خدمات پشتیبانی

تنظیم صفر و اسپن (Zero & span)، کالیبره کردن ترانسمیتر فشار در محل کار

کالیبره کردن ترانسمیتر فشار

دیر یا زود، فرقی نمی‌کند کاربرد یا برند ترانسمیتر فشار شما چه باشد؛ ترانسمیتر فشار شما نیاز به کالیبراسیون مجدد پیدا می‌کند. مدتی طولانی در معرض شرایط سخت محیطی بودن، عمر و تناوب استفاده، همگی به استهلاک سنسور شما منجر می‌شود و در نتیجه از حالت کالیبره خارج خواهد شد.
برخی از مدل‌های ترانسمیتر فشار لازم است برای کالیبراسیون مجدد، به کارخانه ارسال شوند. پوشش این سنسورها باید باز شود تا تنظیمات اعمال شود. اما برخی از مدل‌ها پتانسیومترهای صفر (Zero) و اسپن (Span) دارند که برای تغییرات کوچک، می‌توانید آن‌ها را در همان محیط عملیاتی تنظیم کنید.

محصولات سنسور فشار
به این شکل بدون نیاز به اینکه لازم باشد ترانسمیتر فشار را به دفعات زیاد برای کالیبراسیون مجدد به کارخانه یا جای مشابه بفرستید، دوباره آن را به تنظیمات کالیبره شده برگردانید. البته این کار جایگزین برنامه‌ی کالیبراسیون منظم استانداردهای کیفیت شما نمی‌شود.

تنظیمات در محل روی یک ترانسمیتر فشار نسبتا ساده و سرراست است. تنها چیزهایی که نیاز دارید یک منبع فشار مشخص، یک مولتی‌متر و دو پیچ‌گوشتی کوچک است.

تنظیم صفر و اسپن
اصلاح صفر (Zero Trimming)

یک صفر ایده‌آل با خروجی ۴mA (در ۴-۲۰ mA) یا ۰ VDC (در ۰-۵, ۰-۱۰ VDC) نمایش داده می‌شود. اگر لازم دارید که نقطه صفر را تنظیم کنید، این کارها را انجام دهید:

  1. پیچ محافظتی بالای پتانسیومتر صفر را با پیچ‌گوشتی باز کنید (معمولا با علامت Z مشخص شده است)
  2. اطمینان حاصل کنید که ترانسدیوسر روی ۰ psig یا ۰ psia (خلاء کامل، اگر مطلق است) باشد.
  3. با استفاده از یک پیچ‌گوشتی ، پتانسیومتر Zero Adjust را تنظیم کنید تا زمانی که خروجی شما ۴ mA (4-20 mA) یا ۰ VDC (0-5, 0-10 VDC) شود.
  4. در هنگام اصلاح صفر، به تنظیم اسپن (Span) دست نزنید. اسپن تنها باید زمانی تغییر داده شود که کالیبراسیون مجدد گیج با یک منبع فشار مشخص انجام می‌شود.
  ترانسدیوسر فشار قابل تنظیم Honeywell FP5000: طراحی شده برای مقاومت در تست فشار

تنظیم اسپن (Span Adjustment)

برای تنظیم اسپن، باید یک منبع فشار داشته باشید که آن را بشناسید و حداقل دقت و درستی ±۰٫۱% را داشته باشد تا نتیجه تا حد ممکن دقیق و درست باشد. اگر چنین منبعی در اختیار ندارید، بهتر است برای کالیبراسیون مجدد، سنسور را به کارخانه بفرستید. اگر می‌خواهید اسپن را تنظیم کنید، این مراحل را انجام دهید:

  1. اطمینان حاصل کنید که ترانسدیوسر روی ۰ psig یا ۰ psia (در مطلق، خلاء کامل) است و سپس صفر را طبق دستورالعمل‌های قبلی تنظیم کنید.
  2. فشار فول‌اسکیل را روی پورت فشار اعمال کنید.
  3. پیچ محافظتی بالای پتانسیومتر اسپن را با پیچ‌گوشتی باز کنید (معمولا با علامت S مشخص شده است).
  4. پتانسیومتر اسپن را با یک پیچ‌گوشتی دوسوی کوچک تنظیم کنید تا زمانی که سیگنال فول‌اسکیل به دست آید.
  5. تنظیم صفر را دوباره بررسی کنید و در صورت نیاز، دوباره تنظیم کنید.
  6. تمام مراحل را دوباره تکرار کنید تا زمانی که دیگر نیاز به تنظیم نباشد.
  7. با انجام تنظیمات صفر و اسپن در محل کارتان، می‌توانید مدت زمان بیشتری از ترانسدیوسر فشار خود کار بگیرید. و تا زمانی که استانداردهای کیفی شما مشخص نکند، نیازی نیست سنسور را برای کالیبراسیون مجدد جایی بفرستید.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x