خدمات پشتیبانی

نکات مهم در انتخاب کانکتور الکتریکی مناسب شما

یک کانکتور الکتریکی خوب می‌تواند عاملی بسیار مهم برای یک سیستم الکتریکی باشد. اگر کیفیت کانکتور الکتریکی پایین باشد، ممکن است عملکرد صحیح کل سیستم تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین انواع بسیار مختلفی از کانکتورها در بازار امروز وجود دارد که باعث می شود انتخاب کانکتور الکتریکی صحیح برای نیازمندی شما، به کاری گیج‌کننده تبدیل شود. در این مطلب، چند مورد از مواردی مطرح می‌شود که برای انتخاب بهترین کانکتور الکتریکی، بهتر است آن‌ها را در نظر بگیرید.

محصولات ابزار دقیق

۱٫ نوع سیگنالی که قرار است مخابره شود

جایی که در آن به کانکتورها نیاز دارید، چه نوع سیگنالی قرار است با کابل‌ها مخابره شود؟ ببینید که آیا سیگنال‌ها از نوع پاور (برق) هستند یا دیتا (انتقال داده). در زمینه‌ی سیگنال‌های پاور، ولتاژها، فرکانس‌ها و جریان‌هایی که منتقل می‌شوند هم در هنگام انتخاب مشخصات فنی کانکتور الکتریکی مهم هستند. اگر از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کند، این مساله بسیار در انتخاب کانکتورها مهم است.

سیگنال الکتریکی
۲٫ شرایط کاری کانکتور الکتریکی

شرایطی که در آن سیستم کار می‌کند، تعیین می‌کند که شما به چه نوع کانکتور الکتریکی نیاز دارید. به طور مثال، میزان لرزش‌ها و شوک و ضربه‌ای که اسمبل کابل در معرض آن قرار می‌گیرد، باید در هنگام انتخاب کانکتور الکتریکی در نظر گرفته شود. به طور مثال، کانکتورها با کوپلینگ رزوه‌ای نسبت به کانکتورهای پوش‌پول (push-pull)، محافظت بیشتری در برابر شرایط سخت عملیاتی دارند.

کانکتور الکتریکی پوش اند پول و رزوه ایی

اگر سیستم در محلی قرار دارد که دمای بالایی دارد یا اگر کانکتورها نزدیک به یک منبع گرما هستند، کانکتور الکتریکی انتخاب‌شده باید دارای عایق‌بندی مناسب برای تحمیل حرارت باشد و همچنین در هنگام نیاز، به شکل ایمن بتوان آن را متصل و جدا کرد.

  مقایسه درجه بندی IP و NEMA (به همراه جداول کد خوانی و مثال)

۳٫ درجه حفاظت در برابر نفوذ (IP)

بسته به نوع نفوذی که کانکتورها در معرض آن قرار می‌گیرند، به محافظت محیطی نیاز دارند. درجه حفاظت در برابر نفوذ یا همان درجه‌ی IP، به شما اعلام می‌کند که یک کانکتور الکتریکی، تا چه حد در برابر عوامل خارجی، همچون آب، گرد و غبار، روغن و … مقاوم است. برخی کانکتورها نیاز دارند که تنها در برابر پاشیده شدن اتفاقی و گاه به گاه آب مقاوم باشند اما نیاز است برخی دیگر کانکتورهای الکتریکی کاملا آب‌بندی باشند. به طور مثال، برخی کانکتورها که در محیط زیردریایی استفاده می‌شوند، ممکن است در معرض جریان‌های آب فشار بالا قرار بگیرند. همین مساله در مورد گرد و غبار صدق می‌کند. بنابراین، بسته به نوع محیطی که کانکتور الکتریکی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما به یک درجه IP نیاز دارید.

درجه حفاظت و کانکتور الکتریکی

۴٫ ابعاد کانکتور الکتریکی

در برخی کاربردها، ابعاد اهمیت بیشتری دارد. وقتی که به دلیل محدودیت‌های فضا، نیاز به سیستم‌های الکتریکی کوچک و جمع و جوری باشد، کانکتورها هم باید ابعاد کوچک‌تری داشته باشند. کانکتورهای کوچک که جمع و جور باشند اما از کیفیت اتصال مورد نیاز کم نشود.

کانکتور الکتریکی بزرگ

۵٫ اتصال و جدا کردن (mating و unmating) تا چه حدی انجام می شود؟

هر کانکتور الکتریکی تعداد مشخصی چرخه‌ی mating (اتصال) دارد. این عدد، به زبان ساده یعنی کانکتور، به تعداد مشخصی قابل اتصال و جدا شدن است و در این تعداد، اطمینان‌پذیری خوبی را ارائه می‌کند. برخی کانکتورها به شکلی طراحی شده‌اند که یکبار متصل شده و تا آخر عمر خدماتی خود، جدا نشوند، در حالتی که دیگر کانکتورها شاید نیاز باشد که با تناوب بیشتری، متصل و جدا شوند. بدیهی است که در کاربردهایی که اتصال و جدا شدن به تعداد بالایی مورد نیاز است، باید کانکتور الکتریکی با چرخه mating بالاتر انتخاب کنید.

  انتخاب دستگاه جوشکاری لیزری

۶٫ دوام کانکتور الکتریکی

بسته به طول عمر مورد انتظار سیستم، دوام کانکتورها همچنین یک عامل مهم است. اکثر سیستم‌ها نیازمند یک کانکتور الکتریکی با عمر طولانی هستند و یک مشخصه‌ای به اسم MTBF (میانگین زمان بین خرابی) تا حدی به شما اعلام می‌کند که آیا کانکتور مناسب نیازمندی شماست یا خیر. همچنین تا حد خوبی به شما می‌گوید که کانکتور تا چه زمانی عمر می‌کند، قبل از آنکه به حدی مستهلک شود که دیگر به شکل قابل اطمینان، قابل استفاده نباشد.

۷٫ استانداردهای صنعت خاص

در برخی صنایع خاص، استانداردهای مشخصی باید توسط تمام قطعات، از جمله کانکتورها، محقق شود. مهم است که بررسی کنید ببینید که چه نوع نیازمندی‌های صنعت-محوری باید توسط کانکتورها محقق شود. به طور مثال، در صنعت داروسازی، شاید نیاز باشد کانکتورها گاه گاهی استریل و ضدعفونی شوند. همچنین، FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) شاید استانداردهای مشخصی را برای صنعت دارو و پزشکی تعیین کرده باشد.
در هنگام انتخاب کانکتورهای الکتریکی، اطمینان‌پذیری یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. کانکتورهایی که با دوام و مقاوم طراحی شده‌اند می‌توانند پایداری اتصال خوبی را ارائه کنند که مکملی برای پایداری کل سیستم است. انتخاب کانکتورهای مناسب، به پایداری بیشتر سیستم‌های الکتریکی شما و عملکرد بهینه و کارآمد آن منجر می‌شود.

کانکتور الکتریکی با تاییدیه fda

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x