوتر می فرستد و آن را فعال می کند. واکنش این سنسور  آنی و حیرت آور است و از آنجا که صدای سیگنال بسیار بلند است ، باعث می شود افراد متجاوز به سرعت اهداف خود را کنار گذاشته و فرار کنند.

سنسور ضربه چیستنحوه ی عملکرد سنسور ضربه

سنسور ضربه در دو حالت کار می کند. حالت اول حالت هشدار است و این حالت هنگامی فعال می شود که وسیله نقلیه یا اشیا با ضربه یا لمس ناحیه ای که سنسور در آن نصب شده است را لمس کند. در این حالت ، سنسور با انتشار چندین بوق کوتاه واکنش نشان می دهد ، که می تواند با چراغ های چشمک زن (در مورد ماشین) ترکیب شود.مزیت این حالت این است که وقتی بطور مثال گربه ای روی کاپوت ماشین می پرد یا بچه ها با توپ به آن ضربه می زنند بوق طولانی نمی زند.

حالت دوم عملکرد حالت هشدار است و فقط در صورت وارد آمدن نیروی زیادی به جسم یا وسیله نقلیه فعال می شود ، به عنوان مثال پنجره ای شکسته یا سعی در سرقت وجود دارد. در چنین شرایطی ، سنسور شوک سیگنال فوری را به کنسول هشدار می فرستد و بوق مداوم و بلند را از خود ساطع می کند.

برای اینکه سنسور ضربه بتواند تأثیر واقعی را از ضربه های تصادفی و تداخل تصادفی تشخیص دهد ، دارای کنترل دو منطقه ای است یا به عبارت دیگر ، یک سیستم داخلی دارد که می تواند بین تأثیرات تشخیص دهد. (تشخیص در دو منطقه)خود سنسورها بسته به اصل عملکرد فیزیکی آنها به طور عمده به انواع تقسیم می شوند:
پیزوالکتریک و مگنتودینامیک

سنسورهای ضربه پیزوالکتریک از توانایی صفحه پیزوالکتریک برای ایجاد تنش خمشی استفاده می کنند. این نوع سنسور شوک ارزان است ، نصب آن آسان است ، اما یک اشکال بزرگ دارد. آنها به لرزش های با فرکانس بالا بسیار حساس هستند و به کوچکترین لرزش ها یا صداهای جانبی مانند صدای زنگ هشدار دیگر ، رعد و برق ، سر و صدا و دیگران واکنش نشان می دهند .علاوه بر این ، آنها تحت تأثیرات حرارتی قرار می گیرند و حساسیت سنسور بسته به دمای خارج افزایش یا کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید : سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

کاربرد سنسور ضربه و نحوه ی نصب آن

در مورد نصب سنسورهای شوک در بین کارشناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی از آنها معتقدند که سنسورهای ضربه باید روی قسمتهای آهنی اتومبیل نصب شوند و باید به طور محکم بسته شوند تا در معرض لرزش های خارجی قرار نگیرند.با این حال ، به گفته کارشناسان دیگر ، نصب سنسورها روی آهن اشتباه بزرگی است ، زیرا بیشتر دامنه توسط آهن جذب می شود و سنسور نمی تواند داده ها را به درستی بخواند و اغلب در برابر تأثیرات ضعیف واکنش نشان می دهد.طی سالهای گذشته آزمایشهای زیادی انجام شده است تا بتوانید به این سوال پاسخ دهید که بهترین مکان برای نصب سنسور ضربه  چیست ، و به نظر می رسد که در سالهای اخیر در مورد نصب  زیر داشبورد ماشین ،نتایج خوبی حاصل شده است.

چطور سنسور ضربه را تنظیم کنیم؟

اگر ما متخصص نیستیم ، بهترین راه حل در این مورد مراجعه به یک سرویس تخصصی برای پیکربندی سنسور است. با این حال ، اگر تصمیم داریم خودمان نصب سنسور را انجام دهیم ، باید موارد زیر را انجام دهیم :البته ابتدا باید بفهمیم که سنسور در کجا نصب شده است. همانطور که اشاره کردیم ، سنسور شوک معمولاً یا در زیر تابلو یا روی زمین ، درست در زیر تابلو نصب می شود. اگر اتومبیل دارای زنگ هشدار داخلی باشد ، معمولاً محل قرارگیری سنسور شوک در دفترچه راهنمای خودرو به عنوان نوکر خدمت مشخص شده است.
وقتی سنسور پیدا شد ، برای پیچاندن پیچ به پیچ گوشتی مناسب نیاز داریم که حساسیت بهینه سنسور ضربه را تعیین می کند. دستورالعمل هایی روی خود دستگاه وجود دارد که طبق آنها می توانیم بدانیم کجا را بچرخانیم تا حساسیت دستگاه کاهش یا افزایش یابد.

مزایا و معایب سنسور ضربه

سنسورهای شوک مزایا و معایب خاص خود را دارند ، مانند:

برخی از سنسورها بیش از حد به تأثیرات خارجی حساس هستند و فقط در حالت “زنگ خطر” کار می کنند. یعنی آنها حتی به کوچکترین لرزش نیز حساس هستند و می توانند ما را به عنوان صاحبان اتومبیل و همسایگان که در اطراف ما زندگی می کنند دیوانه کنیم.
همچنین مدل هایی وجود دارد که به نصب حرفه ای نیاز دارند. این مدل ها را نمی توان در نزدیکترین ایستگاه خدمات در خانه نصب کرد ، اما نیاز به نصب در یک سرویس تخصصی و پرداخت هزینه خدمات حرفه ای دارد.

امبدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نطرات خود رابا ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : انکودر چیست و چه کاری انجام میدهد؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x