خدمات پشتیبانی

گیج‌های فشار از نظر کاربرد، نصب و محدوده اندازه گیری

گیج‌های فشار از نظر کاربرد

گیج‌های فشار در تمام حوزه‌ها همچون شبکه‌های لوله توان حرارتی، انتقال نفت و گاز، سیستم‌های تامین آب و گاز و کارخانه‌های نگهداری و تعمیر خودرو به کار گرفته می‌شوند.

به خصوص در کنترل و اندازه‌گیری فرآیند صنعتی محبوب هستند، چون المان‌های حساس الاستیکی گیج‌های فشار مکانیکی، قدرت و استحکام مکانیکی بالا و خصیصه‌های تولید راحتی دارند و در نتیجه گیج‌های مکانیکی برای اندازه‌گیری فشار هر روز به شکلی گسترده‌تر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیج های فشار از نظر کاربرد و انواع به ۴ دسته تقسیم می شوند که در مقاله گستره‌ی کاربردی انواع مختلف گیج‌های فشار به آن پرداخته ایم.

گیج‌ فشار از نظر نصب

از نظر ساختار نصب، نصب را می‌توان به سه نوع نصب مستقیم، نصب تعبیه‌شده (embedded) و نصب محدب تقسیم کرد.

نصب تعبیه‌شده به دو نوع نصب تقسیم کرد: نصب تعبیه‌شده شعاعی (radial) و نصب تعبیه‌شده‌ی محوری (axial).

نصب محدب همچنین دارای نصب محدب شعاعی و نصب محوری است.

نصب مستقیم به نصب مستقیم شعاعی و نصب مستقیم محوری تقسیم می‌شود. نوع نصب مستقیم شعاعی، نوع نصب ابتدایی است. عموما اگر نوع ساختار نصب تعیین نشده باشد، منظور نوع نصب مستقیم شعاعی است. نوع نصب مستقیم محوری، پایداری پایه‌ی خود را در نظر می‌گیرد و عموما روی گیج‌های فشار با قطر اسمی کمتر از ۱۵۰mm استفاده می‌شود.

گیج‌های فشار به اصطلاح داخلی (built-in) و نصب محدب، گیج‌های فشار با لبه (رینگ نصب) هستند. نوع تعبیه‌شده محوری، جلوی محوری با لبه است و نوع تعبیه‌شده شعاعی به لبه جلویی شعاعی گفته می‌شود و نوع محدب شعاعی (که به آن نصب دیواری یا wall mount هم گفته می‌شود) گیج فشار با لبه عقب شعاعی است.

  مزیت گیج‌های فشار دیافراگمی (حفاظت بالا در برابر فشار مازاد)

گیج‌ فشار از نظر محدوده اندازه گیری

از نظر دامنه و بازه‌ی اندازه‌گیری، دامنه‌ی اندازه‌گیری فشار به بخش بازه فشار میکرو، بخش بازه فشار کم، بخش بازه فشار متوسط، بخش بازه فشار بالا و بخش بازه فشار به شدت بالا تقسیم می‌شود.

بازه‌های اندازه‌گیری (بازه‌های تجهیز) به زیربخش‌هایی تقسیم می‌شوند: گیج فشار فشار مثبت و فشار منفی، یک گیج فشار کراس‌رنج (cross-range) است. اسم استاندارد آن، گیج فشار خلاء است. نه تنها می‌تواند فشار مثبت را اندازه بگیرد، بلکه می‌تواند فشار منفی را هم اندازه بگیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x