خدمات پشتیبانی

انتخاب ماشین فرز مناسب

یک ماشین فرز مرسوم، که به آن ماشین فرز دستی هم گفته می‌شود، دستگاهی است که می‌تواند انواع مختلفی از قطعات را تولید کند. کنترل میز کار به شکل دستی توسط اپراتور انجام می‌شود. این نوع ماشین فرز به خصوص برای مواقعی که یک ماشین‌ابزار برای تولید قطعه یا تولید قطعات کوچک و یا کار مجدد روی قطعات، مناسب است. این ماشین‌ها به نسبت ماشین‌های فرزکاری CNC که کنترل دیجیتال دارند، اقتصادی‌تر هستند.

انواع مختلفی چفت و بست ابزار برای ماشین‌های فرز وجود دارد. وقتی که تصمیم خود را گرفتید، باید ابزار را بر اساس نوع ماشین فرزی که دارید تهیه کنید (مخروطی قوی یا ضعیف).

در یک راهنمای خرید دیگر، به ماشین‌های فرزکاری CNC و دستگاه های ماشین‌کاری می‌پردازیم.

محصولات ابزار دقیق

چطور یک ماشین فرز انتخاب کنیم؟

اول از همه، باید تعیین کنید که چند محور نیاز دارید. اکثر ماشین‌های فرز سه محور دارند. یک محور عمودی به اسم محور Z، یک محور طولی به اسم محور X و یک محور عرضی به اسم محور Y.

به طور کلی سه نوع ماشین فرز وجود دارد:

ماشین فرز عمودی که اسپیندل عمودی (محور عمودی) دارد و ابزار به شکل عمودی به میز کار متصل شده‌اند.

ماشین فرز افقی که اسپیندل افقی درد و ابزار به شکل موازی به میز کار متصل هستند.

ماشین فرز یونیورسال: یک اسپیندل مفصلی قابل حرکت دارد.

ماشین فرز SPINNER

ماشین فرز SPINNER

همچنین باید بر اساس متریالی که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید، ماشین فرز خود را انتخاب کنید. ماشین فرز زمانی که روی متریال‌های متفاوتی همچون فولاد، آلومینیوم یا PVC کار می‌کند، نیرو و فشار یکسانی را تحمل نمی‌کند. همچنین باید ارتفاع برش را نیز در نظر بگیرید، یعنی می‌خواهید با ماشین فرز، تا چه عمقی از قطعه را ببرید. اگر یک ماشین فرز کم‌قدرت انتخاب کنید، برای انجام کامل یک فرآیند فرزکاری، ممکن است نیاز باشد چندین بار به شکل متوالی فرزکاری انجام دهید، در حالتی که با یک ماشین قدرتمندتر، در یک مرحله انجام می‌شود.

  انتخاب UPS مناسب

همچنین باید ماشین فرز خود را بر اساس ابعاد قطعاتی که می‌خواهید روی آن‌ها کار کنید و دامنه‌ی حرکت مورد نیاز برای انجام تمام فعالیت‌های فرزکاری خود انتخاب کنید. ظرفیت‌های ماشین‌کاری یک ماشین فرز، متناسب با دامنه‌ی حرکت (که به آن میزان تراول X یا Y یا Z می‌گویند) در تمام محورهاست.

جمع‌بندی معیارهای انتخاب:

٭ تعداد محورها.

٭ جهت اسپیندل.

٭ قدرت.

٭ تراول X، Y و Z.

شما به چند محور برای ماشین فرز خود نیاز دارید؟

ماشین فرز Huracan Maquinarias

ماشین فرز Huracan Maquinarias

ماشین‌های فرز عموما سه محور دارند: محور عمودی که اجازه می‌دهد میز کار به سمت تیغه بالا بیاید (در حالتی که ماشین فرز، اسپیندل عمودی داشته باشد) و دو محور افقی که اجازه می‌دهد میز کار به شکل طولی یا عرضی حرکت کند.

همچنین ماشین‌های فرز ۴ محوره هم در بازار وجود دارد. با محور چهارم می‌توان میز کار را چرخاند تا بدون نیاز به جدا کردن و جایگزینی دستی، بتوان با یک زاویه‌، روی قطعات فرزکاری انجام داد.

ماشین‌های فرز ۵ محوره نیز وجود دارد که یک محور چرخش اسپیندل دارند و با این محور می‌توان زاویه‌ی تیغه را تغییر داد.

ماشین فرز سنتی افقی یا عمودی؟

ماشین فرز افقی Knuth

ماشین فرز افقی Knuth


به یک ماشین فرز، زمانی عمودی گفته می‌شود که اسپیندل، عمود بر میز کار باشد. در این حالت، میز کار به شکل عمودی حرکت می‌کند تا قطعه مورد نظر را به ابزار برساند که چرخانده می‌شود. می‌توان ماشین فرز عمودی را به دریل و قلاویز هم مجهز کرد تا یک حفره یا سوراخ را دقیق‌تر کالیبره کرد.

به یک ماشین فرز، زمانی افقی گفته می‌شود که اسپیندل موازی با میز کار باشد. از این نوع فرزکاری به خصوص برای ایجاد همزمان شیارهایی روی صفحه استفاده می‌شود چون می‌توان چندین تیغه فرز را در کنار هم قرار داد. ماشین‌های فرز افقی نسبت به ماشین‌های فرز عمودی، از نظر تخلیه ی تراشه بهتر هستند.

  دانفوس در فرآیند نگهداری مواد غذایی

موقع خرید ماشین فرز، دیگر چه ویژگی‌های مهمی را باید در نظر بگیریم؟

خوانش دیجیتال Knuth

خوانش دیجیتال Knuth

در ماشین‌های فرز مرسوم (باربرداری مخالف)، پیشروی با چرخاندن یک اهرم متصل به خط کش مندرج (vernier) انجام می‌شود که به این شکل، شما می‌توانید سرعت و طول حرکت را کنترل کنید. یک DRO (خوانش دیجیتال) یک صفحه نمایش دیجیتال است که می‌تواند جایگزین خط کش شود. ممکن است این صفحه نمایش به صورت استاندارد همراه یک ماشین فرز باشد یا بعدها اضافه شود. در حالت دوم، صفحه نمایش دیجیتال با سنسورهای خطی عرضه می‌شود که حرکت میز را اندازه‌گیری می‌کنند. ماشین‌های فرز اتوماتیک، حرکتی موتوردار را در حداقل یک محور، روی میز ارائه می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x