خدمات پشتیبانی

سنسور گاز متان چیست؟چه کاربردهایی دارد؟

سنسور گاز متان چیست؟

سنسور گاز متان دستگاهی است که به عنوان بخش جدایی ناپذیر از یک سیستم تشخیص گاز ثابت برای اهداف نظارت و تشخیص سطح متان در هوا  استفاده می شود.همین ۳۰ سال پیش ،  معدنچیان هنوز از قناری ها برای  تشخیص میزان بالای متان یا مونوکسید کربن موجود در معدن استفاده قرار میکردند تا آنها را  هشدار دهند.

خوشبختانه ، امروزه تکنولوژی سنسور در حال حاضر پیشرفت است ، و تعداد بیشتری از انتخاب برای تشخیص گاز وجود دارد.در این مقاله سعی کردیم شما را با  انواع سنسورهای متان و کاربردهای آن آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید : تشخیص موقعیت گیره در ربات ها با سنسور القائی

بیشتر بخوانید : بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

گاز متان چیست؟

گاز متان از تخمیر مواد آلی حاصل می شود و همچنین می تواند از تقطیر ذغال سنگ و گاز طبیعی حاصل شود. گرما و فشار این سیاره بر زیست توده گیاهان مرده تأثیر می گذارد ، بنابراین مولکول های کربن غنی از انرژی آن به موادی تبدیل می شوند که استخراج متان از آنها اتفاق می افتد.

.متان جز اصلی گازهای  طبیعی است. احتراق متان باعث آزاد شدن انرژی می شود که به صورت گاز طبیعی است. می توانید از این انرژی در خانه ها و مشاغل استفاده کنید.

کاربرد متان در  صنعت

متان ، به صورت گاز طبیعی ، برای صنایع مختلفی مهم است. یکی از  مصرف کنندگان گاز طبیعی صنعتی  شرکت هایی هستند که کاغذ درست می کنند.

پردازنده های مواد غذایی ، پالایشگاه های نفت و شرکت هایی که با سنگ ، خاک رس و شیشه کار می کنند ، از انرژی آزاد شده متان استفاده می کنند.

احتراق بر پایه متان به مشاغل کمک می کند تا محصولات  خشک  را  ضد عفونی کنند. استفاده از گاز طبیعی متان در محیط های تجاری نیز گاهی اوقات به مصارف خانگی شباهت دارد.

کاربرد متان در مصارف خانگی

برخی از مصرف کنندگان هنگام پخت و پز از متان موجود در گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. از آن برای گرم کردن و خنک کردن خانه ها نیز استفاده می شود.

به عنوان مثال ، بعضی از خانه ها از گاز طبیعی متان برای گرم کردن آب خود استفاده می کنند. یکی دیگر از موارد معمول استفاده در خانه ، شومینه گاز طبیعی است.

بیشتر بخوانید : انواع سنسوردی اکسید کربن و کاربرد آن

بیشتر بخوانید : فلو سوئیچ چیست؟ چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید : آسانسور (بررسی تخصصی)

چرا باید از سنسور گاز متان استفاده کنیم؟

گاز طبیعی که عمدتا از متان تشکیل شده است ، به طور گسترده ای در تولید برق استفاده می شود. اما چون  متان یک گاز گلخانه ای است ، به شدت قابل اشتعال است و می تواند مخلوط های انفجاری را در هوا تشکیل دهد.

نشت متان می تواند نتایج مخربی داشته باشد ، بنابراین تشخیص نشت در هنگام استخراج ، حمل و نقل و تولید برق طبیعی امری حیاتی است.
در صنایع شیمیایی تولید  ، متانول ، اسید استیک و سایر مواد شیمیایی کالا به سنسورهای گاز متان بستگی دارند تا اطمینان حاصل شود که فرآیندها به طور ایمن و کارآمد کار می کنند.

اندازه گیری سطح جوی متان برای نظارت بر تغییر شرایط محیطی که ممکن است بر محیط زیست و سلامت انسان تأثیر بگذارد ، مهم است.


سنسور گاز متان


سنسورهای تشخیص گاز متان  در بازار

انواع مختلفی از سنسورهای گاز متان در بازار موجود است که در ادامه با هم بررسی میکنیم:

۱-سنسورهای یونیزه شعله (FIDs)
FID ها از یک شعله هیدروژن برای یونیزه کردن گاز متان استفاده می کنند. گاز یونیزه جریان الکتریکی را هدایت می کند که برای تعیین غلظت گاز اندازه گیری می شود.

