خدمات پشتیبانی

راز منشور نیوتن و سنسور تشخیص رنگ!

ناگفته هایی در مورد سنسور تشخیص رنگ:

رنگ‌ها تأثیر بسزایی در خودآگاه و ناخودآگاه هر فرد دارد و هر رنگی، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید می‌تواند قدرتمند باشد. نتایج تحقیقات در مورد حواس پنج‌گانهٔ انسان نشان می‌دهد که حس بینایی با حدود ۷۵ درصد تأثیر در یادگیری قوی‌ترین و بهترین حس ما است. حس بینایی به ما توانایی درک عکس‌ها، اجسام مختلف و رنگ‌های متنوع را می‌دهد. رنگ‌ها مانند پله‌هایی هستند که وجود هر انسان را به سایر جزئیات و پدیده‌های جهان هستی ارتباط می‌دهد. اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید:
  • چگونه می‌توانید با چشم‌هایتان رنگ‌های مختلف را تشخیص دهید؟
  • اصلاً می‌دانید که چگونه هر جسمی رنگ متفاوتی دارد؟
  • چرا ما در تاریکی درست نمی‌توانیم رنگ اجسام مختلف را تشخیص دهیم؟
  • چگونه رسانه‌های تصویری می‌توانند رنگ‌ها را به ما نشان دهند؟
در این مقالهٔ رنگارنگ با ما همراه باشید تا با پاسخ این پرسش‌ها آشنا شویم.

نیوتن و لحظهٔ رنگین‌کمان

روز یکشنبه در سال ۱۶۶۴ ، نیوتن تصمیم گرفت اتاقش را به سمت بازار بزرگی در کمبریج ترک کند. حین پیاده‌روی در بازار، شیء درخشانی در مغازه اسباب‌بازی‌فروشی نظرش را جلب کرد. سطح صاف و هموار آن برای نیوتن شگفت‌آور بود و احساس کرد که می‌تواند آزمایش‌های سودمندی با آن انجام دهد.
بنابراین منشور را خرید و به‌محض رسیدن، مشغول آزمایش بر روی آن شد. او ابتدا پردهٔ همه پنجره‌ها به جز یکی راکشید. سپس روی تکه مقوایی شکاف باریکی ایجاد کرد تا نور خورشید از طریق آن وارد شود و آن را روی پنجره ی بدون پرده قرارداد. همه‌جا تاریکی محض بود و باریکه نوری وارد اتاق می‌شد.

سنسور رنگ

او منشور را دقیقاً در مقابل این باریکهٔ نور قرارداد و به تماشای نوارهای مختلف رنگی که از آن بیرون می‌آمد نشست. نور طبیعی پس از عبور از منشور مثل یک رنگین‌کمان ظاهر شده بود. رنگ‌ها به ترتیب بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی، و قرمز بودند. آیزاک نیوتن آنچه مشاهده کرد را طیف نامید.بسیاری از مردم معتقد بودند که رنگین کمانی داخل منشور حبس شده و تابیدن نور آن را آزاد می‌کند اما این نیوتن بود که دنبال سرچشمه این تغییر رفت تا چرایی این اتفاق را بیابد!

او آزمایش‌های زیادی بر روی منشور انجام داد و مشاهدات خود را یادداشت نمود. پهنای هر نوار رنگی را اندازه‌گیری کرد، فاصلهٔ منشور از دیوار را تغییر داد، تمام مؤلفه‌های مختلف را آزمود و یافته‌های خود را به زبان ریاضی بیان کرد.پس از تلاش‌های بی‌وقفه، او دریافت که دلیل دیدن اشیای مختلف توسط چشم‌های ما این است که به هر شیئی که نگاه می‌کنیم، نور از آن بازتاب می‌شود. نور بازتاب شده پس از رسیدن به حسگرهای داخل چشم،  به‌صورت اطلاعاتی قابل‌درک به مغز ارسال می‌شود.

 بیشتر بخوانید : سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

 

  بررسی تخصصی سنسور گاز (صفر تا صد)

سنسور تشخیص رنگ

 

نیوتن کشف کرد که نور مرئی یا همان نوری که به ما امکان مشاهدهٔ اشیای مختلف در جهان را می‌دهد، از  نورهای مختلف به رنگ‌های رنگین‌کمان تشکیل شده است . هنگامی‌که این طیف‌های رنگی با هم ترکیب شود نور سفیدی را ایجاد می‌کنند اما اگر یک بخش از این طیف حذف شود دیگر سفید نیست بلکه رنگ دارد.
یافته‌های او، سرآغاز کارهای علمی در زمینه طیف نمائی بود.

