خدمات پشتیبانی

محافظت از کابل لول پروب‌ها (سنسورهای غوطه ور)

به منظور پیشگیری از ایجاد منفذ در تانک و در نتیجه، جلوگیری از مشکلات نشتی احتمالی، معمولا ترانسمیترهای فشاری که در مخزن قرار می‌گیرند، با یک کابل معلق از بالا از میان حفره‌هایی مخصوص آویخته می‌شوند و در سیالی که باید اندازه‌گیری شود غوطه‌ور می‌شوند.

چون هم پروب و هم کابل داخل مخزن هستند و آزادانه معلق و آویخته هستند، علاوه بر سازگاری با سیال (همچون سازگاری با سیال‌های مهاجم)، دو جنبه دیگر وجود دارد که باعث می‌شود به جای نتیجه مورد نظر، سطح دیگری اندازه‌گیری شود.

این خطر وجود دارد که طی نصب یا عملیات، روکش کابل آسیب ببیند و سیال وارد ترانسمیتر بین روکش کابل و رشته سیم‌های کابل شود که طی مدت بسیار کوتاهی، می‌توان به خرابی الکترونیکی منجر شود.

نفوذ سیال به ترانسمیتر فشار، شایع‌ترین دلیل خرابی لول پروب‌های غوطه‌ور است.

معمولا وزن اضافه برای ترانسمیترها در نظر گرفته می‌شود تا از کشیده شدن آن‌ها به سمت دبی (جریان) جلوگیری شود یا اینکه آن‌ها را به دیواره‌ی مخزن متصل می‌کنند.

به ندرت به محافظت ویژه برای کابل‌ها توجه می‌شود.

یک راه حل هوشمندانه‌ای وجود دارد:

یک رابط برای اتصال یک نوع پیچ Serto مخصوص روی ترانسمیتر فشار وجود دارد. با این اتصال شیارپوش فلزی، می‌توان یک لوله فلزی ساده را روی کابل کشید و با یک آداپتور آن را با پیچ محکم کرد. البته مشخص است که این راه حل، بیش از یک کابل عریان هزینه‌بر است، اما مزایای مختلفی دارد:

لوله فولاد ضد زنگ، به بهترین شکل از کابل و حتی پوسته کابل، در برابر آسیب محافظت می‌کند.

  فناوری اندازه گیری با کارایی بالا در صنعت آب و فاضلاب

لوله فولادی محکم در بخش بالای مخزن نصب می‌شود و مستقل از دبی و جریان، ترانسمیتر غوطه‌ور در سیال را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.

تمام قسمت بالای ترانسمیتر، از جمله کابل، با لوله فولاد ضد زنگ و اتصال‌های پیچ آب‌بندی شده از سیال جدا شده‌اند.

به خصوص در سیال‌های مهاجم یا هنگامی که از جنس سیال آگاه نیستیم (همچون آب فاضلاب)، می‌توان از کابل گران‌قیمت و سازگار با سیال استفاده نکرد و مقرون به صرفه‌ترین متریال کابل را انتخاب نمود.

در مخازن بسیار عمیق، می‌توان لوله را به ناحیه پایین مخزن جوش داد و در طول کابل و کابل‌کشی (از قسمت بالای مخزن) صرفه‌جویی نمود.

با اتصال فلزی پوشش سنسور با مخزن که حتی از ترانسمیتر در زمینه سازگاری الکترومغناطیسی و همچنین در برابر فرسایش الکتروشیمیایی بهتر محافظت می‌کند، از اتصال هم‌پتانسیل بهینه اطمینان حاصل می‌شود.

اندازه‌گیری سطح پر شده هیدرواستاتیکی

اندازه‌گیری سطح پر شونده هیدرواستاتیکی به عنوان یک روش اندازه‌گیری به صرفه، مطمئن و انطعاف‌پذیر برای اندازه‌گیری استاندارد سطح پر شده اثبات شده است.

در این روش، یک ترانسمیتر فشار (که به آن ترانسدوسر فشار نیز گفته می‌شود) فشار را در کف مخزن اندازه‌گیری می‌کند.

می‌توان با استفاده از فشار اندازه‌گیری شده و ، سطح پر شده را محاسبه نمود.

سیگنال آنالوگ اندازه‌گیری سنسور سطح پر شده، به طور ایده‌آل بین صفر درصد (هنگامی که مخزن خالی است) و ۱۰۰ درصد (هنگامی که مخزن پر است) قرار می‌گیرد. از آنجایی که سنسورهای هیدرواستاتیک سطح پر شده به جای اندازه‌گیری مستقیم سطح، فشار وارده را اندازه‌گیری می‌کنند، باید هنگام ابعادبندی بازه‌ی اندازه‌گیری فشار، حداکثر ارتفاع پر شده و چگالی سیال را در نظر داشت.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
1 سال قبل

سپاسگزار مقاله ی خوبی بود .

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x