خدمات پشتیبانی

انتخاب وینچ مناسب

وینچ وسیله‌ای است که برای کشیدن و بلند کردن بارها توسط یک کابل طراحی شده است. این کابل دور یک سیلندر افقی می‌پیچید که به آن ماسوره (یا drum) گفته می‌شود یا یک زنجیر که دور یک درایو به اسم nut می‌پیچد. وینچ‌ها در انواع دستی، الکتریکی (برقی)، پنوماتیک، هیدرولیک یا دارای موتور احتراقی در بازار موجود است.

وینچ‌ها، تجهیزات بلند کردن و کشیدن هستند که در بخش‌های مختلف صنعتی به چشم می‌خورند، همچون صنعت فلزکاری، ساخت و ساز، ساختمان‌سازی و غیره که برای بلند کردن و حرکت دادن و جا به جا کردن بارهای سنگین کاربرد دارند و در صنایع ترابری دریایی برای کشیدن و بلند کردن قایق‌ها و در صنعت خودروسازی برای کشیدن خودروها با تریلرها و غیره. وینچ‌هایی که برای بلند کردن بارها به شکل عمودی طراحی می‌شوند، باید با استانداردهای سختگیرانه‌تری نسبت به وینچ‌هایی که برای کشیدن بارها به شکل افقی طراحی شده‌اند، سازگار باشند.

چطور یک وینچ انتخاب کنیم؟

یک وینچ PLANETA-Hebetechnik GmbH

یک وینچ PLANETA-Hebetechnik GmbH

برای این که متوجه شویم چه نوع وینچی را باید انتخاب کنیم، باید نکات زیر را در نظر بگیریم:

کاربرد وینچ برای شما چیست؟ آیا نیاز است که باری را بلند کرده و به شکل افقی حرکت دهد یا باید روی سطح شیب‌دار این کار را انجام دهد؟

در چه صنعتی استفاده خواهد شد؟ وینچ‌ها برای استفاده در صنایع مختلف طراحی شده‌اند، همچون ترابری دریایی و صنایع خودروسازی.

ظرفیت وینچ شما باید چقدر باشد؟ یعنی باید بتواند چه باری را بلند کند و بکشد؟

فاصله‌ی حمل بار باید چقدر باشد؟ باید اطمینان حاصل کنید که ماسوره‌ای که وسیله‌ی کشش دور آن می‌پیچد، ابعاد مناسبی داشته باشد و طول کابل یا زنجیر هم کافی باشد.

  درجه حفاظت (IP) در سنسورهای فشار

همچنین باید معیارهای دیگری همچون نوع موتور را در نظر بگیرید. وینچ‌ها ممکن است الکتریکی، هیدرولیک، احتراقی یا دستی باشند. عموما وینچ‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که یک کابل، طناب یا زنجیر، دور کل عرض یک ماسوره در لایه‌هایی متوالی بپیچد.

انواع مختلف منبع تغذیه وینچ

اکثر وینچ‌ها دارای موتور هستند و بعضی از آن‌ها دستی هستند، که به شکل ویژه برای استفاده‌ی گاه به گاه یا استفاده در محیط‌هایی طراحی شده‌اند که اتصال به شبکه‌ی برق سخت است.

چهار روش کلی تغذیه انرژی برای وینچ وجود دارد: موتورهای الکتریکی (برقی)، موتورهای احتراقی، درایو هیدرولیک و درایو دستی. وینچ‌های الکتریکی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: موتورهای متصل و موتورهای باتری‌دار، که به طور مثال به یک ماشین یا کامیون متصل می‌شوند.

وینچ‌های الکتریکی برای استفاده‌ی گاه به گاه طراحی شده‌اند، چون به شدت داغ می شوند. ما توصیه می‌کنیم از وینچی با یک فیوز گرمایی استفاده کنید تا اگر باری بیش از حد سنگین بود یا استفاده شما طولانی بود، به وینچ آسیبی وارد نشود. همچنین برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، وینچی را انتخاب کنید که ظرفیت آن بالاتر از حد نیاز شما باشد. اگر وینچی را انتخاب می‌کنید که با نیروی باتری کار می‌کند، اطمینان حاصل کنید که از باتری مناسب برای روشن کردن آن استفاده کنید. با یک منبع تغذیه ۱۲ ولتی، یک وینچ می‌تواند در اوج مصرف به بیش از ۴۰۰ آمپر برسد.

وینچ‌هایی که با موتور احتراق کار می‌کنند، سنگین‌تر و گران قیمت‌تر از وینچ‌های الکتریکی هستند اما چرخه‌ی کار این وینچ‌ها عموما ۱۰۰ درصد است و می‌توان از آن‌ها به شکل پیوسته و متوالی استفاده کرد.