اگرچه FID ها سریع و دقیق هستند اما به وجود منبع هیدروژن ، شعله باز و منبع هوای تمیز نیاز دارند. در نتیجه ، FID ها برای برخی از برنامه ها مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید :سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید

بیشتر بخوانید : سنسور دور موتور چیست؟(بررسی نحوه عملکرد)

۲-سنسورهای کاتالیزوری
سنسورهای کاتالیزوری واکنش بین متان و اکسیژن را کاتالیز می کنند ، در نتیجه باعث تولید گرما و تغییر مقاومت در سنسور می شود که می توان غلظت متان را از آن محاسبه کرد.

اگرچه سنسورهای کاتالیزوری ارزان و مقاوم هستند ، اما برای عملکرد به اکسیژن نیاز دارند و مستعد مسمومیت ، پخت و آلودگی هستند. در نتیجه ، کالیبراسیون و تعویض منظم مورد نیاز است.

۳-حسگرهای نیمه هادی
به روشی مشابه سنسورهای کاتالیزوری ، حسگرهای نیمه رسانا با متان واکنش می دهند و باعث تغییر مقاومت می شوند که برای محاسبه غلظت گاز استفاده می شود.

به طور مشترک با سنسورهای کاتالیزوری سنسورهای نیمه هادی مستعد آلودگی و مسمومیت هستند.

۴-سنسورهای الکتروشیمیایی
سنسورهای الکتروشیمیایی متان را در الکترود اکسید کرده یا کاهش می دهند تا جریانی تولید کنند که برای تعیین غلظت گاز استفاده می شود. به دلیل تماس بین جو و الکترود ، خوردگی و آلودگی شیمیایی می تواند رخ دهد.

سنسورهای الکتروشیمیایی نیاز به تعویض مکرر دارند.

۵-سنسور مادون قرمز
سنسورهای مادون قرمز(IR) از یک پرتو IR برای شناسایی و کمی سازی گازهای موجود در جو استفاده میکنند. گرچه سنسورهای مادون قرمز نسبت به برخی حسگرهای دیگر کمی گران ترند ، اما مقاوم و ماندگار هستند.

در نتیجه ، حسگرهای مادون قرمز به فناوری غالب برای تشخیص طیف وسیعی از گازها تبدیل شده اند.
مزایای سنسور های مادون قرمز:
سنسورهای IR دارای یک سیستم ایمن در برابر خرابی هستند که ناشی از این است که سیگنال های کوچک نشان دهنده غلظت بالای گاز است ، در حالی که در سنسورهای دیگر سیگنال کم یا بدون گاز به معنای صفر یا پایین بودن گاز است غلظت اگر مبهم یا خراب شود ، هیچگونه تشعشع IR ثبت نمی شود و زنگ خطر ایجاد می شود.

علاوه بر این ، برخلاف سایر سنسورهای موجود ، نشان دهنده های  IR با گاز متان تداخل پیدا نمی کنند. گاز و هرگونه آلودگی موجود در جو تنها با یک پرتو نور برهم کنش دارند.

در نتیجه ، نشان دهنده  از آسیب محافظت می شود و طول عمر بالایی دارداین نوع نسبت به  سنسورهای دیگر ، ردیاب های IR زمان پاسخ سریع  تر و نتایج دقیق تری  را ارائه می دهند.

در حالی که سنسورهای کاتالیزوری ، نیمه هادی ، الکتروشیمیایی و FID نیاز به وجود گاز هدف در غلظت های زیر حد انفجار، پایین دارند ، سنسورهای IR می توانند غلظت های گاز ۰-۱۰۰٪ را با دقت اندازه گیری کنند. علاوه بر این ، سنسورهای IR برای کار به اکسیژن یا گازهای خارجی احتیاج ندارند.

معایب سنسورهای مادون قرمز:

این سنسورها  می توانند تحت تأثیر تغییرات دما و فشار قرار بگیرند.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور فشار چیست؟ – چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید : بررسی تخصصی سنسور گاز (صفر تا صد)

بیشتر بخوانید : جی پی اس چیست؟ چه کاربردی دارد؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

 

  سنسور فاصله و هرآنچه راجب آن باید بدانید (بررسی کامل)
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x