خدمات پشتیبانی

معیارهای مهم در انتخاب پنل HMI

آیا در نظر دارید که یک پنل HMI به کارخانه خود اضافه کنید یا به دنبال این هستید که تجهیزات فعلی خود را تعویض کنید؟ ما می‌دانیم که شما با تصمیمی مهم روبرو هستید. همزمان، تعداد توزیع‌کنندگان و پنل‌های ارائه شده، هر روز بیشتر می‌شود. بنابراین به جای مقایسه هر پارامتر و جستجو در بین کاتالوگ‌ها برای یافتن «بد» بین «بد و بدتر»، بهتر است که خردمندانه و بهینه برای کارخانه خود انتخاب کنید. امروز ما می‌خواهیم به شما در این زمینه کمک کنیم و توصیه‌ای سودمند به شما ارائه کنیم.

ابعاد صفحه

در نظر بگیرید که ابعاد صفحه پنل HMI شما باید چقدر باشد تا برای اپراتور شما، ارگونومیک باشد. مشخص است که با انتخاب پنل HMI کوچک‌تر، در هزینه مالی صرفه‌جویی می‌کنید.

اکثر صفحات لمسی که امروزه تولید می‌شوند، دقت، صحت، حساسیت و رزولوشن بالا و خوبی دارند، حتی در ابعاد کوچک. اگر برای نصب یک پنل با سایز استاندارد، جا و فضای کافی ندارید، پنلی را انتخاب کنید که کمترین فضا را در تابلوی کنترل بگیرد.

پنل HMI می‌تواند پنلی با کیس و پوشش بسیار نازک یا پنلی جمع و جور بدون صفحه نمایش، با یک ورودی HDMI باشد. یک صفحه کوچک در برخی شرایط، شاید کافی نباشد.

پنل HMI کوچک و بزرگ

تصور کنید که یک اپراتور دستکش‌هایی ضخیم پوشیده است و سعی می‌کند جسمی کوچک را با دستکش‌های خود لمس کند. اگر به یک صفحه بزرگ نیاز دارید، اما نمی‌خواهید هزینه زیادی پرداخت کنید، راه حل‌های زیر را در نظر بگیرید:
یک پنل با خروجی HDMI به جای یک صفحه، به طور مثال:
سری Weintek mTV یا cMT-HDMI، که می‌توانید روی یک ریل DIN قرار دهید و به آن یک مانیتور، تلویزیون لمسی یا یک صفحه نمایش معمولی و همچنین موس و کیبورد وصل کنید.
یک پنل با قابلیت مجازی‌سازی ریموت (از راه دور): مثل سری cMT امکان مجازی‌سازی روی تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها را به لطف نرم‌افزار اختصاصی محقق کند.

  کنترلر برق سری SPR3 آتونیکس

کارکرد پنل HMI

پنل HMI را برای چه کاری می‌خواهید و چطور می‌خواهید از آن استفاده کنید؟ همانطور که می‌بینید، این یک مساله ابتدایی است که باید شما با آن شروع کنید تا ببینید که پنل مورد نظر شما، نیازهای شما را تامین کند. در حال حاضر، برخی پنل‌ها از نظر کارکرد مشابه سیستم‌های SCADA هستند و در برخی کاربردها حتی جایگزین آن‌ها شده‌اند. مهم‌ترین کارکردها و قابلیت‌هایی که پنل جدید شما باید داشته باشد، عبارت است از:

  • قابلیت نوشتن Scriptها
  • دیتا لاگینگ (ثبت و ضبط داده‌ها)
  • ایجاد recipes (دستورالعمل‌ها)
  • آلارم‌ها
  • ایجاد حساب‌های کاربری
  • امکان دسترسی از راه دور (ریموت)
  • پشتیبانی از پایگاه داده (دیتابیس)
  • برنامه‌های زمان‌بندی‌شده یا schedules
  • پشتیبانی برای پروتکل‌های ارتباطی مختلف
  • لاگینگ یا ثبت و ضبط فعالیت‌های اپراتورها
  • پشتیبانی چندزبانی
  • توانایی جداول ایجاد (generate charts)
  • PDF Viewer (قابلیت دیدن فایل‌های PDF)
  • پشتیبانی از فرمت‌های ویدیویی، دوربین‌های IP

و بسیار بسیار قابلیت‌های دیگر که باعث می‌شوند کار با پنل، ساده‌تر شود.

مهم است به خاطر داشته باشید که علاوه بر محصولات پرچم‌دار برندها، تولیدکنندگان سری‌های اقتصادی هم دارند که تنها کسری از هزینه پرچم‌دارهاست. البته که چنین پنلی عموما در کاربردهای ساده کار می‌کنند و در نتیجه وقتی که به یک دستگاه واقعا قوی نیاز داشته باشیم، انتخاب مناسبی نیستند.

