خدمات پشتیبانی

انتخاب دریل مناسب

دریل وسیله‌ای برای ایجاد حفره و سوراخ روی سطوح مختلف فلزی، چوبی و … است. دریل از دو بخش «ابزار دریل» و «مته» تشکیل می‌شود که انتهای مته، سطح مورد نظر را سوراخ می‌کند. مته با استفاده از سه‌نظام (مخروطیِ مورس)، داخل دریل سفت و محکم می‌شود.

این مقاله در مورد راهنمای خرید دریل و موارد استفاده از آن در ساخت و ساز و کارگاه‌ها می باشد و در مورد ماشین‌های دریل نیست.


چگونه یک دریل انتخاب کنیم؟


به طور کلی، سه نوع دریل وجود دارد: دریل دستی (با سیم یا بی‌سیم)، دریل پرسی (فشاری) و دریل مگنتی. برای انتخاب نوع دریل مناسب، باید شرایط کاری را در نظر بگیرید.

۱٫ نوع جنس و متریالی که باید آن را سوراخ کنید.

۲٫ قطر و عمق سوراخ‌ها.

لازم به ذکر است اکثر تولیدکنندگان دریل در مورد هر جنس و متریال، حداکثر قطر و عمق را در نظر می گیرند .

یک ویژگی دیگر که باید در نظر بگیرید، قدرت دریل است. هر چقدر دریل شما قدرت بیشتری داشته باشد، با سادگی بیشتری می‌توانید در متریال‌های بسیار سخت (همچون بتن) سوراخ ایجاد کنید.

سرعت دریل به قدرت آن بستگی دارد. برای برخی از متریال‌ها (همچون فلزات)، اگر سرعت بیشتر از حد لازم باشد، مته آسیب می‌بیند. بنابراین توصیه می‌کنیم که برای دریل کردن فلزات، از دریلی استفاده کنید که قابلیت تنظیم الکتریکی سرعت داشته باشد.

در آخر، در مورد دریل‌های بی‌سیم قابل حمل (شارژی)، مهم است که به ولتاژ دستگاه توجه کنید. هر چقدر ولتاژ باتری بالاتر باشد، قدرت دریل بیشتر است.

پس نکاتی که باید در نظر بگیرید:

⊗ قطر و عمق سوراخ مورد نظر.

⊗ متریالی که می‌خواهید دریل کنید.

⊗ قدرت دریل.

⊗ ولتاژ باتری.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان یک بلبرینگ مناسب انتخاب کرد؟

بیشتر بخوانید: چگونه می توان یک پمپ وکیوم مناسب انتخاب کرد؟


چطور یک دریل دستی انتخاب کنیم؟ 


دریل دستیدریل‌های دستی، رایج‌ترین نوع دریل‌های موجود در بازار هستند. این نوع دریل‌ها بسیار پرکاربرد، جمع و جور و سبک‌ هستند و به دو نوع تقسیم می‌شوند: با سیم و بی‌سیم.

  مقایسه درجه بندی IP و NEMA (به همراه جداول کد خوانی و مثال)

همان طور که از اسم آن مشخص است؛ دریل‌های با سیم، حتما باید به منبع تغذیه (برق) متصل شوند. با توان عموما بین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ وات، این دریل‌ها معمولا به حدی قدرتمند هستند که هر نوع متریالی را سوراخ کنند. علاوه بر این، نیازی به رسیدگی و تعمیر هم ندارند و برای کارهای  سنگین و استفاده ی طولانی‌مدت، ایده‌آل هستند. این دریل‌ها عموما از انواع بی‌سیم مشابه، سنگین‌تر هستند. در نتیجه استفاده از آن‌ها و در دست نگه داشتن آن‌ها، مقداری سخت‌تر است و همچنین فقط در محدوده‌ی طول سیم دریل، قابل استفاده هستند.

