خدمات پشتیبانی

اسکادا چیست؟راهنمای استفاده از اسکادا

سیستم اسکادا :

اسکادا (SCADA) مخفف Supervisory Control And Data Acquisition وبه معنی واحد نظارت بر کنترل و جمع آوری داده ها است.

اسکادا چیست؟

سیستم های اسکادا ( SCADA )برای نظارت و کنترل تجهیزات در فرآیند صنعتی استفاده می شود که شامل تولید ، توسعه و ساخت است. فرآیندهای زیرساختی شامل توزیع گاز و روغن ، برق ، توزیع آب است. خدمات عمومی شامل سیستم ترافیک اتوبوس ، فرودگاه است. سیستم SCADA قرائت کنتورها را انجام می دهد و وضعیت سنسورها را در فواصل منظم بررسی می کند تا به حداقل تداخل انسان نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : سنسور فشار چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

اسکادا چیست؟

تاریخچه اسکادا

سیستم اسکادا را به نوعی می توان مدل پیشرفته تر اچ ام آی ها نامید.در واقع تاریخچه اسکادا به اچ ام آی ها (HMI) بر می گردد که به مرور زمان و با توجه به افزایش نیاز به در دسترس داشتن اطلاعات، به سراغ ایجاد روش های اسکادا رفتیم.

اسکادا چگونه کار میکند؟

ایستگاه SCADA به سرورها اشاره دارد و از یک رایانه تشکیل شده است. سرورهای داده از طریق کنترل کننده های فرآیند مانند PLC یا RTU با دستگاه های موجود در ارتباط هستند. PLC ها مستقیماً یا از طریق شبکه ها یا گذرگاهها به سرورهای داده متصل می شوند. سیستم SCADA از شبکه های WAN و LAN استفاده می کند ، WAN و LAN از پروتکل های اینترنتی استفاده می شود که برای برقراری ارتباط بین ایستگاه اصلی و دستگاه ها استفاده می شود. تجهیزات فیزیکی مانند سنسورهای متصل به PLC یا RTU. RTU سیگنال های سنسور را به داده های دیجیتالی تبدیل کرده و داده های دیجیتالی را به master ارسال می کند. طبق بازخورد اصلی دریافت شده توسط RTU ، سیگنال الکتریکی را برای رله ها اعمال می کند. بیشتر عملیات نظارت و کنترل توسط RTU یا PLC انجام می شود همانطور که در شکل می بینیم.

 

  درجه حفاظت (IP) در سنسورهای فشار

سیستم SCADA را می توان به دو بخش طبقه بندی کرد:

  1. لایه مشتری
  2. لایه سرور داده

لایه کلینت که برای تعامل انسان و ماشین مناسب است.
لایه سرور داده که بیشتر فعالیتهای داده پردازش را کنترل می کند.

 

بیشتر بخوانید : کنترلر رطوبت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ 

سیستم اسکادا  (SCADA)  به طور کلی عملکردهای زیر را انجام می دهد:

اکتساب داده ها

ارتباطات داده

اطلاعات / ارائه داده ها

نظارت / کنترل

نمونه هایی از برنامه های SCADA:

نظارت بر شبکه های ولتاژ پایین و متوسط : امکان انتخاب مناسب ترین قرارداد در بین تأمین کنندگان انرژی مختلف باعث  راحتی بیشتر یک سیستم نظارتی می شود که می تواند نظارت مستمر بر مصرف برق و هزینه های انرژی شبکه های ولتاژ پایین و متوسط را تضمین کند.

کنترل کیفیت در عملیات حرارتی فلزی : اطمینان از کنترل کیفیت عملیات حرارتی در یک بخش کارخانه مجهز به کوره های ناهمگن (کوره های چند محفظه ای ، کوره های گودال ، کوره های تعدیل و سخت شدن) ، جایگزینی ضبط کننده های کاغذ سنتی و ایجاد گزارش های تولید.

سیستم تست اجاق های چوبی : اجازه می دهد تا آزمایش های مقایسه ای روی اجاق های چوبی که در شرایط مختلف محیطی کار می کنند. درجه حرارت به عنوان نقشه حرارتی به منظور ارائه دید سریع و موثر از وضعیت گرمایی نمایش داده می شود.

کنترل نظارتی یک کارخانه در حال چرخش : تولید نخ های پلی پروپیلن را به گونه ای امکان پذیر می سازد تا تضمین کند که تمام مشخصات محصول (پیچش ، عنوان ، مقاومت ، تثبیت ، رنگ و …) کاملاً با مشخصات فنی درخواست شده توسط مشتری مطابقت دارد و می تواند حتی بعد از ماهها تولید مثل شود.

نظارت بر تجهیزات پزشکی با دمای کنترل شده : این دستگاه در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی نصب شده است تا از نظارت مستمر تجهیزات محلی و از راه دور برای حفاظت از بافت های آلی استفاده شود. این سیستم با رعایت قوانین فعلی گزارش های دوره ای برای صدور گواهینامه کیفیت تولید می کند.

سیستم نظارت بر سطح آلودگی گرد و غبار : این یک نظارت مستمر بر سطح آلودگی گرد و غبار ، شناسایی شده از طریق سنسورهای triboelectric را تضمین می کند ، بنابراین اجازه می دهد قبل از رسیدن به مقادیر حد غلظت در گیاه مداخله کنید.

کنترل نظارتی یک کارخانه تولید فیلم : این سیستم به کارخانه ای برای تولید فیلم های دارای مانع گاز اعمال می شود که فن آوری های “فیلم ریخته گری” و “پوشش اکستروژن” را ترکیب می کند. این اجازه می دهد تا از یک نقطه کار کنترل تمام قسمتهای خط چند مرحله ای را شامل شود ، که شامل انواع ماشین آلات و تجهیزات کنترل است.

سیستم کنترل کیفیت در صنایع غذایی : فرآیندهای تولید و ذخیره سازی در صنایع غذایی تحت قوانین خاص مربوط به کنترل کیفیت قرار دارند. این سیستم امکان مطابقت با معیارهای کنترل کیفیت درخواستی را فراهم می کند ، هم هزینه سرمایه گذاری و هم تلفات تولید هنگام نصب را محدود می کند.

کنترل نظارت بر کارخانه تولید بستنی : به منظور مطابقت با قوانین موجود و محافظت از ایمنی مصرف کننده ، سیستم کیفیت فرآیند پاستوریزاسیون را تضمین می کند ، یک کنترل سیستماتیک بر وضعیت کار مخلوط موجود در مخازن تصفیه را فراهم می کند .

 

  نحوه‌ی کارکرد مونو فلنج (شیر انسداد و تخلیه)

مزیت سیستم اسکادا

  1. سیستم اسکادا را می‌توان به سادگی گسترش داد. می‌توان در صورت لزوم، مجموعه‌ای از واحدهای کنترلی و سنسورها را به یک سیستم اسکادا اضافه کرد و آن را ارتقا داد.
  2. سیستم اسکادا قادر است اطلاعات مجموعه فرایند را به صورت گرافیکی روی نمایش‌گر نشان دهد.
  3. سیستم اسکادا برای عمل در موقعیت‌های بحرانی مناسب است.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : منیفولد چیست؟چه کاربردی در صنایع دارد؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد رویین
احمد رویین
1 سال قبل

بسیار عالی بود تشکر از نشر و پخش این مبحث

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x