خدمات پشتیبانی

سنسور دود ، فرشته ی نجات زندگی شما!

سنسور دود و پیشگیری از آتش سوزی..

قبل از اینکه بخواهیم در مورد سنسور دود باهم صحبت کنیم بیایید برگردیم به تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵…
همه ی ما هنوز خاطره ی تلخ اتفاق پلاسکو توی ذهنمون هست…روز هایی پر از تشویش،اضطراب و ثبت فیلم ها و عکس های تامل برانگیز…رویدادی که تنها در نصف روز رخ داد ولی تا هفته ها ادامه داشت…درسته دیر بود ولی تازه اون موقع بود که دنبال مقصر وعلت و دلایل پیشگیری بودیم، تا شاید بتونیم از اتفاقات بعدی جلوگیری کنیم…

 

دود در ساختمان آتش گرفته

 

بیشتر بخوانید : سنسور دود،فرشته ی نجات زندگی شما در برابر آتش سوزی!

 

اما جالبه که بدونید سالانه بیش از  ۶۰۰۰۰۰  آتش سوزی در دنیا رخ میده و موجب مرگ بیش از ۸۰۰ نفر و آسیب دیدن بیش از ۱۷۰۰۰ نفر میشه.اگه آتش سوزی در زمان روز اتفاق بیوفته احتمال تشخیصش راحت تره ، اما اگه تو شب رخ بده می تونه گاز مونواکسید کربن تولید کنه و با کاهش اکسیژن برای نفس کشیدن،افراد را به کام تلخ مرگ بکشونه.و این یعنی آتش با تمام فایده هایی که در زندگی بشر در طول تاریخ داشته، میتونه باعث  خطراتی مرگ آفرین  بشه…اما خبر خوب اینه که میتونیم از ویژگی های خود آتش استفاده کنیم تا از این اتفاقات جلوگیری کنیم…چگونه؟

وقتی آتش سوزی رخ میدهد یکی از علائم و نشانه های آن،ایجاد دود است.خوشبختانه به لطف همین ویژگی ،می توان قبل از وقوع فاجعه از این اتفاقات جلوگیری کرد.از این رو یکی از روش های ارزان و سریع برای تشخیص آتش سوزی،  سنسور دود  است.

 

  به روز رسانی حواس پنج گانه ی شما موجود است!!

آتش در جنگل

 

بیشتر بخوانید : سنسور تشخیص رنگ و هرآنچه در مورد آن باید بدانید!

 

سنسور دود چیست؟

 سنسور دود یا حسگر دود یا آشکار سازدود   ابزاری است که برای حس کردن دود ناشی از آتش سوزی برای اعلام وضعیت حریق و یا اطفاء حریق استفاده می شود.استفاده از سنسور های دودی بستگی به نوع فعالیت و میزان رفت و آمد افراد متفاوت هستند.
مثلا در مکان های تجاری و صنعتی و پر رفت و آمد پس از فعال شدن سنسور دود ، سیستم اعلام خطر و سیستم خودکار اطفاء حریق را روشن میشود و یا یک سیگنال به مراکز آتش نشانی می فرستد اما سنسور های دود خانگی معمولا فقط یک زنگ خطر یا نشانه های نوری ایجاد میکند.

 

دتکتور دود

 

انواع آن:

این سنسور براساس کاربردشان انواع مختلفی دارند:

  •  نوع نقطه ای  که خود به دو نوع فوتوالکرتیک (نوری) و یونیزاسیون (فیزیکی) تقسیم میشود.اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد این دو توضیح دهیم،از سنسور فوتوالکترونیک زمانی استفاده میشود که فرآیند سوختن در آن ها کند باشد در حالی که از سنسور دود یونیزاسیون برای آتش سوزی هایی با سرعت بیشتر و شعله ی زیاد استفاده می شود.تکنولوژی به کار برده شده در این دو نوع سنسور متفاوت است که منجر به عملکرد متفاوت در آنها می شود

 

  •  نوع خطی که با نام بیم دکتور نیز شناخته می شوند.ازاین سنسور ها برای فضاهای بزرگ و وسیع مانند انبار،سالن،سوله و یا کارخانه ها استفاده می شود.در این مکان ها نصب سنسور دودی معمولی ،غیر اقتصادی و مشکل زاست.