دنیای نور و رنگ ما

بعد از انتشار مشاهدات و یافته‌های نیوتن در زمینهٔ نور، دانشمندان زیادی تاکنون بر روی این پدیده تحقیق کردند و اطلاعات آن را در اختیار همگان گذاشتند. ما حالا می‌دانیم:
  • نوری که چشم انسان آن را درک می‌کند ناحیه باریکی از انرژی الکترومغناطیسی است. 
  • این انرژی به‌صورت امواج انتقال می‌یابد و برای توصیف آن از دامنه و فرکانس استفاده می‌شود. 
  •  معمولاً نور را به‌وسیله طول موج در واحد نانومتر بیان می‌کنند. 
  • وقتی از نور سخن می‌گوییم همان تابشی است که با چشم مشاهده می‌شود و تابش‌های فرابنفش و فروسرخ را نباید به‌عنوان نور حساب کرد زیراکه با چشم معمولی قابل رویت نیستند. 
  •  طول موج‌هایی که توسط چشم انسان قابلیت دیدن دارند از حدود ۴۰۰ نانومتر تا ۷۰۰ نانومتر می‌باشد و این همان طول موج‌هایی است که بعد از تاباندن نور سفید به یک منشور مشاهده می‌کنیم.
  •  وقتی نور به یک جسم می‌تابد، طول موج قابل‌مشاهده‌ای را بازتاب می‌کند که در واقع رنگ آن جسم می‌باشد.

تکنولوژی به نام سنسور تشخیص رنگ 

با ساخت کامپیوترها، موبایل‌ها و رسانه‌های تصویری نیاز به وسایلی برای تشخیص رنگ بیش از همیشه احساس شد؛ بنابراین آشکارسازهای رنگ یا همان سنسورهای تشخیص رنگ برای به این منظور ساخته شدند.  سنسورهای تشخیص رنگ همانند حسگرهای چشم عمل کرده  و بر اساس بازتابش نور از سطح مواد کار می‌کنند. سنسورهای تشخیص رنگ، امواج ساطع شده از مواد را دریافت و آشکار می‌کند و آن را به یکی از راه‌های جریان، ولتاژ و یا فرکانس اعلام می‌نمایند.

بیشتر بخوانید : سنسور فشار چیست؟ – چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

 سنسور تشخیص رنگ چگونه کار می‌کند؟

سنسور تشخیص رنگ

سنسورهای تشخیص رنگ از روش سه رنگ  برای شناسایی رنگ‌ها استفاده می‌کنند. ساختار اصلی آنها برسه رنگ سبز، آبی و قرمز  بنا نهاده شده است. آنها شدت نور بازتابی از شیء را ارزیابی کرده و آن را با مقدار ارزش رنگی ذخیره شده در سیستم خود مقایسه می‌کند. اگر مقدار محاسبه شده نزدیک به مقدار مرجع باشد یک سوئیچ خاص فعال میشود. سنسورهای تشخیص رنگ با این عملکرد می توانند هشت رنگ آبی، قرمز، سبز، فیروزه‌ای، زرد، بنفش، سیاه و سفید را تشخیص دهند.

سنسور تشخیص رنگ چه کاربردی دارد؟

برای آشنایی بیشتر با سنسور تشخیص رنگ نگاهی به همین گوشی‌های هوشمند می‌اندازیم. آخرین بار که به تلفن همراهتان سرزده‌اید و عکس‌های خود یا دیگران را دیده‌اید چه زمانی بوده است؟ آیا می‌دانستید برای گرفتن عکس‌ها از همین تکنولوژی سنسور تشخیص رنگ استفاده می‌شود؟
برای این منظور سنسورهای طراحی شده است که می‌تواند تعداد زیادی از رنگ‌ها را تشخیص دهد که به سنسورهای RGB معروف هستند. این سنسورها از صفحه‌ای با المان‌های حساس به نور معروف به پیکسل تشکیل شده‌اند. به‌عنوان‌مثال اگر ۱۲ میلیون از این پیکسل‌ها روی سنسور باشد می‌گوییم سنسور ۱۲ مگاپیکسل است. با فشردن شاتر دوربین، نور به این پیکسل‌ها برخورد کرده و بر اساس شدت این نور، جریان الکتریکی به مبدل فرستاده شده و سرانجام با پردازش آن، عکس نهایی تشکیل می‌شود.

سنسورهای RGB

 

بیشتر بخوانید : تشخیص موقعیت اسپیندل با سنسور القائی مینیاتوری

این سنسورها به دو نوع تقسیم می‌شود:
 سنسور تشخیص رنگ PD153: 
  •  دارای حساسیت بالا در طول موج‌های زیاد 
  •  توانایی تشخیص ۱۸ رنگ
  •  قابلیت تغییر خروجی بر اساس ورودی
  •  دارای اطمینان برای کارکرد صحیح
  •  امکان اندازه‌گیری نور آبی در نزدیکی مادون‌قرمز
 سنسور تشخیص رنگ TCS230: 
  •  امکان تبدیل شدت نور به فرکانس
  •  توانایی پردازش رنگ و تطابق با فرکانس خروجی
  •  محافظت شده در برابر نوسانات برقی
  •  قابلیت تحمل ضریب حرارت تا ۲۰۰ ppm
سنسورهای تشخیص رنگ در صنعت نیز کاربرد فراوانی دارد، به طور مثال برای دسته‌بندی محصولات بر اساس رنگ می‌توان مداری طراحی نمود تا به‌راحتی این وظیفه را انجام دهند.

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x