خدمات پشتیبانی

سنسور دور موتور چیست؟ (بررسی نحوه عملکرد)

سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور مهمترین سنسور سیستم مدیریت موتور است. علاوه بر سرعت ، این سنسور همراه با چرخ ماشه موقعیت میل لنگ را تعیین می کند.

سنسور دور موتور چگونه کار میکند؟

میل لنگ به پیستون ها و از طریق چرخ دنده و کلاچ به گیربکس متصل می شود ، حرکت های خطی بالا و پایین پیستون ها را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

این چرخش میل لنگ همان چیزی است که به موتور نیرو می بخشد و باعث حرکت خودرو می شود. سنسور سرعت و موقعیت میل لنگ این سرعت چرخش و همچنین موقعیت میل لنگ را ردیابی می کند.

میل بادامک که توسط یک تسمه یا زنجیر تایمینگ توسط میل لنگ رانده می شود و با نیمی از سرعت میل لنگ می چرخد ، دریچه ها را باز و بسته می کند. در نزدیکی نصب شده ، سنسور موقعیت میل بادامک وظیفه اندازه گیری موقعیت میل بادامک را بر عهده دارد.

این سیگنال ، همراه با موقعیت میل لنگ ، برای تعیین اینکه کدام سیلندر در حال حاضر در جریان برق است استفاده می شود. ECU برای تعیین زمان تزریق سوخت و کار با شمع به این سیگنال نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : سنسور ژیروسکوپ و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

 

سنسور دور موتور
انواع سنسور دور موتور

سنسورها در ۳ نوع موجود هستند.
• سنسور تغییر پذیری متغیر
• سنسور اثر HALL
• سنسور OPTO

سنسور VR
این سنسور از یک آهن ربا تشکیل شده است که دور آن سیم پیچ می شود. با حرکت یک قطعه فلز به سمت سنسور ، میدان مغناطیسی تغییر می کند. وقتی فلز را از سنسور دور می کنیم همین اتفاق می افتد.

تغییر میدان مغناطیسی در سیم پیچ سنسور ولتاژ ایجاد می کند. اگر جسم فلزی به سمت آن حرکت کند ولتاژ مثبت خواهد بود ، اگر جسم فلزی از آن دور شود ولتاژ منفی خواهد بود.

بنابراین سیگنال دریافتی از سنسور یک ولتاژ مثبت و منفی متغیر است. ولتاژ متناوب. ما برای هر دندان چرخ ماشه یک سینوس جدید می بینیم.

ولتاژ تولید شده توسط این سنسور متفاوت است. در سرعت شروع این تقریباً ۱ ولت خواهد بود (در موقعیت AC اندازه گیری می شود). اگر موتور دور زیادی بزند ، این می تواند به ۱۰۰ ولت هم برسد.

سنسور اثر HALL
این سنسور آهنربا خاص خود را دارد ، اما همچنین یک قطعه الکترونیکی دارد که به مجاورت یک آهنربا پاسخ می دهد. در مورد سنسور HALL با آهنربا داخلی ، فلز چرخ ماشه اطمینان حاصل می کند که مغناطیس به سنسور برسد.

اگر در نزدیکی فلز وجود داشته باشد ، بیشتر سنسورهای HALL به زمین تبدیل می شوند. در صورت عدم وجود فلز در این نزدیکی ، این سیگنال قطع می شود.

بنابراین سنسور موج سینوسی تولید نمی کند و ولتاژ قابل اندازه گیری نیست. برای ایجاد سیگنال سوئیچینگ مقاومت “pull-up” لازم است.

سنسور OPTO
این یک سنسور قفل نور است. این مورد در بعضی از اتومبیل های ژاپنی دیده می شود. به عنوان مثال در سیستم میتسوبیشی ۴G63 ، که در اولین مزدا MX-5 استفاده شده است. از نظر اتصال در شناسایی ، همان رفتار سنسور HALL را دارد.

پیامدهای خرابی سنسور دور موتور

سنسور موقعیت میل لنگ سیگنال اصلی ورودی را برای ECU ارائه می دهد. برخلاف بسیاری از سنسورهای دیگر ، که در صورت خرابی ، ECU می تواند مقدار پیش فرض را محاسبه کرده و موتور را روشن نگه دارد ، این مورد در مورد سیگنال سنسور دور موتور صدق نمی کند.

بدون این سیگنال ، ECU نمی تواند موتور را روشن نگه دارد و در نتیجه خراب می شود.در صورت خرابی سنسور میل بادامک ، عواقب آن کمتر است ، اما ممکن است رانندگان با شروع تأخیر مواجه شوند.

علاوه بر این ، اگر موتور مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپ باشد ، از آنجایی که از سیگنال سنسور میل بادامک برای نظارت بر این عملکرد استفاده می شود ، مزاحمت ایجاد می شود. موتور همچنان کار خواهد کرد ، اما با کاهش قدرت و عملکرد.

سنسورها فواصل تبادل اختصاصی ندارند وجود آب در رابط یا سنسور ، خراب شدن سیم ها و سن از عواملی هستند که ممکن است در خرابی سنسورهای دور موتور و موقعیت به وجود می آید. برای جلوگیری از خراب شدن این قطعات ، توصیه می شود که آنها را در چند وقت یکبار خودرو تعویض کنید.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور اثر انگشت و بررسی عملکرد آن

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور ,  ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x