کتابخانه یا لایبرری‌های گرافیکی غنی

لازم نیست که همه هنرمند و تصویرساز باشند. اما هر پروژه باید خوانا باشد. بررسی کنید ببینید آیا روی دستگاهی که می‌خواهید انتخاب کنید، لایبرری‌های گرافیکی غنی (Rich) وجود دارد یا خیر. به لطف این لایبرری‌ها، تصویرسازی و بصری‌سازی شما، خوشایند و چشم‌نواز خواهد بود و استفاده از آن نیز ساده‌تر می‌شود.

  تایمر، کانتر و کانتر تایمرها (معرفی کامل، کاربردها و انواع مختلف)

کتابخانه hmi

استفاده از این مورد ارزشش را دارد، به طور مثال، نرم‌افزار EasyBuilder Pro: دارای کتابخانه‌های گرافیکی سیستمی گسترده است که اخیرا با المان‌های بصری جدید تازه‌سازی و غنی‌سازی شده است.

پشتیبانی فنی و گارانتی

تکنولوژی با سرعتی دیوانه‌کننده رو به پیشرفت است. در چند سال گذشته، هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزارها بسیار تغییر کرده و بروز شده‌اند. کارکنان شما نباید از پیشرفت‌های تکنولوژی‌های جدید در عصر صنعت ۴٫۰ عقب باشند. بسیار مهم است که شرکتی که پنل HMI و نرم‌افزار را ارائه می‌کند، پشتیبانی فنی، آموزش کارکنان و کمک در زمان استفاده را تضمین کند. یک مساله مهم دیگر، مدت زمان گارانتی است. قبل از خرید، دقت کنید که گارانتی تا چه مدتی با پنل ارائه می‌شود.

دسترسی از راه دور (ریموت) به پنل HMI

اگر شما می‌خواهید از هر دستگاهی و از هرجایی به پنل HMI متصل شوید و به این شکل عملیات کارخانه را کنترل کنید، پنلی را با نرم‌افزار EasyAccess انتخاب کنید.

این نرم‌افزار یک اتصال ایمن و همچنین نگهداری و نظارت ریموت (از راه دور) را ممکن می‌سازد، حتی اگر دفتر کار بسیار از کارخانه دور باشد. نرم‌افزار cMT Viewer نصب شده روی یک دستگاه اندرویدی یا یک iPad به شما امکان نظارت بر وضعیت ماشین‌آلات در هر جایی از کارخانه و سازمان را می‌دهد. به شما دسترسی فوری به وقایع، آلارم‌ها و داده‌های تولید را به شکل بلادرنگ (real-time) می‌دهد.

سازگاری با سیستم‌های پیشین (backwards compatibility)

این مساله را هم بد نیست بررسی کنید که آیا یک دستگاه قابلیت این را دارد که پروژه‌هایی را از نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار به نسخه‌های جدیدتر تبدیل کند. نیازی نیست که چرخ را دوباره اختراع کنید.

  تشخیص مواد در صنایع پلاستیکی با پانل های لاجیک و گرافیکی آتونیکس

پنل HMI برای فعالیت‌های ویژه

هنوز مسائلی وجود دارد که موقع خرید تجهیزات جدید، معمولا فراموش می‌شود. البته این مسائل همیشه هم مهم نیستند. از طرفی، وقتی که یک کاربرد خاص، نیازمند شرایط خاصی است یا پنل قرار است در شرایط سخت محیطی کار کند، باید از موارد زیر اطمینان حاصل کنیم:

  • پنل قرار است در چه میزان دما و رطوبت کار کند؟
  • پنل باید چه گواهینامه و تاییدیه‌هایی داشته باشد؟
  • آیا می‌توانید شیشه / فیلم محافظ روی صفحه نمایش نصب کنید؟
  • بازه توان/برق چقدر است؟
  • آیا پنل دارای محافظت پوسته PCB است؟
  • به چه سطحی از محافظت IP نیاز داریم؟
  • آیا پنل توان اپتوکوپلینگ دارد؟
  • ضد شوک و ضد ضربه است؟

به شرایط در کارخانه خود فکر کنید و اینکه پنل چطور قرار است هر روز استفاده شود. به مزایای واقعی یک مدل خاص فکر کنید و مزایایی که کارکنان شما از هر یک به دست می‌آورند. با این مسائل شروع کنید و از توصیه‌های ما پیروی کنید، در این حالت شما می‌توانید مناسب‌ترین و بهینه‌ترین دستگاه را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید. اگر نمی‌خواهید وارد جزییات فنی شوید، تامین‌کننده‌ای را انتخاب کنید که مشاوران باتجربه‌ای داشته باشند و بتوانند شما را راهنمایی کنند. یک توزیع‌کننده که همکاری با آن ارزشمند باشد، راه حلی بهینه را برای کارخانه شما پیشنهاد می‌کند و پیاده‌سازی پنل HMI در کارخانه را به ساده‌ترین شکل ممکن، محقق می‌سازد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x