خدمات پشتیبانی

درجه بندی IP68 : آیا همه جا یکسان است؟

معمولا تصور می‌شود که دستگاه‌هایی که درجه بندی IP68 دارند، مناسب غوطه‌ور شدن زیر آب برای مدتی طولانی در هر عمقی هستند.
تمام دستگاه‌هایی که درجه بندی IP68 هستند، مناسب غوطه‌وری پیوسته نیستند، برخی تنها یک درجه‌بندی موقت برای حفاظت از غوطه‌وری موقت و گاه به گاه دارند.

محصولات سنسور فشار

 

به طور مثال، یک ترانسمیتر فشار نصب شده زیر سطح زمین، در برابر سیل در فصل‌های بارش سنگین آسیب‌پذیر است. در این کاربردها، ترانسمیتر فشار تنها لازم است که برای چند روز مورد حفاظت باشند.

آسیب‌پذیرترین بخش یک ترانسمیتر فشار در برابر نفوذ آب، رابط الکتریکی است و عموما یک کانکتور الکتریکی پیوند دهنده با مشخصات غوطه‌وری موقت، در مناطقی که خطر سیل وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به ویژه مهم است که مدت زمان تعیین شده برای درجه بندی IP68 موقت در مناطق سیل‌خیز را در نظر بگیرید، چون مدت زمان مورد نیاز برای هر خطر سیل متفاوت است.

نکته‌ی دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که درجه‌ بندی عمق به حد کافی باشد تا فشار آب را برای مدت زمان مورد نیاز تحمل کند. مشابه درجه‌بندی مقاومت آب روی یک ساعت مچی، یک دستگاه با درجه‌بندی IP68 برای عمقی مشخص طراحی و تست شده است.

برای دستگاه‌هایی همچون ترانسمیترهای سطح هیدرواستاتیک غوطه‌ور، درجه‌بندی عمق باید با حاشیه هایی قابل توجه از بیشترین مقدار بالاتر باشد تا حفاظت کافی برای عمر مفید سنسور تامین شود.

به دلیل وجود ارتباط بین عمق و مدت زمان، مشخصات IP68 برای غوطه‌وری موقت شاید نشان از چندین درجه‌بندی برای یک دستگاه داشته باشد، همچون ۱۰mH2O برای ۴۸ ساعت یا ۵۰mH2O برای ۶ ساعت.

  تنظیم صفر و اسپن (Zero & span)، کالیبره کردن ترانسمیتر فشار در محل کار

تمام درجه‌بندی‌های IP68 باید با عمق و مدت زمان مشخص همراه شوند، اما همیشه در دیتاشیت‌های فنی تولیدکننده دقیقا و شفاف این موارد اعلام نمی‌شود،

به خصوص برای محصولاتی که مشخصا برای مدت زمان غوطه‌وری طولانی طراحی شده‌اند، همچون سنسورهای چاه های آزمایشی.

سنسورهای هیدرواستاتیک در اثر نفوذ رطوبت می توانند خراب شوند برای اینکه بدانید چگونه با این پدیده برخورد کنید می توانید مقاله چطور خرابی سنسورهای فشار هیدرواستاتیک را که با نفوذ رطوبت رخ می‌دهد کاهش دهیم؟ را مطالع نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x