خدمات پشتیبانی

مقایسه درجه بندی IP و NEMA (به همراه جداول کد خوانی و مثال)

وقتی که دنبال یک درجه حفاظت خاصی هستید، عموما با دو سیستم درجه‌بندی محبوب مواجه هستید: NEMA و IP. این دو درجه حفاظت رایج هستند اما با هم تفاوت‌هایی دارند. درک کردن هر دو، برای استفاده از درجه حفاظت مناسب و انتخاب سنسور فشار با درجه حفاظت مناسب، مسئله کلیدی است. در این مقاله با بررسی جداول و مثال ها به مقایسه درجه بندی IP و NEMA می پردازیم.

محصولات سنسور فشار

این دو سیستم درجه‌بندی، معیارهای متفاوتی دارند و نمی‌شود این دو را با یکدیگر دقیقا تطبیق داد. این دو سیستم درجه‌بندی از دو استاندارد متفاوت مشتق شده‌اند: NEMA 250 و IEC 60529. همانطور که حدس زده‌اید:

کدهای IP از استاندارد IEC 60529 به دست آمده و NEMA 250 در مورد انواع درجه حفاظت NEMA است.

کدهای IP و NEMA

یک کد IP، که توسط استاندارد IEC 60529 مشخص می‌شود، تعیین می‌کند که میزان درجه حفاظت یک شیء چه مقدار است. هدف یک کد IP کاملا مشخص است و تنها شامل سه نوع محافظت می‌شود:

  • اجازه نمی‌دهد که افراد به قطعات خطرناک داخل محفظه دسترسی پیدا کنند
  • جلوگیری از نفوذ اشیای جامد
  • حفاظت در برابر نفوذ آب

در مورد سنسورها، نگرانی‌های اصلی شامل گرد و غبار و رطوبت می‌شود چون ممکن است به قطعات الکترونیکی داخل پوشش سنسور آسیب بزنند. کد IP دو رقم دارد، اولین رقم حفاظت در برابر گرد و غبار و سایر جامدات را نشان می‌دهد و دومین رقم نشانگر سطح حفاظت در برابر آب است.

جهت مطالعه توضیحات در مورد درجه بندی IP و جدول فارسی آن کلیک کنید.

سوال مهم این است: آیا معادل این کد IP در NEMA وجود دارد؟

  نظارت بر سطح فاضلاب با سری ۴۶X کلر

پاسخ این است: «به احتمال قوی». درجه حفاظت به روش NEMA ممکن است برابر با مشخصات فنی کد IP باشد یا از آن فراتر برود. از طرفی، به خاطر تفاوت اصطلاحات و انواع حفاظت ارائه شده، امکان تطابق کامل بین این دو استاندارد وجود ندارد.

در ادامه این مقاله، در مورد انواع محفظه NEMA و معانی هر یک صحبت خواهیم کرد. و وقتی که هر دو استاندارد را توضیح دادیم، با یک جدول تبدیل بحث را تمام می‌کنیم.
به یاد داشته باشید که مهم‌ترین بخش این معادله، کاربرد مورد نظر شماست. در این مطالب سعی کردیم به شما کمک کنیم که با درجه‌بندی حفاظت در دو سیستم آشنا شوید. اما بدون آشنایی و دانستن کاربرد، به راحتی ممکن است تصمیمی اشتباه بگیرید.

قبلاً در مورد کدهای IP و نوع حفاظت آن و معنای تمام این اعداد صحبت کردیم. یک نکته مهم این است که نباید نوع حفاظت کدهای IP و NEMA را به جای یکدیگر به کار برد.

به طور ویژه، یک نوع حفاظت NEMA شاید جایگزینی برای یک کد IP باشد، اما IP نمی‌تواند جایگزین مشخصات NEMA باشد. چرا؟

چون نوع حفاظت NEMA مشخصات دقیق‌تری از کدهای IP دارد. این دو سیستم درجه‌بندی، همانطور که در بخش اول مطرح شد، از دو استاندارد مختلف به دست آمده‌اند؛ IEC 60529 برای کدهای IP و NEMA 250 برای انواع حفاظت NEMA. همانطور که در اسناد NEMA آمده:

IEC 60529 یک «استاندارد محصول» نیست و نیازمندی‌های محفظه را پوشش نمی‌دهد، به جز «درجه حفاظت» ارائه شده. به طور مثال، IEC 60529 حفاظت خورندگی و دیگر نیازمندی‌های عملیاتی زیست محیطی و آزمون‌های تعریف شده در NEMA 250 را تعیین نمی‌کند.

  انتخاب کفش‌های ایمنی مناسب

علاوه بر محدود کردن نفوذ اشیای جامد، آب و پرهیز از دسترسی انسانی به قطعات خطرناک، NEMA 250 این موارد را مشخص می‌کند:

  • نیازمندی‌های ساخت و ساز
  • ایمن‌سازی درب و پوشش
  • مقاومت در برابر خورندگی
  • اثرات یخ زدگی (آیسینگ)
  • عمر درزبند و مقاومت در برابر روغن
  • و اثرات کولینگ

این درجه‌بندی‌ها چیست و نشان‌دهنده‌ی چه چیزی هستند؟ این جداول کمک می‌کنند:

جدول درجه بندی IP

 

کدخوانی درجه حفاظت IP

 

جدول کدبندی NEMA

جدول خوانی NEMA

 

جدول مقایسه درجه بندی IP و NEMA

جدول مقایسه درجه بندی NEMA و IP

شاید متوجه شده باشید که NEMA اطلاعات بیشتری نسبت به جدول کدهای IP ارائه ;vniاست. تکرار می‌کنم، دلیل این مساله این است که سیستم‌های درجه‌بندی NEMA بیش از نفوذ آب و گرد و غبار را پوشش می‌دهد.

البته باید اشاره کرد که کدهای IP در زمینه حفاظت از انسان‌ها و افراد و نفوذ اشیا و آب، جزییات بیشتری در مشخصات فنی خود ذکر می‌کنند. از طرفی، در مورد حفاظت در برابر روغن، خنک‌کننده‌ها (مبرد)، مواد خورنده و یخ، مشخصاتی ذکر نشده است.

همانطور که در بخش یک این مطلب گفته شد، مهم‌ترین نکته این است که کاربرد مورد نظر خود را درک کنید و به همین دلیل است که درجه حفاظت اعلام می‌شود.
تنها بعد از درک کاربرد است که یک کد IP یا یک نوع درجه حفاظت NEMA را می‌توان، در صورت امکان، به شکل موثر تبدیل کرد.

به طور مثال، اگر درجه حفاظت NEMA 6P انتخاب شده، تنها به این دلیل که می‌تواند غوطه‌وری طولانی‌مدت در آب را تحمل کند، در این حالت می‌توان معادل کد IP آن را IP68 انتخاب کرد. چون در زمینه‌ی سنسورها و کنترل فرآیند، همه‌چیز به کاربرد بستگی دارد.

  انتخاب سنسور التراسونیک مناسب (۴ ویژگی مهم)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x