خدمات پشتیبانی

انتخاب روتاری یونیون مناسب

روتاری یونیون، یک تجهیز اتصال مکانیکی است که امکان انتقال سیال از قسمت ثابت یک دستگاه به قسمت دوار آن و بالعکس را فراهم می‌آورد. سیال منتقل شده در این سیستم می‌تواند به شکل مایع یا گاز، و تحت فشار یا خلاء باشد.

یک روتاری یونیون از یک شفت، یک یا چند واشر آب‌بندی، یک یا چند بلبرینگ، و یک بدنه تشکیل شده است. این تجهیز، سیال را به صورت مداوم در حرکت نگه می‌دارد. روتاری یونیون باید کاملا آب‌بندی شود: بنابراین قطعه‌ی آب‌بندی مکانیکی اورینگ یا lip، عنصری اصلی در این اتصال است.

برخی سازنده‌ها به جای اصطلاح “روتاری یونیون”، اصطلاحات “توزیع‌کننده‌ی دوار” و یا “اتصال دوار” را نیز به کار می‌برند.

چگونه روتاری یونیون انتخاب کنیم؟

پارامترهای متعدد مرتبط به سیستم‌های دوار، در انتخاب یک روتاری یونیون به شما کمک می کنند.

اولین ملاک مهمی که باید در نظر بگیرید، سیالی است که روتاری یونیون در تماس با آن به کار برده می‌شود. این تجهیز را می‌توان در تماس با گاز، هوا، خلاء، آب، روغن، بخار، مایع خنک‌کننده و غیره به کار گرفت. مواد سازنده‌ی اتصالات باید با توجه به امکان وجود عوامل خشن یا خورنده انتخاب شوند.

تعداد گذرگاه‌های مورد نیاز برای یونیون، سرعت چرخش، فشار در نصب، و دمای عملیات به شما در محاسبه‌ی سایز روتاری یونیون کمک خواهد کرد.

روتاری یونیون GAT

روتاری یونیون GAT

در آخر، اگر لازم است در نصب سیگنال یا جریان الکتریکی منتقل شود، باید از یک روتاری یونیون مجهز به حلقه اسلیپ رینگ استفاده کنید.

⊗ سیال

⊗ تعداد گذرگاه‌ها

  چطور مقاومت در برابر خوردگی را ارزیابی کنیم؟

⊗ سرعت

⊗ فشار

⊗ دما

⊗ سیگنال یا جریان الکتریکی جهت انتقال

چگونه ابعاد روتاری یونیون را محاسبه کنیم؟


روتاری یونیون SMC

روتاری یونیون SMC

سایزهای مختلفی از روتاری یونیون وجود دارد. ویژگی‌های مهم برای محاسبه‌ی سایز تجهیز مورد نظر شما به شرح زیر است:

  • قطر نامی نصب:

    این قطر، قطر داخلی لوله‌ای است که قرار است به روتاری یونیون متصل شود.

  • فشار عملیاتی نصب:

    روتاری یونیون در سیستم‌های خلاء و فشار کار می‌کند. شما باید فشار معمول سیال، که معمولا بین ۰ تا ۱۳۸۰ بار (۰ – ۲۰۰۰۰ psi) است، و نیز حداکثر فشار عملیاتی را بدانید. در صورتی که سیستم در فشار متغیر کار کند، حداکثر فشار را به عنوان فشار عملیاتی در نظر بگیرید.

  • دمای عملیاتی سیال و نیز دمای محیط:

    لازم است حداقل و حداکثر دما را مشخص کنید. این مقادیر معمولا بین ۱۰۰- تا ۲۰۰ درجه سلسیوس متغیر هستند.

  • سرعت و جهت چرخش مورد نیاز:

    سرعت معمولا بین ۰ تا ۳۶۰۰ دور بر دقیقه است. بسته به سازنده ی محصول، سرعت بالاتر، مثلا بیشتر از ۱۰۰۰۰ دور بر دقیقه، نیز ممکن است.

روتاری یونیون یا اسلیپ رینگ؟

روتاری یونیون و اسلیپ رینگ هر دو چرخش اجزای دستگاه را ممکن می‎سازند. روتاری یونیون این امکان را فراهم می‌سازد که سیالی را منتقل کنید، در حالی که اسلیپ رینگ انتقال سیگنال یا جریان الکتریکی را ممکن می‌سازد.

در اسلیپ رینگ، جریان از یک ورودی ثابت (ساکن)، اغلب یک براش، به یک خروجی دوار، معمولا یک رینگ، منتقل می‌شود. در یک نصب متداول، اسلیپ رینگ، روی قسمت متحرک نصب می‌شود. سیم‌هایی که از داخل شفت توخالی عبور می‌کنند، بار الکتریکی را هدایت می‌کنند. اسلیپ رینگ‌ها کاربردهای بسیاری دارند، مثلا سیستم‌های ویدیوی HD (دوربین های نظارت) و یا منابع تجدیدپذیر (مثل توربین‌های بادی).

  تفاوت بین UL Recognized (شناخته شده توسط UL) و UL Listing (فهرست UL) چیست؟

اگر در عملیات خود به سیگنال الکتریکی نیاز دارید، می‌توان از ترکیب روتاری یونیون و اسلیپ رینگ استفاده کرد تا عبور سیال و جریان امکان‌پذیر شود. این نوع سیستم‌ها، انتقال سیال را با انتقال سیگنال یا نیروی الکتریکی ترکیب می‌کنند. به آن‌ها “روتاری یونیون‌های ترکیبی” و یا “روتاری یونیون با اسلیپ رینگ درونی” گفته می‌شود.

چه مشخصات دیگری برای انتخاب روتاری یونیون حائز اهمیت هستند؟

جنس یونیون مهم است. با توجه به ماهیت سیالی که باید منتقل شود می‌توانید روتاری یونیونی با جنس استیل، آلومینیوم، برنج، چدن، یا برنز انتخاب کنید. سپس باید نوع اتصال را انتخاب کنید: نر یا ماده، رزوه‌ای، فلنجی، جوشکاری شونده و یا اتصال مستقیم.

انتخاب‌های بسیاری برای روتاری یونیون استاندارد وجود دارد، هرچند بسیاری سازنده‌ها، روتاری یونیون رایج، با یا بدون منیفولد، را پیشنهاد می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x