اما دریل‌های بی‌سیم (یا شارژی) وزن کمتری دارند و در دست نگه داشتن آن‌ها ساده‌تر است و نسبت به مدل‌های با سیم، جای کمتری هم می‌گیرند. به خاطر آزاد بودن حرکت شما موقع استفاده از این نوع دریل‌ها، کار با آن‌ها خوشایندتر است. همچنین این نوع دریل‌ها معمولا از انواع با سیم، ارزان‌تر هستند. ولی به دلیل استفاده از باتری فقط برای مدت مشخصی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین قدرت این نوع دریل‌ها عموما از دریل‌های با سیم کمتر است. قدرت یک دریل بی‌سیم، کاملا به ولتاژ و قدرت باتری آن بستگی دارد. همچنین باید دقت کنید که برخی دریل‌های قابل حمل را می‌توانید با تنظیم کردن روی حالت چکشی، مناسب سوراخ کردن متریال‌های سخت‌تر کرد. تقریبا تمام دریل‌های با سیم، دارای حالت چکشی هستند. همچنین دریل‌های بی‌سیم چکشی هم وجود دارد، اما این حالت معمولا باتری را سریع‌تر خالی می‌کند.


چطور یک دریل پرسی انتخاب کنیم؟


عموما از دریل‌های پرسی در کارگاه‌ها استفاده می‌شود. این دریل‌ها بسیار قدرتمند و دقیق هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان در متریال‌های ضخیم و سخت، سوراخ‌های تمیز و دقیق ایجاد کرد. عملکرد این نوع دریل‌ها، به شکل عمودی است. قدرتمندترین دریل پرسی می‌تواند تا قطر ۳۰ میلی‌متری، سوراخ ایجاد کند.

  انتخاب دستگاه تسمه کشی

دو نوع دریل پرسی وجود دارد:

دریل ستونی

دو نوع دریل پرسی وجود دارد:

دریل رومیزی، که روی میز کار قرار می‌گیرد. با این نوع دریل، می‌توان قطعات کوچک چوب یا فلز را با دقت سوراخ کرد.

دریل‌های ثابت که روی زمین قرار می‌گیرند. این نوع دریل‌ها بزرگ و بسیار قدرتمند هستند و با آن‌ها می‌توان قطعات بزرگ را هم سوراخ کرد.

قبل از انتخاب یک دریل پرسی، باید بدانید که قرار است چه کاری با آن انجام شود. مثل دریل‌های دستی، باید به قدرت دریل مورد نظر توجه کنید. همچنین باید فاصله‌ی ایده‌آل بین میز و سه‌نظام را هم مشخص کنید، که در واقع تعیین‌کننده‌ی این است که با چه ابعادی از قطعات می‌توانید کار کنید. به علاوه، در برخی از مدل‌ها می‌توان فاصله‌ی بین سطح و سه‌نظام را تنظیم کرد و در نتیجه در انتخاب قطعات مورد نظر برای دریل کردن، انعطاف‌پذیری بیشتری خواهید داشت.

یک عامل دیگر که باید در نظر بگیرید تجربه‌ی کاربری استفاده از یک دریل پرسی است. برای این که کار شما راحت‌تر شود، ما توصیه می‌کنیم که دریلی با دسته‌های بلند انتخاب کنید، به این شکل، پایین آوردن سه‌نظام راحت‌تر می‌شود. برخی از دریل‌ها حتی یک دسته‌ی فرمان‌شکل دارند که باعث می‌شود پایین آوردن سه‌نظام ساده‌تر، نرم‌تر و دقیق‌تر شود.

دریل‌های پرسی دارای موتورهای تک‌فاز یا سه‌فاز هستند. یک دریل پرسی سه‌فاز نسبت به یک دریل تک‌فاز، می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند. در نتیجه، کمتر داغ می‌کند.

آخرین موردی که باید در نظر داشته باشید، بحث ایمنی است. به خصوص این که یک سوییچ اضطراری و گیره‌ی نگهدارنده داشته باشد تا قطعه‌ای که قرار است سوراخ شود را داخل خود محکم نگه دارد. گیره‌های نگهدارنده برای جلوگیری از حوادث حیاتی هستند و می‌توان آن‌ها را جداگانه خرید.

  گواهینامه ATEX و IECEx و محیط های پرخطر (نمودار و جداول فارسی)


چطور یک دریل مگنت انتخاب کنیم؟


 دریل مگنتدریل‌های مگنت نوع خاصی از دریل‌های پرسی هستند که عموما در سایت‌های ساخت و ساز برای سازه‌های فلزی از آن‌ها استفاده می‌شود.

برخلاف دریل‌های پرسی معمولی، این نوع دریل‌ها روی زمین یا میز کار، ثابت و نصب نمی‌شوند. اساس مغناطیسی این نوع دریل‌ها باعث می‌شود که این نوع دریل بتواند روی هر سطح فلزی، نصب و محکم شود.

