خدمات پشتیبانی

چطور جلوی نفوذ رطوبت از طریق کابل ترانسمیترهای فشار غوطه‌ور را بگیریم؟

اگر می‌خواهید سطح یک مایع را به سادگی و با اطمینان بالا اندازه‌گیری کنید، اکثر افراد این کار را با استفاده از اندازه‌گیری فشار هیدرواستاتیک انجام می‌دهند، مثلا با یک ترانسمیتر فشار غوطه‌ور یا اصطلاحا یک لول پروب (Level Probe).

خصیصه‌ی غوطه‌ور شدن، یعنی در معرض محیط پیرامون (عموما فرآورده‌ای بر پایه‌ی آب) بودن است.

در معرض بودن تنها محدود به بخش‌های خیس‌شونده‌ی پوشش سنسور فشار نمی‌شود، بلکه به کل طولی از کابل که غوطه‌ور می‌شود نیز مرتبط می‌شود.

به علاوه، خارج از بخش‌هایی از لول پروب که مستقیما غوطه‌ور می‌شوند، کابل و به خصوص بخش انتهایی کابل، معمولا به خاطر ریزش آب، باران و میعان در معرض رطوبت قرار می‌گیرند.

این مساله نه تنها در زمان عملیات رخ می‌دهد، بلکه در زمان نصب و راه‌اندازی حتی بیشتر رخ می‌دهد، یا در زمان‌هایی که نگهداری و مجهزسازی مجدد مورد نیاز است.

بدون توجه به کاربرد مورد نظر، چه در تصفیه آب و فاضلاب باشد یا در نظارت بر مخزن، نفوذ رطوبت به دو سر کابل ترانسمیتر غوطه‌ور فشار، بدون وجود اقدامات محافظتی کافی، می‌تواند زودتر از موعد و به شکل غیرقابل بازگشت رخ بدهد و تقریبا در تمام موارد، به خرابی زودتر از موعد تجهیز منجر خواهد شد.

باید با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه توسط کاربر، از نفوذ رطوبت به خروجی کابل و از آنجا به داخل قطعات الکترونیکی سنسور فشار غوطه ور به شکل فعالانه جلوگیری شود.

برای اندازه‌گیری سطح با بالاترین دقت و درستی، فشار محیطی متغیر در بالای فرآورده‌ی مایع، که روی مایع «استراحت می‌کند»، باید در برابر فشار هیدرواستاتیک موثر بر سنسور فشار جبران شود (این مطلب را بخوانید: اندازه‌گیری سطح هیدرواستاتیک).

  سنسور فشار چیست؟ چگونه سنسور فشار مناسب انتخاب کنیم؟

Ventilation tube
بنابراین منطقی است که اگر اقدامات محافظتی کافی اتخاذ نشود، یک ریسک دائمی در زمینه‌ی خرابی به دلیل نفوذ رطوبت وجود دارد (هم از طریق لوله تهویه و هم از طریق خود کابل).

برای جبران فشار محیطی که روی فرآورده «استراحت می‌کند»، یک لوله تهویه از المان سنسور داخل لول پروب، داخل کابل رفته و از لول پروب در انتهای کابل خارج می‌شود.

به دلیل فعالیت کاپیلاری داخل لوله تهویه استفاده شده برای جبران فشار محیطی، رطوبت ممکن است از محیط پیرامون به سنسور منتقل شود.

در نتیجه نه تنها هوا، بلکه رطوبت نیز به لوله نفوذ می‌کند و ممکن است به سنسور داخل پروب و قطعات الکترونیکی نزدیک آن به شکلی جبران‌ناپذیر آسیب ببیند.

این می‌تواند به خطای اندازه‌گیری منجر شود و در بدترین حالت، حتی به خرابی لول پروب منتهی شود.

برای جلوگیری از خرابی زودتر از موعد، باید کاملا از نفوذ رطوبت به لوله تهویه جلوگیری شود. برای محافظت بیشتر در برابر نفوذ رطوبت از طریق لوله تهویه، می‌توان از یک المان فیلتر نفوذپذیر در برابر هوا اما غیر قابل نفوذ در برابر آب در انتهای لوله تهویه استفاده کرد.
bare wires
همچنین نباید انتقال مایعات از طریق بارهای با رطوبت بالا از طریق بخش‌های داخلی کابل که به شکل محدود محافظت شده (همچون در طول سیم‌ها) را نادیده گرفت؛ این بخش‌ها ممکن است تا خود ترانسمیتر غوطه‌ور فشار ادامه داشته باشند.

به دلیل پدیده انتشار مولکولی و اثرات کاپیلاری، هرگز نمی‌توان تضمین کرد که محافظتی ۱۰۰ درصد در تمام طول عمر ترانسمیتر غوطه‌ور فشار محقق شود.

در نتیجه توصیه می‌شود که کابل همیشه در یک جعبه تقسیم ضد آب با محافظت IP مناسب (مثلا IP65) قرار بگیرد که با محل نصب منطبق است.

  عوامل موثر بر عملکرد سنسور فشار پایین

اگر جعبه تقسیم در معرض شرایط دمایی و آب و هوایی متغیر قرار بگیرد، توصیه می‌شود که به یکسان‌سازی فشار کنترل شده توجه کنید تا از شکل‌گیری میعان یا عرق کردن و اثرات پمپ جلوگیری شود.

برای رسیدگی به این نیازمندی فنی، به عنوان یک لوازم جانبی برای ترانسمیتر غوطه‌ور فشار، این امکان وجود دارد که یک جعبه تقسیم با پوسته‌ی داخلی نفوذپذیر در برابر هوا اما غیر قابل نفوذ در برابر آب سفارش دهید.

در نهایت نفوذ رطوبت ممکن است نه از انتهای باز کابل، بلکه از طریق آسیب مکانیکی به روکش کابل یا در نتیجه‌ی انتشار مایع به دلیل مقاومت نامناسب شیمیایی متریال کابل رخ بدهد.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x