خدمات پشتیبانی

بررسی تخصصی سنسور پیزو الکتریک

سنسور پیزوالکتریک چیست؟

سنسور پیزوالکتریک برای نظارت مستمر بر روی یک محیط به هیچ نیرویی نیاز ندارد.این نوع سنسور حساس ترین فن آوری  فشار سنج است که خروجی الکتریکی دقیق پایدار و قابل تکرار را ارائه می دهد.

یک سنسور پیزوالکتریک نیازی به ولتاژ یا منبع جریان خارجی ندارد ، آنها قادر به تولید سیگنال خروجی از کرنش اعمال شده هستند. این امر آنها را به گزینه ای محبوب در بسیاری از برنامه ها تبدیل می کند. استفاده از آنها در صنایع مختلف به طور قابل توجهی در حال رشد است و گاهی اوقات آنها در حسگرهای دیگر گنجانده می شوند.
“Piezo” یونانی “مطبوعات” یا “فشار” است بنابراین یک سنسور پیزوالکتریک به طور موثر فشرده سازی را با استفاده از اثر پیزوالکتریک اندازه گیری می کند.
یک سنسور پیزوالکتریک پارامترهای فیزیکی را تبدیل می کند . به عنوان مثال ، شتاب ، فشار را به یک بار الکتریکی تبدیل می کند که سپس قابل اندازه گیری است. آنها بسیار حساس هستند و اندازه آنها بسیار کوچک است و به همین دلیل مناسب اجسام روزمره هستند.

سنسور پیزو الکتریک

بیشتر بخوانید : بوستر پمپ چیست؟ – نحوه ی نصب و استفاده از انواع بوستر پمپ (بررسی کامل)

بیشتر بخوانید :چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید : کمپرسور (بررسی تخصصی)

سنسورهای پیزوالکتریک چگونه کار می کنند؟

سنسورهای پیزوالکتریک بر اساس اصل اثر پیزوالکتریک کار می کنند. پیزوالکتریک از کلمه یونانی piezein نشأت گرفته است که در لغت به معنای فشار دادن یا فشار دادن است. همانطور که مورد دوم نشان می دهد ، ما در حال فشردن بلورهای کوارتز برای ایجاد ولتاژ الکتریکی هستیم. از این رو ، سنسورهای پیزوالکتریک با استفاده از انرژی مکانیکی به یک بلور در مراحل زیر کار می کنند:
۱٫ یک کریستال پیزوالکتریک بین دو صفحه فلزی قرار می گیرد که به طور معمول در یک تعادل کامل قرار دارند (حتی اگر به طور قرینه مرتب نشده باشند) و هیچ جریان الکتریکی را هدایت نمی کند.
۲٫ تنش یا نیرو مکانیکی توسط صفحات فلزی روی مواد وارد می شود که باعث می شود بارهای الکتریکی موجود در کریستال از تعادل خارج شود. بارهای منفی و مثبت اضافی در دو طرف مخالف صورت بلوری ظاهر می شوند.
۳٫ صفحه فلزی این بارها را جمع می کند ، که می تواند برای تولید ولتاژ و ارسال جریان الکتریکی از طریق مدار استفاده شود – تبدیل به پیزوالکتریک.
درک رفتار کریستالهای پیزوالکتریک هنگام تعیین اثر پیزوالکتریک مهم است. سنسورهای پیزوالکتریک بر اساس اثر پیزوالکتریک می توانند از نیروهای عرضی ، طولی یا برشی عمل کنند و نسبت به میدان های الکتریکی و تابش الکترومغناطیسی حساس نیستند. پاسخ همچنین در محدوده وسیع دما بسیار خطی است و آن را به یک سنسور ایده آل برای محیط های ناهموار تبدیل کرده است.

 کاربرد سنسور پیزوالکتریک 

سنسورهای پیزوالکتریک در انواع برنامه ها از طریق صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند ، زیرا بسیار متنوع هستند. ازجمله کاربردهای آن عبارتند از :

• پد های پین
• حروف کلیدی
• هشدارهای  دزدگیر
• مایکروویو
• ساعت های زنگ دار
• تجهیزات اولتراسونیک
• آلات موسیقی
• نظارت بر ماشین
• درون شتاب سنج ها
• درون چاپگرها برای اندازه گیری تأثیر
• درون سوئیچ های تماسی
• آزمایش غیر مخرب برای قسمتهای مختلف از جمله قطعات برای کاربردهای هوافضا
اندازه کوچک و حساسیت زیاد آنها باعث می شود تا کاملاً مناسب برنامه های فوق باشند. از آنجایی که سنسورهای پیزوالکتریک بسیار سازگار هستند ، یک انتخاب محبوب برای کاربردها در صنعت پزشکی است و اغلب از آنها استفاده می شود. اندازه گیری نبض – برای این منظور می توانند به پوست بیمار بپیوندند و به اندازه کافی حساس هستند تا نبض را کنترل کنند. از آنها در استتوسکوپ ، سونوگرافی ، برای اندازه گیری اثر بیهوشی ، برای اندازه گیری های مختلف در طول مطالعات خواب و در بین سرعت سازان برای تشخیص سطح حرکت و فعالیت بیمار استفاده می شود.

مزایای سنسور پیزو الکتریک
  • آنها پاسخ فرکانس بسیار بالایی را ارائه می دهند که به معنی تغییر سریع پارامتر است که به راحتی قابل تشخیص است.
  •  بالا پاسخ گذرا عنوان آنها قادر به تشخیص حوادث میکروثانیه و همچنین دادن خروجی خطی.
  •  آنها خروجی بالایی را ارائه می دهند که در مدار الکترونیکی اندازه گیری می شود.
  •  ابعاد آنها کوچک است و ساختار ناهمواری دارند و این بدان معناست که کار با آنها آسان است.

امیدواریم این مقاله مفید واقعع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل آشنایی با انواع سنسور Sensor

بیشتر بخوانید : آسانسور (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید.

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژنسنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x