 

  •   نوع مکشی  که در آنها از فناوری پیشرفته تری استفاده شده است.این فناوری ها ،حساسیت را افزایش داده و آنها را به سنسور های قابل اطمینانی تبدیل کرده است.سیستمasd در این سنسور ها ،هوا را از طریق لوله های کوچک به داخل کشیده و برای شناسائی دود ،در یک فرآیند مداوم آن را تجزیه و تحلیل می کند.بنابراین حتی وقتی دود قابل مشاهده نیست،می توان آن را تشخیص داد.

 

  • همچنین سنسور های دود به لحاظ منبع تغذیه الکتریکی به دو نوع تقسیم میشوند: سنسور های دود باتری دار و سنسور های دود سیمی ،در صورت استفاده از سنسور های دود سیمی دیگر نیاز نیست که نگران تمام شدن باتری و تعویض سالانه ی آن باشید و اگر از سنسور دود بارتری دار استفاده کنید ،قطعی برق در تشخیص آتش سوزی تاثیری ندارد.

 

بیشتر بخوانید : سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

نکات مهم در مورد محل نصب:

 

  سنسور ضربان قلب چیست؟ (بررسی کامل و کاربردی)

نکات نصب سنسور دود

 

  •  سرعت عمل در اطلاع رسانی آتش سوزی بسیار مهم است.بنابراین باید مطمئن بود که از سنسور های دود به تعداد کافی استفاده شده است.
  • مسیر دود همیشه به سمت بالاست.بنابراین اگر این سنسور را روی دیوار نصب کردید باید حتما ۳۰ سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد.
  •  نزدیکی درب ها ، پنجره ها و دریچه ها ،جریان هوا وجود دارد که باعث می شود در کارکرد سنسور دود اخلال ایجاد شود. بنابراین نباید در نزدیکی این محل ها نصب شود.
  •  نصب سنسور دود نیازمند بررسی نکات مهمی است و برای این کار باید از یک مهندس برق یا متخصص نصب کمک گرفت.
  • سنسور های دود سرعت عمل بالائی دارند ولی باید توجه کرد که از آنها در محیط هایی که آلودگی و گرد و غبار معمولی دارند باید استفاده نمود.

نکات مهم در نگهداری:

مسلما اگر به شرایط نگه داری سنسور های دود توجه نکنیم،باعث می شود در شرایط بحرانی بهترین عملکرد خود را نداشته باشند.بنابراین رعایت این نکات مانند نصب خود سنسور بسیار هم است:

  1. هفته ای یک بار آن را امتحان کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.فقط کافیست کلید تست را زده و منتظر هشدار باشید.
  2. باتری را هر سال عوض کنید.
  3. سالی یک بار آن را تمیز کنید تا گرد و غبار نداشته باشد.
  4. هر ده سال یک بار آن ها را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید : سنسور فشار چیست؟ – چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

سنسور دود هوشمند چیست؟

 

سنسور دود هوشمند

 

تکنولوژی های مرتبط با  اینترنت اشیاء ،هر روز در حال پیشرفت است. این نوع سنسور هم از همراه شدن در این مسیر عقب نمانده اند.
نسل جدید،هشدار دهنده ی آتش سوزی هستند که با استفاده از WIFI و یا تکنولوژی های ارتباطی مشابه ،به هاب خانه متصل می شوند.
علاوه بر آژیرِ زمان هشدار،شما میتوانید اطلاع از این موضوع را روی تلفن همراه خود دریافت نمائید. و در صورت دور بودن،سریع خود را به محل برسانید.
همچنین نوع هوشمند می تواند کاهش شارژ باتری را به صورت یک اعلان برای شما ارسال نماید.

 

  سنسور نشت و هر آنچه در مورد آن باید بدانید.

نکته ی مهم:

 سنسور دود  یکی از بهترین گزینه های تشخیص آتش سوزی است ولی براساس نیاز می توانید از سنسور های حرارتی ،شعله ای و گازی نیز در این امر بهره بگیرید.

 

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x