خدمات پشتیبانی

از شانزلیزه فرنگی، تا لاله زار برقی !

لاله زار یک خیابان نیست…

لاله‌ زار تنها نام یک خیابان نیست، لاله‌ زار نمادی از قدمت و فرهنگ مردم ایران‌زمین است. خیابانی که روزی عروس خیابان‌های تهران بود، پر از کافه و هتل و سینما و فروشگاه‌های مد روز و آن را شانزلیزه تهران می‌نامیدند. نماد تجدد و نوگرایی پایتخت، پاتوق و میعادگاه عاشقان، محل سکونت افراد مرفه و محل تبادل نظرات روشنفکران … خیابانی که مبارزه علیه استبداد در آن شکل گرفت و سرانجام منجر به پیروزی مشروطه شد. در این مقاله قصد داریم تا فصل لاله زار از کتاب تاریخ ایران را ورق بزنیم.

طراحی خیابان لاله‌ زار

باغ لاله زار

سال ۱۲۵۲ هجری شمسی بود، سلسله قاجار با پادشاهی ناصرالدین‌شاه حکومت می‌کردند. تب‌وتاب فرنگ رفتن را صدراعظم، میرزا حسین‌خان سپهسالار در دل پادشاه انداخت؛ بنابراین ناصرالدین‌شاه در تاریخ ۱۹ آوریل ۱۸۷۳ و در سن ۴۳ سالگی، به پاریس رهسپار شد. او در سفرش از اماکن گوناگونی دیدن کرد. یکی از این مکان‌ها  خیابان شانزلیزه ی پاریس  بود. هیچ‌کس نمی‌داند با دیدن حرکت دسته‌جمعی فیل‌ها و زرق‌وبرق خیابان شانزلیزه، چه حسی در پادشاه ایران رخ داد که به‌محض بازگشت، باغ مصفای لاله‌ زار را به مبلغ ۹۰ هزار تومان فروخت تا خیابانی مانند شانزلیزه در آن احداث کنند. خیابانی که مردم بتوانند برای تفریح و خوش‌گذرانی در آن قدم بزنند؛ بنابراین حصارها و نرده‌های اطراف باغ را خراب کردند و درختان را بریدند و زمین‌ها را میان اطرافیان شاه تقسیم کردند.لاله‌ زار اولین خیابانی بود که نام اصناف ساکن را بر روی آن نگذاشتند مانند فرمانیه و احتشامیه و امیریه … بلکه به دلیل وجود گل‌های بسیار زیاد در مرکزش، آن را لاله‌ زار نامیدند.

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : سنسور اکسیژن (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : سنسور مادون قرمز چیست؟

گراند هتل لاله‌ زار

گراند هتل خیابان لاله زار

در همان سفر فرنگ، ناصرالدین‌شاه برای اولین‌بار در هتل اقامت کرد و تصمیم گرفت هتلی شبیه به هتل‌های پاریس برای میهمانان خارجی در ایران تأسیس کند. چرا که در زمان قاجار مهمانانی که از کشورهای دیگر به ایران می‌آمدند، در منازل یا باغ‌های شمال تهران که به درباریان اختصاص داشت و یا سفارتخانه‌های کشور ساکن می‌شدند؛ بنابراین بخشی از باغ سیف‌الدوله را خریداری کرد و در ۱۳۰۰ متر، گراند هتل را به سبک هتل‌های اروپایی ساخت. گراند هتل اولین هتل تهران در لاله‌زار جنوبی بود. تهرانی‌های قدیم لاله‌زار را به نام گراند هتل می‌شناختند. این هتل دارای ۲۵ اتاق و یک سالن نمایش با ظرفیت ۶۰۰ نفر بود. این سالنی بسیار زیبا و تالاری در جلوی ایوان بود و برنامه‌های هنری در آن اجرا می‌شد و از آن برای نهارخوری نیز استفاده می‌کردند.

لاله‌زار تهران

لاله زار قدیم

دستور احداث خیابان لاله‌زار توسط ناصرالدین‌شاه صادر شد اما در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه و درست در دوران مشروطه بود که لاله‌زار رو به آبادانی نهاد. در همین دوران بود که لاله‌زار به اوج بلوغ خود رسید و به یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌ها و تفریح گاه های تهران تبدیل شد. تئاترها و سینماها و هتل‌هایی که در آن احداث شد، از لاله‌زار ویترین تماشایی درست مانند شهرفرنگ ساخته بود که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد. در دوران پهلوی نیز همچنان یکی از مراکز اصلی خوشگذرانی بود. با سلطنت رضاشاه و دوران شهرداریِ “بوذر جهرمی لاله‌زار قدیمی به لاله‌زار جدید تغییر شکل یافت . در این دوره خیابان لاله‌زار که به‌عنوان یکی از مرکزی‌ترین خیابان‌های تهران شناخته می‌شد، نماد نوگرایی و روشنفکری در ایران تلقی می‌شد. اتفاقات مهم لاله‌زار را به شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید

 

  مقاومت بار چیست؟ (تاثیر آن بر ارتباطات ترانسمیتر فشار و سطح)

لاله زار

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل آشنایی با انواع سنسور Sensor

بیشتر بخوانید : آسانسور (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید.

