خدمات پشتیبانی

سنسورها چگونه در حال تغییر دنیای ما هستند.

امکانات نامحدود تکنولوژی سنسور از Dr. Teresa Pace

اکثر مردم راجع به سنسورهای هوشمند شنیده اند، اما شاید به درستی ندانند که سنسورها تا چه حد در هر بُعد از زندگی امروز ما رایج هستند و نیز شاید ندانند که سنسورها در حال پیشرفت و نفوذ هستند و قرار است حتی بیش از پیش در زندگی ما جای بگیرند.
سنسور وسیله ای است که تغییر در چیزی را پیدا یا “حس” می کند و راجع به آن تغییر، اطلاعات خروجی ارائه می دهد. اطلاعات گردآوری شده از سنسور توسط انسان، کامپیوتر یا دستگاه دیگری پردازش، آنالیز و نهایتاً تحلیل می شوند تا بعد از آن تصمیم گیری و واکنش انجام شود. سنسور هوشمند در منابع پردازشی ساخته می شود تا اطلاعات را پردازش کند و آن را به صورت دقیق تر، کارآمدتر، و حاوی اطلاعات بیشتر ارائه دهد. انواع مختلف سنسور به عناصر فیزیکی مختلفی شامل صدا، سیالات، نور الکترومغناطیس، دما، رطوبت، موقعیت و مواد شیمیایی، مربوط می باشند. سنسورهای هوشمند در زمینه هایی مثل حمل و نقل، هوا فضا، دفاع، غذا و کشاورزی، پزشکی و سلامتی، حفاظت محیط زیست، امنیت زیستگاه و امنیت شخصی به کار می روند.

سنسورهای هوشمند همچنین برای IOT (اینترنت اشیاء) عنصر مهمی محسوب می شوند.این شبکه مجموعه ای از دستگاه های متصل است که ارتباط میان وسایلی مثل ماشین، تلفن همراه، ساعت، ساعت های هشدار ، سیستم های استریو، تلویزیون ، ماهواره ، ترموستات، چراغ، ماشین لباسشویی، مانیتورهای پزشکی، دوربین های امنیتی و بسیاری از موارد دیگر را ممکن می سازد.

موارد زیر برخی از کاربردها هستند:

بیشتر بخوانید : سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

حمل و نقل

سنسورهای  هوشمند(سنسورهای تصویری هوشمند) در زمینه حمل و نقل به عنوان بخشی از سیستم های پیشرفته همیار راننده (ADAS)استفاده می شود و روی پیشرفت امنیت راننده و برای کاهش تعداد و شدت تصادفات خودرو تمرکز دارد.دوربین پشتیبان در ماشین یک نمونه از این تکنولوژی می باشد.

مثال دیگر نمایشگر دوربین مادون قرمز است ( که در طول روز یا شب تصویربرداری می کند) و به راننده کمک می کند بهتر ببیند و هنگام رانندگی در شب، مراقب برخورد با حیوانات، افراد و یا چیزهای دیگر باشد.

 

  انتخاب سنسور التراسونیک مناسب (۴ ویژگی مهم)

سنسورها ی هوشمندچگونه در حال تغییر دنیای ما هستند

 

هوافضا، دفاع و امنیت

در هوافضا و دفاع، سنسورهای  هوشمند  (سنسورهای تصویری هوشمند) می توانند فعالیت ها یا پرچم های مشکوک را شناسایی کنند یا می توان از سنسورهای هوشمند برای یافتن بمب های پنهان در لباس، چمدان و سایر پوشش ها استفاده کرد. سنسورهای هوشمند شیمیایی و بیولوژیکی قادرند عوامل بیماری زا در هوا را یافته، زنگ هشدار را به کار انداخته و برای واکنش یا مهار مسئله هشدار دهند. در آینده سنسورهای پیشرفته در تمامی زمینه ها و با قابلیت اتصال و ارتباط ، مورد نیاز خواهند بود.
پهپاد ها و ربات ها، وسایل نقلیه هوایی و آبی و زمینی و جنگنده ها باید برای عملکرد قوی تر مانند یافتن و واکنش در برابر تهدیدها در مسیرهای طولانی تر و امن تر، و در تمامی شرایط سخت آب و هوایی و نیز شرایطی مثل گردوخاک، مه، باران، تاریکی و رعدوبرق مجهز شوند.

