خدمات پشتیبانی

سنسور نشت و هر آنچه در مورد آن باید بدانید.

بررسی کامل سنسور نشت آب

سنسور نشت با دقت و حساسیت بالا ، خانه شما را از هر نوع نشتی یا سرریزشدن آب و خطر نشتی گاز در امان نگه می دارد. در این مقاله با عملکرد وکاربرد آنها آشنا خواهید شد.

راه حل های موثر برای جلوگیری از آسیب دیدن به وسیله ی نشتی آب ، نصب ردیاب های نشتی آب (یا سنسورها) است. آشکارسازهای قدیمی یا ساده تر نشت آب هنگام تشخیص آب ، زنگ خطر را به صدا در می آوردند، اما در این نوع ،صاحبان املاک باید در خانه باشند تا زنگ هشدار را بشنوند تا برای جلوگیری از آسیب دیدن آب اقدام کنند.
در سال های اخیر ، سنسورهای  نشت آب بهبود یافتند و می توانند در صورت تشخیص آب یا رطوبت ناخواسته ، پیامکی ارسال کنند. برخی از این ابزارهای “هوشمند” حتی به موقع برای جلوگیری از آسیب شدید آب ، به طور خودکار منبع تغذیه را خاموش می کنند.سیستم های هوشمند نشت یابی شامل چندین حسگر کوچک رطوبت / نشت هستند. این دستگاه ها با باتری کار می کنند و می توانند در نزدیکی مناطقی قرار بگیرند که بیشتر در معرض آسیب به آب هستند. چنین مناطقی عبارتند از: روی پمپ های مخزن ، نزدیک وسایل حامل آب و پشت یا زیر لوله ها هستند. یکی دیگر از ویژگی های آشکارسازهای هوشمند نشت ، نظارت بر تغییرات دما در یک خانه است که  در صورت تغییر غیر منتظره در دما ، هشدار ارسال می کند.

بیشتر بخوانید : سنسور شیب چیست؟چه کاربردی دارد؟

سنسور نشت آب چیست؟

بررسی  انواع سنسور نشت گاز

نوع سنسورهایی که در دستگاه های هشدار دهنده نشت گاز استفاده می شود، بسته به نوع کاربری و دقت مورد نظر متفاوت می باشد. در زیر انواع مختلفی از سنسورهای گاز معرفی شده است.

• سنسورهای الکترو شیمیایی :موادی در گازها ومایعات می توانند بطور الکتروشیمیایی شناسایی شوند که واکنش های آنها در داخل سل الکتروشیمیایی  باشند . یک سل الکتروشیمیایی شامل یک الکترولیت ، یک الکترود اندازه گیرنده ، یک الکترود همراه ویک الکترود شاهد می باشد. از سنسورهای الکتروشیمیایی معمولا در کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

• سنسورهای کاتالیستی :کاتالیست لایه ایی که روی الکترود سنسور نشت قرار می گیرد و باعث افزایش حساسیت، انتخاب پذیری واکنش سریعتر سنسور به شرایط محیطی می شود. برای مثال از اکسید بیسموت Bi2O3 به عنوان کاتالیست در کنار اکسید قلع SnO2 جهت تشخیص گاز NO استفاده می گردد. همچنین از فلز پالادیوم به عنوان کاتالیست در سنجش گاز CO استفاده می گردد.

• سنسورهای هادی :در این سنسورها تاثیر متقابل گاز با جامد ( اکسید فلزی نیمه هادی آلی ) موجب تغییر در هدایت می شود . یک تغییر در مقاومت همچنین می تواند موجب تغییر در دمای مواد سنسور شود . این سنسور ها دارای حساسیت بالا می باشند و زمانهای پاسخ  کوتاه در حد دقیقه دارند . با وجود این ، آنها درجه نسبتا بالایی از حساسیت  را نشان می دهند .

• سنسورهای نیمه هادی :در این نوع سنسورهای نشت تغییرات در لایه دوگانه الکتریکی در یک مرز عایق / فاز فلزی برای اندازه گیری استفاده می شود.این سنسور ها بویژه برای تشخیص H2 در دمای اتاق مناسب هستند . فلز مورد استفاده شده معمولا در این سنسورها پالادیم است . زمینه اصلی کاربرد سنسورهای نیمه هادی ، بطور خانگی ، سیستمهای اخطار برای تشخیص CO، تشخیص H2S در پالایشگاه ها ، برای آزمایش میزان الکل در تنفس وبرای اندازه گیری رطوبت نسبی کاربرد دارد.

• سنسورهای مادون قرمز :تکنولوژی مادون قرمز به صورت واکنش ناپذیر در طبیعت وجود دارد . این تکنولوژی قبلاَ در دستگاههای سطح بالا بکار گرفته می شد و هیچ انتخابی برای آشکار سازی با حساسیت بالا در کاربردهای صحیح تشخیص گاز ، در مقادیر بالا وجود نداشت . هر چند که اخیرا ساختار داخلی طراحی شده در داخل سنسورها امکان کاربری از این تکنولوژی با حساسیت بالا را میسر ساخته است . سنسورهای نشت مادون قرمز متشکل از حالات جامدی هستند که هیچ ترکیب شیمیایی با گاز مورد نظر را انجام نمی دهند . این سنسورها میتوانند شرایط بحرانی را تشخیص داده و به کاربراطلاع دهند ، به عبارت دیگر این سنسورها به عنوان کنترل ایمنی به کار برده می شوند.

بیشتر بخوانید : تشخیص قسمت های کامل نشده حین تولید با پرده نوری

سنسور نشت گاز

نکات مهم در مورد استفاده از سنسور نشت:

۱٫ سنسور نباید در معرض بخار سیلیکن ارگانیک قرار بگیرد.
۲٫ سنسور در معرض گاز های خورنده نباید قرار بگیرد (H2Sz, SOX,Cl2,HCl)
۳٫ اگر سنسور در معرض نمک قلیایی یا فلزات قلیایی قرار بگیرد باعث تغیییرات در ساختار قطعات خواهد شد.
۴٫ سنسور نباید در معرض آب و انجماد قرار بگیرد.
۵٫ سنسور نباید در معرض ولتاژ بالا باشد.
۶٫ پین های سنسور نباید ولتاژ اشتباه تحمل کند.
۷٫ سنسور نباید برای مدت طولانی در معرض گاز با غلظت بالا قرار بگیرد.زیرا عمر مفید سنسور را کم میکند و باعث رانش در حساسیت میشود.در چنین مواقعی باید سنسور در هوای پاک قرار داده شود.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با مادر میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : تحمل دمای بالا حین نقاشی قطعات خودرو با RFID

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x