خدمات پشتیبانی

سنسور دریچه گاز چگونه عمل می کند؟

سنسور دریچه ی گاز چیست؟

سنسور دریچه گاز بخشی از سیستم های مدیریت سوخت در وسایل نقلیه را تشکیل می دهند. در این مقاله به بررسی دریچه ی گاز و علایم خرابی آن میپردازیم.

درون هر وسیله ی نقلیه ایی، دریچه گاز وجود دارد. دریچه گاز با فشرده شدن پدال گاز باز می شود. از سنسور  دریچه گاز برای اندازه گیری میزان باز بودن دریچه گاز استفاده می شود و بنابراین میزان هوای قابل ورود به منیفولد ورودی موتور را کنترل می کند.
سنسور دریچه گاز روی بدنه دریچه گاز سوار شده و حرکات باز و بسته شدن دریچه گاز را اندازه گیری می کند و این موارد به یک ماژول کنترل موتور ، این اطلاعات و همچنین سایر اندازه گیری ها از جمله ارسال می شوند: دما ، دور موتور و جریان هوای جرم (MAF) توسط ماژول کنترل موتور برای تعیین میزان سوخت تزریق شده به موتور و زمان جرقه استفاده می شود. بسیاری از سنسورهای موقعیت دریچه گاز از فناوری غیر تماسی مانند: از هال افکت ، فناوری های مغناطیسی یا القایی استفاده می شود.

سنسور دریچه گاز

اهمیت سنسور موقعیت دریچه گاز چیست؟

بدون سنسور  گاز ، هیچ راهی برای ماژول کنترل موتور وجود ندارد تا بتواند میزان سوخت مورد نیاز را کنترل کند یا بتواند زمان جرقه زنی را به طور موثر باعث افزایش یا توقف موتور کند ، این می تواند برای راننده و جاده های دیگر بسیار خطرناک باشد.

علایم خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز می تواند از چند جهت خراب شود ، همه اینها در بهترین حالت باعث صرفه جویی در مصرف سوخت  و محدودیت در عملکرد می شود که در بدترین حالت ممکن است خطر ایمنی را برای شما و سایر رانندگان ایجاد کند. این سنسور می تواند به تدریج یا یک باره خراب شود. در بیشتر موارد ، در صورت شناسایی خرابی TPS ، چراغ موتور Check روشن می شود. همچنین ، در صورت شناسایی خرابی ، اکثر تولیدکنندگان حالت عملکرد “لنگ خانه” را با کاهش قدرت ارائه می دهند. این هدف حداقل به راننده این امکان را می دهد تا از یک بزرگراه شلوغ به روشی ایمنتر خارج شود.

بیشتر بخوانید : انکودر چیست و چه کاری انجام میدهد؟

در اینجا  به برخی از علائم متداول سنسور دریچه ی  گاز میپردازیم:

۱- اتومبیل شتاب نمی گیرد  و یا در هنگام شتاب فاقد قدرت است:
 ممکن است این احساس به وجود بیاید که اتومبیل به سادگی آنطور که باید،شتاب نمی گیرد .ممکن است  شتاب بگیرد اما فاقد قدرت است . از طرفی هم   ممکن است  اتومبیل شما هنگام رانندگی به طور ناگهانی سرعت بگیرد ، حتی اگر پدال گاز را فشار نداده باشید. در صورت بروز این علائم ، احتمال اینکه با TPS مشکلی داشته باشید وجود دارد.

۲- موتور به راحتی کار نمی کند و یا بیش از حد کند کار می کند یا متوقف می شود:
اگر اتومبیل شما  شروع کرد به  احتراق ناقص در موتور یک علامت هشدار دهنده از یک TPS ناموفق می باشد. باید منتظر بمانید تا این بررسی شود!

۳- اتومبیل شتاب می گیرد ، اما از سرعت نسبتاً پایین فراتر نمی رود یا به سمت بالا حرکت نمی کند:
این یکی دیگر از حالت های خرابی TPS است ، که نشان می دهد به طور کاذب قدرت درخواستی را با پای پدال گاز شما محدود می کند. ممکن است متوجه شوید که اتومبیل شما شتاب می گیرد ، اما فراتر از سرعت ۲۰ – ۳۰ MPH نیست. این علامت اغلب همراه با رفتار از دست دادن قدرت است.

۴- اگر چراغ موتور با هیچ روشی روشن نشد:
اگر مشکلی با TPS خود دارید ممکن است چراغ Check Engine روشن شود. هرچند که همیشه اینگونه نیست ، بنابراین منتظر روشن نشدن Check Engine Light باشید. اگر هر یک از علائم بالا را دارید ، وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا منبع مشکل پیدا شود.سنسور  دریچه گاز برای بدست آوردن توان و بازده سوخت مطلوب از وسیله نقلیه در هر شرایط رانندگی کلیدی است. همانطور که علائم ذکر شده در بالا مشخص است ، خرابی این جز component دارای پیامدهای جدی ایمنی است و باید بلافاصله توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی شود.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x