بیشتر بخوانید : سنسور دور موتور چیست؟

 

سنسورهای هوشمند چگونه در حال تغییر دنیای ما هستند

غذا و کشاورزی

سنسورهای هوشمند شیمیایی و بیولوژیکی در صنایع غذا و کشاورزی بسیار ضروری هستند. چون بررسی دقیق راجع به فاسد بودن غذا و آلودگی و نیز سنجش کیفیت آب، بر عهده سنسور می باشند. سنسورهای هوشمند قادرند به صورت اتوماتیک عوامل بیماری زا را پیدا کنند و در نتیجه بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ را به مقدار چشمگیری کاهش دهند.انواع دیگر سنسورهای هوشمند قادر به نظارت به موقع بر وضعیت محصول برای ارزیابی تنش آبی و بیماری و نیز بررسی نهایی محصول می باشند.

مراقبتهای پزشکی و سلامتی

سنسورهای هوشمند در زمینه های مراقبت های پزشکی و سلامتی بسیار مفید و کارآمد هستند. سنسورهای پیشرفته شیمیایی و بیولوژیکی را می توان برای تشخیص سریع تر و آسان تر مشکلات دیابت و سرطان پوست استفاده کرد. سنسورهای پیشرفته ای وجود دارند که روی مچ بسته می شوند و از تعریق بدن برای تشخیص دیابت استفاده می کنند. پس از تشخیص، سیگنالی ارسال می کنند که تزریق مقدار کافی دارو در زمان لازم را گوشزد می کنند. تصویرگرهای پیشرفته قادرند به صورت روزانه در هنگام دوش ، قسمت هایی که چندان در چشم نیستند را برای تشخیص سرطان پوست تصویربرداری کنند تا ناهنجاری ها را پیدا کنند و درمان زودتر انجام شود. تصویرگرهای پیشرفته قادرند گرمای ساطع شده از زخم را حس کنند و تصویر سه بعدی ارائه دهند که عفونت را تشخیص می دهد و همچنین از لایه های زیرین پوست برای ارزیابی سلامت رگ ها تصویربرداری کنند.

 

  سنسور اثر هال چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

سنسورهای هوشمند چگونه در حال تغییر دنیای ما هستند

امکان های نامحدود

موارد کاربردهای سنسورهای هوشمند  همچنان ادامه دارند. بعنوان مثال سیستم های ترکیبی بررسی که از سنسورهای هوشمند استفاده می کنند و قادرند خطرات را به موقع تشخیص داده و واکنش نشان دهند تا امنیت محیط زیست بیشتر شود ، از این دسته هستند. این موارد تنها نمونه های اندکی از توانایی های وسیع سنسورهای هوشمند هستند که برای پیشرفت کیفیت زندگی در سراسر جهان به کار می روند.
برای عنوان کردن مثال آخر نمونه جالبی که می توان ذکر کرد; سنسور قابل برنامه ریزی مجدد هست ( که از یک سکه کوچک تر است) و اخیرا زیر پوست دست شخصی قرار داده شد تا او بتواند بدون استفاده از کلید درب منزل یا خودرو خود را باز کند.
اگر کار گذاشتن شیء زیر پوستتان خیلی تهاجمی به نظر می رسد می توان به جای آن سنسورهای هوشمند را خالکوبی کرد. امکان هایی که می توان برای آینده در نظر گرفت بی نهایت هستند و ICAMR (کنفرانس بین المللی پژوهش برروی مواد پیشرفته) برای پل زدن میان شکاف های تکنولوژی و نیز یافتن راهکارهای تولید با هزینه های مناسب در حال همیاری می باشد.

بیشتر بخوانید : سنسور دریچه گاز چیست؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x