خدمات پشتیبانی

سنسور گشتاور چه کاربردی دارد؟

سنسور گشتاور چگونه کار میکند؟

سنسور گشتاور نیرو (FT) وسیله ای الکترونیکی است که برای نظارت، تشخیص، ضبط و تنظیم نیروهای خطی و چرخشی اعمال شده بر روی آن، طراحی شده است.

به عبارت دیگر، سنسور FT در یک سیستم رباتیک یا مکانیکی را می توان با میکرو گیرنده های پوست حیوانات مقایسه کرد که سبب ایجاد حس “لامسه” می شود.

معمولاً سنسورهایی که به عنوان سنسور گشتاور به کار می‌روند از نوع کرنش‌سنج هستند که روی شفت در حال چرخش سوار می‌شوند. به دلیل اینکه سنسور نیاز به تغذیه دارد و در ضمن سیگنال خروجی هم باید قرائت شود، اندازه‌گیری گشتاور دینامیکی کمی مشکلتر می‌شود.

برای این کار معمولاً در سیستم‌های قدیمی تر از رینگ‌های لغزنندهٔ حلقوی استفاده می‌شد که در سیستم‌های نو از سنسورهای وایرلس استفاده می‌شود. بعلاوه با کمک روش‌های ارسال وایرلس اکنون حتی مبدل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال رکوردر ها را هم می‌توان روی شفت قرار داد و دقت اندازه‌گیری را به میزان زیادی افزایش داد.

سنسور گشتاور

 

بیشتر بخوانید : سنسور نشت و هرآنچه در مورد آن باید بدانید

بیشتر بخوانید : : راهنمای کامل آشنایی با انواع سنسور Sensor

بیشتر بخوانید : آسانسور (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید.


انواع سنسور گشتاور

گشتاور دو دسته اساسی دارد:

  • ایستا 
  • دینامیک

تفاوت بین نیروهای استاتیکی و دینامیکی در این است که نیروهای دینامیک شامل شتاب هستند، در حالی که نیروهای استاتیک این کار را نمی کنند. در حقیقت ، نیروی دینامیکی با قانون دوم نیوتن به شتاب مربوط می شود: نیرو = جرم × شتاب
یک نمونه از گشتاور استاتیک می تواند گشتاور تولید شده توسط فنر ساعت برای حرکت دادن دست دوم باشد. اگر اتومبیلی با سرعت ثابت حرکت کند، گشتاور ساکن چرخشی را نشان می دهد، زیرا چرخش وجود دارد اما شتابی ندارد. موتورهای اتومبیل گشتاور استاتیکی و گشتاور دینامیکی تولید می کنند. به عنوان مثال: اگر گشتاور را در میل لنگ اتومبیل اندازه گیری کنید، گشتاور دینامیکی را اندازه گیری می کنید زیرا شلیک سیلندرها باعث شلیک آن می شود و پیستون ها نیز میل لنگ را می چرخانند.
مثالی از گشتاور ایستا در اتومبیل باز و بسته شدن شیشه های لنگ قدیمی است. بله ، شتاب چرخشی وجود دارد، اما گشتاور دینامیکی در مقایسه با اصطکاک هایی که پنجره را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهند، ناچیز است.

کاربرد سنسورهای گشتاور

کاربردهای موجود برای حسگر گشتاور شامل تعیین اندازهٔ توان یک موتور غیر الکتریکی یا الکتریکی، توربین یا دستگاه‌های چرخندهٔ دیگراست. در حال حاضر در دنیای صنعتی، مشخصه‌های کنترل کیفیت به شرکت‌هایی برای اندازه‌گیری گشتاور در زمان تولید، به خصوص زمانیکه اتصالات به کار رفته شده، نیازمند هستند. اندازه‌گیری گشتاور مورد نیاز به صورت اتوماتیک روی ماشین‌های پیچ و مونتاژ قرار داده شده و نیز می‌توانند به ابزارهای دستی اضافه شوند. در هر دو مورد، اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند روی datablogger ها برای کنترل کیفیت انباشته شده و نتایج گزارش داده می‌شود. کاربردها ی صنعتی دیگر حسگرهای گشتاور شامل اندازه‌گیری نرخ برداشت براده، کالیبره کردن ابزارهای گشتاور، اندازه‌گیری نیروهای سایش، آزمایش کردن فنرها و اندازه‌گیری‌های بیودینامیک می‌شود.

سنسور گشتاور شفت
سنسورهای گشتاور در کاربردهای خودرو ضروری هستند، اما اندازه گیری گشتاور همیشه آسان و راحت نیست. به عنوان مثال: اندازه گیری گشتاور موتور می تواند چالش برانگیز باشد. یک روش ممکن است با افزودن ابزار دقیق به چرخ فلک که میل لنگ موتور را به مبدل گشتاور متصل می کند، انجام شود.
یکی دیگر از کاربردهای چالش برانگیز اندازه گیری گشتاور در صنعت خودرو، اندازه گیری گشتاور در اتصالات CV (سرعت ثابت) است. اتصال CV به یک رانش محرک اجازه می دهد تا قدرت را با سرعت چرخش ثابت از طریق یک زاویه متغیر بدون افزایش اصطکاک زیاد انتقال دهد. اما انجام این اندازه گیری های گشتاور به دلیل محدودیت فضا ممکن است دشوار باشد. با این وجود تولیدکنندگان راه هایی برای دور زدن این مسئله دارند.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : کنترلر دما چیست؟ چه کاربردی دارد؟(راهنمای جامع و کاربردی)

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : کمپرسور (بررسی تخصصی)

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور ,  ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x