ما توصیه می‌کنیم که دریلی انتخاب کنید که دسته‌های بلند یا دسته‌ی فرمانی داشته باشد؛ به این شکل نرمی و دقت بالا موقع دریل‌کاری تضمین می‌شود.


چطور سه‌نظام انتخاب کنیم؟


دریل و سه نظامسه‌نظام، محل قرارگیری مته ی دریل است که در انتهای دریل قرار دارد. سه‌نظام، بخشی حیاتی در یک دریل است و عنصری است که باید به آن توجه کنید. قطر سه‌نظام تا حد زیادی، تعیین‌کننده‌ی ظرفیت سوراخ‌کنندگی یک دستگاه دریل است.

سه نوع سه‌نظام وجود دارد:

سه‌نظام سنتی: این نوع سه‌نظام با استفاده از یک کلید (آچار مخصوص)، محکم می‌شود. این نوع محکم شدن، مطمئن‌ترین و قدرتمندترین نوع است. سه‌نظام‌های سنتی، قطری بین ۱۰ تا ۱۳ میلی‌متر دارند. به خاطر داشته باشید که هر چقدر قطر بزرگ‌تر باشد، ظرفیت دریل بالاتر خواهد بود.

سه‌نظام خودپیچ: این نوع سه‌نظام با دست بسته و باز می‌شود و به این شکل می‌توان به سرعت مته را تعویض کرد. با این نوع سه‌نظام، به سرعت و سادگی می‌توانید ابزار و مته ی خود را تعویض کنید و کار شما سریع‌تر پیش می‌رود. این نوع سه‌نظام فقط برای دریل‌های دستی (با سیم یا بی‌سیم) مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطر آن معمولا ۱۰ یا ۱۳ میلی‌متر است. اما مکانیزم محکم بسته شدن، نسبت به مدل سنتی، کمتر قابل اطمینان بوده و قدرت کمتری دارد.

  انتخاب یک پرس بریک مناسب

سه‌نظام SDS: با این نوع سه‌نظام می‌توانید با سرعتی بالا و بدون نیاز به ابزار، مته‌ی خود را تعویض کنید. SDS (Slotted Drive System) مخفف  کلمه ی “سیستم درایو شکاف‌دار” است و مته‌های SDS در انتهای خود، شیارهایی دارند که این شکاف‌ها روی سه‌نظام دریل جا می‌گیرد. سه‌نظام‌های SDS تا حدی جلوی اعمال نیروی مخرب وارد شده توسط سخت‌ترین متریال‌ها را به دریل می‌گیرد.


در انتخاب یک دریل، چه ویژگی‌های دیگری را می‌توان در نظر گرفت؟


دریل زاویه ای

دریل‌ها ممکن است قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشند که کارآیی و ایمنی آن‌ها را بالاتر برده و یا استفاده از دریل را ساده‌تر کند. برخی از دریل‌های قابل حمل (با سیم یا بی‌سیم) دریل‌های زاویه‌ای هستند. این نوع دریل‌ها به ویژه برای استفاده در جاهایی مناسب هستند که دسترسی به آن‌ها سخت است، همچون کنج و گوشه‌های اتاق. به خاطر داشتن سه‌نظام زاویه‌دار، با دریل‌های زاویه‌ای می‌توانید در جاهایی سوراخ ایجاد کنید یا پیچی را بسته و باز کنید که با دریل‌های معمولی ممکن نیست. در دریل‌های زاویه‌ای بسیار گران قیمت، می‌توان سه‌نظام را به نحوی جا به جا و تنظیم کرد که دقیقا با زاویه‌ی مورد نیاز شما تراز و همسو شود.

همچنین برخی دریل‌ها دارای مکانیزم رها کردن مته هستند. اگر مته‌ی شما در یک متریال خاص یا سطحی گیر کند، مکانیزم رهاسازی، به شکل خودکار، سه‌نظام را از کل دریل جدا می‌کند. به این شکل، اگر دریل شما گیر کند، این مکانیزم جلوی آسیب دیدن دریل را گرفته و از ضربه‌ی گشتاور می‌کاهد.

بیشتر بخوانید: چگونه انکودر مناسب انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید: چگونه می توان یک دکل حفاری مناسب انتخاب کرد؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x