الکتریکی‌های لاله زار

حالا لاله‌زار با کاربری متفاوت از قبل، هنوز به زندگی خود ادامه می‌دهد. اما آن را بیشتر به‌جای خیابان لاله‌زار با نام بازار لاله زار می‌شناسند. بازاری که بورس لوازم الکتریکی شده است. با پیاده‌روهایی مملو از آدم، باربرهای همراه با چرخ‌دستی، موتورهای پارک شده کنار خیابان، صدای بوق و ازدحام جمعیت!

وقتی ریشهٔ این‌همه تغییر را پیگیری می‌کنیم، به اولین مغازه‌های الکتریکی لاله‌زار می‌رسیم. نام آقای امانت دورترین مغازه داری است که بازاریان به یاد می‌آورند. بیشتر که پیگیری می‌کنیم به برند معروف  “الکترولاندیس”  با مدیریت آقای مهندس افضلی‌پور می‌رسیم.

الکترو لاندیسِ لاله زار

الکترو لاندیس خیابان لاله زار

مهندس افضلی‌پور متولد ششم فروردین ۱۲۶۶ در تهران است. او تحصیلات خود را تا پایان دبیرستان در ایران می‌گذراند و برای ادامه تحصیل به پاریس سفر می‌کند و موفق به اخذ مدرک لیسانس شیمی از دانشگاه “بردو” فرانسه می‌شود. پس از اتمام دورهٔ فوق‌لیسانس، برای خدمت به وطن بازمی‌گردد و نمایندگی یک برند سوئیسی به نام الکترولاندیس را در خیابان لاله‌زار به عهده می‌گیرد. حتی چوب‌های خود مغازه را هم از کشور سوئیس می‌آورد. مهندس افضلی‌پور در تجارت مردی موفق بود بنابراین مسئولیت واردات محصولات را به عهده گرفت و فروش را به سایر همکارانش سپرد. بعدها او تمام سرمایه‌اش از لاله‌زار را به کرمان برد و دانشگاه باهنر کرمان  توسط او ساخته شد.
مغازهٔ الکترولاندیس همچنان در خیابان لاله‌زار پابرجاست. تابلو و ویترین این فروشگاه هم از لاله زار قدیم به‌یادگارمانده است.

بازار برق لاله زار

خیابان لاله زار قدیم و جدید

حالا خیابان لاله‌زار ۳۰۰۰ فروشگاه لوازم برقی دارد و شما می‌توانید انواع کالاهای برقی ساختمانی و صنعتی مثل کابل، دوربین مداربسته، آیفون تصویری، سنسور و… در آن بیابید.  لاله‌زار به دو بخش لاله‌زار شمالی و لاله‌زار جنوبی تقسیم شده است. به حدفاصل خیابان انقلاب تا خیابان جمهوری، لاله‌زار نو و به حدفاصل جمهوری تا میدان توپخانه لاله زار قدیم می‌گویند. اگر هم دسترسی به خیابان لاله زار نداشتید، می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی الکتریکی این حوزه مانند صنعت تک، لوازم موردنیاز خود را خریداری کنید.

خیابان لاله زار کجاست؟

لوکیشن خیابان لاله زار

اگر قصد دارید به لاله زار بروید، باید بدانید که این خیابان از سمت شمال به خیابان انقلاب و از سمت جنوب به خیابان امام خمینی (میدان توپخانه) ختم می‌شود. راحت‌ترین راه دسترسی به خیابان لاله‌زار مترو می‌باشد. برای این منظور می‌توانید سوار خط یک مترو (کهریزک – تجریش) شوید و در ایستگاه سریع از مترو پیاده شده و با دقایق پیاده‌روی به خیابان جمهوری و خیابان لاله‌زار برسید. همچنین تاکسی‌ها در نقاط مختلف شهر به سمت میدان توپخانه حرکت می‌کند. بی آر تی‌ها نیز سریع‌ترین راه ممکن برای شما هستند. لازم است بدانید که خیابان لاله زار از سمت انقلاب به میدان توپخانه یک طرف است.

 اگر هم می‌خواهید با لاله زار قدیم آشنا شوید می‌توانید به شهرک سینمایی غزالی رفته و لوکیشن بازسازی شده آن را ببینید.

بیشتر بخوانید : سنسور پیزو الکتریک و هرآنچه راجب آن باید بدانید (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : سنسور دنده عقب و هرآنچه راجب آن باید بدانید.

بیشتر بخوانید : میکرو سنسور چیست؟عملکرد آن چگونه است؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژنسنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

 

  انتخاب نوار نقاله مناسب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x