خدمات پشتیبانی

نحوه‌ی کارکرد مونو فلنج (شیر انسداد و تخلیه)

مونو فلنج ها (تک‌فلنج‌ها) ترکیبی از چند شیر (تا سقف سه شیر) در یک بدنه‌ی جمع و جور هستند، که با شبکه‌ی دقیق گذرگاه‌های داخلی و محفظه‌های شیر ساخته شده اند.

محصولات ابزار دقیق

اما وقتی که یک شیر مونو فلنج را نصب می‌کنیم، واقعا در درون آن چه می‌گذرد؟

در بیشتر کاربردهای کنترل در یک فرآیند شیمیایی، نیازمند سرعت پاسخگویی بالا هستیم. یکی از متغیرهایی که روی زمان پاسخگویی تاثیرگذار است، حجم و فاصله‌ی بین فرآیند و تجهیزات است. اگر فرآورده‌ای که قرار است اندازه‌گیری شود گاز باشد و این فرآیند نوسان شدیدی داشته باشد یا کنترل آن حیاتی باشد، راه حل نصب کردن تجهیز در نزدیکی فرآیند است.

لرزش‌ها نیز حیاتی هستند، به طور مثال، در حالتی که خطوط ایمپالس (impulse lines) به یک محفظه متصل شده‌اند. هر چقدر اتصال طولانی‌تر باشد، بزرگیِ لرزش گسترده‌تر خواهد بود و به خرابی احتمالی نازل منجر خواهد شد. یک مونوفلنج شامل یک، دو یا سه شیر سوزنی در داخل یک بدنه‌ی جمع و جور و فلنج‌شکل است که به کاهش قابل توجه در حجم، ابعاد، وزن و نقاط احتمالی نشتی منجر می‌شود.

مونو فلنج ، بهترین راه حل

بسته به نیازمندی‌های کارخانه‌ای که در آن نصب می‌شود، یک مونو فلنج ممکن است از یک، دو یا سه شیر بهره ببرد. در یک مونو فلنج با دو شیر (بلاک و بلید)، یک شیر (با درپوش آبی) فرآیند را ایزوله می‌کند و دیگری (با درپوش قرمز) تخلیه‌ی فرآورده‌ی محبوس در تجهیز را تنظیم می‌کند. این حالت معمولا برای کاربردهایی استفاده می‌شود که نسبتا حیاتی نیستند (مثلا کم‌فشار) یا جایی استفاده می‌شود که اولین شیر قطع‌کننده، قبل از مونو فلنج تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سنسور فشار مناسب و نحوه انتخاب آن

ایمن‌ترین پیکربندی، که ما برای فراورده‌های خشن و خورنده یا شرایط عملیاتی حیاتی توصیه می‌کنیم، مونوفلنج سه‌شیر است که به آن دوبل بلاک و بلید (DBB) گفته می‌شود. این نوع مونو فلنج دو شیر قطع‌کننده متوالی دارد و یک شیر برای تخلیه.

  ترانسمیتر خوردگی و نظارت بر خوردگی

عملکرد

بدنه‌ی مونوفلنج‌ها به شکل داخلی سوراخ شده است که این سوراخ‌ها محفظه‌های شیر حلقوی را به هم متصل می‌کند.
در شکل زیر، فرآیند داخلی یک مونو فلنج DBB به تصویر کشیده شده است:

عملکرد مونو فلنج

  1. جریان از لوله وارد مونو فلنج شده و زیر اولین شیر قطع‌کننده متوقف می‌شود (۱)؛
  2. وقتی اولین شیر قطع‌کننده (۱) باز شود، جریان به سمت دومین شیر قطع‌کننده (۲) حرکت می‌کند؛ وقتی که شیر (۲) باز باشد، این تجهیز به خط فرآیند متصل است.
  3. وقتی اولین شیر قطع‌کننده (۱) بسته باشد، فرآورده‌ی محبوس شده بین شیر و تجهیز می‌تواند از طریق شیر تخلیه (۳) با عبور از خروجی تخلیه، تخلیه شود. دو شیر قطع‌کننده (۱ و ۲) در موقعیتی زاویه‌دار قرار دارند که در نتیجه فرآورده بتواند از آن‌ها عبور کند.

وجود دو شیر قطع‌کننده، ایزوله‌سازی بهتری از فرآیند فراهم می‌کند: اگر اولین شیر قطع‌کننده به شکل مناسب فرآورده را ایزوله نکند، دومین شیر به عنوان یک شیر ایمنی عمل کرده، یعنی جلوی نشتی‌های ناخواسته را می‌گیرد. در برخی موارد، مشخصات فنی مورد نیاز مشتری اجازه نمی‌دهد که فرآورده در زمانی که اندازه‌گیری انجام نمی‌شود، در تماس با تجهیز قرار بگیرد. به این دلیل فرآورده باید با استفاده از خط تخلیه، تخلیه شود. در موارد دیگر – به خاطر خط تخلیه – می‌توان تجهیزات را می‌توان بدون نیاز به باز کردن آن‌ها از خط، به راحتی کالیبره کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x