خدمات پشتیبانی

سنسور دنده عقب و هرآنچه راجب آن باید بدانید (بررسی کامل)

سنسور دنده عقب چیست؟

سنسور دنده عقب سنسوری مجاورتی است که به راننده در تشخیص اشیای نزدیک در هنگام پارک خودرو کمک می کند. درواقع در تعریفی دقیق تر می توان گفت : سنسورهای  دنده عقب  دستگاه های بسیار کمی هستند که معمولاً در سپر عقب وسایل نقلیه نصب می شوند و وقتی خودرو به سمت عقب منتقل می شود فعال می شوند. هدف اصلی آنها هشدار دادن به شما در مورد هر چیزی است که پشت یک وسیله نقلیه قرار دارد .

 

سنسور دنده عقب
سنسور دنده عقب چگونه کار میکند؟

هنگامی که راننده دنده عقب را درگیر می کند ، سنسورهای پارک عقب به طور خودکار فعال می شوند و امواج فراصوت را ارسال می کنند. وقتی این امواج به جسم نزدیک برخورد می کنند ، منعکس شده و دوباره توسط حسگرها گرفته می شوند. براساس زمان سپری شده بین ارسال و بازپس گیری امواج ، ECU فاصله جسم را از وسیله نقلیه محاسبه می کند.

زمانی که وسیله نقلیه به یک شی نزدیک می شود ، سیستم با یک لحن قابل شنیدن یا یک سیگنال دیداری روی داشبورد ، راننده را هشدار می دهد . با پیشروی بیشتر وسیله نقلیه به سمت جسم ، شدت صدای زنگ هشدار به راننده سیگنال می دهد تا وسیله نقلیه را متوقف کند. علاوه بر این سنسورها ، برخی از تولیدکنندگان وسایل نقلیه دوربین هایی را نیز تهیه می کنند تا دید دقیق تری از منطقه پشت خودرو داشته باشند.

بیشتر بخوانید : بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

بیشتر بخوانید : تابلو برق (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : انکودر چیست و چه کاری انجام میدهد؟

بیشتر بخوانید : فلو سوئیچ چیست؟ چه کاربردی دارد؟

انواع سنسور دنده عقب و کارکرد آن

  • سنسورهای اولتراسونیک
  • دوربین های رو به عقب
  • سنسورهای الکترومغناطیسی

۱-سنسورهای اولتراسونیک متداول ترین نوع سنسور پارک(دنده عقب) هستند و معمولاً در سپر عقب خودرو جاسازی می شوند. حتماً متوجه شده اید که وسایل نقلیه دیگری که از این وسایل دایره ای کوچک استفاده می کنند (معمولاً ۴ یا ۶ دستگاه از سپر) که همرنگ سپر خودرو هستند.

این نوع سنسورها با همان اصل دستگاه های سونار نیروی دریایی کار می کنند. با انتشار امواج صوتی با فرکانس بالا و اندازه گیری مدت زمانی که برای بازگشت به سنسور طول می کشد ، می تواند شما را از نزدیک شدن به مانعی آگاه کند.این نوع حسگرها معمولاً به دو شکل به شما اطلاع می دهند که چقدر با یک شی نزدیک هستید. اولین مورد این است که بلندتر و بلندتر “فریاد بزنید” تا زمانی که متوقف شوید. راه دوم از طریق بازخوانی تصویری است که معمولاً در کنار هشدار قابل شنیدن کار می کند.

۲- دوربین های عقب با ارائه دنده مستقیم به صفحه نمایش سرگرمی و سرگرمی در خودرو هنگامی که دنده را به حالت معکوس تغییر می دهید کار می کنند. همچنین می توانید کیت های دوربین رو به عقب را که به یک برنامه در تلفن هوشمند شما پیوند دارند ، تهیه کنید.

اگرچه این نوع دستگاه ها در ارائه یک تصویر واقعی از مکان شما بسیار عالی هستندرفتن ، آنها می توانند موارد اضافی اختیاری گران قیمت باشند ، مگر اینکه خودتان یکی از آنها را نصب کنید. آنها همچنین می توانند بسته به نوع لنز و محل قرارگیری دوربین ، نمای محدودی را ارائه دهند. علاوه بر این آنها می توانند از حالت های “دید در شب” بی کیفیت رنج ببرند.

۳-سنسورهای الکترومغناطیسی احتمالاً کمترین نوع سنسور دنده عقب موجود در بازار هستند. در پشت سپر نصب شده ، آنها با ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی در اطراف عقب خودرو کار می کنند و هنگامی که احساس اختلال در میدان الکترومغناطیسی می کند ، هشدار می دهند.

اگرچه این احتمالاً محرمانه ترین گزینه در بین سه سنسور پارکینگ است ، اما بدون شک کمترین قابلیت اطمینان را دارد ، زیرا قبل از ایجاد اخطار ، به حرکت بسیار آهسته وسیله نقلیه متکی است.همیشه به یاد داشته باشید که معکوس کردن در واقع آگاهی از مکان ، دانستن اندازه وسیله نقلیه و استفاده از آینه های شما است. بله ، سنسورهای دنده عقب کمک بزرگی به شما می کنند تا اطلاعات و اطمینان بیشتری به شما بدهند ، اما ، هرگز نباید فقط به آنها اعتماد کنید.

مزایای سنسور دنده عقب

بسیاری از وسایل نقلیه مدرن دارای نقاط کور بزرگی هستند که می تواند پارکینگ و چرخش را با مشکل روبرو کند. سنسورهای دنده عقب  به شما کمک می کنند تا در مکان های تنگ پارکینگ حرکت کنید ، همچنین به شما در مورد هر چیزی که ممکن است در پشت وسیله نقلیه شما باشد مانند پیاده روهای بلند ، بولاردها ، وسایل نقلیه دیگر و کودکان کوچک هشدار می دهند. اگرچه ممکن است کمی آزاردهنده باشند ، اما به دلیل انعطاف پذیری زیاد ، در جلوگیری از ضربه های قابل پیشگیری به وسیله نقلیه عالی هستند.

 

  • کاهش در نقاط کور اطراف خودرو کار دشوار پارکینگ در فضاهای باریک را آسان می کند.
  • این سیستم خستگی راننده را هنگام پارک خودرو کاهش می دهد .
  • درک بهتر از منطقه پشت وسیله نقلیه احتمال آسیب رسیدن به وسیله نقلیه یا سایر اشیا  مجاور را کاهش می دهد.

معایب سنسور دنده عقب

  • تشخیص اشیا تخت یا اشیا عمودی از یک بخش بسیار نازک دشوار است.
  •  در صورت چسبیدن گل و برف به سطح آن ، حسگر به درستی تشخیص نمی یابد.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با سنسور اثر هال و کاربرد آن

بیشتر بخوانید : سنسور خازنی چیست؟ -۷ گام ساده برای شناخت سنسور های خازنی

بیشتر بخوانید : کمپرسور (بررسی تخصصی)

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژنسنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

 

  انواع سنسور دی اکسید کربن و کاربرد آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x