خدمات پشتیبانی

سنسورهای بی‌سیم (مزایا، انتخاب درست و سوالات متداول)

سنسورهای بی‌سیم ابزار اندازه‌گیری استانداردی هستند که مجهز به ترانسمیترهایی برای تبدیل سیگنال‌های ابزارهای کنترل فرآیند به مخابره رادیویی هستند. سیگنال رادیویی توسط یک گیرنده (ریسیور) دریافت و تفسیر می‌شود و بعد این سیگنال بی‌سیم را با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری، به یک خروجی خاص و دلخواه، مانند جریان آنالوگ یا تحلیل داده‌ها تبدیل می‌کند.

مزایای اصلی استفاده از سنسورهای بی‌سیم چیست؟

ایمنی: ابزارهای بی‌سیم را می‌توان در مکان‌هایی استفاده کرد که دسترسی به آن‌ها به دلیل شرایط شدید و سخت محیطی، مثل دمای بالا، pH، فشار و غیره دشوار است.

با استفاده از سنسورهای بی‌سیم، اپراتورها می‌توانند به شکل پیوسته روی فرآیندها در محیط‌های خطرناک نظارت کنند و داده‌ها را به اپراتوری در یک مرکز نظارت، واقع در فاصله‌ای ایمن و دورتر گزارش و ارسال کنند.

اندازه‌گیری بی‌سیم همچنین برای به دست آوردن داده‌ها در مکان‌هایی مفید است که دسترسی به آن‌ها سخت است.

راحتی: از سنسورهای بی‌سیم می‌توان برای تشکیل یک وب/شبکه استفاده کرد، که به یک مهندس این امکان را می‌دهد که بر تعدادی مکان مختلف، از یک ایستگاه نظارت کند. به این شکل، کنترل متمرکز روی یک کارخانه فراهم می‌شود. علاوه بر این، تعدادی از سنسورهای بی‌سیم، توانایی ایجاد یک صفحه وب منحصر به فرد را دارند که داده‌های لحظه‌ای (با دقت دقیقه) را ایجاد می‌کند و در هر نقطه از جهان قابل دسترسی است.

کاهش هزینه‌ها: کنترل فرآیند به شکل بی‌سیم، می‌تواند هزینه نظارت بر کارخانه و فعالیتِ روزمره آن را کاهش دهد، که این کار را با از بین بردن نیاز به سیم‌های اکستندر، مجرای سیم، کانال‌های ارتباطی و سایر لوازم جانبی پرهزینه کاهش دهد.

سنسور بی‌سیم مناسبِ کاربرد خود انتخاب کنید

ترانسمیترهای بی‌سیم

ترانسمیترها از سنسورهای علمی مانند ترموکوپل، سنسور فشار، فلومترها و… برای اندازه‌گیری یک کمیت خاص در یک فرآیند استفاده می‌کنند و سپس داده‌ها را از طریق سیگنال‌های رادیویی به یک گیرنده (ریسیور) مخابره می‌کنند.

ترانسمیترهای-بی‌سیم

ریسیورهای بی‌سیم (گیرنده‌های بی‌سیم)

گیرنده‌ها (ریسیورها) داده‌های بی‌سیم را دریافت و تفسیر می‌کنند. گیرنده، سیگنال رادیویی را «می‌خواند» و آن را به خروجی مورد نظر مانند بسته شدن کنتاکت، خروجی آنالوگ یا نمایشگر دیجیتال تبدیل می‌کند؛ برخی از گیرنده‌ها حتی می‌توانند داده‌ها را برای نرم‌افزارهای پیشرفته خروجی بگیرند (export کنند).

ریسیورهای-بی‌سیم-گیرنده‌های-بی‌سیم

ترنسیورها (فرستنده-گیرنده)

ترنسیورها، شامل ترانسمیتر و گیرنده، در یک دستگاه هستند. توانایی پخشِ مجدد سیگنال‌ها باعث می‌شود ترنسیورهای بی‌سیم بتوانند برد شبکه اندازه‌گیری بی‌سیم شما را افزایش دهند.

 

  سنسور دود ، فرشته ی نجات زندگی شما!

 

سوالات متداول سنسورهای بی سیم

هنگام انتخاب یک ابزار اندازه‌گیری بی‌سیم چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

نوع اندازه‌گیری: مهم است که بدانیم چه چیزی قرار است اندازه‌گیری شود. ترانسمیترهای بی‌سیم (که دارای کنترل و اندازه‌گیری فرآیند بی‌سیم هستند) معمولا کارکرد منحصر به فردی دارند. سنسورها به طور خاص برای دما، فشار، دبی و غیره طراحی شده‌اند و باید بر همین اساس انتخاب شوند.

دقت و زمان پاسخگویی: اندازه‌گیری باید چقدر دقیق باشد و اندازه‌گیری باید با چه سرعتی بروزرسانی شود؟ بیشتر سنسورهای بی‌سیم به اندازه انواع سیمی سنسورها، دقیق هستند؛ با این حال، خوانش‌ها معمولا برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، هر چند ثانیه یکبار مخابره می‌شوند. اگر اندازه‌گیری آنی و فوری، ضروری است، این مورد باید در هنگام انتخاب ترانسمیتر بی‌سیم در نظر گرفته شود، چون برخی از مدل‌ها ممکن است زمان پاسخگویی مطلوب را ارائه ندهند.

بُرد: برد سنسورهای بی‌سیم بسیار متفاوت است. برخی از آنها برای کاربردهای داخلی و با بُرد کوتاه چند صد متری طراحی شده‌اند، در حالی که سنسورهای دیگر می‌توانند داده‌ها را به گیرنده‌ای مخابره کنند که چندین کیلومتر دورتر قرار دارد. بدون در نظر گرفتن ظرفیت و توانایی سنسور، بُرد یک سیگنال بی‌سیم همیشه توسط موانع محدود می‌شود. مخابره با عبور از ماشین‌ها، دیوارها و سازه‌ها، قدرت سیگنال را کاهش می‌دهد و ظرفیت برد را کاهش می‌دهد. در نتیجه، برد ترانسمیتری که در محیط داخلی قرار دارد، معمولا به طور قابل توجهی کمتر از ترانسمیتری با همان مشخصات است که در محیط باز و خارجی، سیگنال خود را پخش و مخابره می‌کند.

فرکانس: فرکانس مخابره‌ی رادیویی نیز باید در نظر گرفته شود. قوانین بسته به کشور و منطقه متفاوت هستند، در هر منطقه و کشور، بخش خاصی از طیف بی‌سیم بدون نیاز به مجوزهای خاص، قابل استفاده است. در ایالات متحده آمریکا ۹۱۵MHz و ۲٫۴GHz (وای‌فای) فرکانس‌های اصلی هستند که کارخانه‌ها می‌توانند برای مخابره سیگنال استفاده کنند. به عنوان بخشی از باند صنعتی، علمی و پزشکی، کاربران برای فعالیت روی این فرکانس‌ها، نیازی به مجوز رادیویی ندارند. در اروپا، محصولات بی‌سیم معمولا روی ۸۶۸MHz یا ۲٫۴GHz کار می‌کنند. به دلیل الزامات قانونی، محصولات ممکن است فقط در مناطق خاصی در دسترس باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x