  انتخاب پیچ‌گوشتی برقی مناسب

وینچ‌های هیدرولیک به یک مدار هیدرولیک متصل هستند که ماسوره را درایو می‌کند. چرخه‌ی کار آن ها نیز ۱۰۰ درصد است و معمولا ظرفیت بار بسیار بالایی دارند. سیستم هیدرولیک باید به خوبی سازگار با این استفاده باشد. یک وینچ هیدرولیک نیازمند فشار تا ۱۶۰ بار و نرخ دبی تا ۶۰ لیتر در دقیقه (l/min) می‌باشد. این وینچ‌ها روی کشتی‌ها یا سکوهای کنار اسکله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وینچ موتوردار HUCHEZ

وینچ موتوردار HUCHEZ

وینچ‌های دستی برای بارهای سبک‌تر استفاده می‌شوند. نصب و به کارگیری این نوع وینچ ساده است و نیازمند اتصال به هیچ منبع انرژی نیستند.

چهار منبع اصلی انرژی برای وینچ‌ها:

٭ الکتریکی.

٭ موتوری.

٭ هیدرولیکی.

٭ دستی.

چرا از وینچ دستی (manual) استفاده کنیم؟

وینچ‌های دستی باید توسط یک یا چند نفر به شکل دستی، بسته به سرعت کشش مطلوب مورد نظر به کار گرفته شوند. یک وینچ دستی ممکن است یک میله (برای استفاده از آن، یک حرکت چرخشی متوالی مورد نیاز است) یا یک اهرم (در این مورد باید آن را مثل پمپ زدن استفاده کنیم) داشته باشد. این وینچ‌ها به شکل دستی طراحی شده‌اند تا کشش یا بلند کردن با کشش رابط (کابل) محقق شود. این وینچ‌ها دارای سیستم آزادسازی هستند تا رابط کشش (کابل) زیر بار وزن، باز شود. معمولا از این وینچ‌ها برای بلند کردن بارهای سبک یا متوسط استفاده می‌شود.

وینچ دستی haacon hebetechnik gmbH

وینچ دستی haacon hebetechnik gmbH

معمولا وینچ‌های دستی حداکثر ظرفیتشان به دو تن در بیشترین حالت می‌رسد. عموما زمانی از این وینچ‌ها استفاده می‌شود که منبع انرژی خاصی (همچون برق) در دسترس نباشد و یا امکان استفاده از وینچ‌های خودمختار که با یک موتور احتراقی درونی کار می‌کنند، نباشد.

  مولتی متر انبری (کلمپ میتر) چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

معیارهای انتخاب وینچ دستی:

٭ بار سبک و متوسط (تا سقف دو تن).

٭ بدون منبع انرژی.

چطور ابعاد وینچ مورد نظر خود را محاسبه کنید؟

برای محاسبه‌ی ابعاد وینچ مورد نیاز خود، باید حداکثر ظرفیت یا باری که می‌تواند یک وینچ بکشد و بلند کند را بدانید. این بار باید بیشتر از حداکثر وزنی باشد که شما می‌خواهید با وینچ خود بلند کنید یا بکشید، تا از حوادث جلوگیری شود. به طور کلی، ضروری است که ظرفیت کشش را دو برابر بیشتر از ظرفیت باری که میخواهید بکشید در نظر بگیرید. باید حداقل یک حاشیه‌ی ایمن ۵۰ درصدی در نظر بگیرید. ظرفیت وینچ عموما با واحد پوند (lbs) یا کیلوگرم (kg) نمایش داده می‌شود. می توانید به سرعت، حداکثر بار را تبدیل کنید: یک پوند برابر با ۰٫۴۵ کیلوگرم است.

همچنین باید در نظر بگیرید بسته به مسافتی که باید کشیده شود، رابط کشش دور ماسوره در چندین لایه می‌پیچد و تولیدکننده، ظرفیت وینچ را برای اولین لایه پیچش اعلام می‌کند. با پیچیدن طناب یا زنجیر، ضخامت پیچش افزایش پیدا می‌کند و همچنین سرعت وینچ بالاتر می‌رود، همزمان با ظرفیت کشیدن وینچ کاهش پیدا می‌کند، به خاطر افزایش گشتاور که مرتبط با افزایش ضخامت است. می‌توان کاهش ظرفیت کشش وینچ را ۱۳ درصد در هر لایه‌ای از پیچیدن محاسبه کرد.

اگر وینچی که می‌خواهید انتخاب کنید باید یک بار مشخص را بلند کند، اطمینان حاصل کنید که بار تعیین شده توسط تولیدکننده، فقط بار کشیدن افقی نیست (یعنی بتواند بلند کند، نه فقط این که فقط یدک بکشد).

  چگونه شیر برقی مناسب را انتخاب کنیم؟

سرعت وینچ و ضخامت ماسوره باید سازگار با نوع استفاده‌ی شما باشد: این دو مقدار تعیین می‌کنند که سرعت کشش وینچ چقدر است. شما باید بین سرعت چرخش وینچ در حالت بدون وزنه و سرعت کشیدن آن در حالت بار کامل، تفاوت قائل شوید. عموما یک وینچ، سرعت کشیدنی حدود یک و نیم متر بر دقیقه دارد. هرچقدر وینچ شما سریع‌تر کار کند، مصرف برق آن بالاتر خواهد بود.

معیارهای انتخاب ابعاد وینچ:

٭ بار.

٭ ضخامت ماسوره.

٭ چرخش وینچ.

٭ سرعت کشش.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x