خدمات پشتیبانی

سنسور ضربان قلب چیست؟ (بررسی کامل و کاربردی)

سنسور ضربان قلب چیست؟

سنسور ضربان قلب : موج نبض تغییر حجم رگ خونی است که هنگام پمپاژ قلب توسط قلب اتفاق می افتد و ردیابی که این تغییر حجم را کنترل می کند سنسورنبض (سنسور ضربان قلب) نامیده می شود.

سنسور ضربان قلبروشهای اندازه گیری ضربان قلب

چهار روش اصلی برای اندازه گیری ضربان قلب وجود دارد:

  • الکتروکاردیوگرام 
  • موج نبض فوتوالکتریک 
  • اندازه گیری فشار خون 
  • فونوکاردیوگرافی

سنسورهای پالس از روش فوتوالکتریک استفاده می کنند.سنسورهای پالس با استفاده از روش موج پالس فوتوالکتریک بسته به روش اندازه گیری به ۲ نوع طبقه بندی می شوند:

  • انتقال
  • بازتاب

انتقال: انواع انتقال امواج نبض را با انتشار نور قرمز یا مادون قرمز از سطح بدن و تشخیص تغییر جریان خون در هنگام ضربان قلب به عنوان تغییر در میزان نور منتقل شده در بدن اندازه گیری می کنند.این روش محدود به مناطقی است که نور می تواند به راحتی در آن نفوذ کند ، مانند نوک انگشت یا لاله گوش.

بازتاب: سنسورهای پالسی از نوع بازتاب (سنسورهای نوری برای مانیتور ضربان قلب) نور مادون قرمز ، قرمز یا سبز را به سمت بدن منتشر می کنند و مقدار نور منعکس شده را با استفاده از یک فوتودایود یا فوتوترانزیستور اندازه گیری می کنند.

هموگلوبین اکسیژن دار موجود در خون رگ ها ویژگی جذب نور  است ، بنابراین با حس سرعت جریان خون (تغییر در حجم رگ های خونی) که به دنبال انقباضات قلبی با گذشت زمان تغییر می کند ، قادر به اندازه گیری سیگنال موج نبض هستیم.همچنین ، از آنجا که نور منعکس شده اندازه گیری می شود ، دامنه مناطق مناسب مانند سنسورهای پالس نوع انتقال محدود نیست.

بیشتر بخوانید : سنسور ژیروسکوپ و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

سنسورهای ضربان قلب چقدر دقیق هستند؟

همه برنامه های ردیابی ضربان قلب برابر نیستند. وقتی محققان چهار مورد از آنها را با اندازه گیری های استاندارد  (ECG و اکسی متری نبض سر انگشت) مقایسه کردند ، دریافتند که میزان قرائت ضربان قلب تولید شده توسط برنامه ها در بیش از ۲۰٪ اندازه گیری ها با بیش از ۲۰ ضربان در دقیقه  است.این واقعیت که برنامه های ضربان قلب به طور مداوم و همچنین تجهیزات با درجه بالینی کارایی چندانی ندارند ، تعجب آور نیست.

اکثر آنها ، اگر نه همه ، در مورد استفاده پزشکی هشدار می دهند.طبق این مطالعه ، برنامه هایی که از شما می خواهند انگشت خود را به دوربین داخلی تلفن خود بکشید نسبت به برنامه هایی که از شما می خواهند دوربین گوشی خود را تا سطح چهره خود نگه دارید دقیق تر هستند.

 

  سنسورهای فایبراپتیک فوتوالکتریک کنترینکس در صنعت خودرو

سنسور ضربان قلب چیست
کاربرد سنسور ضربان قلب

۱-اپل واچ:اپل واچ مجموعه ای از ساعت های هوشمند است که توسط شرکت اپل تولید شده است . سنسور به کار رفته در این ساعت شامل تناسب اندام ، قابلیت های سلامت محور و ارتباطات از راه دور بی سیم است.

۲-ساعت مچی جی پی اس:ساعتهای GPS اغلب برای اهداف ورزشی و تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرند.

۳-ردیاب:این اصطلاح اکنون اصولاً برای ساعتهای هوشمندی استفاده می شود که در بسیاری از موارد به صورت بی سیم با رایانه یا تلفن هوشمند برای ردیابی طولانی مدت داده ها استفاده می شوند.

۴-گام شمار:گام شمار یک دستگاه، قابل حمل و الکترونیکی و یا الکترومکانیکی است.گام شمار در ابتدا توسط علاقه مندان به ورزش و آمادگی جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان شمارنده و محرک ورزش روزمره محبوب است.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور اثر انگشت و بررسی عملکرد آن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x